Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
Ootteko jo saaneet aikoja nt-ultraan? MĂ€ sain just omani tammikuulle đŸ€— Odotuksessa helpottaa vĂ€hĂ€n se, ettĂ€ tĂ€mĂ€n viikon varhaisultrassa kĂ€tilö jo vĂ€hĂ€n tsekkaili turvotusta ja sanoi, ettĂ€ kaikki nĂ€yttÀÀ sen suhteen hyvĂ€ltĂ€. Tietty tyyppi on vielĂ€ niin pieni ettei vielĂ€ voi kunnolla sanoa, mutta kuitenkin. Ekan neuvolakĂ€ynnin jĂ€lkeen tÀÀ homma alkaa tuntua kummasti todellisemmalta!

Hetki sitten sain ajan nt-ultraan ja sattui just sopivasti 23 pĂ€ivĂ€lle, niin pÀÀsee sitten jouluna kertomaan lĂ€heisille.😍 Toki muutamille ollaan jo uskallettu kertoa, kun on niin hyvin varhaisultrissa mennyt. KyllĂ€ tĂ€hĂ€n on nyt jo alkanut luottamaan, kun alan jo tunte kohdunkin nousevan. Se jotenkin konkretisoi myös hyvin tĂ€tĂ€ raskautta. MillĂ€ viikoilla muut on alkanut tuntea kohdun nousevan?

Hetki sitten sain ajan nt-ultraan ja sattui just sopivasti 23 pĂ€ivĂ€lle, niin pÀÀsee sitten jouluna kertomaan lĂ€heisille.😍 Toki muutamille ollaan jo uskallettu kertoa, kun on niin hyvin varhaisultrissa mennyt. KyllĂ€ tĂ€hĂ€n on nyt jo alkanut luottamaan, kun alan jo tunte kohdunkin nousevan. Se jotenkin konkretisoi myös hyvin tĂ€tĂ€ raskautta. MillĂ€ viikoilla muut on alkanut tuntea kohdun nousevan?
MiltĂ€s semmosen pitĂ€isi tuntua? 😁

Onpas ihan tĂ€ydellinen ajoitus 😍 MĂ€ en ihan tiedĂ€ miltĂ€ kohdun nouseminen tuntuu, ei ehkĂ€ itsellĂ€ vielĂ€ ajankohtaista, mut nyt 9+4 huomaan kyllĂ€ ettĂ€ iltaa kohden turvotusta esiintyy hyvin selvĂ€sti!

MiltĂ€s semmosen pitĂ€isi tuntua? 😁
Se on tossa hĂ€pyluun ylĂ€puolella tommonen kova ja pyöree. Hiukan vaikee nĂ€illĂ€kÀÀn viikoilla (10+4) vielĂ€ tuntea, mut pikkasen on alkanu pilkistĂ€mÀÀn sieltĂ€.đŸ€”

Mutta sitten uusi teema: onko teillÀ jo paino noussut? Minulla on kiloja tullut kaksi kiloa, viikot 7+0. Housuissa olen jo siirtynyt löysempiin ja uusia alkkareita pitÀÀ kohta ostaa. Eli onko vain lÀski lisÀÀntynyt... Mutta maha on ihan pallona. Eilen katselin, ettÀ kohta kyllÀ alkaa ihmiset katsella, ettÀ olenko pieniin pÀin. NÀillÀ viikoilla!
7+2 eikĂ€ ole paino noussut, mutta olen todella tarkka painostani. Jos en ole, se lĂ€htee heti nousemaan, olin raskaana tai en 😂 viime raskaudessa tuli 17kg ja lapsi syntyi 3 viikkoa etuajassa 🙈

Se on tossa hĂ€pyluun ylĂ€puolella tommonen kova ja pyöree. Hiukan vaikee nĂ€illĂ€kÀÀn viikoilla (10+4) vielĂ€ tuntea, mut pikkasen on alkanu pilkistĂ€mÀÀn sieltĂ€.đŸ€”
Okei :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: En kyllÀ voi tunnustaa huomanneeni mitÀÀn suoranaisia muutoksia vielÀ. Mut en oo ehkÀ niin syvÀllisesti tunnustellutkaan.

Mutta sitten uusi teema: onko teillÀ jo paino noussut? Minulla on kiloja tullut kaksi kiloa, viikot 7+0. Housuissa olen jo siirtynyt löysempiin ja uusia alkkareita pitÀÀ kohta ostaa. Eli onko vain lÀski lisÀÀntynyt... Mutta maha on ihan pallona. Eilen katselin, ettÀ kohta kyllÀ alkaa ihmiset katsella, ettÀ olenko pieniin pÀin. NÀillÀ viikoilla!
Mulla ei ole paino vielĂ€ noussut ja samat vaatteet mahtuu edelleen, nyt rv 9+3. Mulla alkoi edellisessĂ€kin raskaudessa paino nousta vasta ehkĂ€ keskiraskaudessa kunnolla ja sit tulikin sitten 15 kg, joista 5 kg jĂ€i pysyvĂ€sti. YritĂ€n tĂ€ssĂ€ raskaudessa katsoa painoa vĂ€hĂ€n tarkemmin. Mulle tulee tod nĂ€k radi taas, tosin mulla oli ongelma paastosokeri eikĂ€ herkut juuri vaikuttaneet sokereihin muuten. 😅

Minulla maha totisesti on kasvanut, maha on jo poksahtanut ylös ja ulos, jos osaa katsoa, niin tĂ€mĂ€ nĂ€kyy jo. Ja viikot 7+5. Ihan kĂ€sittĂ€mĂ€töntĂ€. KĂ€vin jo ostamassa Kontista parit mama-housut, mutta olen kĂ€yttĂ€nyt niitĂ€ ainoita trikoohousuja, joiden vyötĂ€rö ei vielĂ€ purista. Mutta niidenkin vyötĂ€rö nousee tosi korkealle mahan pÀÀlle. Äitiysalkkarit myös kĂ€ytössĂ€ jo.

Turvotusta on niin, ettÀ vatsa on "kasvanut". EihÀn se mikÀÀn vauvamaha ole, vaan ihan vaan höttöÀ. LöysempiÀ vaatteita joutuu silti kÀyttÀmÀÀn. Inhoan tÀtÀ vaihetta, kun nÀytÀn vain lihonneelta - yh :Grimacing Face:

Oikeastaan vasta joskus puolivÀlin tienoilla alkaa olla oikeaa vauvamahaa turvotuksen tilalla. Sitten vatsa onkin nÀtti :)

MitÀÀn Àitiysalusvaatteita en ole koskaan kÀyttÀnyt. Edellisen raskauden jÀlkeen tosin mietin, ettÀ pitÀis uusia koko alusvaatekaapin sisÀltö - mutta ehkÀ sitten ens vuonna :D Etenkin rintaliivit tuntui siltÀ, ettÀ ihan oikeassa liivikaupassa pitÀis kÀydÀ synnytyksen ja imetyksen jÀlkeen sovituttamassa uusi parempi malli - entiset ei enÀÀ istu niin kuin ennen. Mutta, siihen asti pÀÀsemiseen on nyt yli vuosi aikaa taas.

Hei vaan! TÀÀllĂ€ uusi keskustelija â˜ș Aktiivinen keskustelu taitanee tapahtua jo salaisella puolella, joten yritĂ€n saada tarvittavat viestit kasaan, jotta pÀÀsisin sinne mukaan.

TĂ€nÀÀn mulla rv 10+6 ja toinen lapsi olisi tulossa. Vuoden verran ehdittiin yrittÀÀ, ja jokunen pettymys tuohon vuoteen mahtui. Kaikki on onneksi nyt sujunut hyvin, vaikka kyllĂ€hĂ€n sitĂ€ pĂ€ivittĂ€in tulee mietittyĂ€, ettĂ€ onhan kaikki varmasti hyvin. Tuntuu, ettĂ€ nt-ultraan on vielĂ€ tosi pitkĂ€ aika, mutta ei kai auta kuin odottaa, ottaa pĂ€ivĂ€ kerrallaan kuten tĂ€hĂ€nkin asti ja yrittÀÀ luottaa omaan kehoon ja raskauteen 😊

Heippa! Oon seuraillut taustalla jo pidempÀÀn, mutta nyt aktivoiduin itsekin osallistumaan. VĂ€symys alkaa sen verran helpottaa, ettĂ€ aivot pystyy tuottamaan jotain tekstiĂ€. 😅 TÀÀllĂ€ odotellaan vajaan vuoden yrityksen jĂ€lkeen vihdoin esikoista, ja sen myötĂ€ kaikki on vielĂ€ varsin uutta ja jĂ€nnÀÀ! Koitan nĂ€pytellĂ€ viestimÀÀrĂ€t tĂ€yteen ja aikanaan pÀÀstĂ€ salaiselle puolelle mukaan.

TÀÀllĂ€ myös uutena liityn mukaan 👋 Toivottavasti tÀÀllĂ€ julkisella puolella on vielĂ€ vĂ€hĂ€n elĂ€mÀÀ, ettei tarvi kirjoitella yksin saadakseen nuo viestit tĂ€yteen. 😁 Mulla menossa nyt rv 10+3 eli viimeisiĂ€ laskettuja aikoja tĂ€ssĂ€ ryhmĂ€ssĂ€, ihan kuun lopussa 😊 MeillĂ€ on entuudestaan 1 v 1 kk ikĂ€inen esikoinen, ja toista nyt odotellaan ❀ Varhaisultrassa kĂ€yty 8+0 ja silloin oli kaikki hyvin, mutta jĂ€nniĂ€ viikkojahan nĂ€mĂ€ vielĂ€ ovat. Olotila on ollut vĂ€symyksen, pahoinvoinnin ja siihen pÀÀlle vielĂ€ sitkeĂ€n flunssan takia aika kurja, ja odotan kyllĂ€ kovasti ekan kolmanneksen ohittumista ja voinnin paranemista. Esikoisen kanssa vointi alkoi kohentua viikoilla 11+, joten ei ehkĂ€ kauaa enÀÀ đŸ€ž Mulla on ollut mielialakin hiukan alavireinen, koska arki on niin sinnittelyĂ€. Odotan tosi paljon sitĂ€ ettĂ€ mielikin kirkastuu ja voi alkaa nauttia raskaudesta ja fiilistellĂ€ sitĂ€ ❀ Salaisella puolella lienee jotain parempaa esittelyketjua, itsekin sinne sitten mieluummin raapustelen jotain tarkempaa esittelyĂ€ 😊

Heips!
TÀÀltĂ€ myös aktivoidutaan uutena poppooseen. TÀÀllĂ€ alkoi juuri viikko 15 esikoisen kanssa ja masu on jo yllĂ€ttĂ€en tullut esille jo tĂ€ssĂ€ vaiheessa 🙈 TĂ€tĂ€ ei enÀÀ kauaa katseilta peitellĂ€..
Vointi on edelleen vaihtelevaa ja vÀsymys on melkeimpÀ hieman voimistunut. Oireiden helpottumista ja tokan kolmanneksen energisempÀÀ oloa odotellessa.
NT-ultrassa oli kaikki hyvin ja nyt odotellaan NIPT:n tuloksia 🙏

Menossa 12+3 ja paino noussut pari kilo ja turvottaa sillee, ettÀ ei voi haaveillakaan siitÀ, ettÀ entiset housut sais kiinni. Aika paljon mekko/hame linjalle on pitÀnyt siirtyÀ.

Hei!

Tosiaan siis NT-ultra myöhemmin tÀllÀ viikolla edessÀ. Aika paljon jÀnnittÀÀ et onko kaikki hyvin, vaikka varhaisultrasssa oli kaikki ok.

@Mamzel kuuluuko teillÀ pÀin tuo NIPT julkisen palveluihin automaattisesti vai kÀyttekö yksityisellÀ? Olen jotenkin ollu siinÀ kÀsityksessÀ, ettÀ monessa paikassa tehtÀisiin se vain jos NT-ultrassa nousee aihetta sille.

Hei!

Tosiaan siis NT-ultra myöhemmin tÀllÀ viikolla edessÀ. Aika paljon jÀnnittÀÀ et onko kaikki hyvin, vaikka varhaisultrasssa oli kaikki ok.

@Mamzel kuuluuko teillÀ pÀin tuo NIPT julkisen palveluihin automaattisesti vai kÀyttekö yksityisellÀ? Olen jotenkin ollu siinÀ kÀsityksessÀ, ettÀ monessa paikassa tehtÀisiin se vain jos NT-ultrassa nousee aihetta sille.
MeillĂ€ kuuluu NIPT julkisen palveluiden seulontoihin automaattisesti. Tulosten odottelussa aika tuntuu pitkĂ€ltĂ€, vaikka kaikki nĂ€ytti miltĂ€ pitÀÀkin. TĂ€ssĂ€ odotellessa aloin myös pohtimaan olisiko laajasta NIPT:ssĂ€ oikeasti hyötyĂ€, joka pitĂ€isi sitten ottaa yksityisellĂ€ vai oisko nuo sellaisia mitĂ€ voitaisiin huomata ultraÀÀnitutkimuksissa. Tallinnasta laajan NIPT:n saisi huomattavasti edullisemmin, mutta lueskelin myös ettei laajan tutkimuksen tulokset olisi niin luotettavia harvinaisemmissa poikkeamissa.. đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž Onko kellÀÀn kokemusta laajasta NIPT:stĂ€?

TÀÀllĂ€ 14+1 ja hieman alta 2 kiloa. Nyt pitĂ€isi alkaa pikkuhiljaa vauhti sitten painon kehityksen osalta kiihtymÀÀnđŸ€°đŸ˜„

TÀÀllÀ mennÀÀn viikoilla 14+1 ja paino viimeisimmÀn tiedon mukaan-1kg lÀhtöpainosta. Ekan kolmanneksen aikana tippui reilun 2kg, nyt kun saa taas syötyÀ, niin paino tuolta vÀhitellen nousee. Tuota omaa massaa on extraa siinÀ mÀÀrin, ettÀ kovin suurta painonnousua en toivokaan.

Turvotus vaihtelee, osa housuista alkaa tuntua ahtailta ja oon vaihtanutkin aika paljolti mekkoihin ja löysiin housuihin farkkujen sijaan. Ostin ekat Ă€itiyslegginsit ja sukkahousutkin jo odottelemaan ensin pahimpia turvotuspĂ€iviĂ€ ja sitten kasvavaa vatsaa. 😄

TÀÀllÀ mennÀÀn viikoilla 14+1 ja paino viimeisimmÀn tiedon mukaan-1kg lÀhtöpainosta. Ekan kolmanneksen aikana tippui reilun 2kg, nyt kun saa taas syötyÀ, niin paino tuolta vÀhitellen nousee. Tuota omaa massaa on extraa siinÀ mÀÀrin, ettÀ kovin suurta painonnousua en toivokaan.

Turvotus vaihtelee, osa housuista alkaa tuntua ahtailta ja oon vaihtanutkin aika paljolti mekkoihin ja löysiin housuihin farkkujen sijaan. Ostin ekat Ă€itiyslegginsit ja sukkahousutkin jo odottelemaan ensin pahimpia turvotuspĂ€iviĂ€ ja sitten kasvavaa vatsaa. 😄
TÀÀllĂ€ turvotuksen kanssa painineena ja viikosta 8 saakka tullut kĂ€ytettyĂ€ vain Ă€itiyshousuja. Voi ettĂ€ ne on kyllĂ€ mukavat pÀÀllĂ€ ja turvonneen olon pelastajat! 😄 Äititslegginssit tĂ€ytyykin vielĂ€ hommata.

Takaisin