Yleinen keskustelu

Tutkimuksia olikin aika liuta. Tutkitaan yli 30 asiaa, tauteja, vitamiineja, veren eri solujen määrää ja ties mitä muuta. Tuloksista tiedän sen verran, että rauta ja hemoglobiini ovat alamaissa, joten pitää syödä rautalisää. Jalat on ihan mustelmilla, tulevat ihan itsestään...ikuinen riesa ollut.
Edellisessä raskaudessa kyseltiin jo kierrellen ja kaarrellen varovaisesti saanko kotona turpaan.

Nipt taitaa normaalisti olla mahdollisuus vain jos on jotain riskejä (esim. ikä) tai sitten jos vaikka nt-ultrasta olisi jotain selvinnyt jota tarvii tutkia tarkemmin. Eli tutkitaan riskejä, ei varsinaisesti sukupuolta. Se vain selviää sivussa.

Julkiselta on normaalisti vain kaksi ultraa, että jos välitsekkauksen haluaa niin yksityiseltä. 😞 Neuvolalääkäreillä kyllä joillain on ultralaitteita ja mulla ainakin on neuvolalääkäri heinäkuun lopussa jossa kuunnellaan sykkeet. Et se jo ainki itseä rauhottaa kun siellä kuulee sentään sykkeet. 😄 Onko sulla aikaa neuvolaan ennen rakenneultraa? Tai onhan niitä kotidopplereitakin.

Toki kaikkihan vaihtelee hyvinvointialueittain mutta luulisin että tää on tällä hetkellä yleisin käytäntö🤔 Toki musta neuvolalääkärien ajankohta tuntuu vaihtelevan tosi paljon😂
Helsinki tarjoaa ainakin tällä hetkellä Niptin kaikille odottaville. On myös muita hyvinvointialueita jossa näin. Harmi kyllä että käytännöt vaihtelee tosi paljon.

Noista ultrista hieman. Itsellä oli edellisessä raskaudessa ainakin neljä ultrausta. Kaksi omalla työpaikalla ja kaksi keskussairaalassa ☺️.

Muutenkin kävin neuvolassa tihennetysti. Parhaimmillaan pari kertaa kuussa.

Asiaa helpotti, kun olin töissä terveyskeskuksessa, jossa neuvola kaikilla herkuilla ja lääkäri tavattavissa tarvittaessa. Muutaman kerran tuli poikettua neuvola tädin luona oman työvuoron tauolla.

Nipt taitaa normaalisti olla mahdollisuus vain jos on jotain riskejä (esim. ikä) tai sitten jos vaikka nt-ultrasta olisi jotain selvinnyt jota tarvii tutkia tarkemmin. Eli tutkitaan riskejä, ei varsinaisesti sukupuolta. Se vain selviää sivussa.

Julkiselta on normaalisti vain kaksi ultraa, että jos välitsekkauksen haluaa niin yksityiseltä. 😞 Neuvolalääkäreillä kyllä joillain on ultralaitteita ja mulla ainakin on neuvolalääkäri heinäkuun lopussa jossa kuunnellaan sykkeet. Et se jo ainki itseä rauhottaa kun siellä kuulee sentään sykkeet. 😄 Onko sulla aikaa neuvolaan ennen rakenneultraa? Tai onhan niitä kotidopplereitakin.

Toki kaikkihan vaihtelee hyvinvointialueittain mutta luulisin että tää on tällä hetkellä yleisin käytäntö🤔 Toki musta neuvolalääkärien ajankohta tuntuu vaihtelevan tosi paljon😂
Jooo on mulla aika neuvolaan, mutta sekin vasta elokuun puolessa välissä, toki voisin kysyä onko aiemmin mahdollista, mutta mun muistaakseen halusi sen tuonne rv 19 jostain syystä. Tuota kotidoppleria mietin, pelkään vain että en saa sykettä esiin ja sitten alan stressaamaan entistä enemmän. Täytyy nyt vaan malttaa mieli ja uskoa ettei se vauva mihinkään mahasta katoa😅

Malttia vaan, ehkäpä alkaa liikkeet tuntumaan jo ennen rakenneultraa niin voi niitä ihmetellä! Ei kai sillä sukupuolella niin kiire ole, siinä on vielä puoli raskautta sen jälkeen aikaa sulatella 🙂 Mä oon jotenkin ihan zen tän raskauden kanssa, en ees muista mikä rv ellen laske aina välillä. Ihan eri maata kuin esikoisen kanssa eli tiiän et ekassa haluaa kaiken heti eikä sitä voi oikeen jarruttaa 😅
Toivotaan että liikkeitä joo alkaisi tuntumaan. Itsellä oli edessä istukka niin sanottiin, että voi mennä kyllä aikaa. Jotenkin, kun eka raskaus niin oon ihan hermoheikkona ja jokaisen yskäpuuskan kohalla mietin onkohan kaikki kunnossa vielä😂 Ja ei sukupuolella kiire ole, olisin vain halunnut parhaan kaverini pääsevän mukaan baby shower juhlaan, mutta ehkä etänä sitten paljastan sukupuolen hänelle😝

Meille ei tarjottu myöskään mahdollisuutta kuulla sukupuolta niptin yhteydessä. Tuli vaan lausunto ultran jälkeen omapostiin, että tulos normaali. Eikä noista tuloksista kyllä ota selvää omakannasta, ainakaan siellä ei ole mitään mainintaa sukukromosomeista. Ois kyllä ollut kiva tietää, mutta ehtiihän sitä vielä. Pääasia että vauvalla on kaikki hyvin! ❤️

Välitsekki ennen rakenneultra olisi kyllä rauhoittava. Neuvolassa kuunneltiin sykkeet, se auttoi valtavasti. Täällä päin on myös avoneuvola johon voi koska vain aukioloaikoina mennä kuuntelemaan sykkeet ilman ajanvarausta. Sitä ajattelin hyödyntää jos alkaa liikaa hermostuttamaan onko kaikki hyvin.

Välitsekki ennen rakenneultra olisi kyllä rauhoittava. Neuvolassa kuunneltiin sykkeet, se auttoi valtavasti. Täällä päin on myös avoneuvola johon voi koska vain aukioloaikoina mennä kuuntelemaan sykkeet ilman ajanvarausta. Sitä ajattelin hyödyntää jos alkaa liikaa hermostuttamaan

No niin. Nipt tulokset tulleet ainakin suurin osa. Kaikki on normaalia ja sukupuoli tuli tietoon myös. 🥳

Mies on onnensa kukkuloilla. Miehelle tulokas on neljäs lapsi ja meille toinen yhteinen. Niin jaksaa mies riemuita aivan täysillä.

Meillähän on ollut pari viime vuotta oikein vauva buumia.

Me olemme saaneet jo lapsenlapsia ja lisää on tulossa 😍 sekä omia tulee lisää. Hieman (todella hullua) hullua ajatella olevansa tässä iässä jo mummi ja olen tulossa itse äidiksi. Elämä on. 😄

Nautitaan kesästä kaikki.

Mulla oli se ylimääräinen ultra rv16+2 toissapäivänä. Istukka on edelleen siinä edessä, joka vaikuttanut siihen, ettei vauvan sydänäänet kuuluneet neuvolassa. Jännä nähdä, miten pitkään menee vielä liikkeiden tuntemiseen. Kaikki vaikutti olevan onneksi hyvin. Pikkuinen potkiskeli kovasti, eikä meinannut pysyä aloillaan sydänäänien kuuntelua varten.
Oli kyllä ihana nähdä, miten oli neljässä viikossa muuttunut. Itseasiassa suunnilleen kuukausi,niin pääsee jo rakenneultraan ❤️.
Nyt parhaillaan oon sokerirasituksessa, viimeistä verinäytteen ottoa odottelen vielä puolisen tuntia. Yllättävän hyvin mennyt tämä. Ei mielestäni niin paha olo, kun viimeksi esikoisen raskausaikana oli.

Mulla oli se ylimääräinen ultra rv16+2 toissapäivänä. Istukka on edelleen siinä edessä, joka vaikuttanut siihen, ettei vauvan sydänäänet kuuluneet neuvolassa. Jännä nähdä, miten pitkään menee vielä liikkeiden tuntemiseen. Kaikki vaikutti olevan onneksi hyvin. Pikkuinen potkiskeli kovasti, eikä meinannut pysyä aloillaan sydänäänien kuuntelua varten.
Oli kyllä ihana nähdä, miten oli neljässä viikossa muuttunut. Itseasiassa suunnilleen kuukausi,niin pääsee jo rakenneultraan ❤️.
Nyt parhaillaan oon sokerirasituksessa, viimeistä verinäytteen ottoa odottelen vielä puolisen tuntia. Yllättävän hyvin mennyt tämä. Ei mielestäni niin paha olo, kun viimeksi esikoisen raskausaikana oli.
Itseä jopa vähän jännittää tuo sokerirasituskoe. Kuulostaa niin epämukavalta kun sisältää verikokeita ja jonkun makean litkun juomista. 🤢 En silleen ole piikkikammoinen mutta pistäminen tuntuu epämukavalta. Ei niinkään se veren vetäminen vaan kun se neula on siellä ihossa. 😁

Hei kysynpä täältä onko muilla kokemuksia. 15+6 menossa ja rinnat on aika kipeät, erityisesti jos kumarran alaspäin tai makaan kyljelläni niin tuntuu alkuun pakottavaa kipua. Huomasin eilen myös nännien päissä koventunutta maidon näköistä eritettä. Onko muilla ollut samaa? Mietin että voiko rintatulehdus tulla jo raskaana vai onkohan ihan normaalia eritystä tässä vaiheessa raskautta. Googlettamalla en ainakaan heti löytänyt järkeviä vastauksia.

Hei kysynpä täältä onko muilla kokemuksia. 15+6 menossa ja rinnat on aika kipeät, erityisesti jos kumarran alaspäin tai makaan kyljelläni niin tuntuu alkuun pakottavaa kipua. Huomasin eilen myös nännien päissä koventunutta maidon näköistä eritettä. Onko muilla ollut samaa? Mietin että voiko rintatulehdus tulla jo raskaana vai onkohan ihan normaalia eritystä tässä vaiheessa raskautta. Googlettamalla en ainakaan heti löytänyt järkeviä vastauksia.

Mulla maidontulo loppu raskauteen, mut kyl sitä voi jo aikaisinkin alkaa tulla. Ja mulla kans on tällä ja viime viikolla ollu nännit ja vähän rinnatkin tosi kipeet. Se on tosi yleistä raskaana. Tänään näyttäs olevan jo lievempää. Mulla on kainaloissa asti rintakudosta ja ne on ollu kipeet ja pahkuraiset 🙈

Rintatulehdus tuntuu yleensä josssain yhdessä kohdassa kipuna ja tulee kova kuume ym. kaveriksi. Kaipa sitä vois olla muutenkin, mut jos rinnat kauttaaltaan kipeät, niin kuulostaa ihan perusraskausoireelta. Tietty jos pahenee kovaksi, niin kantsii jostain kysyä.

Voisiko tämä olla sitä jotain esimaitoa eli ihan normaalia?

Hei mulla oli viikko sitten tätä samaa! Etenkin toi vasemman nännin ympärys oli kipeä ja rintsikat painoivat. Nukkuessakin piti varoa, kun peitto hieroi ikävästi, mutta se kipu sitten helpotti eikä kestänyt kuin sen pari kolme päivää. Lisäksi mullakin on nänneissä tuota kovettunutta (maitoa?) Olen kyllä kuullut muilta kokemuksia että rv 16 on alkanut sellaista kirkasta maitoa jo tulla eli ihan yksilöstä vissiin riippuu ja on normaalia.

Okei kiitos kaikille! Seuraillaan! Jostain kans muistan lukeneeni että maito vois jo nyt alkaa herumaan, hurjaa 😅

Takaisin