Yleinen keskustelu

Joo tänään viimeks töissä piti vähän yrittää ajatella muuta, tuntuu et hajuaisti on sen verran herkistynyt et kaikki hajut on jotenki tosi pistäviävaikka normisti ei ällötä mikään😵‍💫
Mulla tuli kompostista tänään ihan hirveä olo..ja huomaa että oon paksuna, kun tuore basilika tuoksuu taas ihan pilvelle niinkun viime raskaudessakin (hollannissa asunut, niin vissiin jäänyt hyvin hajumuistiin 😅).
 
Te joilla on jo ennestään lapsia niin oletteko jo kertoneet heille raskaudesta? Me ei olla vielä. He kovasti kyllä toivovat pikku sisarusta. Mietin vaan, jos heille nyt kertoo niin en tiiä malttavatko pitää sitä salaisuutena sinne varhaisultraan asti 😄 Meidän ois siis tarkoitus perheelle kertoa sitten, kun ollaan käyty siellä varhaisultrassa.
 
Ei olla kerrottu. Katsotaan ensin ultrat ja seulonnat eteenpäin. Etenkin isoimmille sisaruksille oli viimeksi raskasta odottaa punktion tulosta.
 
Te joilla on jo ennestään lapsia niin oletteko jo kertoneet heille raskaudesta? Me ei olla vielä. He kovasti kyllä toivovat pikku sisarusta. Mietin vaan, jos heille nyt kertoo niin en tiiä malttavatko pitää sitä salaisuutena sinne varhaisultraan asti 😄 Meidän ois siis tarkoitus perheelle kertoa sitten, kun ollaan käyty siellä varhaisultrassa.
Ei olla kerrottu. Ei varmaan kerrota ainakaan ennen nt ultraa jos ei isompi sitten huomaa jotain. 😅 En halua että toitottavat ympäriinsä jo nyt
 
Te joilla on jo ennestään lapsia niin oletteko jo kertoneet heille raskaudesta? Me ei olla vielä. He kovasti kyllä toivovat pikku sisarusta. Mietin vaan, jos heille nyt kertoo niin en tiiä malttavatko pitää sitä salaisuutena sinne varhaisultraan asti 😄 Meidän ois siis tarkoitus perheelle kertoa sitten, kun ollaan käyty siellä varhaisultrassa.
Ei olla kerrottu, mutta tuo meidän esikoinen on kyllä sen verran pieni (2v.), ettei ehkä vielä täysin ymmärtäisikään.. ainakaan ennen kuin maha alkaa kasvaa 🤭 aletaan nt-ultran jälkeen enemmän hänelle juttelemaan isoveljeydestä ja vauvasta 😊
 
Ärsyttää, kun eri sovellukset laskevat raskauden keston eri tavalla. Osa sovelluksista laskee edellisten kuukautisten alkupäivän 0+0 ja osa 0+1. Samalla myös laskettu aika vaihtelee sovellusten välillä. Tosin, esim. Flo laskee kierron ensimmäisen päivän 0+1, mutta ilmoittaa lasketun ajan päivää myöhemmäksi kuin vaikkapa Preglife (joka laskee ekan päivän myös 0+1).
 
Mä ajattelin et ilmoitetaan mahd myöhään, koska esikoinen (marraskuussa täyttää 3) on niin vauvafani ja sille olis raastava odottaa kevääseen. Pyysi pari kk sitten vauvanukkea ja sanoin et voin ostaa sen synttärilahjaks ja nytkin on ollu tooosi vaikea odottaa niitä marraskuisia synttäreitä, vaikka niihin on suhteessa paljon lyhyempi aika 🫠 mutta toisaalta jos jollekin sukulaisille kertoo, niin on pakko kertoo esikoisellekin...

mutta jos sais jollain ihmeen kaupalla vaikka rv16 asti edes venytettyä kertomista (tai no, samalla sit sinne rv19 ku ollaan rv17-19,5 Thaimaassa), niin se olis paras! Viimeks esikoisesta kerroin joillekin kavereille vasta joku rv22, eikä ne huomannu mitään enne sitä ku käytti löysiä vaatteita ja alkuun mulla ei mahaa ollutkaan 😁 Mutta nyt tulee maha salee nopeammin. Esikoinen on nyt jo huolissaan ku kaon koko ajan ja puhuu et "mee äiti oksentamaan" 😅
 
Ei oo kerrottu, mut esikoinen onkin kaks 😄
Juttelin sille kyllä yks päivä, et oisko kiva jos meillä asuisi toinenkin lapsi, jonka kanssa leikkiä ja kylpeä (oltiin suihkussa). Oli kyllä vaikea asia ymmärtää. Loppupeleissä vastaus oli kuitenki joo, mennään kauppaan ostamaan toinen lapsi 😂❤️
 
Ärsyttää, kun eri sovellukset laskevat raskauden keston eri tavalla. Osa sovelluksista laskee edellisten kuukautisten alkupäivän 0+0 ja osa 0+1. Samalla myös laskettu aika vaihtelee sovellusten välillä. Tosin, esim. Flo laskee kierron ensimmäisen päivän 0+1, mutta ilmoittaa lasketun ajan päivää myöhemmäksi kuin vaikkapa Preglife (joka laskee ekan päivän myös 0+1).
Muakin on ärsyttänyt tää asia 😅😂 ajattelin että vika on vaan mulla sovelluksessa mutta ei näköjään.

Meillä esikoinen 1v 10kk ja ei olla vielä puhuttu hänelle asiasta. Ajattelin että joskus sitten loppuvuodesta/rakenneultran aikaan vois alkaa puhua, jos sinne asti päästään ☺️ Välillä tullut luettua jotain kirjoja missä lapselle pikkusisarus ja tuntuu olevan kiinnostunut. Häntä selvästi kiinnostaa vauvat ja itseään pienemmät lapset. Ehkä sitten aikanaan myös pikkusisaruksesta voisi olla innoissaan 🥰
 
Meillä on vasta 2v ja 1v nuo lapset niin en kyllä kovin ajoissa kerro heille tästä vauvasta. Nyt alkuvaiheessa esikoinen varmaan kertoisi salaisuuden kaikille vastaantulijoille ja toisaalta laskettuun aikaan on niin kauan vielä että noin pienet ei jaksa odottaa eivätkä ymmärrä sitä ajan määrää. Kerrotaan keväällä jos kerrottavaa vielä on 😊
 
Taidan rohkaistua tänne itsekin kommentoimaan. Oon 29v (tai no, kohta jo 30v), ja meillä on ihana 3-vuotias esikoinen. Pitkään oli esikoisen kivuliaan synnytyskokemuksen ja koliikkisen vauva-ajan jälkeen sellainen tunne, että meille ei tule enempää lapsia, mutta näin se aika auttaa asioita onnellisesti unohtamaan.. 😂 Jätin pillerit pois heinäkuussa, ja plussasin jo vajaa kuukautta myöhemmin 11.8. Arvioin että varmaan on RV 5+5 menossa, ei tullut pillereiden lopettamisen jälkeen välivuotoa tai kuukautisia niin hankala silleen arvioida. Kun aloin esikoista odottamaan, niin meni samalla tavalla, eli samantien raskaaksi kun pillerit jäi pois. Ajattelin että niinköhän tällä kertaa näin nopeasti tapahtuu, mutta niin vaan kävi. 😅
Raskausoireet on olleet toistaiseksi aika lievät, jonkin verran etovaa oloa ja rinnat arat. Jännä myös miten ajatuksissa on käynyt monenlaisia tunteita jo läpi, on yhtäaikaa innostunut ja vähän jo jännittää, että meneekö kaikki hyvin ja miten arki sitten muotoutuu, kun perheeseen tulee yksi lapsi lisää. Esikoiselle ei ole vielä puhuttu mitään, sitten kun on ultrat takanapäin ja raskaus näkyy, niin voidaan alkaa asiasta juttelemaan. 😊
Myös omalla työpaikalla minulla olisi mahdollisuus ottaa vastuullisempi rooli osakseni ja saisin tästä vähän enemmän palkkaa, mutta samaan aikaan puntaroin että kannattaako, kun "kohta kuitenkin jään jo äitiysvapaalle ja joku muu joutuu sitten minun tilalle ottamaan roolin hoitaakseen". 🤔
 
Taidan rohkaistua tänne itsekin kommentoimaan. Oon 29v (tai no, kohta jo 30v), ja meillä on ihana 3-vuotias esikoinen. Pitkään oli esikoisen kivuliaan synnytyskokemuksen ja koliikkisen vauva-ajan jälkeen sellainen tunne, että meille ei tule enempää lapsia, mutta näin se aika auttaa asioita onnellisesti unohtamaan.. 😂 Jätin pillerit pois heinäkuussa, ja plussasin jo vajaa kuukautta myöhemmin 11.8. Arvioin että varmaan on RV 5+5 menossa, ei tullut pillereiden lopettamisen jälkeen välivuotoa tai kuukautisia niin hankala silleen arvioida. Kun aloin esikoista odottamaan, niin meni samalla tavalla, eli samantien raskaaksi kun pillerit jäi pois. Ajattelin että niinköhän tällä kertaa näin nopeasti tapahtuu, mutta niin vaan kävi. 😅
Raskausoireet on olleet toistaiseksi aika lievät, jonkin verran etovaa oloa ja rinnat arat. Jännä myös miten ajatuksissa on käynyt monenlaisia tunteita jo läpi, on yhtäaikaa innostunut ja vähän jo jännittää, että meneekö kaikki hyvin ja miten arki sitten muotoutuu, kun perheeseen tulee yksi lapsi lisää. Esikoiselle ei ole vielä puhuttu mitään, sitten kun on ultrat takanapäin ja raskaus näkyy, niin voidaan alkaa asiasta juttelemaan. 😊
Myös omalla työpaikalla minulla olisi mahdollisuus ottaa vastuullisempi rooli osakseni ja saisin tästä vähän enemmän palkkaa, mutta samaan aikaan puntaroin että kannattaako, kun "kohta kuitenkin jään jo äitiysvapaalle ja joku muu joutuu sitten minun tilalle ottamaan roolin hoitaakseen". 🤔
Ehdottomasti kannattaa otta vastaan! Saat parempaa rahaa äitiyslomalla 😉😂
 
Asiasta toiseen. Sain lainaan doblerin ja huvikseni aloin etsimään sydänääniä ja ne löytyi 😍 sykeväli pienellä 124-160 pääosin 140. Oma on sen 70-80.
Olin varma ettei löydy kun omien laskujen ja tikuttelun mukaan 8+2.
Toisaalta on tämä toki viides raskaus niin osaa kyllä jo tunnistaa.
 
Minulle iski joku makeanhimo, tekis mieli koko ajan jotain hyvää. Äsken piti jo suklaatakin syödä 😅 Täytyy kyllä yrittää itseään hillitä, ettei mee ihan överiksi 😆
 
Asiasta toiseen. Sain lainaan doblerin ja huvikseni aloin etsimään sydänääniä ja ne löytyi 😍 sykeväli pienellä 124-160 pääosin 140. Oma on sen 70-80.
Olin varma ettei löydy kun omien laskujen ja tikuttelun mukaan 8+2.
Toisaalta on tämä toki viides raskaus niin osaa kyllä jo tunnistaa.
Mä testasin eilen kans ja olin varma ettei kuulu (8+4), mut niin vaan luulen kyllä kuulleeni. Oli paljon nopeampi kuin oma syke ja uskon kyllä tunnistavani sen äänen❣️ mun dopplerissa ei näy sykettä lukuina mut luotan omaan korvaan 😅
 
Mulle piti lääkärin soittaa niistä Hcg-arvoista perjantaina. Lääkäri oli ne katsotunut ja kommentoinut, mut ei oltu niistä soitettu mulle..mä siis just soitin polille. Arvo kun oli tuplaantunut niin lääkärin mukaan raskaus on normaali ja oikeassa paikassa. Vähän huojensi tätä hätä housua. Viikonloppuna jotenkin tuli raskauden suhteen joku pelko ja paniikki. Mut yritän nyt koittaa malttaa ❤️
 
Meikäläinen haki tänään liberolaukun ja tilasi hetken mielijohteesta dopplerin🙈 Loppuviikosta sitä sitten voidaankin päästä sykkeen metsästykseen, vaikka taitaa olla aika hankalaa vielä näin aikasilla viikoilla ja taaksepäin kallistuneella kohdulla🤔
 
Aika hauska kun elämässä monesti asiat tapahtuu vähän kaikki kerralla niin hyvässä kuin pahassa. Tein ekan positestin nyt vajaa pari vkoa sitten ja eilen kävin töissä allekirjoittamassa paperit töihinpaluusta marraskuussa kun olen ollut hoitovapaalla nyt puoli vuotta jo. Vähän jännittää ja jotenkin hävettää mennä sinne sit (toivottavasti) maha pystyssä ja ilmoittaa että kohtapa jäänkin pois 😅 mutta ei näitä voi etukäteen suunnitella; yritys meillä oli jo päällä kun olin sopinut meneväni takaisin töihin mutta koko kesän aikana ei tärpännyt niin totesin sitten että ihan sama mennä takaisin työelämään. Ehdinpähän saada tilille vähän rahaa ennen uusia mammalomia vaikka tulot meneekin sit edellisen lapsen mukaan.
 
Takaisin
Top