Yleinen keskustelu

Mäkin oon ollu vähä koukussa tänne ja miettiny oonko ainoo joka hirveesti oottaa uusia viestejä. 😂

En kerkee pitkästi kirjottaa nyt mut lyhyesti sanottuna muutti 100% elämän esikoisen syntymä siitä hetkestä lähtien ku synty. Ei oo siitä palautunu yhtään entiseen vaan kierrokset lisääntyny joka toinen vuosi ku syntyny 3 lasta 2v ikäeroilla. 😂 Ja nyt ois vielä neljäs tulossa… nyt onneks jopa 2,5v ikäero ni tuntuu paljon helpommalta.

Lyhyesti sanottuna rehellisesti oma aika erittäin kortilla, yöunet kyseenalaosia ja riidellään siitä kumpi tekee enemmän tms 😅 on hetkiä ku aivan hermot loppu ja sit hetkiä ku miettii et onpa ihanaa. Mut loppupeleissä vuodet meneeki aika nopee ohi vaikka päivät tuntuu välillä epätoivosen hitailtq. Ja hyvät rutiinit ym on välillä helpommin sanottu ku tehty jos on uupunu. Eikä ookaan se ideaalivanhempi kaikessa mitä luuli ennenku game alko oikeesti. 😆 saa tehä työtä että saa omasta lapsuudesra tulleet mallit (anteeks imetän ni kirjotusvirheitä ja paine päästä tekee ees joku jouluruoka ku tääl on nyt nii hektistä yksin lasten kaa..) pois jne… terapiaa suosittelen 😂 mut on myös toki ihanaa mut rehellisesti sanottuna mun mielestä AIVAN eri elämää ku vapaan ihmisen jolla ei lapsia! Mut kai tää helpottaa myös ku ei oo enää iha pieniä…
Ihanan elämänmakuinen kirjoitus ❤️
Raskasta ja ihanaa 😍

Voin samaistua @Florette 😂 Rutiinit oli hieman helpompia esikoisen kanssa, nyt kolmen alle 5veen kanssa elämä on yhtä kaaosta, jotenkin saan ateriarytmit ja uniajat pidettyä koossa ja suurinpiirtein samoina aikoina 😂
Keskimmäisellä paha uhma päällä ja välilä se saa kyseenalaistamaan jaksamista neljännen kanssa, kun nytkin tuntuu että meitä aikuisia on liian vähän. Yritän kuitenkin ajatella että 9kk päästä uhmaikä saattaa vähän helpottaa ja onhan tässä aikaa muutenkin valmistautua. Meillä menee arki miehenkaa suunnilleen yhteen, hän osallistuu paljon, välillä melkeen enemmän kun minä (koska alkuraskauden jääääätävä väsymys) mutta välillä riidellään just tuosta että kumpi tekee mitäkin tai kummalla oli hankalampi yö takana tms 😄

Mäkin oon ollu vähä koukussa tänne ja miettiny oonko ainoo joka hirveesti oottaa uusia viestejä. 😂
Et oo ainut. Välillä mietin pitäisikö yrittää rajoittaa ettei ihan höyrähtäisi, mutta toisaalta vertaistuki on ihana asia. Ja eipä näistä näin alkuraskauden aikana ihan koko aikaa kehtaa läheisillekään höyrytä - läheisimmällä ystävälläni on paljon meitä pidempi lapsettomuus takana ja muutenkin kuormittava elämäntilanne, joten haluan odottaa oikeaa hetkeä omien hyvien uutisten kertomiseen.

Laitanpa tämän kuvan nyt vaikka tähän ketjuun. Hiukan harmittaa ettei uskalleta vielä kertoa läheisille. Vaikka he saisivat meidän tavoin näin tämän joulun parhaan lahjan.
Mullaki tavallaan tekis mieli kertoo mut kuitenki joku vielä mielessä jarruttelee… onhan tää niin ilonen asia kerrottavaks 😍

Onko joku selvittänyt, olisiko paha käyttää Nasolia pari suihkauta raskaana? Sehän on kiellettyjen listalla (supistaa verisuonia), mutta olen flunssassa, paine jo nyt poskionteloissa ja lentämässä huomenna.... Mietin olisiko paha, laittaa suihkaukset nenään nousussa/laskussa...?

Onko joku selvittänyt, olisiko paha käyttää Nasolia pari suihkauta raskaana? Sehän on kiellettyjen listalla (supistaa verisuonia), mutta olen flunssassa, paine jo nyt poskionteloissa ja lentämässä huomenna.... Mietin olisiko paha, laittaa suihkaukset nenään nousussa/laskussa...?

Preglife-sovelluksesta saa aktivoitua maksuttomasti Ifin raskauden tuki -vakuutuksen, jonka kautta voi soittaa hoitajalle 24/7. Olen itse kanssa ollut flunssassa ja mietin, että jos olisi noussut kuumetta, olisin ehkä soittanut ja kysynyt toimintaohjeita. Flunssa meni onneksi ohi pienellä lämpöilyllä. 🙏 Ehkäpä sen kautta voisi kysyä myös noista nenäsuihkeista. Paljon tsemppiä lentoon!

Olen käyttänyt joka raskaudessa kun en vaan pysty nukkumaan ilman jos on flunssassa nenä ihan tukossa.. Olen siitä lukenut että ei olisi niin paha kun on suoraan nenään eikä kohtuun suihkutettava 😄 Mutta nämä minun mielipiteitä, voihan sitä apteekissakin kysyä paremmin, jos huolettaa.

Saa käyttää ohjeiden mukaisesti. Täällä tarkempaa tietoa: https://www.hus.fi/potilaalle/nain-...-odottavan-ja-imettavan-laakeneuvonta#flunssa

IMG_2811.jpeg

Nasolinissa taitaa olla juuri ksylometatsoliinia mikä on sallittu, mutta kannattaa toki tarkistaa vielä.

Pakko oli taas taustalta kommentoida, vaikka en kuulukaan elokuisiin. Olin vaan just itsekin flunssassa ja oli kyllä öiden pelastus, kun sai hengittää nenän kautta!

Teratologinen tietopalvelu on sanonut 2020, että saa käyttää!

Liitteet

• IMG_20251225_204406.jpg
    IMG_20251225_204406.jpg
    195.8 KB · Katsottu: 4
Oo wau! Nämäpä helpotti! Miten oon oikein yrittänyt etsiä tietoa ja joka paikassa ollut, että kielletty mikä kielletty!

Kuinkas lyhyellä ensikäynnillä on neuvolassa pärjätty? Varasin ensi viikolle neuvolan, ja koska pyhät ja oon vähän myöhään liikkeellä (en halunnut soittaa aikaa ennen varhaisultraa), niin sain etäneuvolan ja se on sitten työpäivän kanssa päällekäin.

Varattu aika on 1,5h, ja ekan raskauden yhteydessä aika tarkkaan vuosi sitten mulla meni ehkä 50-60min, mutta nyt haluan lähinnä lähetteet NIPTiin, nt-ultraan ja labroihin. Täytin kaikki ennakkotiedot jo netissä, mutta mietin onkohan mahdollista saada tiristettyä tätä johokin puoleen tuntiin, kun mikään tässä ei siitä edellisestä ensikäynnistä ole muuttunut, paitsi että en oo G1P0 vaan G3P0 🤷🏻‍♀️

Plussauksen ja ensi viikko siitä tuli täällä käytyä tihiään, mutta sitten alkoi joulukiireitä ja opiskelut painaa päälle, että vasta nyt jouluna oon kerennyt tänne taas lukemaan ja osallistumaan. Vielä ei taida olla tarpeeksi kommentteja, että pääsis jo salaiselle puolelle.

Sitähän voi yrittää lyhentää sitä aikaa sanomalla heti alussa asiasta. Varsinkin jos on sama th kuin aikaisemmassa raskaudessa. Itsestä on mukavaa päästä samalle th:lle kun esikoisellakin oli.

Plussauksen ja ensi viikko siitä tuli täällä käytyä tihiään, mutta sitten alkoi joulukiireitä ja opiskelut painaa päälle, että vasta nyt jouluna oon kerennyt tänne taas lukemaan ja osallistumaan. Vielä ei taida olla tarpeeksi kommentteja, että pääsis jo salaiselle puolelle.

Sitähän voi yrittää lyhentää sitä aikaa sanomalla heti alussa asiasta. Varsinkin jos on sama th kuin aikaisemmassa raskaudessa. Itsestä on mukavaa päästä samalle th:lle kun esikoisellakin oli.
Ei ehditty käydä kuin kerran neuvolassa silloin, kun tuli kkm aika pian sen jälkeen. Toisesta raskaudesta odotin pidemmälle enkä silloin edes päässyt neuvolaan ensikäynnille asti ennen keskenmenoa. Sen takia nyt tässä kolmannessakin raskautumisessa olen odottanut tosi pitkälle, ennenkuin olen yhteyksissä, mutta nyt olisi vaan pakko saada ne ajat NIPTiin yms, niin ei voi määräänsä pidemmälle venyttää.

Lisäksi on siis täysin eri neuvolastakin kuin mikä meidän oma tulisi olemaan, kun oman neuvolan ajat olisi menneet helmikuun alkuun, joka on auttamatta liian myöhässä. Ajattelin toki sanoa, että "nyt on tasan 30 min aikaa, ja samat asiat on käyty vuosi sitten jo läpi, eli laita lähetteet ja täytä neuvolakortti ja laita viestiä jos tarvitset jotain lisätietoja myöhemmin" :No Evil Monkey: En haluaisi vaikuttaa määrääni enempää tylyltä, mutta jo siinä ekassa tuntui sen vajaan tunnin aikana olevan hyvinkin pitkäveteistä ja hidastempoista se toiminta, niin toivottavasti th osaa ottaa kommentin hyvällä.

Ei ehditty käydä kuin kerran neuvolassa silloin, kun tuli kkm aika pian sen jälkeen. Toisesta raskaudesta odotin pidemmälle enkä silloin edes päässyt neuvolaan ensikäynnille asti ennen keskenmenoa. Sen takia nyt tässä kolmannessakin raskautumisessa olen odottanut tosi pitkälle, ennenkuin olen yhteyksissä, mutta nyt olisi vaan pakko saada ne ajat NIPTiin yms, niin ei voi määräänsä pidemmälle venyttää.

Lisäksi on siis täysin eri neuvolastakin kuin mikä meidän oma tulisi olemaan, kun oman neuvolan ajat olisi menneet helmikuun alkuun, joka on auttamatta liian myöhässä. Ajattelin toki sanoa, että "nyt on tasan 30 min aikaa, ja samat asiat on käyty vuosi sitten jo läpi, eli laita lähetteet ja täytä neuvolakortti ja laita viestiä jos tarvitset jotain lisätietoja myöhemmin" :No Evil Monkey: En haluaisi vaikuttaa määrääni enempää tylyltä, mutta jo siinä ekassa tuntui sen vajaan tunnin aikana olevan hyvinkin pitkäveteistä ja hidastempoista se toiminta, niin toivottavasti th osaa ottaa kommentin hyvällä.
Ehottomasti sanot vain nuo asiat ja lyhennä keskustelu. Etukäteen voi varmaan laittaa viestiä, että nopea ja napakka käynti lyhyellä kaavalla.

Mä en ole vielä varannut neuvola-aikaa. Mutta lääkäri kilpirauhasasioista on heti loppiaisen jälkeen, katsotaan ehtiikö siinä hoitamaan myös osan lähetteistä vai varataanko erillinen aika.

Asun muualla kuin Suomessa, joten ensikäynti on omalääkärillä ja sen jälkeen varataan ajat periaatteessa kätilöille. Mutta niihin olisi enemmän tulijoita kuin kotikunnassani on resursseja, joten tiedän tapauksia joissa käyntejä on jouduttu jättämään väliin tai korvaamaan ylimääräisillä yleislääkärikäynneillä.

Joo sellanen napakka "nyt ei oo aikaa jaaritella" aloitus puhelulle. 💯😅

Mä en edes hoksannut pyytää puhelinaikaa, varattiin vaan suoraan neuvolaan aika. Onneks on mukava se meidän th, niin kiva käydä sen juttusilla. 😊

Joo sellanen napakka "nyt ei oo aikaa jaaritella" aloitus puhelulle. 💯😅

Mä en edes hoksannut pyytää puhelinaikaa, varattiin vaan suoraan neuvolaan aika. Onneks on mukava se meidän th, niin kiva käydä sen juttusilla. 😊

Mun oli pakko, kun oon tosiaan töissä 45h ensi viikolla ja vähän vaikeiden kulkuyhteyksien päässä. Jos sit ois viel pitänyt lähteä vielä kesken työpäivän sompailemaan julkisilla jonnekin jaarittelemaan niin menis puol työpäivää siinä 🙈🙈 En tiedä kyllä miten selostan töihin sen, että meen puhumaan jotain omaa puhelua puoleksi tunniksi 🫠

Mun oli pakko, kun oon tosiaan töissä 45h ensi viikolla ja vähän vaikeiden kulkuyhteyksien päässä. Jos sit ois viel pitänyt lähteä vielä kesken työpäivän sompailemaan julkisilla jonnekin jaarittelemaan niin menis puol työpäivää siinä 🙈🙈 En tiedä kyllä miten selostan töihin sen, että meen puhumaan jotain omaa puhelua puoleksi tunniksi 🫠
Sanoo vaan, että etälääkärille aika. Vähän se voi aiheuttaa ihmetystä siltikin. Toki vähän työstä riippuen, että miten voi luistaa siks aikaa pois.

Takaisin