Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ootteko jo saaneet aikoja nt-ultraan? Mä sain just omani tammikuulle 🤗 Odotuksessa helpottaa vähän se, että tämän viikon varhaisultrassa kätilö jo vähän tsekkaili turvotusta ja sanoi, että kaikki näyttää sen suhteen hyvältä. Tietty tyyppi on vielä niin pieni ettei vielä voi kunnolla sanoa, mutta kuitenkin. Ekan neuvolakäynnin jälkeen tää homma alkaa tuntua kummasti todellisemmalta!

Hetki sitten sain ajan nt-ultraan ja sattui just sopivasti 23 päivälle, niin pääsee sitten jouluna kertomaan läheisille.😍 Toki muutamille ollaan jo uskallettu kertoa, kun on niin hyvin varhaisultrissa mennyt. Kyllä tähän on nyt jo alkanut luottamaan, kun alan jo tunte kohdunkin nousevan. Se jotenkin konkretisoi myös hyvin tätä raskautta. Millä viikoilla muut on alkanut tuntea kohdun nousevan?

Hetki sitten sain ajan nt-ultraan ja sattui just sopivasti 23 päivälle, niin pääsee sitten jouluna kertomaan läheisille.😍 Toki muutamille ollaan jo uskallettu kertoa, kun on niin hyvin varhaisultrissa mennyt. Kyllä tähän on nyt jo alkanut luottamaan, kun alan jo tunte kohdunkin nousevan. Se jotenkin konkretisoi myös hyvin tätä raskautta. Millä viikoilla muut on alkanut tuntea kohdun nousevan?
Miltäs semmosen pitäisi tuntua? 😁

Onpas ihan täydellinen ajoitus 😍 Mä en ihan tiedä miltä kohdun nouseminen tuntuu, ei ehkä itsellä vielä ajankohtaista, mut nyt 9+4 huomaan kyllä että iltaa kohden turvotusta esiintyy hyvin selvästi!

Mutta sitten uusi teema: onko teillä jo paino noussut? Minulla on kiloja tullut kaksi kiloa, viikot 7+0. Housuissa olen jo siirtynyt löysempiin ja uusia alkkareita pitää kohta ostaa. Eli onko vain läski lisääntynyt... Mutta maha on ihan pallona. Eilen katselin, että kohta kyllä alkaa ihmiset katsella, että olenko pieniin päin. Näillä viikoilla!
7+2 eikä ole paino noussut, mutta olen todella tarkka painostani. Jos en ole, se lähtee heti nousemaan, olin raskaana tai en 😂 viime raskaudessa tuli 17kg ja lapsi syntyi 3 viikkoa etuajassa 🙈

Se on tossa häpyluun yläpuolella tommonen kova ja pyöree. Hiukan vaikee näilläkään viikoilla (10+4) vielä tuntea, mut pikkasen on alkanu pilkistämään sieltä.🤔
Okei :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: En kyllä voi tunnustaa huomanneeni mitään suoranaisia muutoksia vielä. Mut en oo ehkä niin syvällisesti tunnustellutkaan.

Mutta sitten uusi teema: onko teillä jo paino noussut? Minulla on kiloja tullut kaksi kiloa, viikot 7+0. Housuissa olen jo siirtynyt löysempiin ja uusia alkkareita pitää kohta ostaa. Eli onko vain läski lisääntynyt... Mutta maha on ihan pallona. Eilen katselin, että kohta kyllä alkaa ihmiset katsella, että olenko pieniin päin. Näillä viikoilla!
Mulla ei ole paino vielä noussut ja samat vaatteet mahtuu edelleen, nyt rv 9+3. Mulla alkoi edellisessäkin raskaudessa paino nousta vasta ehkä keskiraskaudessa kunnolla ja sit tulikin sitten 15 kg, joista 5 kg jäi pysyvästi. Yritän tässä raskaudessa katsoa painoa vähän tarkemmin. Mulle tulee tod näk radi taas, tosin mulla oli ongelma paastosokeri eikä herkut juuri vaikuttaneet sokereihin muuten. 😅

Minulla maha totisesti on kasvanut, maha on jo poksahtanut ylös ja ulos, jos osaa katsoa, niin tämä näkyy jo. Ja viikot 7+5. Ihan käsittämätöntä. Kävin jo ostamassa Kontista parit mama-housut, mutta olen käyttänyt niitä ainoita trikoohousuja, joiden vyötärö ei vielä purista. Mutta niidenkin vyötärö nousee tosi korkealle mahan päälle. Äitiysalkkarit myös käytössä jo.

Turvotusta on niin, että vatsa on "kasvanut". Eihän se mikään vauvamaha ole, vaan ihan vaan höttöä. Löysempiä vaatteita joutuu silti käyttämään. Inhoan tätä vaihetta, kun näytän vain lihonneelta - yh :Grimacing Face:

Oikeastaan vasta joskus puolivälin tienoilla alkaa olla oikeaa vauvamahaa turvotuksen tilalla. Sitten vatsa onkin nätti :)

Mitään äitiysalusvaatteita en ole koskaan käyttänyt. Edellisen raskauden jälkeen tosin mietin, että pitäis uusia koko alusvaatekaapin sisältö - mutta ehkä sitten ens vuonna :D Etenkin rintaliivit tuntui siltä, että ihan oikeassa liivikaupassa pitäis käydä synnytyksen ja imetyksen jälkeen sovituttamassa uusi parempi malli - entiset ei enää istu niin kuin ennen. Mutta, siihen asti pääsemiseen on nyt yli vuosi aikaa taas.

Hei vaan! Täällä uusi keskustelija ☺️ Aktiivinen keskustelu taitanee tapahtua jo salaisella puolella, joten yritän saada tarvittavat viestit kasaan, jotta pääsisin sinne mukaan.

Tänään mulla rv 10+6 ja toinen lapsi olisi tulossa. Vuoden verran ehdittiin yrittää, ja jokunen pettymys tuohon vuoteen mahtui. Kaikki on onneksi nyt sujunut hyvin, vaikka kyllähän sitä päivittäin tulee mietittyä, että onhan kaikki varmasti hyvin. Tuntuu, että nt-ultraan on vielä tosi pitkä aika, mutta ei kai auta kuin odottaa, ottaa päivä kerrallaan kuten tähänkin asti ja yrittää luottaa omaan kehoon ja raskauteen 😊

Heippa! Oon seuraillut taustalla jo pidempään, mutta nyt aktivoiduin itsekin osallistumaan. Väsymys alkaa sen verran helpottaa, että aivot pystyy tuottamaan jotain tekstiä. 😅 Täällä odotellaan vajaan vuoden yrityksen jälkeen vihdoin esikoista, ja sen myötä kaikki on vielä varsin uutta ja jännää! Koitan näpytellä viestimäärät täyteen ja aikanaan päästä salaiselle puolelle mukaan.

Täällä myös uutena liityn mukaan 👋 Toivottavasti täällä julkisella puolella on vielä vähän elämää, ettei tarvi kirjoitella yksin saadakseen nuo viestit täyteen. 😁 Mulla menossa nyt rv 10+3 eli viimeisiä laskettuja aikoja tässä ryhmässä, ihan kuun lopussa 😊 Meillä on entuudestaan 1 v 1 kk ikäinen esikoinen, ja toista nyt odotellaan ❤️ Varhaisultrassa käyty 8+0 ja silloin oli kaikki hyvin, mutta jänniä viikkojahan nämä vielä ovat. Olotila on ollut väsymyksen, pahoinvoinnin ja siihen päälle vielä sitkeän flunssan takia aika kurja, ja odotan kyllä kovasti ekan kolmanneksen ohittumista ja voinnin paranemista. Esikoisen kanssa vointi alkoi kohentua viikoilla 11+, joten ei ehkä kauaa enää 🤞 Mulla on ollut mielialakin hiukan alavireinen, koska arki on niin sinnittelyä. Odotan tosi paljon sitä että mielikin kirkastuu ja voi alkaa nauttia raskaudesta ja fiilistellä sitä ❤️ Salaisella puolella lienee jotain parempaa esittelyketjua, itsekin sinne sitten mieluummin raapustelen jotain tarkempaa esittelyä 😊

Heips!
Täältä myös aktivoidutaan uutena poppooseen. Täällä alkoi juuri viikko 15 esikoisen kanssa ja masu on jo yllättäen tullut esille jo tässä vaiheessa 🙈 Tätä ei enää kauaa katseilta peitellä..
Vointi on edelleen vaihtelevaa ja väsymys on melkeimpä hieman voimistunut. Oireiden helpottumista ja tokan kolmanneksen energisempää oloa odotellessa.
NT-ultrassa oli kaikki hyvin ja nyt odotellaan NIPT:n tuloksia 🙏

Menossa 12+3 ja paino noussut pari kilo ja turvottaa sillee, että ei voi haaveillakaan siitä, että entiset housut sais kiinni. Aika paljon mekko/hame linjalle on pitänyt siirtyä.

Hei!

Tosiaan siis NT-ultra myöhemmin tällä viikolla edessä. Aika paljon jännittää et onko kaikki hyvin, vaikka varhaisultrasssa oli kaikki ok.

@Mamzel kuuluuko teillä päin tuo NIPT julkisen palveluihin automaattisesti vai käyttekö yksityisellä? Olen jotenkin ollu siinä käsityksessä, että monessa paikassa tehtäisiin se vain jos NT-ultrassa nousee aihetta sille.

Hei!

Tosiaan siis NT-ultra myöhemmin tällä viikolla edessä. Aika paljon jännittää et onko kaikki hyvin, vaikka varhaisultrasssa oli kaikki ok.

@Mamzel kuuluuko teillä päin tuo NIPT julkisen palveluihin automaattisesti vai käyttekö yksityisellä? Olen jotenkin ollu siinä käsityksessä, että monessa paikassa tehtäisiin se vain jos NT-ultrassa nousee aihetta sille.
Meillä kuuluu NIPT julkisen palveluiden seulontoihin automaattisesti. Tulosten odottelussa aika tuntuu pitkältä, vaikka kaikki näytti miltä pitääkin. Tässä odotellessa aloin myös pohtimaan olisiko laajasta NIPT:ssä oikeasti hyötyä, joka pitäisi sitten ottaa yksityisellä vai oisko nuo sellaisia mitä voitaisiin huomata ultraäänitutkimuksissa. Tallinnasta laajan NIPT:n saisi huomattavasti edullisemmin, mutta lueskelin myös ettei laajan tutkimuksen tulokset olisi niin luotettavia harvinaisemmissa poikkeamissa.. 🤷🏼‍♀️ Onko kellään kokemusta laajasta NIPT:stä?

Täällä 14+1 ja hieman alta 2 kiloa. Nyt pitäisi alkaa pikkuhiljaa vauhti sitten painon kehityksen osalta kiihtymään🤰😄

Täällä mennään viikoilla 14+1 ja paino viimeisimmän tiedon mukaan-1kg lähtöpainosta. Ekan kolmanneksen aikana tippui reilun 2kg, nyt kun saa taas syötyä, niin paino tuolta vähitellen nousee. Tuota omaa massaa on extraa siinä määrin, että kovin suurta painonnousua en toivokaan.

Turvotus vaihtelee, osa housuista alkaa tuntua ahtailta ja oon vaihtanutkin aika paljolti mekkoihin ja löysiin housuihin farkkujen sijaan. Ostin ekat äitiyslegginsit ja sukkahousutkin jo odottelemaan ensin pahimpia turvotuspäiviä ja sitten kasvavaa vatsaa. 😄

Täällä mennään viikoilla 14+1 ja paino viimeisimmän tiedon mukaan-1kg lähtöpainosta. Ekan kolmanneksen aikana tippui reilun 2kg, nyt kun saa taas syötyä, niin paino tuolta vähitellen nousee. Tuota omaa massaa on extraa siinä määrin, että kovin suurta painonnousua en toivokaan.

Turvotus vaihtelee, osa housuista alkaa tuntua ahtailta ja oon vaihtanutkin aika paljolti mekkoihin ja löysiin housuihin farkkujen sijaan. Ostin ekat äitiyslegginsit ja sukkahousutkin jo odottelemaan ensin pahimpia turvotuspäiviä ja sitten kasvavaa vatsaa. 😄
Täällä turvotuksen kanssa painineena ja viikosta 8 saakka tullut käytettyä vain äitiyshousuja. Voi että ne on kyllä mukavat päällä ja turvonneen olon pelastajat! 😄 Äititslegginssit täytyykin vielä hommata.

Takaisin