Yleinen keskustelu

Mä oon syöny rautaa päivittäin jo edellisestä raskaudesta eli pari vuotta. Säännöllisemmin tänä vuonna, 200mg iltaisin ja viimeksi mitatessa alkusyksyllä arvo oli kai joku 45 että ei mullakaan kauheen hyvin rauta imeydy. Toisaalta kun maha kestää hyvin niin eipä tuosta mitään haittaakaan ole. Meinasin että vuodenvaihteessa siirryn 100mg:aan mutta nyt kun tulinkin raskaaksi niin jatkan 200mg kun kuitenkin verimäärä kasvaa tässä piakkoin raskauden myötä.

Onpas monella tosiaan uniin vaikuttanut! Onko ollut siis selvä ero että unet tai univaikeudet alkaneet vasta kiinnittymisen jälkeen? Mä näen hämmentäviä unia kyllä kans mutta niitä on ollut jo ennen plussaa pitkän aikaa 😄
Vanhaa juttua rautalääkkeistä ja ferritiinistä. Viime raskaudessa ferritiini oli alhainen ~ 15/ ei siis mitään infuusiotasoa. Tein loppuraskaudessa aikamoisen rautatankkauksen, ferritiini nousikin hyvin. Mutta kun lopetin ja jossain vaiheessa kävin kontrollissa se oli jo alkanut laskemaan päin. Epäsäännöllisesti kuitenkin rautaa söin ja nyt kun tuli plussa aloin yöllä syömään 200 mg rautaa. Mietin vaan kuinkahan kauan tuota määrää uskaltaisi syödä ilman ferritiinin mittausta. Ferritiinin kyllä terkkari laittaa verikokeisiin, milloin niissä sitten käydäänkään (rv 10?).

Mulla varmaan joku perustaso 30, ja ihan hyvin nousee kunnon kuurituksella.

Vanhaa juttua rautalääkkeistä ja ferritiinistä. Viime raskaudessa ferritiini oli alhainen ~ 15/ ei siis mitään infuusiotasoa. Tein loppuraskaudessa aikamoisen rautatankkauksen, ferritiini nousikin hyvin. Mutta kun lopetin ja jossain vaiheessa kävin kontrollissa se oli jo alkanut laskemaan päin. Epäsäännöllisesti kuitenkin rautaa söin ja nyt kun tuli plussa aloin yöllä syömään 200 mg rautaa. Mietin vaan kuinkahan kauan tuota määrää uskaltaisi syödä ilman ferritiinin mittausta. Ferritiinin kyllä terkkari laittaa verikokeisiin, milloin niissä sitten käydäänkään (rv 10?).

Mulla varmaan joku perustaso 30, ja ihan hyvin nousee kunnon kuurituksella.
Mitä jos pyytäisit ihan terkkarista ferritiinin mittausta? Just noilla sanoilla mitä ylle kirjoitit. Mä oon ainaki päässy kun se on aiemmin ollut matala. En tosin ollut raskaan silloin mutta luulis että varsinkin raskaana pääsisi.

Moikka! Mä hyppään myös mukaan nyt teihin syyskuisiin 😊 Tein sunnuntai-iltana testin kuukautisten ollen myöhässä ikäänkuin poissulkevana, kun juuri mitään pms oireista poikkeavaa ei ole ollut. No testihän sitten näytti jotain, mutta omaan silmään turhan hailuraa, etten ajatellut kaiken olevan normaalisti. Eilen ja tänään sitten vielä testaillut, saadakseni vertailukohtia ja kyllä ne testit nyt vaan näyttää vahvistuvan 🥹🥰 Iloinen yllätys.

Luulen, että alkio kiinnittynyt aika myöhään ja siksi oireet olleet aika maltilliset koska hedelmöittymisajankohta aikalailla tiedossa. Mulla on kaksi lasta entuudestaan, mutta vanhempi 13 ja nuorempi pian 6, eli näköjään mun taktiikka on tehdä lapsia isohkolla ikäerolla 😅
Luulen että viikot tulee ultrassa muuttumaan pienemmiksi jos kaikki sinne asti menee hyvin, mutta laskennallisesti nyt noin 5+0. Ja täytän itse ens kuussa 36. Kiva päästä jännittämään mukaan teidän kaikkien kanssa!

Mä sain kans soitettua neuvolaan. Piti siis soitella tammikuisen neuvola-aikaa ja samalla varattiin mulle varhaisultra sekä eka neuvola.

Menin jo laskuissa sekaisin kun terkka kyseli et monesko raskaus tää on. Mulla siis taustalla 4 keskenmenoa sekä 3 lasta joten hieman hirvitti et kyseessä on jo 8. raskaus. En kauheasti oo vielä innostunut asiasta kun viime kesän keskiraskauden keskenmeno kummittelee mielessä. Kaiken lisäksi mulla on aiempien raskauksien taustalla istukkaperäisiä häiriöitä jotka mahdollisesti noiden keskenmenojen taustalla niin pieni pelko koko ajan mukana et meneekö kaikki hyvin. Tukilääkitys on ollut ekan lapsen jälkeen käytössä mut jotenkin tuon viimeisen keskenmenon jälkeen en luota siihen et sekään aina auttaa. Paras vaan edetä päivä kerrallaan ☺️

Mä liityn myös mukaan, eilen plussasin. Meillä on ennestään joulukuinen -24, eli noin 1v 9kk ikäerolla ois pikkusisarus tulossa, jos kaikki menee hyvin. ☺️

Mä luulen soittelevani neuvolaan perjantaina. Siinä kohtaa on kyllä vasta pari päivää menkat myöhässä, mutta haluisin kysyä ajoissa, voinko tarpeen vaatiessa ottaa esikoisen ajalta jäänyttä pahoinvointilääkettä. Siitä ei kyllä sillon ollut kauheesti apua, mut alotinkin sen vasta ihan ekan kolmanneksen lopussa, kun muka pitää urhoollisesti kärsiä pahoinvointia ilman apuja 🙄 edeltävät viikot makasinkin toimintakyvyttömänä sohvalla miehen tarjoilemien hedelmien varassa. Nyt pitäis pystyä pesemään kakkapeppua ja ruokkimaan taapero, niin aion ettiä huomattavasti matalammalla kynnyksellä apua pahoinvointiin, jos se taas alkaa (nyt kyllä ollut jo vähän etovaa oloa, et eiköhän).

@Freyja86 sun taustalla kyllä ymmärrettävää, jos huolestuttaa, mut toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti 🫂

Mä sain kans soitettua neuvolaan. Piti siis soitella tammikuisen neuvola-aikaa ja samalla varattiin mulle varhaisultra sekä eka neuvola.

Menin jo laskuissa sekaisin kun terkka kyseli et monesko raskaus tää on. Mulla siis taustalla 4 keskenmenoa sekä 3 lasta joten hieman hirvitti et kyseessä on jo 8. raskaus. En kauheasti oo vielä innostunut asiasta kun viime kesän keskiraskauden keskenmeno kummittelee mielessä. Kaiken lisäksi mulla on aiempien raskauksien taustalla istukkaperäisiä häiriöitä jotka mahdollisesti noiden keskenmenojen taustalla niin pieni pelko koko ajan mukana et meneekö kaikki hyvin. Tukilääkitys on ollut ekan lapsen jälkeen käytössä mut jotenkin tuon viimeisen keskenmenon jälkeen en luota siihen et sekään aina auttaa. Paras vaan edetä päivä kerrallaan ☺️
Päivä kerrallaan tosiaan ja toivottavasti kaikki menee hyvin 🩷

Mulla myös kkm loppusyksystä takana. Nyt varuiksi Lugesteron tukena, onko sulla mikä lääkitys?

Päivä kerrallaan tosiaan ja toivottavasti kaikki menee hyvin 🩷

Mulla myös kkm loppusyksystä takana. Nyt varuiksi Lugesteron tukena, onko sulla mikä lääkitys?
Mullakin oli kkm syksyllä ja siksi haluan nyt jatkaa cyclogestin käyttöä ainakin 10.viikolle. Viimeksi lopetin sen plussaan kuten HUS ohjeistaa. Kysyin lääkäriltä ja hän sanoi, että saan käyttää 😅 siitä ei heidän mukaan oli tutkittua hyötyä eikä haittaakaan. Jossain klinikoillahan progesteronia jatketaan kunnes istukka ottaa täyden vastuun hommasta, eli tuonne jonnekin +10 viikoille.

Mulla on käytössä Primaspan eli Mini-ASA. Tuo siis on istukan toimintaa tukemaan.
Ei oo pakko vastata jos et halua, mutta oliko syntyneillä lapsilla istukoissa ongelmia? Mulla siis itellä tutkittiin istukka, kun etsittiin syitä lapsen kasvuviivästymälle, mutta syytä siitä ei löydetty.

Mullakin oli kkm syksyllä ja siksi haluan nyt jatkaa cyclogestin käyttöä ainakin 10.viikolle. Viimeksi lopetin sen plussaan kuten HUS ohjeistaa. Kysyin lääkäriltä ja hän sanoi, että saan käyttää 😅 siitä ei heidän mukaan oli tutkittua hyötyä eikä haittaakaan. Jossain klinikoillahan progesteronia jatketaan kunnes istukka ottaa täyden vastuun hommasta, eli tuonne jonnekin +10 viikoille.
Jep, haittaa ei pitäisi tosiaan olla! Mä pyysin tuon Dextrasta, ennen raskautta oli kkm jälkeen kiertoa tasaamaan kun alkoi pukata esivaihdevuosioiretta 🫣😅

Saa nähdä kuinka käy. Tänään huomasin pyyhkiessä haaleaa verta aamulla ja nyt hieman lisää vähän verensekaista valkovuotoa. Tänään illasta olis ultraan meno... huoh ku ottaa pelko vallan 😭
Toivotaan että kaikki hyvin, huoli on varmasti kova 😞 Mutta onneksi teillä on se ultra illalla niin pääset näin pian näkemään mikä tilanne 🙏🏻

Toivotaan että kaikki hyvin, huoli on varmasti kova 😞 Mutta onneksi teillä on se ultra illalla niin pääset näin pian näkemään mikä tilanne 🙏🏻
Kiitos ja onneksi olin varannut tälle illalle ajan. Kyllä aikamoinen sattuma et just samana päivänä tuleekin tämmöistä sit. Ei tosiaan auta muu kuin toivoa et on harmitonta vuotoa ja kaikki olis hyvin 😞

Ei oo pakko vastata jos et halua, mutta oliko syntyneillä lapsilla istukoissa ongelmia? Mulla siis itellä tutkittiin istukka, kun etsittiin syitä lapsen kasvuviivästymälle, mutta syytä siitä ei löydetty.
Joo siis esikoinen syntyi rv 30+6 ja hälyä löytyi napanuorasta tukos joten istukka ei toiminut oikein kunnolla. Kaks seuraavaa syntyi täysiaikaisena mutta loppuvaiheessa oli kasvun hidastumaa. Mulla lisäksi verenpaineet koholla kaikissa raskauksissa. Nyt tuo verenpainelääkitys on vakituisena käytössä joten sekin riskinä. Viimeisimmässä keskenmenneessä oli papp-A arvo matala ja istukasta löytyi jotain pientä ja lääkäri epäili sen olleen keskenmenon syynä mut ei voinut täysin varmaksi sanoa. Tuohon istukan toimintahäiriöön ei kait oo muuta lääkettä kuin synnytys. Ja tuo Mini-ASA käytössä jos siis riskinä raskausmyrkytys ja lisäksi kait auttaa istukan toimintaa.

Joo siis esikoinen syntyi rv 30+6 ja hälyä löytyi napanuorasta tukos joten istukka ei toiminut oikein kunnolla. Kaks seuraavaa syntyi täysiaikaisena mutta loppuvaiheessa oli kasvun hidastumaa. Mulla lisäksi verenpaineet koholla kaikissa raskauksissa. Nyt tuo verenpainelääkitys on vakituisena käytössä joten sekin riskinä. Viimeisimmässä keskenmenneessä oli papp-A arvo matala ja istukasta löytyi jotain pientä ja lääkäri epäili sen olleen keskenmenon syynä mut ei voinut täysin varmaksi sanoa. Tuohon istukan toimintahäiriöön ei kait oo muuta lääkettä kuin synnytys. Ja tuo Mini-ASA käytössä jos siis riskinä raskausmyrkytys ja lisäksi kait auttaa istukan toimintaa.
Joo mullaki seurattii verenpaineita, koska epäiltiin et voi tulla raskausmyrkytys, kun niissä napanuoran virtauksissa oli häikkää. Mut ei ollut siitä kiinni, mulla oli koko ajan optimiverenpaineet. Toki toivon, että tilanne ei nyt uusisi tässä raskaudessa vaan vauva kasvais normaalisti. Hän siis syntyi 37+1 noin kaksikiloisena.

Tuli huonoja uutisia ultrassa. Tuulimuna taikka keskeytynyt keskenmeno. Vaikea sanoa kumpi. Lähete lähti eteenpäin, että saadaan lääkärin arvio. Toivottavasti lähtisi itekseen tämä tästä poistumaan. Vuotoa ei kyllä ole enää näkynyt mikä onkin tosi ärsyttävää. Pari keskenmenoa sekä tuulimunaraskaus onkin jo ennestään takana ja kaavintaan viimeeksi jouduin kuhan ei olisi samaa taas edessä.

Nyt itketään itkut pois ja myöhemmin lähtee uusi ja viimeinen yritys. Tällä hetkellä olo on ihan paska mutta tästäkin selvitään ajan kanssa.

Raskaudesta ei olla kerrottu kenellekkään ni tuli tänne tämmöinen vuodatus.

Kaikille hurjasti tsemppiä odotukseen ja toivottavasti tänne saadaa paljon hyviä uutisia! ❤️

Terkuin
Äitineljälle toivottavasti, joskus vielä Äitiviidelle 🫶🏻

Tuli huonoja uutisia ultrassa. Tuulimuna taikka keskeytynyt keskenmeno. Vaikea sanoa kumpi. Lähete lähti eteenpäin, että saadaan lääkärin arvio. Toivottavasti lähtisi itekseen tämä tästä poistumaan. Vuotoa ei kyllä ole enää näkynyt mikä onkin tosi ärsyttävää. Pari keskenmenoa sekä tuulimunaraskaus onkin jo ennestään takana ja kaavintaan viimeeksi jouduin kuhan ei olisi samaa taas edessä.

Nyt itketään itkut pois ja myöhemmin lähtee uusi ja viimeinen yritys. Tällä hetkellä olo on ihan paska mutta tästäkin selvitään ajan kanssa.

Kaikille hurjasti tsemppiä odotukseen ja toivottavasti tänne saadaa paljon hyviä uutisia! ❤️

Terkuin
Olen tosi pahoillani 💔 Olkoon seuraava yritys suotuisa 💛

Terkuin
Olen pahoillani, toivon onnea seuraavaan yritykseen. ❤️

Takaisin