Yleinen keskustelu

Täällä toista lasta odotellaan toivottavasti saapuvaksi. Lasketusta ajasta en vielä ole varma, onko se syyskuun vika vai lokakuun eka vai millon, kun osuu just siihen vaihteeseen.😅 Nyt pitäs olla 5+1, edelliset menkat oli 24.12 ja tikuttelin ovulaatiota joka lienee ollut 8.1. Halusin tulla tänne vertaistuen vuoksi, kun en kehtaa vielä kirjoittaa julkisiin ryhmiin omalla nimellä. 💞 Tämä oli ihana paikka esikoisen odotusaikana! ❤️

Minua huolettaa vielä keskenmenon uhka. Teen 3-vuorotyötä ja olen lukenut, että se lisää keskenmenon riskiä. Tein just yhden yövuoron ja se tuntui niin raskaalle, että toisena yönä jäin saikulle eli viime yön nukuin kotona ja nukuinkin kellon ympäri.. Sain eilen päivällä vaan 1-2 vaivaista tuntia nukuttua, heräsin hirveään psyykkiseen ahdistukseen ja oli pahoinvointia ja uupumus aivan järkyttävää .. 🤢 Tosi huono omatunto oli tuosta saikusta, mutta tuntui että en millään pysty... En ole kertonut vielä töissä raskaudesta. Esikoisen raskaudessa pahoinvointi alkoi vasta noin RV 7-8 ja oli lievää, en oksentanut... Nytkään ei ole ollut aiemmin, mutta tuo yövuoro tuntui jotenkin laukaisevan sen huonon olon.. Työ on tosi fyysinen ja taukoja ehtii pitää kun ja jos ehtii..

Onko teillä muilla vatsan nipistelyjä? Mulla on ollut koko ajan hedelmöittymisestä asti.. Oli kyllä esikoisen raskaudessakin ja silloin sain tosi voimakkaitakin vatsakipuja jostain syystä. Myös ihan haalean haaleaa rusehtavaa vuotoa on näkynyt välillä pikkareissa pienen pieni tippa, mutta ei pyyhkiessä.. Esikoista odottaessa oli tosiaan kyllä myös sitä vuotoakin ekan kolmanneksen aikana ja raskaus eteni hyvin loppuun saakka. Nyt on selkäkin vähän kipeä, mutta sen saatoin hajottaa töissäkin. 😅 Ahdistavaa aikaa tämä alkuraskaus, kun ei voi vielä kuin arvailla miten käy. Aion mennä varhaisultraan joskus RV 7+ varmistamaan näkyykö syke. ❤️ En millään malta odottaa nt-ultraa, se olis vasta kai maaliskuun lopulla.

Muokattu viimeksi:
Ei tästä tullut vauvaa. 😢 Eilen tuhrutteli ja tänään alkoi kunnon vuoto. Olo on toivoton, vaikka tätä vähän jo osasin pelätä oireettomuuden takia.

Onnea teille muille, olkoot lopputulos parempi!
Niin surullista kuulla, voimia ja myötätuulta sinulle! 🥺💔

Varhaisultrasta; oon siinä käsityksessä että julkisen puolen hedelmöityshoitoihin kuuluu jonkunlainen alkuraskauden ultra ennenkun kirjaavat ulos hoidoista, joten sitä sit oottelen seuraavaks. Huomenna on virallinen testipäivä eli pääsen kertomaan raskaustestistä hoitajalle🩷

Oon testaillut joka aamu ja tänään tuli jo melkein leffaviivat, joten pidän aika varmana että huomisen digitestikin positiivista näyttää - jostain syystä kuitenkin aavistuksen jännittää!

Minua huolettaa vielä keskenmenon uhka. Teen 3-vuorotyötä ja olen lukenut, että se lisää keskenmenon riskiä. Tein just yhden yövuoron ja se tuntui niin raskaalle,
Moikkulis vaan! Ite kanssa 3vuorotyössä ja tulin vaan huhuilemaan, että tiedäthän sulla raskaana olevan lain mukainen oikeus lopettaa yövuorot💓

Moikkulis vaan! Ite kanssa 3vuorotyössä ja tulin vaan huhuilemaan, että tiedäthän sulla raskaana olevan lain mukainen oikeus lopettaa yövuorot💓
Heh, mulla on vanha nimimerkki, jonka tein esikoisen raskaudessa 21-22 🤭 En edes muistanut, että se oli tämä 😂 Joo, tiesin tuon ja se on kyllä hyvä. 💞 Mutta en kehdannut mennä töissä heti RV 4 kertomaan raskaudesta, kun ei ollut oikein mitään oireitakaan.. Ajattelin mennä kyllä jo ens viikolla... Mahdollisten muidenkin työhön liittyvien riskien takia..

Esikoisen raskaudessakin kävin kertomassa esihenkilölle jo tyyliin rv 6 juurikin päästäkseni eroon öistä. Ja sillon olin joutunut olemaan saikulla mystisten vatsakipukohtausten takia suunnilleen näillä samoilla viikoilla joita nyt eletään... Alkuraskaus oli hankalin siinä raskaudessa ja loppu meni onneksi mukavasti.

Muokattu viimeksi:
Hienoa kyllä, että odottajilla on lakisääteisiä oikeuksia saada tehdä työtä niin, että se tukee omaa ja pienen hyvinvointia! Missä vaiheessa muut olette ajatelleet kertoa raskaudesta töissä?

Mä kerroin jo omalle lähiesihenkilölle raskaudesta, koska työn luonne on sellainen, että nyt mietitään tiiviisti ensi syksyn ja kevään työtehtäviä. Olin jo joulun alla lupautunut itselleni mieleiseen projektiin, joka alkaisi ensi syksynä ja sitoisi pidemmäksi aikaa, mutta nyt lähiesihlön olisi mietittävä siihen varavaihtoehtoa. Sovittiin, että hän voi tämän tiedon pohjalta jo pohtia asiaa, mutta edistää sitten kun itse haluan tuoda asian julki työkavereille. :Smiling Face With Smiling Eyes: Tuntui hieman hölmöltä kertoa tässä vaiheessa, mutta hän otti uutisen lämmöllä vastaan! Toisaalta hän on niin läheinen muutoinkin, että luultavasti olisin keskustellut hänen kanssaan keskenmenostakin.

Täällä toista lasta odotellaan toivottavasti saapuvaksi. Lasketusta ajasta en vielä ole varma, onko se syyskuun vika vai lokakuun eka vai millon, kun osuu just siihen vaihteeseen.😅 Nyt pitäs olla 5+1, edelliset menkat oli 24.12 ja tikuttelin ovulaatiota joka lienee ollut 8.1. Halusin tulla tänne vertaistuen vuoksi, kun en kehtaa vielä kirjoittaa julkisiin ryhmiin omalla nimellä. 💞 Tämä oli ihana paikka esikoisen odotusaikana! ❤️

Minua huolettaa vielä keskenmenon uhka. Teen 3-vuorotyötä ja olen lukenut, että se lisää keskenmenon riskiä. Tein just yhden yövuoron ja se tuntui niin raskaalle, että toisena yönä jäin saikulle eli viime yön nukuin kotona ja nukuinkin kellon ympäri.. Sain eilen päivällä vaan 1-2 vaivaista tuntia nukuttua, heräsin hirveään psyykkiseen ahdistukseen ja oli pahoinvointia ja uupumus aivan järkyttävää .. 🤢 Tosi huono omatunto oli tuosta saikusta, mutta tuntui että en millään pysty... En ole kertonut vielä töissä raskaudesta. Esikoisen raskaudessa pahoinvointi alkoi vasta noin RV 7-8 ja oli lievää, en oksentanut... Nytkään ei ole ollut aiemmin, mutta tuo yövuoro tuntui jotenkin laukaisevan sen huonon olon.. Työ on tosi fyysinen ja taukoja ehtii pitää kun ja jos ehtii..

Onko teillä muilla vatsan nipistelyjä? Mulla on ollut koko ajan hedelmöittymisestä asti.. Oli kyllä esikoisen raskaudessakin ja silloin sain tosi voimakkaitakin vatsakipuja jostain syystä. Myös ihan haalean haaleaa rusehtavaa vuotoa on näkynyt välillä pikkareissa pienen pieni tippa, mutta ei pyyhkiessä.. Esikoista odottaessa oli tosiaan kyllä myös sitä vuotoakin ekan kolmanneksen aikana ja raskaus eteni hyvin loppuun saakka. Nyt on selkäkin vähän kipeä, mutta sen saatoin hajottaa töissäkin. 😅 Ahdistavaa aikaa tämä alkuraskaus, kun ei voi vielä kuin arvailla miten käy. Aion mennä varhaisultraan joskus RV 7+ varmistamaan näkyykö syke. ❤️ En millään malta odottaa nt-ultraa, se olis vasta kai maaliskuun lopulla.

Mulla myös nipistelyä ja kokoajan tunne, että menkat voisi alkaa milloin vain. Mutta muistan näin olleen myös edellisissäkin, vaikka niistäkin jo 12 ja 17 vuotta aikaa 😂 Kamalaa, tunnen itseni ihan geriatriseksi odottajaksi 🤭

Varasin myös ensimmäisen neuvola-ajan, nykyään ensikäynti olisi mahdollista hoitaa puhelimitse, mutta halusin mennä paikan päälle. Aika on noin neljän viikon päästä viikoilla 8+1.

Täällä myös oireina lähinnä mahan juilimista, tissien arkuutta ja turvotusta sekä hengästymistä. Varsinkin pari ekaa viikkoa hedelmöittymisestä oli tosi paljon menkkamaisia tuntemuksia. Nyt tuntuu kuudennen viikon kunniaksi hieman etominenkin käynnistyneen. Eilen en pystynyt syömään pinaattikeittoa, koska se haisi aivan käsittämättömän pahalta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mulla kuuluisi ja kuuluu Queermaman tapaan julkisen puolen hedelmöityshoidoissa pakettiin automaattisesti tuo varhaisultra. On kuitenkin sen verran vaihtelevia kokemuksia erityisesti lääkärikohtaamisista, etten halua ottaa riskiä siitä, että kaikki ei ookaan ok ja tää tieto töksäytetään mulle vailla myötäelämistä. Meen siis ensin yksityiselle ja siitä muutaman päivän päästä julkiselle. :No Evil Monkey: Tuntuu kuitenkin pieneltä hinnalta ja vaivalta siitä, että tietää tulevansa kohdatuksi hyvin, oli tilanne mikä tahansa.

Missä vaiheessa muut olette ajatelleet kertoa raskaudesta töissä?
Taaperoa odottaessa kerroin töissä esimiehelle jo pian varhaisultran jälkeen, koska tein välillä klo 22 asti kestäviä vuoroja ja halusin vaihtaa pysyvästi aamuun. Koin myöhäisen nukkumaan pääsyn raskaana kun heräsin kuitenkin aina viiden maissa. Samoin heräilen taas mutta nyt opiskelijana ei niin haittaa. 😁

Täällä dpo12 näkyi aamulla jo selvä viiva, katsotaan vahvistuuko 🥹

Meille piti tulla toukokuinen, mutta 13. viikolla huomattiin ultrassa vauvan sykkeen loppuneen pari päivää aiemmin 💔 Keskenmenoja on ollut aiemminkin, mutta tuo oli niin kova kokemus synnytyksen ja hautajaisien myötä että on vieläkin ihan sydän verellä ❤️

Meille piti tulla toukokuinen, mutta 13. viikolla huomattiin ultrassa vauvan sykkeen loppuneen pari päivää aiemmin 💔 Keskenmenoja on ollut aiemminkin, mutta tuo oli niin kova kokemus synnytyksen ja hautajaisien myötä että on vieläkin ihan sydän verellä ❤️
Ihan hirveää, otan osaa suruunne. ❤️ Jos haluat kertoa, niin selvisikö mitään syytä? Ymmärrän hyvin jos et halua enempää menetyksestä kirjoitella, ei tarvitse vastata.

Onnea plussasta, tarrasukkia ja vauvaliimaa! 🌈🙏

Lämpimästi onnea plussasta, mutta myös voimia ja myötätuulta raskaista kokemuksista toipumiseen :red-heart:

Heippa kaikki erilaisista lähtökohdista tänne löytäneet (ja jo lähteneet ♥️)! Meille toivottavasti tulisi toinen lapsi. "Pessimisti ainakin viikolle 12" täällä lueskelee näitä, mutta uskallan aktiivisemmin kirjoitella vasta kun herkkä ja hauras alkuraskaus on ohi.

Ollaan 32 vuotiaita icsillä saatu meidän alkiot, josta 1 nyt lähes kaks vee lapseksi muuttunut 😅. Yks yrittelee kohdun suojassa 4+0 ja 8 varasuunnitelmaa löytyis syväjäästä sairaalan tiloista.

Tuun kans tänne esittäytyyn vaikken usko vielä koko asiaa kun aamulla plussattu. Meidän yritys alko 2/2024, mistä alkoikin raskaus 5/2024. Valitettavasti toisessa varhaisultrassa paljastu, että raskaus oli menny kesken 8+3. Kovasti meitä lohduteltiin että hyvä merkki kun kerran on raskautunu ja onnistuu varmaan pian uudestaan, mutta niin vaan kuukaudet kulu eikä plussaa kuulunu.

Viime kierrossa kävinkin sitten epätoivoissani jo gynellä ja sain testiin cyclogestit ja letrozolit tähän kiertoon. Seuraan lämpöjä ja ne lähti poikkeuksellisen kovaan nousuun jo seuraavana päivänä ovis+, eli päättelin että progea olis tarpeeks. Mitään oireita en oo sitten tällä viikolla kokenu toisin kuin edellisessä kierrossa, joten katse oli jo seuraavassa kierrossa. Tänä aamuna dpo11/12 tein testin ajatuksena että lopetan cyclogestit negatestin jälkeen ja yllätys olikin melkoinen kun testiin ilmestyi toinen viiva. Kädet täristen tein sitten vielä digin ja vajaa viis maailman pisintä minuuttia myöhemmin myös se vahvisti raskauden.

Mieli on tällä hetkellä aika sekasin, pelko ja epävarmuus yrittää puskea suurta iloa pois, mutta yritän estellä sitä. Ajattelin etten tuu kirjotteleen vielä näin aikasin mutta sitten mietin että tän kaiken jälkeen oon kyllä ansainnu olla nyt niin innoissani kun oon. Tuntuu mielettömältä saada posi samalla viikolla kuin keskenmenneen raskauden la olis ollu.

Toivon niin paljon onnea matkaan ja myötätuulta teille kaikille, jotka olette kokeneet menetyksiä tai joutuneet odottamaan lasta pitkän ajan. ❤️❤️❤️ Toivon, että nyt on teidän vuoro. Ihana kuulla Kaihotar, että progesteronilisä vaikuttaa näin lupaavalta! ❤️

Tunnen monia vastoinkäymisiä kokeneita naisia ja siksi myös pelkään tätä raskaana oloa jopa vähän kohtuuttomasti, vaikka olen tullut helposti raskaaksi. Pitäisi vaan koittaa jatkaa normaalia eloa ja ajatella että tulee mitä tulee ja päivä kerrallaan, mutta ajatukset pyörii koko ajan raskaudessa.

Nyt mulla ei oo oikeestaan mitään oireita taas ja mietin ihan liikaa, että oonkohan enää raskaana! Ainut oire on se vatsan nipistely, joka saa vaan pelkäämään keskenmenoa sekin.. ja sitten sellanen erikoisuus, että vasenta rintaa on pistellyt ja nyt se on yhtäkkiä kasvanut isommaksi kuin oikea, vaikka alunperin oikea rinta oli isompi (se tuottaa edelleen maitoa) 😅

Saatiin uus vuorolista ja viikon päästä olis taas yövuoroja... Mietin, että mitähän esihenkilö mahtaa sanoa, kun kerron tästä raskaudesta. Edellisessä raskaudessa kun oli toinen esihlö ja tämä on taas vähän uusi tilanne. Nyt vielä lapsi tuli tänään kipeäksi, joten joudun ehkä olemaan ensi viikollakin kipeän lapsen kanssa kotona ja sitten varmaan seuraavaksi itse kipeänä ja sitten vielä pyydän poistamaan ne yövuorot ... Ens vkolla tulee vasta RV 6 täyteen. Menen asioiden edelle ja stressaan liikaa...

Takaisin