Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kutina, että täällä on iso osa uudelleensynnyttäjiä ja jopa meitä useamman lapsen äitejä, jolloin ehkä asiaa ei enää riitä niin kovin tai aikaa ei ole samalla tavalla.
Sekin varmasti tekee. Ei itselläkään oo silleen mitään uutta kun jo kolmas tulossa

Mulla on kutina, että täällä on iso osa uudelleensynnyttäjiä ja jopa meitä useamman lapsen äitejä, jolloin ehkä asiaa ei enää riitä niin kovin tai aikaa ei ole samalla tavalla.
Mä veikkaan samaa. Itsellä toinen tulossa ja tässä vaiheessa raskautta ei ole juurikaan muutoksia tai päivityksiä eikä neuvola aikojakaan ole ehtinyt tulla sekä aikaa vie kiireinen arki esikoisen kanssa. Ja silti koen että laitan lähes päivittäin jonkun viestin jostain asiasta. Käyn monesti kattomassa onko tullut mitään uutta ja jännää mutta jos ei ole niin ei ole itselläkään päivitettävää

Tuohon doppler asiaan, ostin käytettynä dopplerin ja löydän sillä kyllä nykyään sydänäänet samantien. Varmaan nyt kolme viikkoa mennyt niin että samantien löytyy, sitä ennen ei joka kerta. Nyt viikot 16+0.

Viimeksi eli jotain +15 viikolla.
Sama homma täällä, eli tokalla neuvolakäynnillä. Muistelen että esikoista odottaessa neuvolakertoja oli varmaan useammin, niin sykettäkin kuunneltiin useammin? Tai tuntui nyt oudolta mennä nt-ultraan ilman, että kukaan oli mitenkään vahvistanut, että sikiö on hengissä. Kai esikoisen kanssa oli jo kuunneltu ennen nt-ultraa 🤔

Minullakin doppler kotona. Aloin kuunnella sydänääniä joskus viikolla 10. Nyt 16+6. Joka kerta olen löytänyt sykkeen. Itsellä laite on helpottanut stressiä ja pelkoa. (Vaikka aina jännitän että mitä jos syke onkin kadonnut.) Itse olen ensimmäistä kertaa raskaana ja vielä en ole (kai) tuntenut liikkeitä. Jotain epämääräisiä vihlaisuja kyllä päivittäin tuntuu kohdun seutuvilla. Voiko potkut tuntua myös sillä tavalla ikäviltä? 🤔

Meilläkin kuunneltiin sydäntä tokalla käynnillä, joka oli 16+6. Nt-ultraan mentiin sillee sokkona, että edelliset "todisteet" oli varhaisultrasta. Sain nyt kaverilta lainaksi dopplerin, ja kunhan ehdin hakea geeliä, kokeillaan kuunnella puolison kanssa, kun hän ei päässyt neuvolaan mukaan. Mutta nyt ei olla enää sokkona: pari viikkoa on ollut pientä lepatusta mahassa ja tänään alkoi semmoinen tömähtely, että ei voi enää olla vain sisäelinten liikkeitä. ❤️

Meilläkin kuunneltiin sydäntä tokalla käynnillä, joka oli 16+6. Nt-ultraan mentiin sillee sokkona, että edelliset "todisteet" oli varhaisultrasta. Sain nyt kaverilta lainaksi dopplerin, ja kunhan ehdin hakea geeliä, kokeillaan kuunnella puolison kanssa, kun hän ei päässyt neuvolaan mukaan. Mutta nyt ei olla enää sokkona: pari viikkoa on ollut pientä lepatusta mahassa ja tänään alkoi semmoinen tömähtely, että ei voi enää olla vain sisäelinten liikkeitä. ❤️

Vinkki: liukkari toimii geelin tavoin ;)

Täälläkin nakki napsahti, kävin tällä viikolla gdm-ohjauksessa neuvolassa, kun paastoarvo oli koholla. Hajosin ihan täysin, silloin kuin sokerirasituksen tulokset näin ja nyt sitten uudelleen. Mulla on ihan suht tuoreitakin traumoja lihavuuden hoidosta ja syömisen tarkkailusta, joten mielenterveys on aika vahvasti vaakalaudalla tän kanssa. Neuvolassa kirjoitettiin suoraan lähete sairaalan gdm-polille, kun terkan ravitsemusohjaus oli täysin riittämätöntä (kuten häntä heti varoitinkin). Menen sitten tappelemaan sinne polille, että voisko vihdoin joku antaa muitakin ohjeita kuin "vaihda valkoinen vilja täysjyväviljaan ja lisää kasviksia". Lääkehoitoonkaan en oikeastaan halua suostua ennen kuin joku asiantuntija on aidosti ja oikeasti työskennellyt mun kanssa ruokavalion suhteen. Haukut siellä joka tapauksessa saa, kun en pysty tekemään päivittäistä kotiseurantaa työn hektisyyden takia. No, onneksi kaikkialle on pitkät jonot ja pyhät on tulossa, joten varmaan tulee kutsu jonnekin tammikuulle, niin voi mukavasti koko joulun potea syyllisyyttä oman ja lapsensa terveyden lopullisen tuhoamisen takia ja ihan kaikesta mitä suuhunsa laittaa.
Voi ei, tsemppiä ihan hirmuisesti tilanteeseen ❤️ Toivotaan että saat kunnon apua ja yksilöllisiä ohjeita! Itse juuri neuvola takana ja huomenna aloitan kuuden päivän tehomittausjakson ja maanantaina sitten soittoaika neuvolaan. Viimeksi ainakin tuli useampi ylitys tuon jakson aikana joten olen varautunut että nyt käy samoin. 🥴

Mulla kuunneltiin viime viikolla ekan kerran, oli tosin vasta toka neuvolakin. Viikkoja oli 15+.

Ja mullahan ei tosiaan saatu sydänääniä kuulumaan, eka kerta kun mulla käy näin missään raskaudessa. Hakivat sit ultran ja kaikki oli kyllä ok.
Mutta näköjään pääsee hyvin piiloon vieläkin, huomaa myös siitä, että joinain päivinä liikkeitä tuntuu tosi paljon ja joinain päivinä ei juuri ollenkaan.

Mulla on kotona doppleri myös, oon sitä käyttänyt ehkä kerran parissa viikossa. Muutaman kerran sain ettiä sydänääniä hyvän tovin, niin totesin etten ala stressaa ja parempi olla kokeilema koko ajan. Ennen ultraa sain hyvin kuuluviin ja sillon sain siitä mielenrauhaa. Nyt kun on muutamasti nähnyt sitten ultrassakin jo, niin ei oikeastaan edes oo itsellä sellasta tarvetta. Ehkä itsellä stressaavin oli se alku, kun ei tiennyt onko siellä oikeasta mitään oikeassa paikassa.

En ole itse halunnut doppleria, koska oon lukenut että se voi aiheuttaa turhaa huolta/väärän turvallisuuden tunteen jos ei osaa tulkita oikein niitä lukemia tai ei ota oikeasta kohdasta. Vaikka kyllä liikkeiden väheneminen huoletti, mutta sitten luin netistä että se on normaalia vielä näin aikaisessa vaiheessa. Ja nyt sitten hän kääntyikin taas niin, että kutittelee koko ajan☺️

Kiitos vinkistä, ja kyllähän se liukkari toimi! 😂 Tyyppi vaan lähti taas karkuun, aluksi saatiin hetkellisesti sopivan tiheä syke kuuluviin ja sitten hän uiskenteli taas piiloon. Pitää kokeilla taas joku päivä, kun potkut tuntuu selvemmin.

Mä hommasin dopplerin jo aika ajoissa ja oon saanu sillä kuulumaan sydänäänet geelin kanssa joka kerta, onneksi. Mulle se on tuonu tosi paljon helpotusta stressaamiseen kun tarvittaessa aina löytäny elonmerkit. Olisin kyllä varmaan ollu ihan paniikissa jos ei olis sydänääniä löytyny.. nyt pari viikkoa beibi potkinu niin paljon että on aika selvää että hän on hengissä ja samalla dopplerin käyttö myös loppui 😆

Mä en oo kokenut dopplerin hankintaa tarpeelliseksi. Mulla on ollu koko ajan pahoinvointia niin siitä tiedän että vauva on hengissä. Ja en oo sellainen että pelkäisin koko ajan pahinta ja haluaisin varmistelua esim. Dopplerilla. Luotan jotenkin että kaikki menee raskaudessa hyvin ja jos ei menisi niin selviäisin kyllä siitäkin. Jos ostaisin dopplerin niin varmaan enempi viihde-mielessä kuin huoleen. Mutta haluan välttää kaikkea ylimääräistä tavaraa.

Mä en oo kokenut dopplerin hankintaa tarpeelliseksi. Mulla on ollu koko ajan pahoinvointia niin siitä tiedän että vauva on hengissä. Ja en oo sellainen että pelkäisin koko ajan pahinta ja haluaisin varmistelua esim. Dopplerilla. Luotan jotenkin että kaikki menee raskaudessa hyvin ja jos ei menisi niin selviäisin kyllä siitäkin. Jos ostaisin dopplerin niin varmaan enempi viihde-mielessä kuin huoleen. Mutta haluan välttää kaikkea ylimääräistä tavaraa.
Mä kans katselin dopplereita, mutta mietin että mitä se hyödyttää. Tai että jos en saa sykettä kuulumaan niin raskaus on mennyt kesken, eikä kukaan voi tilannetta kuitenkaan korjata. Ehkä hupimielessä olisin voinut kuunnella sykkeitä, mutta koitan myös välttää turhaa tavaraa niin jätin ostamatta 😊

Itselläkin hankinta oli ehkä enemmän viihde-mielessä ja loppupeleissä vähän turha ostos. Mutta sitten on noille mun isommille lapsille jotenkin tehnyt asian konkreettisemmaksi kun ovat saaneet kuulla sydänääniä nyt muutaman kerran. Alunperin ennen nt-ultraa mietin laitanko rahan doppleriin vai varhaisultraan, ja kun ei löytynyt läheltä paikkaa missä olisi juuri silloin ollut sopivia aikoja niin totesin, että otetaan doppleri.

Luultavasti kyllä lähtee kohta jo meiltä eteenpäin, kun liikkeet tuntuu. Mutta vähän samanlainen oon itsekin, en osaa tavallaan pelätä pahinta. Tai ehkä ennemmin ajattelen, että mä en asialle mitään voi jos näillä viikoilla jotain sattuu, oli mulla doppleri tai ei.

Takaisin