Yksinodottajat 2011

Sitte ku vauva syntyy nii eiköhä sitä saa monee asiaa selvyyden ois vaa kiva jos ne olis jo valmiiks selvät. :D
Niin eiköhän noilla isoimmilla hankinnoilla pääse jo jonkunmoiseen alkuun... vaikka onkii vähä semmoi fiilis että nyt kaikki heti valmiiks.
Vooi eei mahaki alkaa olee raidallinen!
Hieno juttu susan että ootte isän kanssa puhuneet ja väleissäki jopa! Niin hyvä ku kummatki haluaa pitää lapsestaan huolta:)
 
Mäki oon miettiny tot pukeutumis juttua että mitähä mä laitan sille päälle ku tullaa sairaalasta ettei vaa tuu kylmä eikä kuuma.. onneks ei varmaa vielä siihe aikaa oo iha mitää pakkasia!
 
Yritin jo pariin otteeseen kommentoida, mutta valitettavasti ne häipyivät bittiavaruuteen, kun sivut nyrjähtivät nurin...

Kannattaa ottaa selvää asioista ja järjestelläkin niitä niin pitkälle kuin mahdollista nyt ennen synnytystä. Sen jälkeen kun tuppaa olemaan hormonit sekaisin, takomaan takaraivossa väsymys yösyötöistä ja -herätyksistä jne, niin sitä ei välttämättä ole ihan parhaassa terässä hoitamaan asioita. Niin se luulin minäkin (ihan muissa asioissa), että onhan sitä aikaa sitten, kun synnytyksestä on selvitty...

Ensinnäkin tuosta lapsen elatusasiasta... Sopimukset lapsen elatuksesta ja tapaamisesta tosiaan tehdään sossussa lastenvalvojan juttusilla. Ja ne sopimukset kannattaa tehdä kirjallisesti, vaikka kuinka olisi hyvät välit exään = lapsen isään... Nimittäin viimeisimmässä Kelan lehdessä olikin juttua Kelan elatustuesta, jota siis Kela myöntää ja maksaa - jos elatusvelvollinen ei maksa hänelle määrättyä elatusmaksua. Tuen saaminen edellyttää kuitenkin sitä sossun päätöstä - tai tuomioistuimen päätöstä elatusavusta.

Isyyden vahvistaminen onkin sitten tarkkaan mietittävä juttu, mitä se tarkoittaa loppupelissä, mitä siitä seuraa. Lapsella on isyyden tunnustamisen myötä oikeus elatukseen isältään, oikeus isän sukunimeen ja perimysoikeus. Isoja juttuja. Ja vaikka sen isyyden vahvistaisikin, niin sehän ei vielä takaa sitä "oikeaa isyyttä", hellyyttä, huolenpitoa ja osallistumista lapsen elämään millään tavalla (kuten ei nuo tapaamissopimuksetkaan sen puoleen). Kannattaakin miettiä asiaa myös siltä kantilta, mitä siitä seuraa ja miten se vaikuttaa lapsen elämään, jos isyyttä ei vahvisteta lainkaan...
 
khariNe

osaatko sanoa kuinka tuon isyyden tunnustushomman pystyy välttämään...
itsellä kun tuo on nyt pian edessä?  pyrin täysn yksinhuoltajuuteen mutta eipä se niin helppoa olekaan mitä vielä ennen synnytystä kuvittelin..... niin paljon mutkia tullu matkaan että huhhuh... ja kukaan ei ole osannu mua neuvoa...
 
En oo varma, mutta olen kuullut näin. Isälle lähetetään paperi jossa pyydetään tunnustusta ja siinä on joku aikaraja. Ja sun pitää se sen jälkeen myös allekirjoittaa ja hyväksyä. Eli eihän sun tarvitse sitä sitten allekirjoittaa jos et halua. En ole varma tästä asiasta meneekö juuri näin. Mutta tuosta linkistä minkä musicbox laittoi (ylempänä) Voi asiaan saada hieman enemmän selvyyttä.

Tsempiä ja jakksamisia sulle kans!!
 
Niin jooo.. Tää on kyl semmoi juttu ettei tätä voi oikee selvittää ennen syntymää :s tai joo kyl tiiän mitä mieltä lapsen isä on siitä tunnustuksesta hän ei sitä näillä näkyvin halua tehä.
 
Juu, ei sitä isyyden tunnustamista voikaan tehdä ennen syntymää. Mutta kuten sanoin, asioista voi ottaa selvää kyllä jo ennen syntymää. Väsyneenä ja hormonihöyryisenä kun kaikki ON vähän konstikkaampaa, uskokaa pois ;)

Jos lapsen vanhemmat eivät ole naimisissa lapsen syntyessä, äidillähän on automaattisesti yksinhuoltajuus. Isyyden tunnustaminen ei tätä automaattisesti muuta, vaan tilaisuudessa kysytään, miten lapsen huolto on ajateltu järjestettävän. Äiti voi ilmoittaa, ettei halua luopua yksinhuoltajuudestaan. Se onkin sitten asia erikseen, miten isä siihen reagoi, suostuuko mukisematta vai vastustaako, ja mitä sitten isän reaktiosta seuraa.

Lapsihan on äidin nimellä laitoksellakin tyyliin "Möttönen poikavauva", jos vanhemmat eivät ole naimisissa (näin ainakin omalla kohdalla). Tieto lapsen syntymästä menee sairaalasta väestörekisterinpitäjälle ja sieltä edelleen sossuun, ja homma toimii niin, että nimenomaan lapsen äidille (ei siis isälle) lähetetään sossusta kirje, jossa pyydetään ottamaan yhteyttä tämän isyys-asian hoitamista varten. Kun eihän sitä isää ole vielä vahvistettu, ainoa "varma" tieto on äidistä... ;) Nojoo. Tämä siis tapahtuu melko pian synnytksen jälkeen, ihan parissa-kolmessa viikossa. Mikä on mielestäni kyllä vähän huono asia, kun juuri silloin on vielä pää aika pyörällä kaikesta, synnytyksestä, vauvanhoidosta, hormoneista, väsymyksestä jne. Siksi kannattaa jo nyt miettiä, miten haluaa lapsen asiat järjestettävän, siis nimenomaan nuo isyyden tunnustamiset ja sen yhteydessä lapsen huollosta, asumisesta ja tapaamisesta sopiminen.

Äsh, aina unohtuu jotakin... Sitä piti vielä sanoa, että kannattaa etsiä käsiinsä opus "Musta tulee perhe", kirjoittaja Eve Mantu. Siinä on fiksuja huomioita ja vinkkejä yksinodottajalle ja yksinhuoltajalle (kirjoittaja on ns. totaali-yh ja järjestänyt jonkinlaista toimintaa ainakin pk-seudulla yksinhuoltajille)!
 
Niiin onha se aika hormonihöyryistä ilmeisesti mitä nyt olen nähnyt..
 Onneksi oonki nyt saanut mietittyä lapsen kannalta asiat valmiiksi.. :) Tuosta kirjasta oon joo kuullut ja aion hommata sen käsiiini..
 
Täällä olis huomenna LA, mutta tuskinpa toi pikkunen tuolta vielä haluaa tulla.
Laskeutunu on hienosti jo ajat sitten ja supisteluitakin on, mut muuten paikat vielä ainakin torstaina äitipolilla käydessä lääkärin mukaan "täysin epäkypsät".
Että yli tässä mennään ainakin päivillä, ellei viikoillakin.. emoticon

Alkaa oleen kyllä niin turhauttavaa! Mahakaan ei ole mikään pieni ja haluis sen pikkusen syliin sieltä... Ja enkä kyllä jaksais tuolla phks:ssa äitipolilla koko ajan ravata, kun matkaakin on jonkin verta ja aina saa sumplia kyytejä, kun ei pysty ite selän takia ajamaan.

Eniten ehkä jännittää minkä kokoseks kerkee tuo pikkunen kasvamaan.
Viime viikolla paino arvio oli 3900g ja sellasta vähän yli neljää kiloa lääkäri meinas painon olevan kun syntyy.
Saa nähdä mitä ne sanoo taas ensiviikolla äitipolille mentäessä, että paljonko on kasvannu.

Mitäs teille muille mammoille kuuluu? 


 
Tsemppiä Susanille : ) Piakkoin se sieltä tupsahtaa ja saat oman nyytin syliin :)

Täällä menny ihan hyvin, ei sen kummemmin vaivoja ole ollut. Tukala olo välillä ollut, vaikka tää mun massuni on suht pieni. Eilen tuli vietettyä oikein kunnolla aikaa pihalla ku siskon kans laitettiin takapihan pihalaatat uudelleen paikoilleen. Mukavasti sujui päivä.
Tänään äiskä tulee mun luo imuroimaan ja pesemään lattiat. Imuroiminen ei enää niin kätevästi sujukkaan kuin ennen niin äiskä lupasi autella. Sitten pitäis mennä neuvolaan ja sen jälkeen kaverini tulee kylään, jonka kanssa koitamme sumplia pientä reissua. Hotelli varattais ja vietettäis vain aikaa yhessä ennen vaavin syntymää : )
Jotenkin tuollanen reissailu tässä vaiheessa raskautta arveluttaa, mutta en kyllä anna sen olla este. Eiköhän kaikki ihan hyvin mene kun ei ressaile : P

 
Vauvas taitaa viihtyä oikein kunnolla :< mutta kyllähä se sieltä jossain vaiheessa tulee. :)
toivotaa ettei siitä nyt ihan hirveen isoa kuitenki tule..
Onko ne puhuneet milloin meinaavat käynnistää? siinä on omat hyvät ja huonot puolet.
Tänne ihan hyvää mitä nyt meinasivat että olis raskausmyrkytys mut onneks ei ollu! Vauvan paino arvio on n.3100g.. mutta noiha voi heittää aika paljonkin.
Yks lääkäri jopa meinas että tulis ennen marraskuuta, mutta saas nähä nyt.
Päivät alkavat tuntuu toosi pitkiltä ku odottelee sitä pientä<3
 
Ai teilläki on noi selkäkivut pahoja. Sama täällä ärsyttää ku sitä joutuu tosi monessa asiassa pyytämää läheisiltä apua, vaikka ne kyl auttaa mielellää.
Ihmeessä kannattaa ottaa ilo irti siitä et pääsee viel vapaasti liikkumaa vaavin kaa ei niin helppoa!
 
Toihan kuullostaan musicbox kivalta ajatukselta! Vielä kun kerkeää niin kannattaa tehdäkkin jotain tollasta, vauvan kanssa ei sitten olekkaan niin sitä omaa aikaa.
Ite en juurikaan oikeestaan koko raskausaikana ole tehnyt mitään ihmeellistä, kun väsymys ollu aika kova, eikä innostusta muutenkaan riittäny. 

äspee, kysyin viimeks sitä, kun tosiaan aika vaikeeta täältä ravata siellä äitipolilla käymässä. Ei ainakaan viellä aio käynnistää, kun paikat niin "epä kypsät", että ei kannata. Ja sano, ettei ne mielellään, ellei ole just raskausmyrkytystä tai vauvalla hätää. Mulla, kun ei oo ku verenpaineet koholla ja siks seurataan.
Saa nähdä mitä ne nyt siellä torstaina sanoo.
Toivoisin kyllä, että lähtis itestään, olis kuulemma helpompikin niin.

Hyvä ettei sulla sit ollu mitään raskausmyrkytystä. :) Mistä syystä epäilivät?

 
Okeei eli nyt sit oottelette et paikat "kypsyis". Toivotaa et lähtee itestää kohta puolee. Nii käyt päksis? Jouduks sä sitte kuinka useesti ravaa siel?
Noo ne epäili siitä ku löyty proteiinia virtsasta mutta se sit oli hävinny vkl aikana lääkäri sano että voi johtua siitä että oon liian useesti käyny pissalla :D Huvittavaa että semmonenki on mahollista :D
Kohta mä näänki doulaani jännittää vähäse!
 
Joo päksissä käyn, kerran viikossa oon nyt käyny rv 36+ lähtien. Nyt siis torstaina viides kerta.

Siis se häviäminen vaiko löytyminen johtuis liiallisesta pissalla käynnistä? :o Noh, joka tapauksessa kuullostaa aika ihmeelliseltä.

Oi, jännittäis kyl varmaan muaki! Toivottavasti on mukava. :)
 
Okei joudut joo aika useesti käymää. Siihe vielä kaikki neuvolakäynnit vai?
Tuu sit kertomaa ku vauva on syntyny ja miten meni! :)
 siis sitä proteiinia ois tullu sen liian useesti pissaamisen takia... :D
No mutta onneksi kuitenki se hävis kummittelemasta sieltä..
 
Jep, neuvolakäynnit lisäks.
Toisaalta ihan kivakin, on kahdesti viikossa pikkuseen liittyvää ja kerran viikkoon pääsee näkemään pikkusta. Onhan siinä tietty aina se poli maksu, kun äitipolilla käy, mutta kyllä sen siitä voinkin maksaa, että tiedän pikkusella olevan kaiken hyvin. :)

Kuullostaahan hassulta toi, että olis proteiinia liiallisen pissaamisen takia tullu. :D Ihme ettei mulla sitten ole, kun parhaimmillaan 20 min välein joutunu vessassa juoksemaan.
 
Niin joo on siinä hyvätki puolet ja ku on kuitenki äippäloma nii hirveesti tässä vaiheessa muutakaa tekemistä etenkää yhtä hyödyllistä oo. :) Mä kävin kans siel rv 25 alkaen parin viikon välein kasvukontrollissa.. Olisin varmaan tullu hulluks huolesta jos en ois päässy näinkää useesti näkemään pikkusta, mutta ny pe päätti ettei enää tartte tulla ku kohtaha sen pitäs syntyykkin.
No on joo ku luulis sen just silloin näytteen olevan puhtaampi! :D eihä sille mitään maha ku pitää vähä välii käydä pissaamassa semmossen lusikallisen! 
 
Mitäs tänne yksinodottajille kuuluu kun on tämäki keskustelu ny vähä hiljentynyt : )
Tuli mieleen onko täällä loppusuoralla (ja toki muussakin vaiheessa) olevat miettineet jo vauvvelille nimiä : ) ?
 
Takaisin
Top