Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mietin et uskaltaiskohan sitä taas vähän etupeltoon alkaa syömään rautaa? Kummassakin aiemmassa raskaudessa oon lopulta alottanut ihan neuvolan ohjeesta. Mut mietin että jos vähän ennakoisin. Ferrejähän en tiedä, mutta en ole ikinä oireillut mitenkään. Mietin että josko joskus raskauksien jälkeen uteliaisuudesta vaikka omasta pussista maksais mittauksen. Mutta joo tuo ei liity nyt tähän. Syökö muut miten rautaa jo nyt?🤔

Mietin et uskaltaiskohan sitä taas vähän etupeltoon alkaa syömään rautaa? Kummassakin aiemmassa raskaudessa oon lopulta alottanut ihan neuvolan ohjeesta. Mut mietin että jos vähän ennakoisin. Ferrejähän en tiedä, mutta en ole ikinä oireillut mitenkään. Mietin että josko joskus raskauksien jälkeen uteliaisuudesta vaikka omasta pussista maksais mittauksen. Mutta joo tuo ei liity nyt tähän. Syökö muut miten rautaa jo nyt?🤔
Mä olen syönyt rautaa jo yli kaksi vuotta ja syön edelleen. 😁 Tuplana söin alkuvuodesta, kun tuli km ja vuotelin siitä sen yli 2 kk joka päivä. Raudasta ei ole mitään haittaa sikiölle, päinvastoin. Kannattaa liittyä raudanpuuteryhmään facessa, siellä todella paljon asiasta tietoa!

Ja oon siis menossa omakustanteisesti mittauttamaan tällä viikolla rauta-arvot, kun kiinnostaa nähdä lähtötilanne ja se, tiputtiko km varastoja siitä huolimatta, että söin rautaa reilusti. Mulla normaalisti siis ferritiini on siellä 120 paikkeilla.

Mä syön rautaa jo nyt, esikoisen kanssa loppuraskaudessa mun ferritiini oli huimat 6😅 Olin myös tosi tosi poikki mutta ei pystynyt nukkumaan, toivon että tankkaus auttaisi tällä kertaa. Ongelmana oli viimeksi että rauta pahensi pahoinvointia mutta tässä ei ilmeisesti…

Joo no ehkäpä teen niinkuin suunnittelin ja käyn huomenna neuvolan jälkeen apteekin kautta. Ikinä ei ole siis ollut mitään oireilua. Virtaa on riittänyt ja oon nukkunut hyvin. Tätä pikkulapsiheräilyä ei lasketa😂. Ja olo ollut muutenkin hyvä. Mutta kyllähän nämä raskaudet sitä aina verottaa😅

Mullakaan ei oo ikinä ollut mitään oireilua raudanpuutteesta tms. ja hemoglobiini ollu aina tosi hyvä raskaana tai ei.

Tammikuussa km jälkeen hommasin semmosen ferritiinin kotitestin ja sen mukaan ferrit olis ollu alle 30. No en saanu silloin aikaseks mentyä oikeeseen verikokeeseen niin söin omatoimisesti hetken rautaa, kunnes se jäi.

Heinäkuussa kun oli viimesin kemiallinen niin päätin käydä verikokeissa ja siellä tuli ferritulokseks 32. Gyne sano, että voin hyvin syödä rautaa, niin oon nyt lähes päivittäin syöny. Mietin, että voiskohan neuvolan ensikäynnillä kun saa lähetteet verikokeisiin kysyä, että voisko mitata myös ferrit, niin näkis onko ollu mitään hyötyä. 🤔

Kannattaa kysyä tuota ferritiiniä neuvolasta! Ei siinä mitään ainakaan menetä. 😊 Itse en jaksanut alkaa vaan kenenkään kanssa vääntämään, niin siksi menen omakustanteisesti. 😅 Varmasti ei olisi tarvinnut vääntää, mutta halusin suoraan välttää sen mahdollisuuden. 😂

Mä sain ferrienmittauksen neuvolasta kun sanoin et ne on ollu jo ennen raskautta huonot. Muistaakseni oli viime raskauden alussa joku62 tms, ja loppuraskaudessa oli < 4 ..... meinasin ekassa neuvolassa pyytää tsekkaa aaa rauta-arvot!

Mulla työn puolesta rauta-asioita tulee usein pohdittua ja oon todennut et melkeinpä kaikki jotka suunnittelee vuoden sisään raskautta sais aloittaa raudan etukäteen. Itse otin lyhyen hormonaalisen ehkäisyjakson keväällä, niin jäi menkat kokonaan pois ja aloitin siinä vaiheessa rautavalmisteen jota jatkan. Siitä ferrit 130 tasolle. Mulla meni niin matalaksi hb edellisestä raskaudesta, että infuusion sain sit synnytyksen jälkeen, niin nyt sit alusta loppuun ahkerana raudan kans. Ja tilasin sideralit x10 pakkauksen netistä niin kerran vaan kirpasi 🫣

Oon syönyt ihan apteekista orionpharman äitiys ja imetysvitamiinia. Ei haise eikä maistu eikä sula. En nyt koosta osaa sanoa onko pieni. Tommonen keskikokonen puikula😅. Mäkin inhoon niitä maistuvia ja haisevia. Meinaa ökkö tulla ilman raskauttakin😬. Ja en pysty itse syömään vitamiineja tyhjään mahaan. Tai teen siis niin että otan ennen syömistä. Mulla rupeaa muuten närästämään tosi pahasti ilmankin raskautta. Ei varmaan se optimaalisin tapa toki🙄
Otin testiin ja kyllä tää haisee 😁 mutta nielaisu helppo ja katsotaan miten käy sit pahoinvointien kans🤞

Oon kanssa syönyt rautaa säännöllisen epäsäännöllisesti esikoisen syntymän jälkeen, silloin jälkitarkastuksessa sain lähetteen ferritiinin mittaukseen ja kävin siinä n.6kk synnytyksen jälkeen. Silloin oli jotain ~60 luokkaa, mutta mun menkat on tosi runsaat ja tiedossa kuitenkin oli että sisarusta yritettäisiin 2-3v ikäerolla mikä ilmeisen rankasti verottaa rautavarastoja. Joskus muutama vuosi muistan omakustanteisesti tuon mittauttauttaneeni ja että olis sillon ollu melkein 130🤔

Tuosta raudasta: melkein kuka vaan varmaan hyötyy raudan syönnistä raskaana ollessa. Aika erityistapaus pitää olla, että raudasta olisi haittaa.

Mulla rauta-arvot olleet aina huonot. Ferritiini oli 17 1.5 vuotta sitten, viime syksynä olin saanut sen nostettua kovalla työllä 30, jonka jälkeen vaihdoin raudan syönti-taktiikkaa ja se selvästi toimii, koska suuren veren menetyksen jälkeen (sain km jälkeen monta pussia verta viime joulukuussa) on ferritiini nyt 76 💪 korkein koskaan 🤞 syön 100mg rautaa sellaisen C-vitamiini poretabletin kanssa. Suoraan km jälkeen söin joka päivä pari kuukautta, sen jälkeen vähentänyt pariin kertaan/viikko. Nyt ajattelin syödä alkuun 2-3 kertaa viikkoon 😊 raskaus verottaa arvoja niin paljon.

Otin testiin ja kyllä tää haisee 😁 mutta nielaisu helppo ja katsotaan miten käy sit pahoinvointien kans🤞
Oho sulla onkin herkempi nenä kuin mulla. 😄No toivottavasti olis edes riittävän liukas tapaus kuitenkin😅

Voi rauta, oon tätä samaa asiaa pyöritellyt, että pitäisi varmaan alkaa syödä ja neuvolassa viimeistään pyydän, että katsotaan ferritiinit. Ferritiinit on mulla tyypillisesti olleet tosi matalat ja useammat rautakuurin oon elämäni aikana syönyt. Nyt on ollut edellisen rautakuurin jälkeen ihan hyvä tilanne, mutta vähän hirvittää, että miten nolliin raskaus syö rautavarastot... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ei yhtään innosta ajatus rautalisästä, koska jo tää raskaus on aiheuttanut ummetusta, joten en kaipaisi rautalisien vaivoja tähän päälle vielä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä taidan kans ens viikolla pyytää neuvolasta josko saisi ferrit. Viimeksi kävin vuosi sitten, ja en ihan luota niihin lukemiin. Olisi muka vuodessa noussut 30 -> 160, ja siis söin rautaa tosi epäsäännöllisesti. Tulehdusarvoja ei jälkimmäisellä kerralla mitattu, joten veikkaan että ollut joku pöpö vaikken flunssaiseksi itseäni tunnistanutkaan. Työterveyden mukaan ihan normaali nousu, eikä suostunut mittaamaan uusiksi:Upside Down Face: Alimmillaan oli ferrit 9. Hemoglobiinit ollut aina 140-150 eli ne on naiseksi varsin hyvät, toki söin minipillereitä tuolloin.

Mä taidan kans ens viikolla pyytää neuvolasta josko saisi ferrit. Viimeksi kävin vuosi sitten, ja en ihan luota niihin lukemiin. Olisi muka vuodessa noussut 30 -> 160, ja siis söin rautaa tosi epäsäännöllisesti. Tulehdusarvoja ei jälkimmäisellä kerralla mitattu, joten veikkaan että ollut joku pöpö vaikken flunssaiseksi itseäni tunnistanutkaan. Työterveyden mukaan ihan normaali nousu, eikä suostunut mittaamaan uusiksi:Upside Down Face: Alimmillaan oli ferrit 9. Hemoglobiinit ollut aina 140-150 eli ne on naiseksi varsin hyvät, toki söin minipillereitä tuolloin.
Toi on kyllä outoa, kun ei mitata uudestaan 😪 viime vuonna mittasin ferrin omakustanteisesti ennen raskautumista ja oli 30. 1.5 kuukautta sen jälkeen otettiin neuvolassa uudestaan ferri ja se oli 150 😂 neuvolatäti oli sitä mieltä että on normaali nousu tossa ajassa 😂 ei myöskään otettu tulehdusarvoja silloin..no seuraavat ferri-arvot olikin taas alle 30 kun otettiin parin kuun päästä uudestaan 🤪

Hyvää rautakeskustelua😌 varmaan pitää aloittaa täälläkin rautakuuri. Ja neuvolassa sitten pyytää, jos voivat mittauttaa ferritiinin myös. Mulla heitellyt se aika paljon viime vuosina.
Mitä rautalisää syötte ja mihin aikaan päivästä? Raudan kanssa samanaikaisesti pitää välttää maitotuotteita, eikö? Mietin että aamupalalla ei sitten onnistu ottaa, kun syön melkein aina tuorepuuroa🧐

Ferritiinihän nousee ihan todella hitaasti, joten joku tuollainen 100 pykälän nousu parissa kuukaudessa ei todellakaan ole mahdollista suun kautta otettuna. 😂 Mulla Ferrit nousi puolessa vuodessa todella nopeasti (söin tuplana rautaa joka päivä) eli 80 pykälää.

Ferritiinihän nousee ihan todella hitaasti, joten joku tuollainen 100 pykälän nousu parissa kuukaudessa ei todellakaan ole mahdollista suun kautta otettuna. 😂 Mulla Ferrit nousi puolessa vuodessa todella nopeasti (söin tuplana rautaa joka päivä) eli 80 pykälää.
Joo siis en tajua miten kaikki terveydenhuollossa ei tiedä tätä, ja sitä, että tulehdus nostaa ferritiiniä 😅 tuntuu, että tosi vähän tietoa tästä ammattilaisilla..

Joo siis en tajua miten kaikki terveydenhuollossa ei tiedä tätä, ja sitä, että tulehdus nostaa ferritiiniä 😅 tuntuu, että tosi vähän tietoa tästä ammattilaisilla..
Otin nyt aamulla puheeksi töissä rautalisän aloituksen. Yksi työkaveri syönyt nyt vuosia rautaa, hän kävi erään tunnetun hematologin vastaanotolla. Sain hyviä vinkkejä nyt tähän. Kannattaa kuulemma mittauttaa herkkä crp samalla kun ferritiinin, kun tosiaan tulehdus nostattaa arvoja. Ja ensimmäisenä aamusta rautalisä, siitä tunnin päästä aamupala (tää tulee kyllä olemaan haaste, jos vähänkään herää huonovointisena/nälkäisenä😂) Suositteli obsidan fe++.

Takaisin