Yleistä höpinää

Keskustelun 'Laskettu aika lokakuussa 2017' aloitti HoosiAnna, 2 tammi 2018.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. HoosiAnna Tuttu foorumilla

Kyllä sen tarran äkkiä hoksaa:)

Mä yhdeltä puolitutulta kuulin jonkun vaippattomussgurun ohjeista, että otetaan joku rauhallinen ajanjakso, esim viikonloppu ja koko perhe juo paljon ja sitten kaikille tulee useasti paissahätä, niin lapsi otetaan aina mallin vuoksi mukaan vessaan ja sitten hurrataan ja taputetaan kun joku käy pissalla. Eli siis vaikka isälle tai äidille hurrataan yhdessä. Lapsi ite on kuulemma hyvä pitää ilman housuja ja potta helposti tavoitettavissa. On siis syytä pysytellä kotona rauhassa sen pari päivää juomassa runsaasti. Sitten seuraava kuukausi lapsi pitäis vaatettaa löysiin housuihin, ettei se luule, että sillä on vaippa.
    Me päästiin tolla housuttomuudella parissa päivässä jujusta kiinni ja sitten pystyikin jo ulos laittamaan housut. Ja nyt on pikkarit koko ajan. Ei tarvittu kuukauden löysähoiusuaikaa. Jotenkin tuntui, että housut häiritsivät hoksaamista.
    • Tykkää Tykkää x 4
  2. Martta:) Ihastunut foorumiin Lokamammat 2017

Voi kun hienoa HoosiAnna :happy093mekin aateltiin että voitais nyt tosissaan alkaa reenaamaan kun saatiin muutto hommat pois alta. Poika aloittaa viikon päästä perhepäivähoidossa ja hoitajalla on 30v kokemus näistä hommista niin uskon että sielläkin osataan kannustaa vaipattomuuteen.
    • Tykkää Tykkää x 2
  3. KaarinHa Naimisissa foorumin kanssa Lokamammat 2017

Onpa hieno juttu HoosiAnna! Toivoin niin itsekin, että oltaisiin voitu nyt loma-aikana paneutua kunnolla tähän juttuun, mutta pojan jalkojen iho pitäisi saada kyllä kuntoon ennen sitä :sad001
  4. HoosiAnna Tuttu foorumilla

Vitsit, pirre on kehittynyt puhumisessa tosi paljon. Nyt tulee kolmen sanan lauseita jo. Kirjaimista puuttu ainakin r, s ja l (f ja d varmaan myös, mutta sanastoon ei kuulu niitä sisältäviä sanoja) Pirre myöskin käyttää itsestää mä ja mulle -ilmaisuja. "Anna mujje toi!" Tai kun kysyy esim. kuka ottaa omenaa, niin vastaus tulee tomerasti "mä".
    Meidän muut lapset on kyllä pitkään käyttänyt omaa nimeä. Siis "Maija ottaa leipää". Pierre sanoo: mä haluun leipää tai anna mulle leipää.
    • Tykkää Tykkää x 2
  5. Siiru Rakastunut foorumiin Huhtiäidit 2020 Lokamammat 2017

Oho, sielläpä on puhelias tyttö.. Meillä tulee vain joitakin sanoja,vaikka kovasti tuo yrittää toistella kuulemaansa..
  6. HoosiAnna Tuttu foorumilla

Oltiin kaupassa ja pirre tuli sanomaan "pitta tuji houjuun". Osoitti vielä sormella vaaterekkien suuntaan ja sanoi "tuojja". Äkkiä piti katsella ympärille, ettei kukaan kuullut ja vähin äänin katsomaan jäikö lammikkoa. Onneksi pissa oli imeytynyt housuihin. Mutta siis aika monipuolista puhetta ja suht ymmärrettävääkin tulee jo. Meillä kaksi edellistä lasta on sanonut ekat sanansa vasta yli kaksivuotiaina, niin siihen verrattuna pirre on lahjakkuus :)
    • Tykkää Tykkää x 2
  7. KaarinHa Naimisissa foorumin kanssa Lokamammat 2017

Voi toista :Heartred Hienosti kyllä osasi tulla kertomaan asiasta! Kyllä tuo varmasti helpottaa aika paljon elämää, kun lapsi osaa jo itse kertoa asioita.

Meillä ei poika puhu vieläkään kuin yksittäisiä sanoja vain. Osaa kyllä todella hyvin silti kertoa ja tehdä tiettäväksi, mitä on mielessä ja mitä haluaa, tai sitten isi ja minä ollaan mitä parhaimpia poika-suomi-poika -tulkkeja :D Meillä ei olla vielä lähelläkään vaipattomuuttakaan, mutta poika alkaa jo hiukan hoksata, mitä vessahätä on. Tarhassakin sanoi eräs hoitaja, että hänen mielestään poika ei ollut vielä keväällä ja kesän alussa oikein valmis pottailuunkaan, mutta nyt kesäsulun jälkeen on jo aivan toinen meininki.

Poika siis tietää ja tiedostaa jollain tasolla hädäntunteen, tietää myös, mikä on pissa ja mistä ja miten se tulee, mutta ei aina välttämättä taida osata päästää sitä muualle kuin vaippaan. Sama on kakan kanssa, esim. sunnuntaina poika vaati päästä vessaan, ja istuikin hyvän tovin pytyllä, mutta ei tullut mitään tuotoksia. Sitten se kakka tuli 5-10 minuutin päästä puhtaaseen vaippaan. Ilmoittaa kyllä usein, että vaippaan tuli jotakin, tulee siis luokse, rutistelee vaipan etumusta ja hölpöttää jotakin omalla kielellään. Suihkussa pissa kyllä tulee, kun aina kysyn, että tulisko pissa, niin katsoo alas ja sen oikein näkee, että poika yrittää saada sitä pissaa tulemaan, joten osaa siis kyllä muuallekin kuin vaippaan pissata, mutta ei aina kuitenkaan pissaa tule muualle kuin sinne vaippaan.

Ehkä tämä vaippa-asiakin tästä vielä iloksi muuttuu, kun väkisinkin mietin yhdessä sun toisessa asiassa, että pojan pitäisi jo osata vaikka kuinka monta asiaa, mitä ei vielä osaa. Ei yhtään auta se tieto, että kaikki lapset kehittyvät niin eri tahtiin, ettei voi mitenkään verrata lapsia toisiinsa, aina sitä vaan ajattelee, että onkohan nyt jotain kuitenkin vähän vialla :sad001
    Last edited: 28 elo 2019
  8. HoosiAnna Tuttu foorumilla

Tulee itsekkin sorruttua tohon, että luulee kaikkien muiden lasten osaavan vaikka mitä ja oma lapsi on siinä rinnalla tyhmä kuin saapas. Vaikka mullakin on neljä lasta, ja kaikki oppinut asioita eri tahtiin oman kiinnostuksen ja tempperamentin mukaan, niin silti tulee vertailtua omien lasten huonompia taitoja muihin. Sitä tulee ehkä sokeaksi niille asioille mitkä lapselta sujuu ja tarttuu vaan niihin mitä kuvittelee, että lapsen pitäisi osata.
    Nyt kun tarkastelee noita vanhempien lasten oppimisia ja tekemisiä, niin toinen osasi ja uskalsi tehdä jotain vaikka 5-vuotiaana, niin toinen ei ole tehnyt sitä vielä kakskymppisenäkään, koska ei osaa eikä asia kiinnosta. Toiselta sujui joku asia alle 4v, niin toinen räpiköi sen kanssa vielä koulussa.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 2
  9. KaarinHa Naimisissa foorumin kanssa Lokamammat 2017

Käyköhän täällä yleisellä puolella enää kukaan :) Jos käy, niin mitä kuuluu lokakuisille?
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 2

Jaa tämä sivu