Yleinen keskustelu

Nojoo ja ruoka maistuu kyllä oudolta! Mulla on aina hyvä ruokahalu ja edellisessä raskaudessakin söin mitä vaan 😅 mutta nyt tuntuu kuin joku olisi heittänyt purkillisen suolaa kaikkeen ja jääkaappi haisee etanoilta 😄 Jännä miten oma kroppakin voi toimia eri tavalla 😅

Jospa mäkin uskaltaudun tuolta IFV ketjusta tänne. Meillä 1,5v. yritystä takana ja nyt ekasta IVF:n PA-siirrosta näyttäisi tärpänneen! :red-heart: Nyt mennään siis 4+2.

Oli melkoisen raskasta tuo 1,5v yritys, kun esikoinen onnistui 4kk yrittämällä. Ilmeisesti endometrioosi ja adenomyoosi pahentunut reilusti esikoisen vauvavuotena tai mistä lie johtui. Esikoinen on siis vasta hetki sitten täyttänyt 2v., mutta oltais haluttu seuraava mahdollisimman nopeasti, kun itsellä ikää jo 38v. ja mahdollisesti haluttais vielä kolmaskin. Hetken aikaa jo pohdin, että jäikö meidän esikoinen ainoaksi ja se tuntui jotenkin sietämättömän kipeältä ajatukselta.

Eka haamu tuli tikkuun DPO12, kuvat löytyy raskaustesti ketjusta ja siitä ne on pikkuhiljaa vahvistunut. Omaan makuun silti liian hitaasti, joten lähetin miehen ostamaan viikkonäytöllisen testin, jotta näkee jotain muuta kuin viivoja. Varhaisultra tulee julkiselta vko8 tietämillä. Oireita on menkkajomottelut ja toinen tissi on kipeä. Ekassa raskaudessa molemmat tissit turposi heti alussa ja vatsa oli myös turvoksissa ihan alusta asti. Nyt en ole samaa huomannut. Viimeksi raskauspahoinvointi iski vko6 ja oli pääsääntöisesti vain iltaisin, mutta mitään kasviksia, hedelmiä tai makeaa en pystynyt syömään about kuukauteen.

Tälläisenä toiminnan ihmisenä sitä kaipais jotain konkreettista tekemistä ja dataa, joten odotus on kyllä aika piinaavaa aikaa! Mut taloustilanne ei taida antaa myöten ekstra varhaisultraan...

Nyt mulla ei oo oikeestaan mitään oireita taas ja mietin ihan liikaa, että oonkohan enää raskaana! Ainut oire on se vatsan nipistely, joka saa vaan pelkäämään keskenmenoa sekin..

Mulla vähän sama tilanne. Oireet vähän kadonneet, mutta kipuilua vähän koko ajan. Menin lukemaan tilastoja ja sain itseni vähän masentumaan, kun ne kertoivat keskenmenoriskin tässä iässä olevan 25% 😱 Vähän pelottavaa varsinkin, kun on keskenmeno taustaa nuorena ollessa. Sillon sentään tulin heti ekasta kierrosta raskaaksi. Nyt meni kokonainen vuosi ja olinkin jo luopunut toivosta raskautua. Mutta pitää yrittää pysyä positiivisena, mutta ehkä malttaa hiukan maalaamasta pilvilinnoja.

@Moikkulis kiitos paljon, toivotaan tosiaan että nyt olis meidän vuoro ❤️ ymmärrän keskenmenopelon paremmin kun hyvin, tunsin ite sitä keskenmenneessä raskaudessa alusta asti ja tosi paljon. Nyt ajattelin tosiaan yrittää vaan luottaa, huomasin sillon että se että asiaa pelkää etukäteen ei tee siitä yhtään sen helpommin käsiteltävää. Raskausajasta pitää voida nauttia.
Oliko siis niin että raskauden aikana ei pidä tehdä ollenkaan yövuoroja? Toivottavasti saat ne pian pois.

@Sarsabutt tosi paljon onnea, ihanaa että pitkä tie nyt palkittu ❤️ on kyllä niin turhauttavaa vaan odotella, voispa omalla tekemisellä vauhdittaa vauvan tuloa vaikka ihan parilla kuukaudellakin 😂

@Necile tää ei taida varsinaisesti olla lohdutus, mutta käsittääkseni toi 25% keskenmenoriski on käytännössä joka iässä. Mutta on myös hyvä muistaa että ihan alun jälkeen se laskee reilusti, kaikista kriittisin vaihe on kuitenkin tää että alkio kiinnittyy kunnolla yms 😊

Tätä oon itse katsellut joskus, on hyvä jos kaipaa dataa ja todennäköisyyksiä. Joka päivä on yhä enemmän todennäköistä, että loppuun asti menee. ☺️

Tätä oon itse katsellut joskus, on hyvä jos kaipaa dataa ja todennäköisyyksiä. Joka päivä on yhä enemmän todennäköistä, että loppuun asti menee. ☺️
Tuo laskuri on kyllä hyvä siinä mielessä, kun näkee miten nopeasti keskenmenon riski tippuu! Ainut miinus tossa on, ettei siinä kysytä onko luomuraskaus vai IVF, sillä tietääkseni riski on isompi silloin. Silti lohduttava! 😊

Minäkin siirryin tuolta kuumeilijoista tänne. Jätettiin ehkäisy tammikuun alussa pois ja suurena yllätyksenä tärppäsi heti. Nyt pitäisi olla menossa rv 3+6 tai rv4+0. En ole ihan varma viikoista, kun ovis on todennäköisesti ollut hieman myöhemmin mitä luulin.

Meillä on vuosi sitten tapahtunut vauvan menetys ja siksi nyt pelottaa tämä koko raskaus. Yritän silti mennä eteenpäin päivä kerrallaan luottavaisin mielin enkä anna pelolle valtaa. Ja jonkinlaisena lohdutuksena on sekin, että todennäköisesti tätä raskautta seurataan tarkemmin.

Onko kenelläkään kokemusta raskautumisesta sektion jälkeen? Itseä vähän hirvittää, että kestääkö tuo sektiovaava, vaikka onkin parantunut hyvin eikä ole oireillut mitenkään.

Onko kenelläkään kokemusta raskautumisesta sektion jälkeen? Itseä vähän hirvittää, että kestääkö tuo sektiovaava, vaikka onkin parantunut hyvin eikä ole oireillut mitenkään.
Mulle tehtiin hätäsektio 01/23 rv 42+2. Pystyviiltohaava parantui todella hyvin, eikä ole oireillut mitenkään parin vuoden aikana. Tämä on ensimmäinen raskaus sektion jälkeen, joten vielä en osaa olla huolissani, mutta eiköhän sitä onneksi seurata ja loppuraskaudesta tehdään synnytystapa-arvio ☺️ Mulla oli ja on edelleen vahva toive synnyttää alateitse, jos se vain on turvallista 🙏🏼

Mulle tehtiin hätäsektio 01/23 rv 42+2. Pystyviiltohaava parantui todella hyvin, eikä ole oireillut mitenkään parin vuoden aikana. Tämä on ensimmäinen raskaus sektion jälkeen, joten vielä en osaa olla huolissani, mutta eiköhän sitä onneksi seurata ja loppuraskaudesta tehdään synnytystapa-arvio ☺️ Mulla oli ja on edelleen vahva toive synnyttää alateitse, jos se vain on turvallista 🙏🏼

Mulle tehtiin kiireellinen sektio ja vaakaviilto. Mä toivon myös voivani synnyttää alateitse.
Jotenkin sitä vaan jännittää tuotakin asiaa, vaikka kaikki menee todennäköisesti ihan hyvin 😄

Täälläkin sektioäiti, suunnitellusti perätilan takia. Oon kans miettinyt miten arpi kestää ja venyy ja kiristää. Ja entä jos istukka kasvaakin siihen päälle. 🙈 Mutta täytyy sitten kysellä neuvolassa, uskoisin kans että on aika tavallista nykyään kun sektiot on yleistyneet. Alakautta toivoisin kans seuraavan tulevan.

Ei mulla mitään oireita ole, mutta meinasin pyörtyä matkalla puistoon kun ruokailusta oli useampi tunti. Onneksi oli kauppa vieressä niin puoliso haki ensiapua. Tulikin eväsretki 😅

Mäkin oon seurannut tuota keskenmenon todennäköisyyttä aiemmin, mutta enää en tiedä auttaako sekään.

Tämä on sellainen helvetin vuoristorata että pääteasemaa ei kukaan voi kertoa. Voi tulla lapsi tai hautajaiset. Tänään olen kyydissä, huomisesta ei tiedä.

Että anteeksi vaan kaikki vauvakuplassa olevat inhorealistisesta kuvauksesta 🙈

Huoh. Tänään sain tietää töissä, että oon altistunut sellaselle virukselle, joka voi olla sikiölle vaaraksi.. Olis pitänyt yrittää vaihtaa koko työpaikkaa ennen kuin ryhtyy edes tähän yritykseen niin ei tarttis stressata niin paljon koko ajan 😭 Vielä enemmän kuin keskenmenoa, pelkään koko ajan että aiheutan jollain omalla toiminnalla jotain vaaraa sikiölle ja lapselle tulee joku vamma. Tuolla töissäkin on kaikenlaisia lääkeaineita, tartuntatauteja ja vuorotyö nyt ainakin 🥴

Täytyy koittaa luottaa siihen et tartuntariski tuolle sytomegalolle nyt ainakin on pieni, kun on käsihygieniasta huolehtinut ja todennäköisempää varmaa melkeen on et lapsi tois saman taudin päivähoidosta.. ja varmaan oon elämässäni jo altistunut kaikille taudeille niin sata miljoonaa kertaa, että olis vaan ihan älyttömän huono tuuri saada joku sellanen just nyt ekaa kertaa. 😆 Ensimmäinen lapsikin kyllä selvisi hengissä tuossa samassa työpaikassa kohdussa ja on erittäin terve...

Huomenna pitäs sit heti ensimmäisenä aamulla kertoa asia pomolle ... 🥴 Mulla on kymmeniä kymmeniä työkavereita enkä haluis tätä uutista heti jakaa kaikkien kanssa ja olla jotenkin special needs työntekijä, mut kai se pitää taas kaikille selittää erikseen et miks en voi tehdä jotain tiettyä juttua..

@Toiveena.pikkuinen oon niin pahoillani kokemastasi menetyksestä! 🥺 Ei varmasti oo helppo luottaa tulevaan tuollaisen kokemuksen jälkeen!

Tää on myös mulle eka raskaus sektion jälkeen, joten vielä ei kokemusta. Meille tehtiin suunniteltu sektio etisen istukan takia ja vähän tietty jännittää et käykö taas samoin. Kovasti haluaisin yrittää alatiesynnytystä, jos vaan mahdollista.

@Sarsabutt Ei kyllä ole ja pelot on ihan hirveät. Pyrin kuitenkin sulkemaan ne mielestä ja luottamaan siihen, että tällä kertaa asiat menisi paremmin. ❤️

Vaikka on aikaista, niin aloin tänään neulomaan vauvapeittoa. Tarkoitus olisi neuloa sen lisäksi myös haalari, myssy, tumput ja sukat. Onko täällä muita käsityöihmisiä? Ajattelitteko neuloa/virkata/ommella tuleville pikkuisille jotain?

@Toiveena.pikkuinen jonkin verran tulee neulottua, ois ihanaa päästä pieniä tumppuja tekemään mutta ei kyllä ihan vielä uskalla 🥹 nyt puikoilla aikuisten villapaita, työllistää ainakin turvallisemmille viikoille saakka

@Sarsabutt

Vaikka on aikaista, niin aloin tänään neulomaan vauvapeittoa. Tarkoitus olisi neuloa sen lisäksi myös haalari, myssy, tumput ja sukat. Onko täällä muita käsityöihmisiä? Ajattelitteko neuloa/virkata/ommella tuleville pikkuisille jotain?

Mulla on ihan samat suunnitelmat ja viikonloppuna pitäisi suunnata lankakauppaan hypistelemään kaikkia ihania lankoja 🥰

En oo käsityöihmisiä, oon ulkoistanut sen siskolle. Tai siis tykkään ommella kun joskus kerran viiteen vuoteen saan inspiraation, mut neulominen ei oo mun juttu. Mut käsityöt olis kyllä varmasti hyvä keino saada jotain konkreettista tekemistä!

@Sarsabutt
Mulla on kaapissa yks ite neulottu vauvanpeitto odottelemassa käyttäjäänsä, tein sitä syksyllä kun odotin raskautumista. Kovasti tekis mieli neuloa lisääkin mutta luulen että odottelen vähän pidemmälle raskaudessa ennen kun uskaltaudun.

Ihania käsityöprojekteja teillä suunnitteilla! Mä haluaisin tehdä enemmän käsitöitä arjessa kuin mitä nyt ehtii/jaksaa. Se on itselle kyllä niin mieleinen harrastus 🥰 Esikoisen odotusaikana hankin kastemekkoon langat, mutta en voinutkaan sitä neuloa kun kädet puutui raskauden aikana niin, että jouduin öisin käyttämään rannetukia lähes läpi odotusajan.. Aloitin sen vuosi sitten ja sain syksyllä valmiiksi, se odottaa nyt pienen ensimmäistä juhlapäivää 😍 Ompelukoneella oon tehnyt pieniä projekteja, tällekin olisi seuraavaksi neuvolakorttikotelo to do -listalla.

Takaisin