Yleinen keskustelu

Mullakin istukka edessä ja oli vielä alhaalla, mutta kuulemma tyypillisesti nousee siitä? Mitäön erityistä kolhuvaroitusta en saanut -pitääkö siis olla jotenkin super ekstra tarkkana?
Minulla oli siis urheilulajina kiipeily, joten siinä piti olla ekstratarkkana, ettei ottanut osumaa seinästä.

Tämän raskauden aikana tuleekin sitten pelkästään uitua nivelten löysyyden ja nivelrikon takia. 😭

NT-ultra käyty. Kaikki näytti olevan kunnossa ja terve tyyppi tulossa näiden tietojen mukaan. LA olisi ultran mukaan 12.1 mutta ei vaihdeta vaan pidetään 16.1. Istukka etuseinässä ja alhaalla mutta ei kuulemma tarvitse huolehtia.

Sydän pompotti nätisti ja pikku veikka oli rauhallista sorttia, unten mailla.

Sai hyvin ultrattua kaikki elimet ja raajat. Nyt odotellaan seulonnan tarkempia tuloksia ja jännitetään onko poika vai tyttö. Päätettiin ottaa selvää kumpi on tulossa. 8 pitkää ja lyhyttä päivää odotusta. Seuraava rakenneultra viikolla 21.

NT-ultra käyty. Kaikki näytti olevan kunnossa ja terve tyyppi tulossa näiden tietojen mukaan. LA olisi ultran mukaan 12.1 mutta ei vaihdeta vaan pidetään 16.1. Istukka etuseinässä ja alhaalla mutta ei kuulemma tarvitse huolehtia.

Sydän pompotti nätisti ja pikku veikka oli rauhallista sorttia, unten mailla.

Sai hyvin ultrattua kaikki elimet ja raajat. Nyt odotellaan seulonnan tarkempia tuloksia ja jännitetään onko poika vai tyttö. Päätettiin ottaa selvää kumpi on tulossa. 8 pitkää ja lyhyttä päivää odotusta. Seuraava rakenneultra viikolla 21.
Pystyykö sukupuolen saada tietää jo😯 (tyhmänä kyselen) Olisin niin kovin halunnut mut siitä ei puhuttu mitää ja kysyin NT-ultrassa, niin sanoi että rakenneultrassa sitten kysyt kumpi on. Sanoi sen niin naureskellen, että sanoinkin miehelleni, että ultraaja taatusti tiesi jo sukupuolen. Ei ajankohdalla muuten olisi väliä, mutta paras ystäväni ja lapsen tuleva kummi lähtee ulkomaille töihin elokuun lopulla juuri ennen kuin olisi rakenneultra ja viipyy ulkomailla lapsen syntymään asti ja kovasti hänet olisin kaivannut ”baby showereihini”. Kai sen jollain maksullisilla käynneillä saisi tietää, mutta onkohan enää mitään ilmaista mahdollisuutta ennen rakenneultraa🧐

No nub-teorian avulla sen voi kohtuu hyvin päätellä jo nyt. Jos vaan sattuu olee ultrakuvia, joissa se hyvin näkyy. Ja ei kauheen aikainen nt-ultran ajankohta. Mut julkisella puolella tosi harvoin ottavat siihen kantaa tai ovat edes perehtyneitä siihen. Harjaantumaton silmä on niitä kyl vähän huono arvioimaan, mut netistä löytyy kans asiaan perehtyneitä, joille voi laittaa kuvat pientä maksua vastaan. Tai eri forumeille (ja tännekin) voi kuvat heittää, niin amatöörit voi arvioida (muista peittää hetu). 😅😅 Toki nubin arvoiminen on vähän epätarkkaa, kun ultrakuvista vaikee kunnolla nähdä, et jos haluu varmemman tiedon, niin pitää vaan malttaa oottaa seuraavaan ultraan. Toki ei niistä genitaaleistakaan aina ota selvää, eikä vauva välttämättä niitä näytä, joten ei sekään satavarmaa oo 😅

Jotkut lääkärit neuvolassa kans ultraa, et jos sul on lääkärineuvola tulossa ennen rakenneultraa, niin siel saattas saada myös tietää. Ite oon aiemmissa raskauksissa siellä saanu tietää sukupuolen, noin rv16 paikkeilla. Mut kuten sanottu kaikkialla ei ultrata, ei välttis oo laitteita.

Okei joo mä jotain yritinki tosta nub-teoriasta lukea, mutta en mä tajunnut mitä siitä kuvasta pitäisi nähdä. Ultraaja sano kyllä silloin, että erinomainen näkyvyys ja viikkoja oli 13+1. Ehkä voisin kuvan tänne pudottaa, jos joku haluisi arvailla😅 Mulla vaan neuvolla rv 18 ja sit sen jälkeen rakenneultra eli mahollisesti vasta sillon tarkan tiedon saa, mutta tokihan sekin voi erehtyä. Minusta aikoinaan luultiin syntymään asti, että poika tulossa, mutta sitten tyttö olinkin😄

Ihanaa kuulla teidän hyviä NT-ultrakäyntejä! Itsellä ylihuomenna ja niin älyttömästi jännittää. ❤️

Tänään lääkärineuvola. Kaikki muuten hyvin, mutta ei saatu sydänääniä kuulumaan. Todennäköisesti kaikki kuitenkin ookoo ja Päläpälä.... Mutta nyt ollaan huolen kanssa lähes kaksi viikkoa, 21.7 pääsen vasta ultraan tsekkaamaan, onko kaikki ok. Ei voi sanoa, kuin että täysin epäinhimillistä olla löysässä hirressä näin pitkään.
RV 14+3?
Onpa kurjaa! 😔 Meillä neuvolassa on onneksi myös ultrauslaitteet sen varalta, ettei sykkeitä kuulla. Monesti käy noin ettei neuvolalääkäri kuuntele esim. riittävän alhaalta eikä saa niitä kuuluviin. Mulle siis kävi näin kans kerran, ja neuvolalääkäri sanoi että hän ei oo niin osaava tuossa ja pahoitteli kauheesti, sanoi että "sua varmaan vähän rupes jännittämään", vaikka siinä kohtaa oltiin jo sellasilla viikoilla että tunsin vauvan liikkeet enkä osannut pelätä. Lääkäri sit sanoi että "ei me täältä ketään epätietoisuudessa päästetä kotiin, eli jos sykettä ei täällä löydettäis niin pääsisit kyllä heti sairaalalle ultraan."

No näin mulle sanottiin esikoisen aikaan, että jos ei sydänääniä saada kuulumaan, lähetetään heti ultraan ettei tartte olla turhaan huolissaan. Nyt olin jotenkin niin järkyttynyt, etten paikan päällä osannut ruveta vaatimaan mitään. Toki vois yrittää päästä yksityiselle omalla rahalla, jos vaan eivät ole lomalla.
Mulla oli tosiaan nt ultrassa istukka edessä. Sehän vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen, vaikuttaako myös sydänäänten kuunteluun? 🤔

Pystyykö sukupuolen saada tietää jo😯 (tyhmänä kyselen) Olisin niin kovin halunnut mut siitä ei puhuttu mitää ja kysyin NT-ultrassa, niin sanoi että rakenneultrassa sitten kysyt kumpi on. Sanoi sen niin naureskellen, että sanoinkin miehelleni, että ultraaja taatusti tiesi jo sukupuolen. Ei ajankohdalla muuten olisi väliä, mutta paras ystäväni ja lapsen tuleva kummi lähtee ulkomaille töihin elokuun lopulla juuri ennen kuin olisi rakenneultra ja viipyy ulkomailla lapsen syntymään asti ja kovasti hänet olisin kaivannut ”baby showereihini”. Kai sen jollain maksullisilla käynneillä saisi tietää, mutta onkohan enää mitään

Saa näköjään, verinäytteestä. Meiltä kysyttiin haluammeko tietää nyt vai vasta rakenneultrassa viikolla 21. Sukupuolen saa selville verinäytteestä näin kätilö sanoi. Minulta otettiin verinäyte josta katsotaan kromosomivirheet ja samalla sukupuoli.

Olin itsekin hieman hämmästynyt 😲 ja kyselin, että voiko sukupuolen saada oikeasti selville näin aikaisin. Esikoisen kohdalla ei ollut mitään mainintaa. Vasta rakenneultrassa saimme tietää.

Saa näköjään, verinäytteestä. Meiltä kysyttiin haluammeko tietää nyt vai vasta rakenneultrassa viikolla 21. Sukupuolen saa selville verinäytteestä näin kätilö sanoi. Minulta otettiin verinäyte josta katsotaan kromosomivirheet ja samalla sukupuoli.
Maaliskuisista vierailen täällä, moi 😅 Oliko tuo Nipt omakustanteinen vai kunnan tarjoama? Mietin vaan kun ei muilta olla kyselty haluaako siinä vaiheessa tietää sukupuolen.

Haluaisin kanssa tuohon Niptiin, mutta mulle siiitä ei olla sanallakaan mainittu. En viitsi alkaa sitä ehkä kyselemäänkään, kun olen kumminkin sen verran nuori ja ehkä vain sukupuolen selvittämisen takia vähän kunnan resurssien tuhlausta🤷‍♀️ Mietin onkohan kunnalta mahdollista saada mitään ultraa rv 14-19 välillä, kun sitten se rakenneultra mulla vasta rv 21-22. Ei ole varaa yksityisellä käydä sukupuolta tiedustelemassa, kun netistä googlailin, että satoja euroja kustantaisi😬 Muutenkin siis olis kiva jokin välicheck vauvasta tässä ennen rakenneultraa, että onko kaikki edelleen normaalisti. Kammoan, että jos olisi vaikka keskenmenon saanut rv 14 ja se selviäisi vasta kuuden viikon päästä rakenneultrassa😧 Toivotaan kuitenkin ettei näin käy, olen vain hirveä pessimisti🫤

Haluaisin kanssa tuohon Niptiin, mutta mulle siiitä ei olla sanallakaan mainittu. En viitsi alkaa sitä ehkä kyselemäänkään, kun olen kumminkin sen verran nuori ja ehkä vain sukupuolen selvittämisen takia vähän kunnan resurssien tuhlausta🤷‍♀️ Mietin onkohan kunnalta mahdollista saada mitään ultraa rv 14-19 välillä, kun sitten se rakenneultra mulla vasta rv 21-22. Ei ole varaa yksityisellä käydä sukupuolta tiedustelemassa, kun netistä googlailin, että satoja euroja kustantaisi😬 Muutenkin siis olis kiva jokin välicheck vauvasta tässä ennen rakenneultraa, että onko kaikki edelleen normaalisti. Kammoan, että jos olisi vaikka keskenmenon saanut rv 14 ja se selviäisi vasta kuuden viikon päästä rakenneultrassa😧 Toivotaan kuitenkin ettei näin käy, olen vain hirveä pessimisti🫤
Nipt taitaa normaalisti olla mahdollisuus vain jos on jotain riskejä (esim. ikä) tai sitten jos vaikka nt-ultrasta olisi jotain selvinnyt jota tarvii tutkia tarkemmin. Eli tutkitaan riskejä, ei varsinaisesti sukupuolta. Se vain selviää sivussa.

Julkiselta on normaalisti vain kaksi ultraa, että jos välitsekkauksen haluaa niin yksityiseltä. 😞 Neuvolalääkäreillä kyllä joillain on ultralaitteita ja mulla ainakin on neuvolalääkäri heinäkuun lopussa jossa kuunnellaan sykkeet. Et se jo ainki itseä rauhottaa kun siellä kuulee sentään sykkeet. 😄 Onko sulla aikaa neuvolaan ennen rakenneultraa? Tai onhan niitä kotidopplereitakin.

Toki kaikkihan vaihtelee hyvinvointialueittain mutta luulisin että tää on tällä hetkellä yleisin käytäntö🤔 Toki musta neuvolalääkärien ajankohta tuntuu vaihtelevan tosi paljon😂

Muokattu viimeksi:
Malttia vaan, ehkäpä alkaa liikkeet tuntumaan jo ennen rakenneultraa niin voi niitä ihmetellä! Ei kai sillä sukupuolella niin kiire ole, siinä on vielä puoli raskautta sen jälkeen aikaa sulatella 🙂 Mä oon jotenkin ihan zen tän raskauden kanssa, en ees muista mikä rv ellen laske aina välillä. Ihan eri maata kuin esikoisen kanssa eli tiiän et ekassa haluaa kaiken heti eikä sitä voi oikeen jarruttaa 😅

Nipt oli kunnan tarjoama ja vapaaehtoinen.
Maaliskuisista vierailen täällä, moi 😅 Oliko tuo Nipt omakustanteinen vai kunnan tarjoama? Mietin vaan kun ei muilta olla kyselty haluaako siinä vaiheessa tietää sukupuolen.
Nipt oli kunnan tarjoama ja vapaaehtoinen. Tarjottiin kriteerien täyttymisen ja iän takia kun olen yli 40. Edellinen raskaus myös jo täytti kriteerit, koska oli hedelmöityshoidoilla alkanut. Otin vastaan kaikki kunnan tarjoamat tutkimukset ja seulonnan. Tuloksia nyt odottelen.

Takaisin