Yleistä jutustelua 💬

Hei kaikki! Täällä plussattu juuri ja piti käydä etsimässä oikein tietoa, että mitäs tämä kaikki oikein taas tarkoittikaan :D Tänään vasta laskujen mukaan 3+3, mutta jo useamman päivän ollut kuvotusta ja pientä päänsärkyä niin pakko oli testata. Ollaan niin iloisia, vielä tosin aivan yllättyneitä <3

Avasin nyt nuo, onhan tuo selvästi vanhempi... en kyllä osta ikinä enää digejä, stressiä aiheuttavat vaan🙈
Yhdysvalloissa myydän digitesteja vain netissä, ihan sen takia että vääriä tuloksia niistä tulee.
1-2vk on 4+
2-3vk on 5+
Katsoin itse Tik Tokista niiden digitestien videoita. Siellä aika monella 7vk ja ei näyttänyt 3+ ja raskaukset sujuvat ihan hyvin.

Aloitan tänää beetasalpaajat ja maanantain vielä sisätautien päivystykseen kattomaan muut lääkkeet. Hcg oli normaaliin kohdun sisäiseen raskauteen sopiva kuulemma .♥️
Mielenkiinnosta kysyn että mitä bsalpaajaa ja mihin?

Mielenkiinnosta kysyn että mitä bsalpaajaa ja mihin?
Mulla on siis kilpirauhasen liikatoimintaa. Siinö oli jotain sekoilua ja nyt vasta lääkärit tajus et oon kipee.. siis kun kävin jo marraskuun alussa kokeissa , enne raskautta jo, mut nyt vasta alko tapahtuu ku pommitin lääkärii että oon raskaana ja tää tilanne on mikä on.

Nyt aluksi määrä ton propralin sydämen tykytykseen, verenpaineeseen ja niihin oireisiin. Maanantaina pääsen jonnekin sisätautien polillle nii se määrää sit lisää lääkkeitä. Vähän jännittää pysyykö bebe mukana tässä mut pitää toivoo parasta.

Mulla on siis kilpirauhasen liikatoimintaa. Siinö oli jotain sekoilua ja nyt vasta lääkärit tajus et oon kipee.. siis kun kävin jo marraskuun alussa kokeissa , enne raskautta jo, mut nyt vasta alko tapahtuu ku pommitin lääkärii että oon raskaana ja tää tilanne on mikä on.

Nyt aluksi määrä ton propralin sydämen tykytykseen, verenpaineeseen ja niihin oireisiin. Maanantaina pääsen jonnekin sisätautien polillle nii se määrää sit lisää lääkkeitä. Vähän jännittää pysyykö bebe mukana tässä mut pitää toivoo parasta.
Aaa okei, eiku mietin vaan kun mulla runsasta lisälyöntisyyttä ni kardiologi sano että propralia vältetään erityisesti ekalla kolmanneksella vaikka siis kuuluukin sallittuihin lääkkeisiin 👀 mut toki ei hyvä jos kovasti tykyttelyä ja verenpaineet korkealla.

Aaa okei, eiku mietin vaan kun mulla runsasta lisälyöntisyyttä ni kardiologi sano että propralia vältetään erityisesti ekalla kolmanneksella vaikka siis kuuluukin sallittuihin lääkkeisiin 👀 mut toki ei hyvä jos kovasti tykyttelyä ja verenpaineet korkealla.
Joo siis kyl ihan hirveesti tykytti jatkuvastija lyöntejä jää väliin ja verenpaineetki ihan katossa. Et ei silleenkään ois voinu olla. No toivotaan et kaikki kuitenkin hyvin.

Joo siis kyl ihan hirveesti tykytti jatkuvastija lyöntejä jää väliin ja verenpaineetki ihan katossa. Et ei silleenkään ois voinu olla. No toivotaan et kaikki kuitenkin hyvin.
Joo eiköhän oo! Mullakin just noita väliin jäämisiä, n. 17000/vrk:ssa eli paljon 😃 tsemppiä ja kaikki menee varmasti hyvin 🙂

Joo eiköhän oo! Mullakin just noita väliin jäämisiä, n. 17000/vrk:ssa eli paljon 😃 tsemppiä ja kaikki menee varmasti hyvin 🙂
Joo nyt on ainaki yleisesti parempi olo. Rupes olee vähän tukalaa jo. 🤭

Oho! Sulla on kyl tosi paljon. Mul on ollu ihan joitain muutamia.

En nyt oikein tiedä minkä otsikon alle tää olis mennyt niin kysyn nyt taas kokeneemmilta ja viisaammilta tulevasta😅

Mitataanko ferritiini neuvolan/lääkärin kautta jossain vaiheessa raskautta? Vai kannattaako vaan suoraan mennä Puhti-palvelun kautta mittauttamaan? Koska olis sellainen hyvä aika sille?🤔

En nyt oikein tiedä minkä otsikon alle tää olis mennyt niin kysyn nyt taas kokeneemmilta ja viisaammilta tulevasta😅

Mitataanko ferritiini neuvolan/lääkärin kautta jossain vaiheessa raskautta? Vai kannattaako vaan suoraan mennä Puhti-palvelun kautta mittauttamaan? Koska olis sellainen hyvä aika sille?🤔
Minulla ei ole tuoretta tietoa, mutta ainakaan 5-6 vuotta sitten ei mitattu. Tai no ei se ollut silloin edes niin tunnettuakaan (en tiennyt ferritiinistä yhtään mitään.) Itse aion kyllä nyt ottaa asian puheeksi ja kysyä onko mahdollista mitata. Jos ei niin otan sitten terveysasemaan yhteyttä.

Mulla mitattiin neuvolan lähetteellä labrassa ferritiini ihan loppuraskaudessa vuonna 2020, kun sormenpäästä otettu hemoglobiini oli 99. Ferritiini tais olla 11, ohjeistus 100mg/vrk lisäraudan syömiseen tuli.
Nää ferritiiniasiat on meillä ihan lapsenkengissä, asiantuntemusta ei oikeen oo. Jos et saa neuvolasta tai esim. terveyskeskuksen lääkäriltä lähetettä ferritiinin mittaukseen, Puhdin kautta kannattaa joo mennä. Minusta voit mennä ihan piankin, ferritiini nousee hitaasti ja raskaus kuluttaa varastoja. Hyvä olisi tietää jo alkuraskaudessa jos arvot matalat. Ja sitten keskustella hoitavan tahon kanssa siitä raudan annostuksesta että mikä olisi sopiva.
Itse olisin halunnut rautainfuusioon.

Minä otin juuri suunnilleen kuukausi sitten Puhdin kautta Raskautta suunnittelevan testipaketin, se sopii myös raskaana oleville. Siinä oli ferritiini, folaatti, pitkä sokeri ja monta muuta, mistä en ollut edes koskaan kuullut. Oli tosi mielenkiintoinen. Otin sen osana lapsettomushoitoja, että jos siellä jotain selittävää ilmenisi. Ei ilmennyt ja sitten tuli tärppi. ❤️ Nyt on levollinen olo, kun tietää että arvot ovat kunnossa. Olihan se paketti kallis, mutta sain Black week - alennuksen. Ja pelkkä ferripaketti on halvempi. Itse koin helpommaksi vain maksaa, kuin lähteä kiistelemään julkisella mittauksen saamiseksi. Toki ymmärrän myös, että kaikilla ei ole mahdollista, jos on oikein tiukkaa. Mutta monilla varmaan on kuitenkin, jos jättää jotain muuta, turhaa ostamatta sen sijaan.

Onpas tylsää, kun tulee pientä vuotoa. Voi olla hyvin vielä kiinnittymisvuotoa, mutta silti aina ahdistavaa. Ikääkin kun on jo niin tietoisuus keskenmenosta on koko ajan läsnä.
Se on tosi ahdistavaa! Mullakin oli juuri pientä tuhrua ehkä päivän ajan, mutta toivon että se jäi nyt siihen. Yllättävän kovaakin vuotoa voi ilmeisesti tulla, vaikka raskaus edistyisi ihan normaalisti. 🤔 Oletko ajatellut varata varhaisultra-aikaa?

Takaisin