Kirjoittelen nyt tänne vähän omia taustoja auki, kun olen niitä tuolla sivunnut..
Eli 2020 marraskuun loppua elettiin, kun aloin saada sappikohtauksia nopean laihtumisen seurauksena ja viimeisin niistä sitten laukaisi pahan haimatulehduksen ja jouduin sen takia ihan teho-osastolle hengityskoneeseen kuukaudeksi, koska keuhkot ja munuaiset lopetti toimintansa. Olin silloin myös raskaana 10+ viikoilla, mutta eihän se sikiö nyt mitenkään voinut selvitä niistä kovista lääkkeistä ym, joten se meni kesken ja jouduttiin tehdä kaavintakin.
No tulehdus jatkui seuraavat 9 kk:tta ja jouduin kulkea dreeni kyljessä, joka tyhjensi tulehtunutta aluetta, käydä läpi miljoona nukutusta milloin mistäkin syystä, sekä kaksi isoa avoleikkausta, koska tulehdus teki kiinnikkeitä mun suolen täyteen eikä mikään ruoka mennyt läpi minkä takia vaan oksensin ja jouduinkin olla pitkiä jaksoja sairaalassa nenämahaletkun kanssa ja että sain tarvittavan ravinnon tiputuksena. Laihduin 120kg - 75kg mikä oli positiivinen sivuvaikutus vaikkakin todella rankka "laihdutuskuuri" olikin. Lopulta tulehdus sammui syyskuussa 2021 ja minulle tehtiin iso leikkaus mistä suolesta leikattiin pala pois ja tehtiin uusi reitti vatsalaukkuun, että pystyin taas alkaa syömään pikkuhiljaa.
Nyt jännittää, että miten nuo leikkausalueen arvet ja kylki missä dreeni oli, niin kestää raskauden, mutta luotan siihen, että kroppa on saanut muutaman vuoden jo toipua, että kyllä ne kestää. Toivottavasti.
Minun pitäisi myös luultavasti aloittaa napapiikit, koska sairastaessani minulle tuli keuhkoveritulppa sekä koko yläkroppa oli täynnä hyytymiä jossain vaiheessa, mutta en tiedä miksi neuvolasta niitä ei mitenkään kiirehditty vaikka niistä mainitsin. Pitää asiasta kysyä ensi viikolla äitiysyksikössä, kun menen ultraan. Minulla on myös haiman vajaatoiminta joten aika varmasti tulee radi, koska nytkin siis minulla on ruokavaliohoitoinen 2tyypin diabetes, mutta olen sen saanut pidettyä remissiossa enkä ole tarvinnut lääkkeitä, mutta varmasti raskaus muuttaa asian..
Pitkä sepustus, en ylläty jos ei jaksa lukea kaikkea, mutta jännittää eka raskaus sairastumisen jälkeen, koska tietää et oon jo vanhempi synnyttäjä ja kun on valmiiksi riskiraskaus, joten kiva purkaa täällä vähän tuntoja.