Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ei ole höpsöä. Tai sitten minäkin olen höpsö, kun odotan että on sellainen maha ja raskauden vaihe, ettei enää tarvitse peitellä.Mä en osaa vielä haaveilla vauvasta, se tuntuu vielä tosi kaukaiselta. Mutta haaveilen keskiraskaudesta. Kun alkaa jo olla mahaa, mitä silitellä, ja tuntisi liikkeitä. Vähän höpsöä
Mää haaveilen tästä myösMä en osaa vielä haaveilla vauvasta, se tuntuu vielä tosi kaukaiselta. Mutta haaveilen keskiraskaudesta. Kun alkaa jo olla mahaa, mitä silitellä, ja tuntisi liikkeitä. Vähän höpsöä
Tätä olen miettinyt, että monesti ne köyhät muuttotappiokunnat panostavat lapsiperheiden palveluihin. Isot kaupungit, joilla rahaa luulisi olevan, sitten taas ehkä eivät. Se on tahtotila, mihin rahat laitetaan. Ainakin olen huomannut keskusteluista, että pienissä kunnissa varhaisultra tosi usein kuuluu neuvolaan. Kuten meilläkin täällä. On varmaankin pakko houkutella lapsiperheitä jotenkin, kun se kaupunki muine palveluineen ei ole se automaattinen houkutin. Toisaalta kaupungissa voi olla tarjolla useita yksityisiä klinikoita.Esikoisen aikaan ajattelin, etten tarvitse varhaisultra ja oli kiva yllätys, kun meidän neuvolassa sellainen tehtiin 9+. Sen jälkeen opin, että on olemassa myös keskeytynyt keskenmeno. Nyt katselin jo yksityiseltä aikoja. Mutta meidän lähimpään järkevän hintaiseen sellainen menisi monen viikon päähän. Joten on se ja sama odottaa neuvolan ultraa. Täytyisi vain varata neuvola-aika ja varmistaa, että neuvola lääkäri edelleen varhaisultraa käynnillä.
Varmasti ultra ja osaaminen maksaa, mutta saisi se silti mielestäni kuulua jokaisen neuvolan palveluihin. Meilläkin ultra on vanha ja ultraava lääkäri tekee töitä myös muualla. Mutta silti meidän köyhä muuttotappiokunta on pystynyt sellaisen pitämään. Sillä myös tarkistettiin vauvan tarjonta ennen synnytystä, jotta synnärillä ei tulisi enää niin paljon yllätyksiä.
Edelliset menetykset sekä lapsettomuus ovat aiheuttaneet niin paljon pelkoja, oikeastaan ihan trauman, että en todellakaan kestäisi odottaa positiivisen testin jälkeen kahta kuukautta nt-ultraan asti. Siis sitä tietoa, onko siellä ketään (äidilläni on ollut kaksi tuulimunaa) tai onko ketään elossa. On tuskallista elää arkea hallitsevassa pelossa ja epätietoisuudessa viikkoja. Varhaisultra hellitti pelkojani huomattavasti tässä raskaudessa. Oli ihan eri olo sen jälkeen, vaikka eihän se kerro kuin sen hetken tilanteen, jatkosta ei kukaan voi luvata mitään. Joka tapauksessa olen nyt pystynyt olemaan myös onnellinen raskaudesta.Mikä teillä on suurimpana syynä miksi haluatte varhaisultraan? Mulla neljäs lapsi tulossa (toivottavasti) enkä ole koskaan käynyt varhaisultrassa. En ole kokenut sille siis mitään tarvetta niin sillä mietin että miksi niin moni siihen haluaisi mennä.
Tuo on todella ymmärrettävää! Menisin itsekin. Liekö tällainen tausta sitten niin yleinen vai löytyyköhän muitakin syitä.Edelliset menetykset sekä lapsettomuus ovat aiheuttaneet niin paljon pelkoja, oikeastaan ihan trauman, että en todellakaan kestäisi odottaa positiivisen testin jälkeen kahta kuukautta nt-ultraan asti. Siis sitä tietoa, onko siellä ketään (äidilläni on ollut kaksi tuulimunaa) tai onko ketään elossa. On tuskallista elää arkea hallitsevassa pelossa ja epätietoisuudessa viikkoja. Varhaisultra hellitti pelkojani huomattavasti tässä raskaudessa. Oli ihan eri olo sen jälkeen, vaikka eihän se kerro kuin sen hetken tilanteen, jatkosta ei kukaan voi luvata mitään. Joka tapauksessa olen nyt pystynyt olemaan myös onnellinen raskaudesta.
Mutta olen kuitenkin aina sanonut, että ei varhaisultra ole välttämätön, jos odottajalla on hyvä ja tyyni olo odottaa nt-ultraan asti.