Yleinen keskustelu

Esikoinen syntyi myrkytyksen takia 28+6 ja toinen lapsi 40+6 normaali raskaudesta. Eli mitä vaan tuolla välillä ois mahdollisuus 😆 la nyt 4.1. luulen että voipii muuttua kun on kierroissa heittelyä ollut ja ovulaatiokin oli melkein viikon myöhemmin kuin ajattelin.
Oliko sulla viime raskaudessa tai tuleeko tässä estolääkitys tohon raskausmyrkytykseen? 😊

Heipä hei! Minäkin liityn joukkoon mukaan. Eilen tein positiivisen testin ja tänään hienosti vahvistunut. Olisi varmasti näkynyt jo päivän pari aiemmin testissä, mutta en yhtään uskonut plussaan. Oli täysin oireetonta ja ovulaatiokin liian aikaisin jo kp8, niin mahdollisuuksien piti olla lähes olemattomat tässä kierrossa plussata. Testin tein, että voisin lopettaa progetuen, mutta pitääkin nyt jatkaa sitä vielä kuukauden verran. Progetuki käytössä keskenmenneiden raskauksien takia.

Mä varasin jo neuvolan ja varhaisultran. Ne on netistä niin helppo varata ja ajat oli jo tosi vähissä, niin hyvä oli olla nopsa. Yhtä helposti ne sit peruuttaa, jos tarve (ja kolme kertaa oonkin ne joutunu perumaan). Neuvolan järjestelmään jouduin laittaa ihan väärän menkkapäivän ton aikaisen oviksen takia. Muuten olisi heidän laskureilla laskettu aika viikon pielessä. 😅 Oviksen mukaan laskettu siis 12.1. Mä kyl hartaasti toivon, että tämä ottaisi vähän etumatkaa kasvussa ja saisin laskettua 3pv eteenpäin, jotta saisin paremmat vahempainpäivärahat. Esikoinen harppo yhteensä viikon eteenpäin kasvussa, mutta toka oli joka ultrassa aina samankokoinen (viikkohin nähden). Eli saa nähdä miten käy. 😅

Tulee syntymään etuajassa sektion takia. Todennäköisesti tammikuun puolella, mutta mahdollista syntyä myös joulukuun puolella. Jännä nähdä joutuuko itse tekemään päätöksen lapsen syntymävuodesta 😅 Mutta kyllä silti kannattaa täällä tammikuisissa olla, vaikka olisikin mahdollista tai todennäköistä syntyä joulu- tai helmikuun puolella. Nää ryhmät menee sen lasketun mukaan, että on sit ultrat sun muut raskauden vaiheet kaikilla suunnilleen samassa. Lapset syntyy sit millon syntyy ja ei sit ookaan enää niin tarkkaa sillä kuukaudella. Ja voin kertoa, että näissä ryhmissä on paljon kivempaa olla niiden ekojen kuin vikojen joukossa lasketun suhteen. Esikoisesta sain olla ekan päivän lasketulla ja tuntu aina siltä, et on niin pitkällä, kun jotkut tuli parhaimmillaan 4vk perästä päin. Tokasta jouduin sit kituuttelee siellä joukon häntäpäässä ja tuntu, et ne muut on niin pitkällä ja omat viikot ei kulu millään. 😅

Toivottavasti saadaan kiva joukko kasaan tänne tammikuisiin. 🤩
Olisipa kiva, jos meilläkin pystyisi netissä varaamaan noi ajat. En kauheasti pidä asioiden hoitamisesta soittamalla. 😅 Mä soitin turhan varhain neuvolaan ja sain sitten parin viikon päähän soittoajan, jolloin varaillaan aikoja. Käytiin siinä läpi kyllä muita perusjuttuja. ☺️

Mun edellinen raskaus päätyi sektioon, koska synnytys ei vain käynnistynyt (sitä yritettiin neljä päivää). Kävin sen jälkeen pelkopolilla keskustelemassa synnytyksen kulusta sekä seuraavasta mahdollisesta raskaudesta. Silloin mulle sanottiin, että voidaan esimerkiksi etukäteen sopia sektiopäivä eli jos synnytys ei käynnisty siihen mennessä, niin mennään sektioon. Samanlaista neljän päivän käynnistysrupeamaa ei tarvitse enää kokea, koska sektiohaava ei kestäisi sitä. 😅 Mulla edelleen on haave alatiesynnytyksestä, joten todennäköisesti en toivoisi sektiota heti laskettuna aikana tai heti seuraavana elektiivisten sektioiden päivänä. Tää on tosin turhan varhaista spekulaatiota vielä, mutta kaikkea sitä huomaa pohtivansa. 😁

Moikka kaikki!❤️

Täällä yksi kolmannen beben odottaja 🥰 Monta kuukautta olen ollut toiveikkaana että on tärpännyt kun viikko ennen kuukautisia on ollut yhtä pahoinvointia ja rintojen arkuutta.. mutta eih monta negatestiä kunnes nyt vappuaattona sain haamun joka vahvistui heti toukokuun ekana🥹

Tämä ryhmä saattaa olla väärä, koska aiemmat pojat ovat pysyneet masussa vain rv33+4 ja rv36+5 saakka.. mieluusti menisin tammikuun puolelle saakka, mutta saa nähä, päivä kerrallaan toivotaan, että raskaus jatkuu mahdollisimman pitkälle🥹

Eri laskurit on antanut vähän eri raskausviikkoja ja laskettua aikaa, saa nähdä mihin se sitten asettuu.. Neuvolaan en ole vielä soittanut. On vähän kinkkinen tilanne, kun haluaisin saada siirron neuvolatyöhön asap enkä todellakaan haluaisi paljastaa raskautta tässä vaiheessa kenellekään.. 🥹🥹😅🙉

Ihana päästä höpöttelemään teidän kanssa 😍

Mäkin hyppään rohkeasti tänne vaikka vasta Dpo13 ja plussa. Sitten voi hipsiä pois jos menee kesken, 4v sitten sain elämän ekan plussan just toukokuun lopussa, mut se meni kesken. Neuvolaan en soita ennen vk7, siitä edellisestä km käytiin 7+0 neuvolassa ja seuraava päivänä meni kesken 🤣 esikoisesta mentiin yksityiselle varhaisultraan about vk8 ja vasta sit soitin neuvolaan.

Olisipa kiva, jos meilläkin pystyisi netissä varaamaan noi ajat. En kauheasti pidä asioiden hoitamisesta soittamalla. 😅 Mä soitin turhan varhain neuvolaan ja sain sitten parin viikon päähän soittoajan, jolloin varaillaan aikoja. Käytiin siinä läpi kyllä muita perusjuttuja. ☺️

Mun edellinen raskaus päätyi sektioon, koska synnytys ei vain käynnistynyt (sitä yritettiin neljä päivää). Kävin sen jälkeen pelkopolilla keskustelemassa synnytyksen kulusta sekä seuraavasta mahdollisesta raskaudesta. Silloin mulle sanottiin, että voidaan esimerkiksi etukäteen sopia sektiopäivä eli jos synnytys ei käynnisty siihen mennessä, niin mennään sektioon. Samanlaista neljän päivän käynnistysrupeamaa ei tarvitse enää kokea, koska sektiohaava ei kestäisi sitä. 😅 Mulla edelleen on haave alatiesynnytyksestä, joten todennäköisesti en toivoisi sektiota heti laskettuna aikana tai heti seuraavana elektiivisten sektioiden päivänä. Tää on tosin turhan varhaista spekulaatiota vielä, mutta kaikkea sitä huomaa pohtivansa. 😁
Joo hämmentävän monet joutuu vielä soittamaan neuvolaa, mäkin vielä esikoisesta, mut sen jälkeen on hoitunut sähköisesti. Ultraan varataan kans aika ite sähköisesti ja sen pystyy täällä pk-seudulla tekee vasta ekan neuvolan jälkeen, niin siksikin haluan mahd hyvissä ajoin ekan neuvolan, että pääsee sen varaamaan ekojen joukossa ja parempi mahdollisuus saada hyvä aika 😅

Mulla kans tokaa yritettiin käynnistää monta päivää, mut ei edenny mihinkään, niin lopulta synty sektiolla. Ja kun eka oli suunniteltu sektio niin tää kolmas on nyt sit automaattisesti kans sektio (jotkut on kahen sektion jälkeen saanu viel luvan yrittää alakautta, mut ite en missään nimessä halua ja omilla spekseillä ehkä ei annettaiskaan). Niin ite kovasti kans spekuloin nyt sitä, et missähän välissä tää nyt sit syntyis. Tääl elektiiviset tehdään yleensä 39+ viikolla. Lääkehoitoisen radin (viime raskaudessa mulla oli) takia monesti 38+ viikolla, mut jos vauvalla kaikki ok, niin sit on joillakin annettu myös mennä lasketun ylikin, että tiiä sitten. Ja esikoisesta itse sain päättää sen sektiopäivän, niin tässä on nyt sit se pieni mahdollisuus, että pääsee jopa ihan vuotta valkkaamaan, et millon syntyy. :No Evil Monkey: Mut sen näkee sit sillon lähempänä, et miten menee.

Toivottavasti sulla tällä kertaa lähtis itekseen syntymään ja saisit kokea alatiesynnytyksen. 🌈

Tervetuloa @Kyfi7 ! Ja samoin @piupaupou ! Ihan oikeassa ryhmässä olet, kun lasketun mukaan se ryhmä valikoituu. Lapset syntyy sit millon syntyy. :smiling-eyes: Toivottavasti tällä kertaa pääset tammikuuhun asti! 🌈

Moikka kaikki!❤️

Täällä yksi kolmannen beben odottaja 🥰 Monta kuukautta olen ollut toiveikkaana että on tärpännyt kun viikko ennen kuukautisia on ollut yhtä pahoinvointia ja rintojen arkuutta.. mutta eih monta negatestiä kunnes nyt vappuaattona sain haamun joka vahvistui heti toukokuun ekana🥹

Tämä ryhmä saattaa olla väärä, koska aiemmat pojat ovat pysyneet masussa vain rv33+4 ja rv36+5 saakka.. mieluusti menisin tammikuun puolelle saakka, mutta saa nähä, päivä kerrallaan toivotaan, että raskaus jatkuu mahdollisimman pitkälle🥹

Eri laskurit on antanut vähän eri raskausviikkoja ja laskettua aikaa, saa nähdä mihin se sitten asettuu.. Neuvolaan en ole vielä soittanut. On vähän kinkkinen tilanne, kun haluaisin saada siirron neuvolatyöhön asap enkä todellakaan haluaisi paljastaa raskautta tässä vaiheessa kenellekään.. 🥹🥹😅🙉

Ihana päästä höpöttelemään teidän kanssa 😍
Mäkin olin esikoisen kanssa toukokuisissa, tais olla just 12.pvä la niinku nytkin, mut niin vain hän syntyi huhtikuun puolella 😅 kun sit johonkin facen ryhmään vielä liityin vasta synnytyksen jälkeen niin sit menin huhtikuisten ryhmään.

Joo hämmentävän monet joutuu vielä soittamaan neuvolaa, mäkin vielä esikoisesta, mut sen jälkeen on hoitunut sähköisesti. Ultraan varataan kans aika ite sähköisesti ja sen pystyy täällä pk-seudulla tekee vasta ekan neuvolan jälkeen, niin siksikin haluan mahd hyvissä ajoin ekan neuvolan, että pääsee sen varaamaan ekojen joukossa ja parempi mahdollisuus saada hyvä aika 😅

Mulla kans tokaa yritettiin käynnistää monta päivää, mut ei edenny mihinkään, niin lopulta synty sektiolla. Ja kun eka oli suunniteltu sektio niin tää kolmas on nyt sit automaattisesti kans sektio (jotkut on kahen sektion jälkeen saanu viel luvan yrittää alakautta, mut ite en missään nimessä halua ja omilla spekseillä ehkä ei annettaiskaan). Niin ite kovasti kans spekuloin nyt sitä, et missähän välissä tää nyt sit syntyis. Tääl elektiiviset tehdään yleensä 39+ viikolla. Lääkehoitoisen radin (viime raskaudessa mulla oli) takia monesti 38+ viikolla, mut jos vauvalla kaikki ok, niin sit on joillakin annettu myös mennä lasketun ylikin, että tiiä sitten. Ja esikoisesta itse sain päättää sen sektiopäivän, niin tässä on nyt sit se pieni mahdollisuus, että pääsee jopa ihan vuotta valkkaamaan, et millon syntyy. :No Evil Monkey: Mut sen näkee sit sillon lähempänä, et miten menee.

Toivottavasti sulla tällä kertaa lähtis itekseen syntymään ja saisit kokea alatiesynnytyksen. 🌈
Ai että, ehkä tuo joskus on meilläkin todellisuutta, tosin voi olla, että meidän lapsiluku on sitten jo täynnä. Ei olla tästä tosin ihan varmoja. 😄 Munkin on varatessa katsottava kahta kalenteria, niin se olisi paljon miellyttävämpää nettiajanvarauksen yhteydessä. 😁

Uh, viisi päivää käynnistystä on kyl horroria. 💀 Mä en suostuis kyl kans mihinkään noin pitkään rupeamaan, vaikka sektiohaava sen sallisi. Ehkä päivän pari voidaan kokeilla ennen sektiopäivää. 😅 Meillä tehdään maanantaisin suunnitellut sektiot, niin sen perusteella voi jo vähän päätellä tulevaa synttäripäivää.

Mulla oli viimeksi dieettihoitoinen radi, ja toivon todella, että nyt säästyisin siltä mittailulta ja ruuan kyttäämiseltä. Mulla oli ongelma lähinnä paastoarvoissa eli jos en illalla syönyt mitään makeaa niin arvot pysyi hyvänä, vaikka veteli välillä jäätelöä yms päivällä. Viinirypäleet ja banaani taisivat olla pahinta sokeriarvoille. 🤔 Meillä mun radi ei vaikuttanut vauvan kokoonkaan merkittävästi, vaan hän kasvoi ihan käyrällään koko raskauden. En siis usko, että tässäkään niin käy. Toki kaikki on mahdollista.

Voi alkuraskauden väsymys! Tänään se rysähti päälle kunnolla. En ole jaksanut muuta kun makoilla sohvalla ja hoitaa pakolliset asiat. Onneksi puoliso on myös vapaalla ja jää torstaina kuukauden vapaille esikoisen kanssa. Juuri sopivasti. 🧡

Muistan esikoista odottaessani yllättyneeni väsymyksestä ja nyt yllätyin taas, en muistanut, että se on näin rajua!

Mun toissapäiväinen oksentelu ei toistunut (eikä kukaan muu ole sairastunut) eli laitan raskauden piikkiin. Eilen oli kyllä koko päivän todella huono olo, tänään jo parempi. Eli pahoinvointi on nyt jo voimakkaampi mitä edeltävässä raskaudessa.

Lisäksi iltaisin myös palelee ihan älyttömästi. Vatsa on välillä tosi kipeä, josta olen myös vähän huolissani. Täytyy ensi viikolla soitella neuvolaan, jotta pääsen varhaisultraan lähiaikoina tsekkaamaan mikä tilanne.
Mulla myös ollut kovia vatsakipuja, jotka säteilee reisiin, ne vähän huolestuttaa. Testit kyllä vahvistuu päivä päivältä. Ite mietin kun viime synnytyksestä se reipas 5 kk, et miten paikat palautunut ym ja toki toka raskaus ja suht nopsaa ni voi olla hyvinkin erilainen kuin eka raskaus, joka mulla oli helppo ja suht oireeton.

Mullakin näkyy siis marraskuiset 2024 ryhmä nimen alla mut kuten osa täältä tietääkin, kun ollaan tuolla vauvakuumeiltu yhdessä, et meidän esikoistyttö kuoli kohtuun lasketun ajan jälkeen eikä syytä oo selvinnyt, mut mulla verenhyytymisarvoista löyty sen jälkeen häikkää ja tässä raskaudessa napapiikit heti alusta loppuun asti. Siks mun pitää huomenna kysellä neuvolasta ja lapsettomuuspolilta et mitä reittiä saan nopeiten ne kun tarvin lähetteen äitipolille, vai voisko lapsettomuuspolin lääkäri tehä respan.

Eli taustaa sen verran lyhyesti, et esikoista yritettiin 1,5v ja tärppäs luomuna just kun hakeuduttiin tutkimuksiin, mut marraskuisen kohtukuoleman jälkeen päästiin suoraan lapsettomuuspolin asiakkaiksi ja mulla ekaa kertaa tässä kierrossa luteaalissa tukena Cyclogestit, joita nyt sit jatkankin jonkun aikaa.

Super onnellinen et tärppäs näin äkkiä, neljäs kierto synnytyksen jälkeen, kunpa nyt menis kaikki hyvin ja saatais tää vauva kotiin elävänä 🩷 miehellä kaks poikaa entuudestaan 10 ja 12 v ja mulla ei yhtään elävää lasta.

Heipä hei! Minäkin liityn joukkoon mukaan. Eilen tein positiivisen testin ja tänään hienosti vahvistunut. Olisi varmasti näkynyt jo päivän pari aiemmin testissä, mutta en yhtään uskonut plussaan. Oli täysin oireetonta ja ovulaatiokin liian aikaisin jo kp8, niin mahdollisuuksien piti olla lähes olemattomat tässä kierrossa plussata. Testin tein, että voisin lopettaa progetuen, mutta pitääkin nyt jatkaa sitä vielä kuukauden verran. Progetuki käytössä keskenmenneiden raskauksien takia.

Mä varasin jo neuvolan ja varhaisultran. Ne on netistä niin helppo varata ja ajat oli jo tosi vähissä, niin hyvä oli olla nopsa. Yhtä helposti ne sit peruuttaa, jos tarve (ja kolme kertaa oonkin ne joutunu perumaan). Neuvolan järjestelmään jouduin laittaa ihan väärän menkkapäivän ton aikaisen oviksen takia. Muuten olisi heidän laskureilla laskettu aika viikon pielessä. 😅 Oviksen mukaan laskettu siis 12.1. Mä kyl hartaasti toivon, että tämä ottaisi vähän etumatkaa kasvussa ja saisin laskettua 3pv eteenpäin, jotta saisin paremmat vahempainpäivärahat. Esikoinen harppo yhteensä viikon eteenpäin kasvussa, mutta toka oli joka ultrassa aina samankokoinen (viikkohin nähden). Eli saa nähdä miten käy. 😅

Tulee syntymään etuajassa sektion takia. Todennäköisesti tammikuun puolella, mutta mahdollista syntyä myös joulukuun puolella. Jännä nähdä joutuuko itse tekemään päätöksen lapsen syntymävuodesta 😅 Mutta kyllä silti kannattaa täällä tammikuisissa olla, vaikka olisikin mahdollista tai todennäköistä syntyä joulu- tai helmikuun puolella. Nää ryhmät menee sen lasketun mukaan, että on sit ultrat sun muut raskauden vaiheet kaikilla suunnilleen samassa. Lapset syntyy sit millon syntyy ja ei sit ookaan enää niin tarkkaa sillä kuukaudella. Ja voin kertoa, että näissä ryhmissä on paljon kivempaa olla niiden ekojen kuin vikojen joukossa lasketun suhteen. Esikoisesta sain olla ekan päivän lasketulla ja tuntu aina siltä, et on niin pitkällä, kun jotkut tuli parhaimmillaan 4vk perästä päin. Tokasta jouduin sit kituuttelee siellä joukon häntäpäässä ja tuntu, et ne muut on niin pitkällä ja omat viikot ei kulu millään. 😅

Toivottavasti saadaan kiva joukko kasaan tänne tammikuisiin. 🤩
Ihanaa kun meitä tuolta kuumeilijoista niin paljon nyt täällä 🥹🩷 meillä oviksesta laskettuna LA 11.1, mut meidän taustan vuoksi vauvan synnytys käynnistetään viim rv 38 eli joulukuun puolella.

Varhaisultraa kuumeisesti ootan, et näkee et siel tosiaan kasvaa joku tyyppi, oikeessa paikassa ja löytyy syke 🩷

Tsemppiä kaikille ja onnea vielä kaikille plussasta 😍🩷 Kiva lähteä yhessä tätä odotusta jännäämään ja jakamaan ajatuksia 🩷

Mä soittelen huomenna neuvolaan, tai en oo tutkinut että onko muuttunut käytännöt kuinka. Mutta joka tapauksessa haluan saada ihmisen langan päähän ja jutella heti mahdollisesta hoitosuunnitelmasta mahdollisen lamauttavan pahoinvoinnin vuoksi.
Hieman meinaa ahdistus nostaa päätänsä, kun viime kerrasta niin lyhyt aika. Ajattelin kysyä jos pääsisi myös neuvola psykologille juttelemaan.
Viime kerralla moni asia omalla kohdalla ei mennyt kuten olisi pitänyt ja kun itsellä on voimat vähissä, niin ei jaksa tai osaa edes vaatia kunnollista hoitoa.

Nyt olen paljon kokeneempi ja tarmoa täynnä vaatimaan hoitoa!

Olisikin niin ihanaa jos ei tarvisi kärsiä ollenkaan. Mutta nyt en elättele toiveita, kuten viimeksi elättelin. Aika näyttää ja siitä vaan selvitään taas.

Tervetuloa joukkoon @blaueblumme ! Samoin @marik91 tänne puolelle tuolta kuumeilijoista, hauska olla samassa ryhmässä 😊

@Malttamaton145 Onko sulla kaikissa raskauksissa ollu samanlaista se pahoinvointi? Toivottavasti nyt pääsisit vähemmällä tai ainakin saat hoidon helposti. 🌈 Itellä esikoisesta oli kohtuu paljon pahoinvointia, alkoi kyl vasta 6+6, mut kesti jonnekin puoliväliin asti. Tokasta taas ei ollu lähes ollenkaan. 🤷‍♀️

@Mustikkatäplä kaikista joo, mutta koko ajan pahentuen.
Kolmannen kohdalla tosiaan 2x osastolla jo sieltä rv 6 alkaen. Ja aikalailla vuodepotilaana meni se alun kotielämä. Oikeanlaisilla ääkityksillä lopulta sitten saatiin kuriin niin että johonkin rv 16 asti kesti että helppas paljonkin. (ja siis sain yksityisen kautta silloisen työterveyden vuoksi nämä oikeat lääkitykset)
Nyt ei vaan auta, kun tuo taapero on niin vilkas ja vahdittava niin pitää olla varasuunnitelmia hänenkin kohdalleen. 😅
Perhetyöntekijän kanssa jo ennen plussaa ollaan keskusteltu, että haen heti meille kotiapua ja sitten ehkä pakolla kiireellisesti päiväkotia pienelle jos tilanne sitä vaatii 🥺

Kylläpä tämä alkuraskaus matelee. Mulla on ehkä pientä ahdistusta nyt kun edellinen raskaus jäi kemialliseksi suurinpiirtein näillä päivillä. Vähän jo lupasin itselleni etten huomenna testaa ja katson sitten ylihuomenna mikä on tilanne, siitä näkee sitten selkeästi tummeneeko viivat vai ei jonka jälkeen voi sitten joko soittaa tai olla soittamatta neuvolaan 😅 saa nähdä sorrunko kuitenkin, kaapissa on vielä muutama testi odottamassa.

oon kateellinen teille ketkä saa suoraan netistä varattua aikoja, ellen nyt väärin oo Varhan + Kaarinan ohjeistuksia tulkinnut niin ajan saa vaan soittamalla puhelinaikana joka kestää vain 30min arkisin 😵

Takaisin