Yleinen keskustelu

Onko muita joita pelottaa kovasti pysyykö kyytiläinen mukana? Mä olen skitsoillut pari päivää ihan huolella joten päätin pitää pienen testitauon, maanantaina sit ehkä uudestaan tarkistetaan mikä on tilanne. Ehkä voisin myös soittaa ja yrittää selvittää mahista hcg-mittauksiin esim. ma ja ke. Julkisilla ei varmaan onnistu pelkkä pelko perusteluna mutta ehkä kannattaa yrittää, tiedä sitten oisko yksityisellä sellainen hinta että sen olisi valmis maksamaan. Aikaisemmin raskauteni päättyi vasta nt-ultrassa havaittuun tuulimunaan (kasvu oli tyrehtynyt ihan näillä viikoilla) joten vuodottomuus ei juuri lohduta vaikka ehkä kannattaisi ajatella, että kaksi tuulimunaa peräjälkeen olisi kyllä aika epätodennäköistä.
Mulla jännitystä ilmassa juuri samasta syystä. Tai ei ehkä jännitystä niinkään vaan sellainen olo ettei uskalla vielä iloita tästä yhtään:D en ehkä vielä sisäistä että olen raskaana. Mulla olisi hcg-mittaus maanantaina, mutta en tiedä meenkö sinne (maksu omasta pussista). Tämä raskaus sai aikansa alkiosiirrosta ja kun soitin torstaina klinikalle niin siellä sanottiin, että verikoe ei välttämättä enää tässä kohtaa välttämätön. Ja nyt kun olen niitä hcg raja-arvoja eri viikoille katsonut niin onhan niissä paljon heittoa eli kertooko se verikoe sitten loppujen lopuksi mitään😬

Onko muita joita pelottaa kovasti pysyykö kyytiläinen mukana? Mä olen skitsoillut pari päivää ihan huolella joten päätin pitää pienen testitauon, maanantaina sit ehkä uudestaan tarkistetaan mikä on tilanne. Ehkä voisin myös soittaa ja yrittää selvittää mahista hcg-mittauksiin esim. ma ja ke. Julkisilla ei varmaan onnistu pelkkä pelko perusteluna mutta ehkä kannattaa yrittää, tiedä sitten oisko yksityisellä sellainen hinta että sen olisi valmis maksamaan. Aikaisemmin raskauteni päättyi vasta nt-ultrassa havaittuun tuulimunaan (kasvu oli tyrehtynyt ihan näillä viikoilla) joten vuodottomuus ei juuri lohduta vaikka ehkä kannattaisi ajatella, että kaksi tuulimunaa peräjälkeen olisi kyllä aika epätodennäköistä.
Jos enemmän mietiskelen niin sitten alkaa pelottamaan että meneekö kaikki hyvin loppuun saakka. Meillä siis tilanne se, että tämä raskaus ei ollut suunniteltu juttu, mutta kerta ilman ehkäisyä ei kyllä mikään "vahinkokaan".
Mies ei oikein tiedä mitä mieltä on tästä tilanteesta ja mulle vaikka alkuun positiivinen raskaustesti oli yllätys, oon tilanteeseen ihan sopeutunut.

Nyt ei olla tiistain jälkeen puhuttu asiasta, oon päättänyt että annan miehen sulatella asiaa ja ehkä se jossain vaiheessa itse avaa keskustelun koskien tätä raskautta. Mutta tästä syystä en oo halunnu vielä kellekään läheiselle kertoa, joten siis kyllä jännittää miten kaikki menee varsinkin kun tuntuu että oon nyt tällähetkellä ihan yksin tän koko raskauden kanssa 😣

Ja yksi asia mikä tekee lisää, on se että sain "varhaisultraan" ajan vasta 7.1. Eli neuvolan mukaan rv+12 (oman laskun rv+11), kun aikaisemmissa raskauksissa se on ollut 7-8viikoilla, joten saa tässä sitten jännitellä ja tuskailla sinne asti 😭 (ja kyse ei siis ole nt-ultrasta, siksi ihmetyttää noin myöhäiset viikot, vaikka ehkä joulu ja vapaat tossa pitkittää sitä aikaa)

Tulipa pitkä ja varmaan sekava viesti 😅

Paljon mitään muuta teekkään, kun pelottaa ja jännittää. Viime raskaudessakaan ei ollut montaa viikkoa, kun pystyi "nauttimaan" raskaudesta ja oon ihan varma, että toisen syliin saaminen olisi viimeinen mitä mielenterveyskään kestää.

Meillä ei tosiaan ole ruusuinen tausta muutenkaan, mutta viime raskaudessa jäin rv16 sairaslomalle kohdunkaulan tukiompeleen laiton vuoksi. Siitäpä se jännitys näytelmä vaan paheni, kun rv 18 taisi olla ensimmäisen kerran pidemmillä viikoilla reilumpaa veristä vuotoa. Sairaalassa saikin olla hyvin säännöllisesti, kaikkiaan 2kk osastolla. Rv32 lanka jouduttiin poistamaan, koska kohdunsuu oli 4cm auki ja sitä ennenkin oltiin viikkoja jännitetty syntyykö vauva ja miten pienenä... Mutta ihme kyllä päästiin rv35+6 ja hyvin vähän aikaa jouduttiin tehollakaan olemaan. Nyt sitten sairasloma odottaisi todennäköisesti jo aiemmin. Kivahan se olisi nyt kuitenkin ekana tietää, että onko varmasti koko kyytiläistä. 😊🤞

Liityn myös uutena, toivoen että siirretty alkio pysyy kyydissä mukana. Eilen oli virallinen testipäivä, mutta tein jo ensimmäisen testin torstaina. Tuloksena oli tumma viiva, joka eilen tummentunut vielä lisää. Jännittää kauheasti, mutta haluan nauttia tästä jännityksestä

Babymed.com laskurin mukaan 4+6 ja ensimmäinen ultra on varattuna 17.12.

Takana on kohta 2,5 vuotta hedelmöityshoitoja vaimoni kanssa. Kiertoni häiriöiden takia oltiin tänä aikana päästy yrittämään vaan 3 inseminaatio, ja kaksi alkionsiirtoa. Meille jäi yksi inseminaatio käyttämättä, hoitava lääkäri ehdotti että siirtyisimme IVF jonoon kun oikeasta munasarjasta löytyi endometriooma rakkula.
Mulla myös viikot 4+6 ja ultra 17.12., hauskaa 😊 Ollaan myös naispari, eka ivf-kierros ja tämä nyt kierroksen kolmas siirto. Tärppäsikö teillä siis tokalla siirrolla vai kolmannella?

Niin ku tonne jo aiemmin kirjoitin niin tuulimunaa vaille kaikki kivet on tässä parin vuoden aikana käännetty. Siksi en nyt ole kertonut ku miehelle ja yhdelle ystävälle. Raskautuminen tapahtuu näköjään helposti, raskauden jatkuminen on haasteellista. Mulla on kolme aiempaa lasta, kaks teiniä ja nyt vauva. Välissä kaavintoja kahden ensimmäisen synnytyksen jälkeen ja 10v kierukkaehkäisyt. Ikääkin jo 36.

Joskus kauan sitten päätin ettei mulle enää lapsia mutta nyt uuden avioliiton myötä ajatukset on kääntynyt ja varsinkin kun nämä ei ole itsestäänselvyys enää näillä kilometreillä. Eli kyllä, olen skeptinen kaikin puolin vaikka haluaisin huutaa ilosta kaikille että missä mennään. Pakko vaan mennä päivä kerrallaan ja odotella piinallisesti viikkojen vaihtumista.

Huoli ei poistu kyllä varmasti koko raskauden aikana. Ainaki tän viimeisimmän kanssa melkein loppuun asti oli huoli jostakin, kohtukuolemasta vähintään viime metreille asti vaikka vauva liikkui paljon. Nuo aiemmat menetykset vaikuttaa kyllä, nimenomaan siihen ettei kaikki olekaan itsestäänselvää.
Mutta huomenna eli ihan kohta 5+0, uusi rv ja sitä tietä kohti joulua. Onneks on puuhaa ja muuta ajateltavaa tässä lähiviikkoina 🫣🤗😅

Kiitos kun olette jakaneet kokemuksianne ja elämäntilanteitanne! Jollakin oudolla tapaa helpottavaa kuulla miten yleistä tämä huolehtiminen ja pelko on (ja siitä huolimatta moni raskaus menee onnellisesti loppuun asti) vaikka tietysti samalla sitä toivoisi että me kaikki voisimme nauttia raskauksistamme mahdollisimman paljon.

@Mama19 toivotaan parasta, että mies asiaa sulateltuaan tottuisi ajatukseen raskaudesta ja alkaisi ihan mielellään odottaa lapsiperhearjesta 🙂

@Yrttiteetä tekisi mieli toivotaan ❤️ meillä siis ennestään 2 lasta (5 ja 3 vuotiaat) nuorempikin siis sen ikäinen että vaipoista on päästy eroon ja vihdoin on alkanut yöt olemaan pääsääntöisesti ilman heräilyjä. Pikkuhiljaa alkaa kokonaisuus siis helpottamaan niin vauvan myötä alkaa taas uudelleen yöheräilyt ja muut.

Onko muita joita pelottaa kovasti pysyykö kyytiläinen mukana? Mä olen skitsoillut pari päivää ihan huolella joten päätin pitää pienen testitauon, maanantaina sit ehkä uudestaan tarkistetaan mikä on tilanne. Ehkä voisin myös soittaa ja yrittää selvittää mahista hcg-mittauksiin esim. ma ja ke. Julkisilla ei varmaan onnistu pelkkä pelko perusteluna mutta ehkä kannattaa yrittää, tiedä sitten oisko yksityisellä sellainen hinta että sen olisi valmis maksamaan. Aikaisemmin raskauteni päättyi vasta nt-ultrassa havaittuun tuulimunaan (kasvu oli tyrehtynyt ihan näillä viikoilla) joten vuodottomuus ei juuri lohduta vaikka ehkä kannattaisi ajatella, että kaksi vuodotonta keskenmenoa peräjälkeen olisi kyllä aika epätodennäköistä.
Joo ihan hirveesti. Tehtiin tänään kaksi testiä, joista toisessa viiva oli vähän haaleampi mitä aikasemmin :Upside Down Face: Mutta sitten möhlittiin se jälkimmäinen testi (tiputettiin se kokonaan kuppiin) ja siinä oli kuitenkin tumma viiva. Ehkä mielen helpotukseksi mietin, että en enää testaile ja ekassa ultrassa tulee sitten se tulos mikä tulee.

Mulla myös viikot 4+6 ja ultra 17.12., hauskaa 😊 Ollaan myös naispari, eka ivf-kierros ja tämä nyt kierroksen kolmas siirto. Tärppäsikö teillä siis tokalla siirrolla vai kolmannella?
Hehee ihan samoissa mennään, onpa hauskaa! Meillä kans ensimmäinen ivf-kierros ja meillä tärppäsi toinen siirto.

@Yrttiteetä tekisi mieli toivotaan ❤️ meillä siis ennestään 2 lasta (5 ja 3 vuotiaat) nuorempikin siis sen ikäinen että vaipoista on päästy eroon ja vihdoin on alkanut yöt olemaan pääsääntöisesti ilman heräilyjä. Pikkuhiljaa alkaa kokonaisuus siis helpottamaan niin vauvan myötä alkaa taas uudelleen yöheräilyt ja muut.
Ah niinpä tietysti ☺️ Mä odotan esikoista niin tuppaa välillä unohtumaan miten monella täällä jo varmaan on lapsia.

Käytin hetken mielijohteesta viimeisen pussukasta löytyvän testini tänä aamuna ja vahvistunut oli, niin että varmaan pelot voi siirtää taas päiväksi-pariksi jonnekin kaapin perukoille. Mikä helpotus, ja ihanaa oli äidin kanssa intoilla asiasta kun olin parina edellisenä päivinä paljastanut vanhemmilleni plussanneeni, mutta olin asiasta kertoessani niin pessimistinen raskauden jatkumisen suhteen etteivät hekään oikein osanneet iloita.

Muokattu viimeksi:
Kuuluuko muilla täällä muuten varhaisultra neuvolakäynteihin, käyttekö omakustanteisesti jossain vai odotatteko nt-ultraan.

Mä oon vähän kahden vaiheilla että käviskö jossain omkustanteisena ennen joulua, kun se neuvolan ultra menee niin pitkälle. 🤔

Mä kans harkitsen vielä käynkö omakustanteisesti varhaisultrassa, kun ntultra menee jonnekin tammikuulle. En oikein tiedä, toisaalta olisi ihana saada varmuus että kehitys alkanut hyvin, mutta voihan se keskenmeno tulla varhaisultran jälkeen. Että en tiedä miten loppujen lopuksi tulen tekemään. Täällä ei siis neuvolassa varhaisultraa ja eka neuvola mulla tammikuussa, jolloin ei sitten enää olekaan pitkä aika nt utlraan.

Mä ajattelin mennä fiiliksen mukaan, toistaiseksi ei ole mitään intoa mennä varhaisultraan. En edes tiedä missä välissä kerkeisin 😅 sen verran haipakkaa tulee seuraavat kuukaudet olemaan.

Ollaan julkisella puolella ivf-hoidoissa ja meillä ainakin kuuluu siihen pakettiin automaattisesti varhaisultra 😊 Olikohan näissä hoidoissa erilaisiin komplikaatioihin vähän korkeampi riski, vai muistanko väärin, ehkä siksi halutaan tsekata tilanne?

Mä ajattelin hankkia kotidopplerin mielenrauhan edistämiseksi. Esikoisen aikana mulla oli sellainen, ja olihan se kätevää kun pystyi koska tahansa kuulostelemaan tilannetta.

Varhaisultrasta; eka sopiva aika löytyi vasta 13.12, kyllä on piiiitkä aika odotella! Yksityiselle menossa, täällä ei kuulu julkisen tarjontaan tuollaista (hoitoihin voi toki kuuluakin).

Itsellä ensimmäinen raskaus ja esikoinen tulossa, joten jännittää valtavasti ihan kaikki. Päätettiin, että kerrotaan molemmat vaan läheisille ystäville ensin (joiden kanssa ollaan muutenkin koko ajan tekemisissä) perheille sitten ehkä jouluna, jos kaikki on vielä ok. Kovasti on sellainen olo, että eihän tää nyt ensimmäisellä kerralla voi mennä putkeen ja sitä odottaa koko ajan, että jotain tapahtuu...

Taustasta sen verran, että jätin pillerit pois alkuvuonna ja todettiin, että lapsi saa tulla jos tulee. Silti yllätti, että nyt jo tärppäsi kun sitä ehti jo tuudittautua, että raskautumisessa kestää. 😅 Eilen sain pienen meltdownin ja ne "onko musta tähän?" ajatukset valtasivat mielen. Onneksi mies on todella innoissaan ja enemmän se rauhallinen osapuoli tässä.

"Ehkä mielen helpotukseksi mietin, että en enää testaile ja ekassa ultrassa tulee sitten se tulos mikä tulee." Hahaaaaaa no sehän ei kestänyt päiväkään 🙈 🙈 🙈 🙈 🙈 🙈 🤡🤡🤡🤡🤡

Tietenkin vaimon kanssa rynnättiin aamulla tekemään meidän viimeinen testi. Nyt paukahti heti taas tumma viiva, ja olo on huojentuneempi. En sitten tiedä oliko eilinen testi vähän kehnompi, pissa laimeampaa vai mitä. Mutta nyt oikeasti lopetan testailun kun kaapit tyhjennetty testeistä :rolling: :rolling:

"Ehkä mielen helpotukseksi mietin, että en enää testaile ja ekassa ultrassa tulee sitten se tulos mikä tulee." Hahaaaaaa no sehän ei kestänyt päiväkään 🙈 🙈 🙈 🙈 🙈 🙈 🤡🤡🤡🤡🤡

Tietenkin vaimon kanssa rynnättiin aamulla tekemään meidän viimeinen testi. Nyt paukahti heti taas tumma viiva, ja olo on huojentuneempi. En sitten tiedä oliko eilinen testi vähän kehnompi, pissa laimeampaa vai mitä. Mutta nyt oikeasti lopetan testailun kun kaapit tyhjennetty testeistä :rolling: :rolling:
Mullakin sama juttu😂 Tänään loppuivat ostetut raskaustestit ja lisää en aio ostaa!! Varhaisultra sitten 17.12, joten siihen asti saa odottaa

Takaisin