Yleinen keskustelu

Tein aikanaan veljentytölle vauvapeiton ja olen miettinyt tekisikö nyt omallekin esikoiselle. Tällä hetkellä on tosin työn alla torkkupeitto omalle äidille 😄

Täällä neuloja ja ompelija :Hugging Face:

Esikoisen raskaudessa olin niin pelokas etten uskaltanut tehdä raskausaikana mitään. Kun sitten saatiin kotiin elävä lapsi, aloitin villahaalaria ja bodeja, mutta aika moni niistä jäi kesken koska alku oli meillä haastava. Jospa osaisin nyt luottaa niin paljon että saisin tehtyä niitä aloitettuja valmiiksi ja samisteluvaatteita esikoisen kanssa :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Jujunan hiiop-haalarin ompelin esikoiselle 62-kokoisena ja se oli meillä pitkään käytössä ja merinovillasta ommeltu kypärälakki myös :red-heart:

Yllättävän paljon mietityttää tehdä kipeänä valintoja lääkkeiden suhteen 😮‍💨 Ollaan koko perhe flunssassa, ja on ollu melkeinpä pakko ottaa parasetamolia pää- ja kurkkukipuun ja käyttää limakalvoja supistavaa suihketta avamaan tukkoista nenää. Vaikka haluaisikin välttää ylimääräistä lääkekuormaa tässä alussa varsinkin.

Viime keväänä mulla oli poskiontelotulehdus- ja ab-kuurikierre, toivottavasti ei menis siihen taas. Oltiinkin viimeks kipeenä syksyllä, tuntuu ihan ikuisuudelta sitä edeltävään kevääseen verrattuna. Silloin esikoinen aloitti päiväkotiuransa ja järestään kaikki taudit imuroitiin meille kotiin...

Tulen tänne varovasti mukaan, vielä ollaan aika alkutaipaleella (3+4).

Meillä on miehen kanssa jo yli kaksi vuotta yritystä takana ja lapsettomuushoitojen ensikäynti parin kuukauden päästä varattuna. Kaksi päivää sitten tein ensimmäistä kertaa ikinä positiivisen testin herkällä testillä, tänään aamulla normaalilla liuskallakin tuli hento positiivinen 😊

Mukavaa päästä tänne lueskelemaan ja juttelemaan kun ei vielä hetkeen viitsi kertoa kenellekään tutulle.

Heipsan kaikille ja kovasti meille jokaiselle onnea matkaan kohti lokakuista!

Meillä esikoinen kyydissä useamman vuoden yrityksen jälkeen. Nyt menossa 5+1! En uskaltanut aikaisemmin vielä tänne kirjoitella mutta olen kyllä lukenut jokaisen viestin mitä täällä lokakuisissa on tähän mennessä kirjoiteltu! :red-heart:

Tykkään kanssa kovasti neuloa ja nyt otinkin heti puikoille vauvalle villapaidan, jotta pienelle saadaan samanlainen villis kuin mitä olen puolisolle tehnyt. Toivottavasti pääsee käyttöön!

Tein aikanaan veljentytölle vauvapeiton ja olen miettinyt tekisikö nyt omallekin esikoiselle. Tällä hetkellä on tosin työn alla torkkupeitto omalle äidille 😄
Mä tein siskon vauvalle justiinsa alize Puffy langasta voltin ja oli helppo ja nopee! Ajattelin et tekisin esikoiselle ja tulevalle vauvalle myös sormivirkaten viltit 😅

Rohkenin viimein soittaa neuvolaan. Sain ajan kolmen viikon päähän eli rv 8+5. Mille viikoille muilla on aika? Olisi "omalle" terkalle mennyt vielä pidemmälle, mutta sain ajan toiselle. Aika ruuhkaista tuntuu olevan. Kysyin myös pääsyä kunnalliseen varhaisultraan ja huomenna selviää tuleeko bumerangina takaisin vai saanko ajan. 😬

Rohkenin viimein soittaa neuvolaan. Sain ajan kolmen viikon päähän eli rv 8+5. Mille viikoille muilla on aika? Olisi "omalle" terkalle mennyt vielä pidemmälle, mutta sain ajan toiselle. Aika ruuhkaista tuntuu olevan. Kysyin myös pääsyä kunnalliseen varhaisultraan ja huomenna selviää tuleeko bumerangina takaisin vai saanko ajan. 😬

Mulla on buukattuna kaikki samalle päivälle 🤣 ensin varhaisultraan ja siitä sit neuvolaan. Päiviä on silloin toivottavasti 8+2

Tääl on kans samoilla viikoilla neuvola 😊 Tossa kuulemma viel ehtii ne verikoeseulat varata jne.

Täällä ei julkisella oo sillee mitää naisten palveluja eikä ultralaitteita tms. Just ku soittelin neuvolaan et mulla on nyt tässä raskauden alussa tullu tämmösiä lieviä hiivaoireita nii sano, että voit hakea vaan apteekista voidetta tai soittaa terveyskeskukseen. Siellä perus terveyskeskuslääkäri tekis gynekologisen tutkimuksen eli hyvin vois olla vaik joku kandi, itteä nuorempi mies tyyliin. 😅😅 Neuvolalääkärille ei oo muuta kun ne rutiinikäynnit.

Sit toki raskauden myöhemmässä vaiheessa voi käydä sairaalassa näytillä, jos tulee jotain huolta herättävää. Mut tälleen varhasessa vaiheessa lähetteen ultraan saa varmaa vaa jos on keskenmeno eli runsasta vuotoa ja kipuja. 🤔 Mut tää kai vaihtelee eri kunnissa aika paljon!
Ja jos on useita keskenmenoja tms niin en tiiä voisko sillon saada lähetteen erikoissairaanhoitoon varhaisultraan 😊🩷

Muokattu viimeksi:
Mulla on 8+1. Luin että HUSilla on nyt niin haastavaa saada nt-ultra-aikaa että kannattaa olla neuvola niin aikaisin kun mahdollista että pääsee heti varaileen 😅 tänään täytin jo esitietolomakkeen, tuntu yhä siltä että huijaan jotenkin.

Mä en osaa tehdä oikein mitään käsitöitä 🥲 Tykkäisin kyllä tosi paljon, jos jaksaisin opetella! Joskus koulussa käsityöt oli ihan mun lemppari. Mun mies osti mulle monta vuotta sitte joululahjaks ompelukoneen enkä oo vieläkään jaksanut opetella, miten se toimii. 😂😂 Mies on ite sillä vähän leikkinyt. 😂 Ois niin ihana ostella jotain söpöjä kankaita ja ommella ite vauvanvaatteita tai virkata jotain eläinhahmoja. 🥹 Tällä hetkellä ei oo kyllä minkäänlaista ylimääräistä energiaa opetella mitään, mutta jospa loppuraskaudessa tulis joku höyrähdys....

Mä en osaa tehdä oikein mitään käsitöitä 🥲 Tykkäisin kyllä tosi paljon, jos jaksaisin opetella!
Ite opettelin neuloon vasta kun esikoinen oli vauva. Oli aikaa ja piti olla iltamyöhällä hiljaa. 😄 Mutta ehkä on vähän eri juttu sitten useamman lapsen kanssa.

Meillä on kans neuvola ja varhaisultra buukattuna samalle päivälle, neuvola aamulla ja varhaisultra illalla 😊 neuvolan laskujen mukaan silloin olis 8+5 mutta omien laskujeni mukaan 7+2 😄

Mulla on 8+1. Luin että HUSilla on nyt niin haastavaa saada nt-ultra-aikaa että kannattaa olla neuvola niin aikaisin kun mahdollista että pääsee heti varaileen 😅 tänään täytin jo esitietolomakkeen, tuntu yhä siltä että huijaan jotenkin.
Oho aijaa, koskeekohan toi koko HUS aluetta vai Helsinkiä vaan.. 😳 oon joka raskaudessa soittanu neuvolaan vasta varhaisultran jälkeen, mut pitäisköhän nyt vähän aiemmin. Asutaan siis HUS alueella mut ei pk-seudulla.

Oho aijaa, koskeekohan toi koko HUS aluetta vai Helsinkiä vaan.. 😳 oon joka raskaudessa soittanu neuvolaan vasta varhaisultran jälkeen, mut pitäisköhän nyt vähän aiemmin. Asutaan siis HUS alueella mut ei pk-seudulla.
Voi itse asiassa olla että koskee lähinnä Helsinkiä! Toki ei siitä haittaakaan oo jos ajoissa varaa, eikös koko alueella pysty tekeen varaukset ja tarvittaessa perumiset Maisan kautta ettei tarvi soitella?

Meillä sattui taaperon neuvolakäynti tälle viikolle, niin varattiin samalla puhelinaika neuvolakäynnille kun on niin vähän aikaa edellisestä. Se taitaa olla 8+1.

Me saataisiin varmaan julkiselta se varhaisultra kohdunulkoisen takia, mutta en jaksa taistella. Ja on hankalaakin käydä muualla ultrassa, kun kaikki lääkitykset menee kuitenkin hoitavalta klinikalta.

Minä sain neuvola ajan lähemmäs 12vk mutta ajattelin itsekustanteisesti käydä varhaisultrassa sitten aiemmin.
Hcg labroiss kävin tänään ja ne oli 467.
Onko muut käyneet labroissa? 😊

Hei!

Ehdin muutaman viestin vaihtaa ja viikkoja seurailla tuolla +35 kuumeilijoissa ja nyt varovaisesti siirryn tänne! 🥰
Tällä tietoa meille olisi tulossa kolmas lapsi! Tuntuu uskomattomalta, eikä kyl oikein vielä käsitä asiaa..
Oon ekan kerran keskustellut näillä palstoilla 2010 joten tuntuu hauskalta, mikään ei oo muuttunut! 😍
Meillä on pari teiniä ja ikäeroa tulisi 14 ja 11v. 🫣
Kaikkee sitä kans, vauvakuume vielä täs vaihees. 🫶🏻 Kierukan oon poistanut joulukuun lopussa. Eka kierto meni kuulostelessa et mikä tilanne kun ei nyt oo tullut moneen vuoteen seurattua ovulaatiota tms. Tästä toisesta näköjään sit tärppäs heti. 😅
Toivottavasti onni on meille myötäinen❣️
Meillä on historiaa epänormaaleista raskauksista ja istukan sairauksista, riskit on isot, mutta niin kovasti toivotaan että yksi meille vielä suodaan! 🤍

Mulla on tämän kuun lopussa eka neuvola. Terkan laskujen mukaan silloin olisi jo rv8+2, mutta omien laskujen mukaan 7+4.
Terkka tekee samalla lähetteen Oysiin, kun mulle viime vuonna puhuttiin, että jos vielä raskaudun niin ultrat ja tarkempi seuranta olisi siellä. Vaan saa nähdä onko, kun joka paikasta säästetään.

Takaisin