Yli 35 kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Löysin tieni tähän ketjuun ja tulen seurailemaan 👋😊 Täällä taisikin olla useampi samanikäinen ja kolmosta yrittävä, minäkin pian 36v. Takana kohta 2 vuotta tuleksetonta yritystä enkä tajua mikä tässä nyt mättää. Sama mies, säännöllinen kierto & hommailut, saan aina pääosin hyvin tikutettua ovikset ja toki oireitakin on. Turhauttaa. Kaksi aiempaa raskautta tärppäsi jo 3-4 kierrossa.

Parhaillaan meneillään mukavan vahvat oviksen merkit ja se on tässä kierrossa myös hiukan myöhempi (kp 18) jollaisesta kuopuskin tärppäsi... testipäiviä odotellessa 🤞

Tsemppiä kaikille omille taipaleille 🩷

Ja aivan selkeä negatiivinen sieltä tuli vaikka edelleen jatkuu etova olo ja menkattomuus.😞

Liitteet

• 20250210_091427.jpg
    20250210_091427.jpg
    1.5 MB · Katsottu: 97
Mä pääsin vihdoin viime perjantaina ekaan PAS:iin 🥰
Mut tänään on ollut vähän kuukautiskipuja, mikä ei oo mulle normaalia. Johtuiskohan cyclogestista. Ärsyttää vaan, että ainoassa plussakierrossa ei tuntunu mitään. Niin oon jo vähän tappiomielialassa 🤣

Et kauan tää toiveikkuus kesti... 4 päivää 🤣🤣

Täällä kp32 ja menkkoja ei näy, ei kuulu. Yleensä kierrot on siis noin 30pvä. Aloitin tänään kilpirauhaslääkityksen, niin voi olla, että toi vajaatoiminta nyt pitkittää kiertoa. Toivottavasti korjaantuisi kuitenkin nopeasti. Kuukauden päästä on seuraava labrakontrolli. Nyt siis vaan odotellaan, että päästäisiin seuraavaan kiertoon.

Täällä kp17 ja odotan erottuisko lämmöistä ovista viikonlopun tienoilla/vähän jälkeen. Saa nähdä tuleeko ollenkaan tässä kierrossa, kun on ollut sairasteluja ja menkkojen jälkeen jäi joku kumma tiputtelu päälle - eli toiveet ei oo hirveän korkealla.

Yritän ajatella tätä vielä km:n jälkeisenä poikkeuskiertona joka kannattaa ottaa ainakin puoliksi taputtelun kannalta, vaikka toki talletellaan niin paljon kuin jaksetaan. Viimeksi kesti muistaakseni tosi pitkään ennen kuin kierto käynnistyi, ja sitten eka kierron vuoto oli jotenkin tosi poikkeava. Sain lääkäriajan 3.3. niin pitää ottaa siellä puheeksi nuo kierron käynnistymisvaikeudet (vaikka mitä olen lukenut, taitavat olla suht-yleisiä) tuon lyhyenpuoleisen luteaalin (ff arvioinut 9-11 päivää) lisäksi.

Mä olin kans ajatellu jättää testaamatta oviksen tässä kierrossa, mutta luulen että stressaisin vaan vielä enemmän sitä epätietoisuutta. Oon koittanu nyt tutkia miten vois itse luontaisesti tukea progesteronin tuotantoa, kun kaikki oireet viittais sen alhaiseen määrään. Ajattelin tän yk:n jälkeen käydä tutkituttamassa asiaa ja pyytää reseptiä, jos on tarvetta.
Muutenki ollu vähän "plääh"-fiilis, kun ympärillä tullu niin paljon raskausuutisia. Tottakai iloinen toisten puolesta, mutta kyllä sitä vaan odottaa jo omaa vuoroa.
Nyt ihan mahdottoman paljon onnea meille kaikille tähän kuukauteen, kaikki sormet ja varpaat ristissä🤞❤️ (muttei jalat.. heh)😂
Oon kans todennut että mulla taitaa olla matalahko progesteroni. Lyhyehkö luteaali, melko kovat pms-oireet viittaisi siihen. Mitä luontaisia keinoja sä olet löytänyt sen tukemiseen?
Mä kokeilin alkuun royal geleetä, mutta se ei tuntunut sopivan mulle. Nyt käytössä siveydenpuu-uute joka ainakin hillitsi kovasti pms-oireita edellisessä kierrossa, mikä oli hyvä juttu, mutta muuta en ole nyt huomannut. Toki sen vaikutus kaiketi tulee hitaasti, kolme kiertoa täytyy käyttää. Nyt tässä itsekin pidän tarkkaa kirjaa oireista ja kierrosta (luteaalin pituudesta) jos jossain kohtaan itsekin kävisi puhumassa asiasta jollekulle.

Mä olin kans ajatellu jättää testaamatta oviksen tässä kierrossa, mutta luulen että stressaisin vaan vielä enemmän sitä epätietoisuutta. Oon koittanu nyt tutkia miten vois itse luontaisesti tukea progesteronin tuotantoa, kun kaikki oireet viittais sen alhaiseen määrään. Ajattelin tän yk:n jälkeen käydä tutkituttamassa asiaa ja pyytää reseptiä, jos on tarvetta.
Muutenki ollu vähän "plääh"-fiilis, kun ympärillä tullu niin paljon raskausuutisia. Tottakai iloinen toisten puolesta, mutta kyllä sitä vaan odottaa jo omaa vuoroa.
Nyt ihan mahdottoman paljon onnea meille kaikille tähän kuukauteen, kaikki sormet ja varpaat ristissä🤞❤️ (muttei jalat.. heh)😂
Itse syön paljon vitamiineja ym mitkä tukee sitä progesteronin tuotantoa. Mitä sulla menee?

Täällä tänään kp 27/28. 😄 Testailuja olen tehnyt malttamattomana jo useamman päivän. 🙈
Pidetään 🤞🏻🤞🏻🤞🏻 että tämä olisi normaali ja kaikki menisi hyvin❣️
Meillä on historiaa epänormaaleista raskauksista, istukan sairauksia ja riskit tässä vaiheessa on aika isot, ulkomaisten lähteiden mukaan 15-20%. Yritän ajatella, että noidenkin prosenttien varjossa suuri osa on vielä onnistumista! ☺️ Ja nyt kovasti toivon, että onni meitä suosii 🫶🏻

Liitteet

• IMG_20250212_094139.jpg
    IMG_20250212_094139.jpg
    2.3 MB · Katsottu: 69
Te jotka raskaana millasia teillä oli kierronpituudet? Voiko raskaakaksi tulla jo kierto on esim 32? Puhutaan että yli 35 ei yleensä ovulaatiota tapahdu

Te jotka raskaana millasia teillä oli kierronpituudet? Voiko raskaakaksi tulla jo kierto on esim 32? Puhutaan että yli 35 ei yleensä ovulaatiota tapahdu

Kierto josta esikoinen sai alkunsa olisi ollut jotain 37 päivää, jos ultran arvioon on luottaminen. (Laskin lasketun ajan 30 päivän kierrolla ja laskettu aika siirtyi siitä viikolla eteenpäin ultrassa). Eli voi tulla raskaaksi! Toki pitkä kierto voi olla myös merkki ovuloimattomuudesta.

Mulla oli 35 pv vajaa 5 vuotta sitten. Oli Terolut käytössä 3kk ennen raskautumista, mut ei se kyllä kiertoa lyhentänyt. Nyt kierukan kanssa oon bongannut ovisoireet selkeästi ja pientä vuotoa myös tullut niin, että on pysynyt samanpituisena kierto. Ens viikolla lähtee kierukka ja kokeillaan, vieläkö näin 41v:nä tärppäis.. 🥰

Mä oon koittanut nyt elintavoilla ja ravinnolla alottaa hormonitoiminnan tukemista. Tietoisesti tehdä enemmän hyvän mielen asioita, kun stressihormonit ilmeisesti tehokkaasti vähentää progesteronia. Lisätä unen määrää, enemmän ulkoilua, syödä säännöllisemmin ja monipuolisemmin (tää on ollu mulla retuperällä). Paino on ihan normaali, mutta sokerin määrää yritän nyt vähentää huomattavasti. Sokeri ja muut nopeat hiilarit ilmeisesti lisää estrogeenidominanssia, joka muuten alkaa yleistyä jo yli 35-vuotiailla. Ravintolisänä syön multivitan raskaus-monivitamiinia ja sen lisäks vielä erikseen magnesiumia ja sinkkiä.

Vois siis sanoa, että ihan täysin terveyden perusasioihin satsaan nyt huomattavasti enemmän. Juttua aiheesta löytyy esim. täältä ja täältä. Mulla on myös kuuntelussa nyt Kaisa Jaakkolan kirja Reipas, rakas raskaus.

Ja jos munarakkulan kaikki kehitysvaiheet kestää sen 3 kiertoa, niin täytyis tosiaan vaan jaksaa odottaa mahdollisia vaikutuksia.. Vaikeaa on, kun täytyis tapahtua kaikki heti😄

Kuopus syntyi vajaa pari vuotta sitten ja se raskaus alkoi ilman varsinaista yritystä ajatuksella tulee jos on tullakseen. Alotettiin samalla rentoudella myös tämä raskaushaave, mutta keskenmeno ja kemiallinen heti perään muistutti siitä, ettei tällä iällä välttämättä kaikki ihan niin helposti käy. Nyt kun siirryttiin yrittämällä yrittämään, ei tärpin tärppiä.
Kuulostaa hyvältä panostaminen elämäntapoihin! 👌 Itsellä kans syömiset aika ok, ilman sokeriherkkuja oltu koko alkuvuosi.. Liikkumiseen saisi panostaa enemmän ja työstressiä pitäisi saada reilusti alas. Toivo elää, että parin viikon sisällä vähän hellittäisi, tässä tehnyt ilta-/ vkl-hommia jo muutaman viikon.. 😔

Onpa kurjaa, että nyt ei sitten tunnu tärppäävän.. Toivon teille mahdollisimman rentoa mieltä ja mahdollisimman nopeaa uutta tärppiä. 🙏 Onhan nuo alkaneet raskaudet kuitenkin hyvä merkki, vaikka rankkoja on varmasti keskenmenot. 😢

Takaisin