Vanhaa juttua rautalääkkeistä ja ferritiinistä. Viime raskaudessa ferritiini oli alhainen ~ 15/ ei siis mitään infuusiotasoa. Tein loppuraskaudessa aikamoisen rautatankkauksen, ferritiini nousikin hyvin. Mutta kun lopetin ja jossain vaiheessa kävin kontrollissa se oli jo alkanut laskemaan päin. Epäsäännöllisesti kuitenkin rautaa söin ja nyt kun tuli plussa aloin yöllä syömään 200 mg rautaa. Mietin vaan kuinkahan kauan tuota määrää uskaltaisi syödä ilman ferritiinin mittausta. Ferritiinin kyllä terkkari laittaa verikokeisiin, milloin niissä sitten käydäänkään (rv 10?).Mä oon syöny rautaa päivittäin jo edellisestä raskaudesta eli pari vuotta. Säännöllisemmin tänä vuonna, 200mg iltaisin ja viimeksi mitatessa alkusyksyllä arvo oli kai joku 45 että ei mullakaan kauheen hyvin rauta imeydy. Toisaalta kun maha kestää hyvin niin eipä tuosta mitään haittaakaan ole. Meinasin että vuodenvaihteessa siirryn 100mg:aan mutta nyt kun tulinkin raskaaksi niin jatkan 200mg kun kuitenkin verimäärä kasvaa tässä piakkoin raskauden myötä.
Onpas monella tosiaan uniin vaikuttanut! Onko ollut siis selvä ero että unet tai univaikeudet alkaneet vasta kiinnittymisen jälkeen? Mä näen hämmentäviä unia kyllä kans mutta niitä on ollut jo ennen plussaa pitkän aikaa![]()
Mulla varmaan joku perustaso 30, ja ihan hyvin nousee kunnon kuurituksella.