Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli poikien ollessa ihan pieniä VW Sharan. Se oli tosi tilava ja järkevä! Mies vaan halus tilalle Teslan nii sehä sit hommattiin. Nyt meillä on kaks Teslaa, model Y ja 3, mut tulevalla sakilla ei mahduta kulkemaan yhdellä autolla, ellei toisen vaihtais 6-paikkaiseen. Pojilla on vielä turvaistuimet kms käytössä, esikoisella ei enää.

Mulla kanssa hengästymistä tapahtuu tosi herkästi ja lisälyönnit palanneet raskauduttua takaisin. Mulla on siis ajoittaisia lisälyöntejä ollut teinistä lähtien. Niitä on tutkittu ja todettu viattomiksi, mutta ärsyttäviä ovat ja häiritsevät treeniä. Odottelen, että ne asettuvat ja sitten voisi salilla käydä ainakin kääntymässä. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Painonnousu ahdistaa ihan sairaasti, koska ylipainoa on jo ihan tarpeeksi ennestään. Lapsettomuushoidoissa käytetyt lääkkeet ja hoidot ylipäätänsä ovat turvottaneet ja lihottaneet entisestään, joten olen jo nyt ihan done tän painon kanssa. Lisää varmasti vielä tulee, mutta yritän saada painonnousua himmattua karsimalla ylimääräiset hötöt ruokavaliosta.

Mulla on cybexiin koppa, istuin ja adapterit niin mietin cybex gazellea. Sitä kun voi sitten yksinäänkin työnnellä myöhemmin.
Okei, meillä on emmaljungan sento max, johon saa adapterilla kaksi istuinta tai vaunukopan ja istuimen peräkkäin, mutta en tiedä miten hyvin siinä saa enää säädeltyä istuimia makuuasentoon 🤔 näköjään emmaljungalta olisi tullut myös uutena tuplarunko missä istuimet saa vierekkäin. Täytyy jossain vaiheessa käydä vähän katselemassa vaihtoehtoja.

Mulla kanssa hengästymistä tapahtuu tosi herkästi ja lisälyönnit palanneet raskauduttua takaisin. Mulla on siis ajoittaisia lisälyöntejä ollut teinistä lähtien. Niitä on tutkittu ja todettu viattomiksi, mutta ärsyttäviä ovat ja häiritsevät treeniä. Odottelen, että ne asettuvat ja sitten voisi salilla käydä ainakin kääntymässä. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Painonnousu ahdistaa ihan sairaasti, koska ylipainoa on jo ihan tarpeeksi ennestään. Lapsettomuushoidoissa käytetyt lääkkeet ja hoidot ylipäätänsä ovat turvottaneet ja lihottaneet entisestään, joten olen jo nyt ihan done tän painon kanssa. Lisää varmasti vielä tulee, mutta yritän saada painonnousua himmattua karsimalla ylimääräiset hötöt ruokavaliosta.

Ymmärrän 😔 Mut tosiaan, raskauden jälkeen kerkiää pudottaa painoa. Ite aion pyrkiä syömään suht terveellisesti ja jatkamalla liikuntaakin tässä edelleen ja niiden avulla pyrin pitämään painonnousun järkevänä mutta no, nousee se paino väkisinkin, on tosi hyvä jos alle 15 kg pääsen 😂 Aiemmista kolmesta tullut 15-17 kg.

Vähän kummastelin ku tänään kävin vaa’alla niin paino sama ku 2-3vko sit 🤔 tuli taas vähän semmonen et pitäskö huolestuu.

Ymmärrän 😔 Mut tosiaan, raskauden jälkeen kerkiää pudottaa painoa. Ite aion pyrkiä syömään suht terveellisesti ja jatkamalla liikuntaakin tässä edelleen ja niiden avulla pyrin pitämään painonnousun järkevänä mutta no, nousee se paino väkisinkin, on tosi hyvä jos alle 15 kg pääsen 😂 Aiemmista kolmesta tullut 15-17 kg.
Mä totesin viimeksi että kyllä keho tietää paljonko painoa se tarvitsee. Paino nousi parikymmentä kiloa mutta lähti myös nopeasti jälkikäteen pois, aloin jo huolestua miten nopeasti se lähti kun imetti. Joten en aio ottaa stressiä myöskään ja toivon että keho toimii parhaansa mukaan.

Ei painon tarvi juurikaan noustakaan ekassa kolmanneksessa. Nestemäärä ilmeisesti kasvaa ainakin jonkin verran mutta vauva ja kohtu sen verran vähän ettei välttämättä juuri puntarilla näy. Mun mielestä isoin painonnousu tulee useimmilla viimesellä kolmanneksella. Ainakin vauva kerää massaa kunnolla vasta sitten.

Mulla paino on jostain syystä noussut juurikin raskauksien ekoilla kolmansilla.. liekö turvotusta vai mitä. Jännä nähdä mitä vaaka näyttää ensi viikon neuvolassa.

Tohon raskauden aikana liikkumiseen ei tunnu saavan oikein mistään mitään neuvoja. Mutta oon löytänyt muutaman hyvän lähteen joista oon saanut tietoa. Esimerkiksi suomalaisella äitiysfyssarilla Mirka Katajistolla on hyvää tietoa ja aion synnytyksen jälkeen ostaa uudelleen hänen mama core 2.0 valmennuksen. Oli hyvä! Mulla ei ihan itsestään paikat palaudu paikoilleen, kuten vatsalihakset.😅 Viime raskaudessa tein tämmösestä appista kotitreenejä kuin good for the swole (hassu nimi). Tykkäsin. Siellä oli myös harjotuksia liitoskipuihin. Kaikki noi on valitettavasti maksullisia.😬 Mutta mä meen noilla kun löysin itselle toimivat edellisellä kierroksella. Ja ero oli iso ekaan raskauteen verrattuna jollon olin ihan pihalla kaikesta. Neuvoloissa pitäis olla parempi osaaminen tästä..🙄

Mut kantsii etsiä tietoa. Noita on muitakin. Ja oon käsittänyt että jokaisen lähtökunto vähän vaikuttaa siihen mitä voi tehdä😊.

YouTubessa Pregnancy and postpartum tv on hyvä kanava, suosittelen ennen ja jälkeen raskauden

Oon ite laittanut treenailut tauolle pahoinvoinnin ja väsymyksen takia, mutta ajatus on jatkaa kunhan olo helpottaa :No Evil Monkey: mies on ahkera salillakävijä niin on mukavan helppoa lyöttäytyä seuraan kun jaksaa. Ois kiva kyllä joku raskauden huomioon ottava saliohjelma. Onko kellään suosituksia mistä lähteä liikkeelle? Oisko joku äitiysfyssari tai vastaava oikea osoite tällaisissa asioissa?

Oon ite laittanut treenailut tauolle pahoinvoinnin ja väsymyksen takia, mutta ajatus on jatkaa kunhan olo helpottaa :No Evil Monkey: mies on ahkera salillakävijä niin on mukavan helppoa lyöttäytyä seuraan kun jaksaa. Ois kiva kyllä joku raskauden huomioon ottava saliohjelma. Onko kellään suosituksia mistä lähteä liikkeelle? Oisko joku äitiysfyssari tai vastaava oikea osoite tällaisissa asioissa?

Jos teidän salilla on omia personal trainereita, niin sieltä voi hyvinkin löytyä joku, joka on erikoistunut raskauden aikaiseen treenaamiseen :) ainakin usein isommoilla saleilla on.

Jos teidän salilla on omia personal trainereita, niin sieltä voi hyvinkin löytyä joku, joka on erikoistunut raskauden aikaiseen treenaamiseen :) ainakin usein isommoilla saleilla on.
Hyvä idea! Mun salijäsenyydessä tuli 4 PT-kertaa, pitääkin kysellä sit kun vähän pidemmälle päässyt raskaudessa, löytyiskö joku joka enemmän erikoistunut raskauden aikaiseen liikkumiseen 😊

Shoppailin viikonloppuna itelleni vähän uusia vaatteita, rennot siistimmät housut ja pari neuletta. Totesin että turvotus on sen verran paha, et en vaan jaksa kärsiä epämukavissa vaatteissa😅 jospa noihin neuleisiin sais töissä piilotettua mahan hetkeksi.

Vähän kummastelin ku tänään kävin vaa’alla niin paino sama ku 2-3vko sit 🤔 tuli taas vähän semmonen et pitäskö huolestuu.
Mulla ainakin edellisessä raskaudessa paino laski ekat 2kk ja lähtöpaino 3kk kohdalla, kovin terve lapsi tuli 😊 eihän se lapsi vielä mitään paina eli lähinnä turvotus tässä vaiheessa painoa nostamassa.

Kävin myös ostamassa töihin siistimpää housua, täyspitkää lahjetta kun on sen verran pitkät jalat ja suurin osa farkuista ja housujen lahkeista ulottuu tohon nilkkaan ja nyt talvea kohti mentäessä ihan täyspitkä lahje on kyl tarpeen. Ja pitää kyl ens viikonloppuna käydä vaatekaappi läpi ja kattoo toimivat asukokonaisuudet toimistolla käymiseen.

Mää tilasin uusia paitoja, hyvä kun nyt on noita cropped-mallisia tarjolla paljon niin nehän menee vaikka loppuun asti mahan kanssa kun laittaa alle äitiystopin 😂

Muutamat treenihousut ja legginsit tilasin myös. Vielä menee omat housut mutta ei mee kauaa, sen verran ahdistaa.

Mua turvottaa ihan sikana ja vatsa on tosi pinkeä. Onneks oon töissä kotihoidossa niin voi pitää rentoja vaatteita ja mulla aina onkin yli-iso t-paita ja legginssit sekä sit työliivi. Nyt pitää metsästää löysiä pitkähihaisia.
Tuolla ylempänä juteltiin painosta, ja vitsi oon kateellinen ihmisille joilla ei paino nouse ekan kolmanneksen aikana. Mulla ob kahdessa edellisessä raskaudessa paino noussut 16kg ja muutama kilo vaan jäänyt synnärille, eikä kilot oo lähtenytkään kun en oo imettänyt. Mun kroppa kerää kaikki nesteet ja kilot jotenkin extra huolella raskausaikana, nyttenkin vaaka näytti kilon jo enemmän kuin ennen plussaa. 😮‍💨

Okei, meillä on emmaljungan sento max, johon saa adapterilla kaksi istuinta tai vaunukopan ja istuimen peräkkäin, mutta en tiedä miten hyvin siinä saa enää säädeltyä istuimia makuuasentoon 🤔 näköjään emmaljungalta olisi tullut myös uutena tuplarunko missä istuimet saa vierekkäin. Täytyy jossain vaiheessa käydä vähän katselemassa vaihtoehtoja.
Meillä kanssa edessä rattaiden päivitys, jos pikkusisarus ottaa kunnolla tuulta alleen. Nyt meillä on ollut Britax Smilet, koska asutaan aika ahtaat käytävät ja oviaukot omaavassa kerrostalossa, ja Britaxit olleet kivan näppärän kokoiset. Mut sit on kyllä harmi, kun Britaxilta ei löydy tuplia.. Tuolta maaliskuiset2026 ryhmästä suositeltiin Mountain Buggy Duettoja, jos tarve löytää vähän kompaktimmat tuplat. Sellaiset nyt vahvin ehdokas meillä 😊

Kuntosalitreenin aloittaminen kiinnostais täälläkin! Ainakin vielä, kun olo on ollut hyvä ja jaksavainen. Mun liikkuminen on ollut tähän mennessä oikeastaan vain pilatesta, joogaa ja viime aikoina juoksua. Kuntosalilla kävin jossain vaiheessa, mutta siitä on jo sen verran aikaa, että kaipaisin jotain apua homman aloittamiseen. Näin alussa ei vissiin vielä hirveästi tarvitsisi mitään erityistä huomioida, mutta olisi se varmaan hyvä saada apuja joltakulta, joka oikeasti tietää asiasta jotain :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Takaisin