Yleinen keskustelu

Mä uskaltauduin tänään soittamaan neuvolaan. Ajattelin, että joulusulut voivat aiheuttaa alkuvuodelle ruuhkia, ja ensimmäinen vapaa aika sieltä löytyikin vasta viikolle 9+0. Puhelun jälkeen on ollut jotenkin tosi outo olo. Sellainen, että on väärin ajatella edes sinne saakka, mutta samalla sellainen, että voisiko sittenkin kaikki mennä hyvin? Ja se ajatus tuntuu uskomattomalta ja samalla niin ihanalta 🥹

Mä uskaltauduin tänään soittamaan neuvolaan. Ajattelin, että joulusulut voivat aiheuttaa alkuvuodelle ruuhkia, ja ensimmäinen vapaa aika sieltä löytyikin vasta viikolle 9+0. Puhelun jälkeen on ollut jotenkin tosi outo olo. Sellainen, että on väärin ajatella edes sinne saakka, mutta samalla sellainen, että voisiko sittenkin kaikki mennä hyvin? Ja se ajatus tuntuu uskomattomalta ja samalla niin ihanalta 🥹
Mäkin oon pohtinut et olisiko pitänyt jo soittaa samaisesta syystä.
Mut päätin odottaa. Mulla varhaisultra 31.7. ja soitan sen jälkeen, jos kaikki on ok. Viime kerralla olin jo varannut neuvolan ennen ultraa ja oli tosi nihkeää soittaa ja perua ultra. Tai ehkä soitan ja lataan positiivisella energialla kaiken hyväksi. 😊

Mäkin oon pohtinut et olisiko pitänyt jo soittaa samaisesta syystä.
Mut päätin odottaa. Mulla varhaisultra 31.7. ja soitan sen jälkeen, jos kaikki on ok. Viime kerralla olin jo varannut neuvolan ennen ultraa ja oli tosi nihkeää soittaa ja perua ultra. Tai ehkä soitan ja lataan positiivisella energialla kaiken hyväksi. 😊
Ohhoh, maltatpa varhaisultran kanssa pitkälle 😆
Eivaan, ymmärrän sua tosi hyvin! Just samaa pohdin itsekin, mutta päätin just yrittää kääntää ajattelun nyt jotenkin positiiviseen suuntaan 😊

Tämä kuvaa kyllä hyvin miten oudot tunnelmat tässä on ❤️

Mitä mieltä täällä ollaan hiustenvärjäyksestä ? Värjäättekö edelleen tyven piiloon silloin tällöin vai annatteko olla ? 🤔 raidoitusta vissii suositellaa enemmän mutta ei ainekaa itselleni ole osunu silmiin että värjäys olisi ehdoton ei.

Mitä mieltä täällä ollaan hiustenvärjäyksestä ? Värjäättekö edelleen tyven piiloon silloin tällöin vai annatteko olla ? 🤔 raidoitusta vissii suositellaa enemmän mutta ei ainekaa itselleni ole osunu silmiin että värjäys olisi ehdoton ei.
Mä oon päättänyt, että raskaana ollessa en värjää tai raidoita ollenkaan. Mutta näinhän se on, että kumpaakaan ei ole kokonaan kielletty 😊

Mä raidotan aina muutenkin ja sama homma raskauksienkin aikana. Onhan se parempi ettei ole ihokontaktia niiden aineiden kanssa. Mut jos nyt pari krt vuoteen värjää tyven ni en jaksa uskoa että siitä mitään haittaa on tai itse ainakin voisin värjätä!

Mulla ei oo ollut koskaan mitään intuitiota. Viime raskaudessa oireita oli laidasta laitaan, meni ns. Kausittain. Kuten nytkin vaikuttaa menemän, joka toinen päivä huonoon oloon auttavat eri asiat 😅

Mullakaan ei ole ollut koskaan mitään intuitiota kumpaankaan suuntaan, mutta huomaan, että mulla on aina toive (osin tiedoatamatonkin) lapsen sukupuolesta ja sitten ajatuksissani oletan että lapsi on juuri sitä vastakkaista sukupuolta. Eli tavallaan teen etukäteen henkistä työtä hyväksyäkseni myös sen toisen vaihtoehdon. Nyt, kun toivon poikaa, musta tuntuu, että lapsi on tyttö. 😊

Sukupuolitoiveet tuntuu olevan pienimuotoinen tabu. Vai tuntuuko teistäkin, ettei sitä ole oikein korrektia sanoa, että toivoo poikaa/tyttöä? Taustalla on varmaan kipuja siitä, kun tyttöraskauksia edelleen pidetään maailman mittakaavassa ei-toivotumpina. 😔 Minä olen ajatellut olla näissä asioissa rehellinen itselleni ja muille. Kun kuitenkin toiveita sukupuolesta on, ajattelen ettei niiden torjuminen ole hyväksi, vaan mieluummin käsittelen asiaa avoimesti. Kumminkin tiedän, että lapsi on minulle rakas vaikka olisikin toista sukupuolta kuin olen alun perin ajatellut. Olen tietysti valmis vastaanottamaan kumman vain 🥰

Hammastahnakeskustelussa annan myös puoltoäänen Elmexille.

Mä raidotan aina muutenkin ja sama homma raskauksienkin aikana. Onhan se parempi ettei ole ihokontaktia niiden aineiden kanssa. Mut jos nyt pari krt vuoteen värjää tyven ni en jaksa uskoa että siitä mitään haittaa on tai itse ainakin voisin värjätä!
Joo ! Näin mieki sitä olen ajatellut. ☺️

Saako savulohta syödä raskaana? Siis kaupasta ostettua, muoveissa. Oliko eroa saako syödä lämminsavulohta / kylmäsavulohta? Tuo on Leroy merkkinen ja siinä lukee vaan että savustettu lohi. Mistä sen tietää onko se kylmä- vai lämminsavulohi..

Saako savulohta syödä raskaana? Siis kaupasta ostettua, muoveissa. Oliko eroa saako syödä lämminsavulohta / kylmäsavulohta? Tuo on Leroy merkkinen ja siinä lukee vaan että savustettu lohi. Mistä sen tietää onko se kylmä- vai lämminsavulohi..
Duodecimistä
"Listerioosin osalta riskielintarvikkeita ovat erityisesti pastöroimattomat maitotuotteet sekä tyhjiöpakattu kylmäsavustettu ja graavattu kala."

Eli en suosittelisi kylmäsavustettua ja vakuumipakattua kalaa ellei sitä sitten itse kotona kuumenna kunnolla niin, että listeriariski poistuu. Sitä en kyllä osaa sanoan, miten oleellisesti lämminsavustus eroaa kylmäsavustuksesta näissä. 🤔

Lämminsavulohi on kypsennetty ja kylmäsavu on jotenkin savustettu matalassa lämpötilassa. Kylmäsavulohi näyttää graavilohelta eli raa'alta. Meillä on jääkaapissa pala kylmäsavulohta ja se on päältäpäin hieman lämminsavulohen näköinen mutta näkee selvästi että sen savustetun pinnan alla on "raakaa" kalaa. Lämminsavulohta syön varmaan itsekin mutta kylmäsavulohta ei ilmeisesti saa syödä koska se ei ole kuumennettu tarpeeksi. Korjatkaa jos oon väärässä 😃

Mullakaan ei ole ollut koskaan mitään intuitiota kumpaankaan suuntaan, mutta huomaan, että mulla on aina toive (osin tiedoatamatonkin) lapsen sukupuolesta ja sitten ajatuksissani oletan että lapsi on juuri sitä vastakkaista sukupuolta. Eli tavallaan teen etukäteen henkistä työtä hyväksyäkseni myös sen toisen vaihtoehdon. Nyt, kun toivon poikaa, musta tuntuu, että lapsi on tyttö. 😊

Sukupuolitoiveet tuntuu olevan pienimuotoinen tabu. Vai tuntuuko teistäkin, ettei sitä ole oikein korrektia sanoa, että toivoo poikaa/tyttöä? Taustalla on varmaan kipuja siitä, kun tyttöraskauksia edelleen pidetään maailman mittakaavassa ei-toivotumpina. 😔 Minä olen ajatellut olla näissä asioissa rehellinen itselleni ja muille. Kun kuitenkin toiveita sukupuolesta on, ajattelen ettei niiden torjuminen ole hyväksi, vaan mieluummin käsittelen asiaa avoimesti. Kumminkin tiedän, että lapsi on minulle rakas vaikka olisikin toista sukupuolta kuin olen alun perin ajatellut. Olen tietysti valmis vastaanottamaan kumman vain 🥰

Hammastahnakeskustelussa annan myös puoltoäänen Elmexille.
Nämä on jänniä nämä toiveasiat. Itsellä on kaksi poikaa ja toivon poikaa. Ihan vain siksi, että ovat "tutumpia" kasvattaa ja olisivat ehkä enemmän samalla taajuudella keskenään. Mutta moni on olettanut, että toiveena olisi tyttö. Ehkä se on myös joku perinteinen haaveperhe että olisi tyttö- ja poikalapset. Oon myös kokenut, että tuomalla toiveen selkeästi esiin aiheuttaa toisessa hämmennystä. Onko ajatus sitten, että kuuluisi toivoa tervettä lasta eikä alkaa valikoimaan.

Se tuntuu kyllä hullulta, että jossain päin maailmaa saa valita sukupuolen jos on hoidoissa. Oon joskus miettinyt miten täällä lääkärit valkkaa sen itse, että mitenkä päättävät kumpi siirretään jos on yhtä hyvät tyttö- ja poika-alkiot. Ajattelevatkohan perheen muita lapsia tai jos sukupuolta on ohimennen toivottu niin toteuttavatko sen vai laittavatko tarkoituksella toisen alkion..?

On vaikea yrittää kuvitella meille tyttöä mutta oon tehnyt sitä just siksi, että olisin itse valmiimpi myös tytölle. Mies toivoi taaperosta tyttöä ja kun ultrassa varmistui poika, näin kuinka tsemppasi itsensä olemaan näyttämättä pettymystä. Aika pian se poikatulevaisuus alkoi sit innostaa kuitenkin. Vauvan työnimenä meillä on nyt pojan nimi josta saa lisäpäätteellä kätevästi tytön nimen. 😁

Takaisin