Yleinen keskustelu

Okei nyr alkoi stressaamaan. Tein sit kuitenkin sen viikkotestin ja edelleen näytti 2-3🥲 nyt pitäis olla jo 5+5
Mä tein onnistuneessa raskaudessa ton digin 5+3 ja sain 2-3. En oo uskaltanut sen jälkeen enää tehdä kun sain kauhee stressin ja kuitenkin syntyi täysin terve vauva 🙈

Mä tein onnistuneessa raskaudessa ton digin 5+3 ja sain 2-3. En oo uskaltanut sen jälkeen enää tehdä kun sain kauhee stressin ja kuitenkin syntyi täysin terve vauva 🙈
Keskustelin jo chatgpt kanssa ja se väitti et monilla näkyy 2-3 vielä raskausviikoilla 6-7😂

Mä yritän hypätä mukaan keskusteluun. Laskurit antaa 4+0 , se tarkentunee aikanaan ultrassa, jos niin pitkälle päästään.

Esikoinen täytti joulukuussa 11 ja kuopuskin täyttää tänä vuonna jo 10, eli edellisestä raskaudesta onkin jo aikaa.

Hei ohi aiheen, mutta ootteko jo kaikki soittaneet neuvolaan raskaudesta? Mulla on sama ko esikoisen kans et venytän koko ajan, koska jos kuitenki vielä tällä viikolla meneepi kesken. 🫣

Hei ohi aiheen, mutta ootteko jo kaikki soittaneet neuvolaan raskaudesta? Mulla on sama ko esikoisen kans et venytän koko ajan, koska jos kuitenki vielä tällä viikolla meneepi kesken. 🫣
En vielä. Odotan pari viikkoa et uskallan kertoa edes toiselle osapuolelle ja varaan sit neuvolan, kun tiedän sit et tarvii jo myös keskustelu apua asian käsittelemisessä 😅

Mä ilmotin jo neuvolaan ehkä viikko plussan jälkeen, ymmärrän kyllä pointin että haluaa varmistaa että kaikki on hyvin😅

Soitan vasta jos varhaisultrassa kaikki kunnossa, en jaksa mitäön ajan perumista tai sitä ”no voi voi” juttua hoitajan suusta 😫

Minäkin soitin jo kuitenkin tänään neuvolaan, vaikka uhosin ensin että en kyllä soittele ennen varhaisultraa 😅 Ei kai se oo ku sit vaan perua eka varattu neuvolakäynti, jos sinne ookkaan sitten mitään asiaa. Mutta onpahan nyt kontakti taas olemassa jos tulee jotain probleemaa tai kysyttävää.

Onpa kiva kuulla, et moni varaa vasta varhaisultran jälkeen, ku netissä lukee et pitäs soittaa heti. Mut esim esikoisesta ei ees käyty varhaisultrassa tosiaan, ja mun eka neuvolakäynti oli 7+6 ja lääkärineuvola 10+4 (tällön doppler havaitsi kyl sykkeen). Sit nt tais olla rv 12.

Toisaalta aattelis ettei oo tarvetta ees soittaa nyt heti, muistissa on foolihapot ja muut ohjeet. 🤭 Toki ehkä siksi suosittelevat soittamaan ajoissa, kun joillain paikkakunnilla voi olla ajat kortilla. Meilläkin neuvolassa yksi hoitaja, joka hoitaa sekä äitiys-, lasten- että ehkäisyneuvolaa ja tekee 80% työaikaa.

Mä vannoin kans, että soitan vasta 6+ mutta olin eilen jo yhteydessä kuitenkin 😂 Katoin kalenteria ja totesin, että on niin hullut viikot töissä ja kotona, että muuten todennäköisesti unohdan varata koko ajan, jos en tee sitä heti 😄

Mun pitäis varmaan nyt kuitenkin jo varata se aika, menee niin nopeasti meijän lähineuvolan ajat. Harmittaa vaan kun ei voi etukäteen niin pitkälle tietää työvuoroja, että vois ottaa aamuaikaa jos ois iltavuoro, kun ei haluaisi sit ajella edestakaisin töihin 😅

Asuntoasia pohdintoja on tässä meillä.. Asumme siis hissittömässä kerrostalossa, kaksien rappusten päässä (välissä käytävän pätkä). Taapero on 2-vuotias kun vauva syntyy. Netistä googlailin että tuon ikäinen ei vielä rappusia osaisi itsenäisesti kävellä. Minulle ei tule muuta selviytymiskeinoa mieleen kuin vauva kantoliinaan ja taaperon auttaminen rappusissa. Mutta haluanko minä läpi talven sitten pukea molempien päälle ja vauva sitten kantoliinaan. Lisäksi ehkä ihan vastasyntyneenä vieroksun kantoliinassa pitoa. Toki silloin ei niinkään ongelmaa kun isä isyysvapaalla.

Varmaan molempien lasten roudaaminen kainalossa ei onnistu? Vauvankin kantaminen taitaa kaksi kättä tarvita. Tai no nykyistä taaperoahan kannoin toki kantopussissa aina. Onnistuuko vauva kantopussissa ja taaperon auttaminen yhdellä kädellä? Kauppakassia ei tässä kyllä kannettaisi vaan repussa kamat.

Minulle itselleni tuli siis mieleen että asunto pitäisi myydä ja muuttaa rivariin/hissilliseen kerrostaloon. Tässä on vaan se että todennäköisesti tulisin vetämään takkiini asunnon myynnistä sen verran etten saisi edes sitä vertaa käsirahaa varten että pääsisimme ostamaan suoraan sellaisen rivarin minkä haluaisin. Jos asuisimme tässä voisi olla mahdollista säästää käsirahaa.. Toki asunnon kauppaaminen & muutto olisi varmaan raskaana ja yhden pienen lapsen kanssa helpompaa kuin kahden pienen lapsen kanssa. Asunto on myös kolmio, että varmaan jossain vaiheessa isompaa asuntoa tarvittaisiin joka tapauksessa. Vaikka tokikin 2 aikuista lasta exän kanssa tässä kasvatin.

Mutta siis onko kellään vastaavasta asumisesta kokemusta tai näkemystä asiaan?

Asuntoasia pohdintoja on tässä meillä.. Asumme siis hissittömässä kerrostalossa, kaksien rappusten päässä (välissä käytävän pätkä). Taapero on 2-vuotias kun vauva syntyy. Netistä googlailin että tuon ikäinen ei vielä rappusia osaisi itsenäisesti kävellä. Minulle ei tule muuta selviytymiskeinoa mieleen kuin vauva kantoliinaan ja taaperon auttaminen rappusissa. Mutta haluanko minä läpi talven sitten pukea molempien päälle ja vauva sitten kantoliinaan. Lisäksi ehkä ihan vastasyntyneenä vieroksun kantoliinassa pitoa. Toki silloin ei niinkään ongelmaa kun isä isyysvapaalla.

Varmaan molempien lasten roudaaminen kainalossa ei onnistu? Vauvankin kantaminen taitaa kaksi kättä tarvita. Tai no nykyistä taaperoahan kannoin toki kantopussissa aina. Onnistuuko vauva kantopussissa ja taaperon auttaminen yhdellä kädellä? Kauppakassia ei tässä kyllä kannettaisi vaan repussa kamat.

Minulle itselleni tuli siis mieleen että asunto pitäisi myydä ja muuttaa rivariin/hissilliseen kerrostaloon. Tässä on vaan se että todennäköisesti tulisin vetämään takkiini asunnon myynnistä sen verran etten saisi edes sitä vertaa käsirahaa varten että pääsisimme ostamaan suoraan sellaisen rivarin minkä haluaisin. Jos asuisimme tässä voisi olla mahdollista säästää käsirahaa.. Toki asunnon kauppaaminen & muutto olisi varmaan raskaana ja yhden pienen lapsen kanssa helpompaa kuin kahden pienen lapsen kanssa. Asunto on myös kolmio, että varmaan jossain vaiheessa isompaa asuntoa tarvittaisiin joka tapauksessa. Vaikka tokikin 2 aikuista lasta exän kanssa tässä kasvatin.

Mä asuin aikanaan lasten kanssa hissittömän talon toisessa kerroksessa, lapsilla ikäeroa 1v ja 4kk, esikoinen lähti kyl sen verran aikasin liikkeelle et kun se sai rauhassa omalla tyylillään suoriutua niin selvittiin siitä, jos yhtälöön lisäsi kauppakassit jne, niin oli se aika taiteilua. Mut kyllä siitä selviää, pienempi oli usein kopassa kun tultiin rappusia ylös tai alaspäin, isompi vähän edellä niin et pystyi valmistelemaan jos nyt meinasi kompuroida.

raput ovat aika pitkät, niissä ei ole vara kompuroida. Huomasin kyllä että nettikeskustelussa asia koskaa ennemminkin rappusten kulkemista omassa kodissa itsenäisesti (kaikki 2-vuotiaat eivät osaa). Itse olisin tuossa toki koko ajan vahtimassa...

raput ovat aika pitkät, niissä ei ole vara kompuroida. Huomasin kyllä että nettikeskustelussa asia koskaa ennemminkin rappusten kulkemista omassa kodissa itsenäisesti (kaikki 2-vuotiaat eivät osaa). Itse olisin tuossa toki koko ajan vahtimassa...
Me asutaan nyt toka kerroksessa, johon pitkät, metalliset ulkoportaat. Päästän 1v11kk kulkemaan sen itsenäisesti ylös, mutta en alas. Nyt tuohon alaspäin rajoittamiseen liittyy varmaan lumi+jää ja isot ulkovaatteet, voisin ihan hyvin sanoa että "mene varovasti" ja hän kiipeisi ne alas takaperin ja itse varmistaisin alla, mutta olisi hidasta.. Hän on kasvanut kaksikerroksisessa talossa, jossa päästin kulkemaan valvomatta sisäportaita jo noin 1,5v.
Uskon kuitenkin että nämä riippuu niin paljon lapsesta. Meidän lapsi on aika "varma" menijä. Kävelemään alkoi 1v2kk.

Mulla ei oo porrasasiaan näkemystä, mutta muuttoa oon mä tässä myös pohtinut.

Mä en haluaisi ihan loppuvaiheessa raskautta muuttaa ja yhden lapsen kanssa muutto tuntuisi itelle helpommalta. Esikoisella on tosi vaikea sopeutua muutoksiin, niin jos muuttaisin nyt kevään/kesän aikana, niin hänelle jäisi aikaa sopeutua uuteen kotiin ennen vauvan syntymää.

Meillä on nyt jo aivan liian vähän tilaa tarpeisiin nähden ja joudutaan kuitenkin lähivuosina muuttamaan, niin nyt voisi kyllä olla hyvä hetki ennen kuin vauva syntyy. Nyt toki työtavarat voin heittää varastoon pariksi vuodeksi ja tilalle laittaa vauvan tavarat, mut sit kun palaan töihin niin on taas tilanpuute ongelmana. Toisaalta meidän nykyisen asunnon myynnistä tulee niin iso stressitekijä, että en oo yhtään varma haluanko kuitenkaan siihen nyt lähteä vai vauvavuoden jälkeen vasta 😁

Moi kaikille! Pikkuhiljaa koitan päästä kans kirjottelee tänne. Positiivinen testi tuli jo 1.1 mutta oli vaikea uskoa todeks, nyt ku viivat on vaan pysyny niin pakko kai se on uskoa sitten 😅 Neuvola vasta 5.2, onneks arki on sen verran hektistä ettei ehdi paljoa jännittämään. Oireet on vielä maltilliset. Viime keväänä oli km eikä plussia näkyny ku vasta nyt, niin koittaa pitää ittensä mahdollisimman zen ettei vielä innostu liikaa. Toiveikkaalla mielellä kuitenkin. Kotona ennestään 10v ja 3v, mies ja koira.

Oonkin jo muihin ketjuihin jotain kirjoitellut, korkataan nyt tämäkin keskustelu niin saa lisäviestejä jos pääsisi sinne salaisellekin puolelle joskus 😁 lukaisin koko viestiketjun läpi.

Tosiaan toissapäivänä plussasin, nyt joko 3+4 tai 4+1. Mieliala vaihtelee innostuksesta ja onnesta pelkoon ja ahdistukseen, kun jännittää niin paljon että onnistuuko tämä. Yritän luottaa. ❤️

Takaisin