Yhtä sun toista vaivaa

Oon nyt muutamana yönä herännyt suonenvetoon jalassa. Ei kiva.

Pombomushu, mulla sama juttu, verta tulee nenästä. Alkuraskaudessa tuli aina vaan vähän verta kun niisti, mutta nyt niistäessä tulee ihan kirkasta verta ja iltapäivällä tosiaan sitten hyytymiä. Ärsyttävä vaiva. Ei ole vielä onneksi siinä pisteessä, että se veri itsekseen valuisi nenästä.

Alkuraskaudessa vaivasi pahaolo ja oksut 24/7, nyt kun niiden puolesta vointi on parempi niin mullakin prakas selkä.. Häntäluu on aamusta alkaen kipeenä ja kun lähtee liikkeelle niin säteilee oikealle alaselkään/pakaraan. Välillä ei voi oikeaan jalkaan varata ollenkaan :s iltapäivisin ja iltaisin alkaa selkä väsymään myös ylempää. Ja itsellä ei ole oikeastaan koskaan ennen raskautta ollut selkävaivoja.

Ihanaa, viikonloppuna heittäsi iskias niin ärhäkäksi että menetin käytännössä liikuntakykyni. Siis ihan tosissaan. Tarvitsin apua jopa tuolilta nousemiseen, ja jokaikinen pienikin liike aiheutti viiltävää tuskaa pakaraan. Luojan kiitos meni sitten sunnuntaina ohi, varmaan vauvat liikkuneet jotenkin parempaan asentoon tms. Huh huh, kyllä kysyi huumoria. :smiley-angry017

Lääkäri soitti tänää ja kertoi että verikokeissa on ilmennyt poikkeavaa kilpirauhasarvojen tiimoilta. TSH pitää olla alle 2 ja minulla se on 1.1, mutta T4V arvoni on 9.6 ja sen tulisi olla yli 11. (siis jos asian ymmärsin oikein...)
Parin viikon päästä otetaan uudet kokeet ja katsotaan onko lääkitys aiheellista.. MItä tästä pitäisi ajatella? Ensisynnyttäjänä kaikki tämä on uutta, ihmeellistä ja vielä pelottavaakin.

Mulla tuntuu lantion seudulla inhottavaa "kipua".onks tää nyt sitä kohdun kasvua?tosi ärsyttä vältä tuntuu kun istuu. :sad001

Suonenvedot ovat täällä taas. :( Magnesiumia otan päivittäin, mutta ei se ongelmaa kokonaan poista. Ei poistanut viimeksikään. Mukavasti siihen herää täälläkin usein yöllä. No, onneksi ei vielä ole niin paha, mutta ärsyttää jo valmiiksi, jos loppuajasta on samanlaista kuin viimeksi. Siihen jos vielä kesähelteet päälle, niin saa kyllä paljon kiskoa nesteitä ja suoloja, että pystyy liikkumaan ilman jatkuvia suonenvetoja. Viimeksi kyllä itseäkin vähän nauratti, kun välillä kesken lenkin alkoi vetää pakarasta suonta, eikä sitten hetkeen liikuttu mitenkään. Pakarasta kun vetää, niin lenkillä sille on paha mitään tehdäkään. :D Niitä aikoja odotellessa...

Ei vissiin mitenkään voi liittyä tähän raskauteen, mutta mulla on vasen käsi ihan **skana. Kipu alkoi joskus viikolla tuolta selkärangan ja lavan välistä ja nyt kun sieltä laantunut koko käsi on niin älyttömän kipeä! Olen ihan surutta vedellyt panadolia, mutta kun sekään ei tunnu auttavan kipuun :(

Onko kellään ilmenny aivan hillitöntä jalkasärkyä... Teen työkseni seisomatyötä ja päivän jäliltä jalka pohjat on aivan sairaan kipeät! Eilen emännöin appiukon hautajaiset ja tein niitä monta päivää, nyt ei meinaa kärsiä kävellä ja yöt menee valvoessa jalkasärkyjen takia... :P olen jo pidempään tehnyt seisomatyötä eikä koskaan ole sattunut jalkoihin näin paljon!!

Sama täällä, jalkoja pakottaa ihan vietävästi jos pitää seistä vähän pidempään. Ihon kutinasta, ootteko rasvaillu masujanne? Apteekissa suositeltiin Bio Oilia, onko hyvää?

Olen öljyntorjujien masua ihan normi vauva öljyllä ja mulla ainakin on auttanu, vaikka maha on kasvanut ihan hillittömästi, raskausarpia ei ole tullut.. :) eikä sen puoleen kutinaakaan mahanahkassa... Muutoin kyllä taas aurinkoihottumat on alkaneet jo vaivaamaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä raskauden kanssa...

Suonenvedot ovat alkaneet täälläkin!:/ Melkein joka yö ja useampaan kertaan... Välillä saa huudon kanssa nousta sängystä ja painaa jalkaa lattiaan.. Välillä suonenvetoa on jopa takareidessä, eli ihmepaikat:p En tiedä sitten auttaisiko, jos joisi vettä enemmän ennen nukkumaanmenoa..

Voi kun nuo suonenvedot on ikävä vaiva!

Mä olen aika hyvävointinen ollut kun pitkä pahoinvointikausi meni ohi 15 raskausviikon paikkeilla. Harjoitussupistukset mulla on selvästi lisääntyneet, mutta niistä en ole huolissani kun viime raskaudessa niitä oli päivittäin tosi paljon ja silti loppuun asti selvittiin kunnialla :) Joku hetki sitten mulla oli muutamien päivien ajan istuinluut ihan mielettömän kipeät ja ajattelinkin että tästä ne vaivat alkavat, mutta ohitse menivät onneksi nekin. Välillä tulee väsyneitä hetkiä, mutta kaikenkaikkiaan on kyllä helppo raskaus ollut tähän mennessä!

Känkkis- Kilpirauhasjutuista ei mun mielestä kannata olla kovin huolissaan. Raskauden aikana ne saattaa vaihdella tosi paljon ja mistä tietää, jos raskauden jälkeen et tarvitse mitään lääkitystä enää.
Itselläni on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta jo 9-vuotiaasta lähtien, mikä on harvinaista, koska useinhan tämä ilmenee vasta naisilli keski-iässä :) Annostuksen määrää on muuteltu jatkuvasti labrakokeitten ja oman fiiliksen mukaan. Raskauden aikana usein pitäisi heti nostaa annostusta, mutta mulla sitä ei jostain syystä nostettu, niin itse nostin omien tuntemusten mukaan ja viimesimmät labrakokeet nostivat vielä vähän annostuksen määrää.
Oireita taudissa on paljon ja jokaisella myös eri "vahvuisia". Lääkäri osaa varmasti jonkin verran neuvoa ja katsoisin ehkä netistä itse lisää luotettavista lähteistä, kuten kilpirauhasliiton sivuilta. Sinuna en kuitenkaan panikoisi asiasta ja oikealla lääkityksellä se pieni heitto arvoissa tasaantuu :) Tsemppiä jatkoon!

Kellitys ja Bonni: Mullakin on suonenvetoja, mutta muistin sen vasta juuri tätä palstaa luettuani. Niitä on nimittäin vain öisin, kun olen ihan tokkurassa enkä ole aamuisin muistanut koko tapausta.

Muuten ei kyllä ihmeempiä vaivoja lukuunottamatta pahoinvointia keskiraskauteen asti. Viime raskaus oli täysin oireeton, mutta nyt kun olo on energinen ja etova olo taaksejäänyttä, pidän kuten orvokki81 tätä tosi helppona raskautena. Vointeja muillekin!

Täytyy vielä lisätä itsekin, että kaiken kaikkiaan on ollut tähän mennessä aivan ihana raskausaika, ei mitään suurempia vaivoja, joten nuo suonenvedot ja puolesta välin alkaneet supistukset ovat ainoat ja kans todellakin pienet vaivat sen rinnalla, mitä vois olla! Energiaa on riittänyt yllättävän hyvin ja pienen kasvua ja potkuja on ihmeellistä seurata:) <3

ALkuraskauden pahoinvointi oli itselläni onneksi vain nimellistä. :)
Selkä ja lonkkakivut sain tuossa viikon 17 paikkeilla, mutta ovat onneksi jo helpottaneet (koputtaa puuta) kun olen "lomaillut" töistä muutaman viikon. Raskausdiabetes diagnosoitiin 30.4 eli rv:llä 26 ja siinä hoitona insuliini.

Itselläni yöunet karkasivat jossain tuossa helmi-maaliskuun vaihteessa (laskettu 7.8).

Sairaslomalla olen väsymyksen vuoksi ollut jo 1.5 asti, eikä helppoa ole ollut, nimittäin se sairasloman saaminen.
Tayssissa sanoivat, että olen työterveyden potilas, koska nukkumattomuuteni johtuu työstressistä. Työterveydessä taas vetoavat kaikessa siihen, että: "raskaus ei ole sairaus ja nukkumattomuus on ihan normaalia sinun tilassasi". Työterveys ja neuvola pompottelevat minua niin kuin jumppapalloa edestakas, eikä kumpikaan tunnu ottavan tosissaan väsymistäni.

Viikko kerrallaan olen nyt sairaslomalla ollut. Koko sairausloman olen saanut hypätä lääkärissä työpsygolokista lähtien (jonka ainut neuvo oli, että jos et jaksa, niin irtisanoudu !?!?!).
Olen jo niin väsynyt ramppaamaan lääkäreillä, että päädyin hakemaan aikaistettua äippälomaa (8.6. alkaen).
3 viikkoa vielä pitäisi jaksaa tätä lääkärirumbaa.
Se on varma, että vastuulliseen seisomatyöhöni työhöni en suostu palaamaan näillä kolmen tunnin katkonaisilla yöunilla!

Onko kukaan muu tuntenut olevansa väliinputoaja lääkärijärjestelmässä?

Täällä on tapahtunut positiivista kehitystä siltä osin, että lonkka- ja nivuskivut ovat lähes kadonneet. Aiemmin oli siis tosi tuskallista liikkuminen ja varsinkin liikkeelle lähtö istumasta tai makaamasta. Nytkin kyllä aamuisin ensimmäinen ylösnousu vähän sattuu, mutta paikat nopsaan vetreytyy, ja muuten saa toimia päivän suht kivuttomasti. Mutta selkä toki väsyy tosi nopsaan, ja kaikenlaista särkyä on sitten nimenomaan tuolla keskivartalo-osiolla. Ja suonenvetoherkkyyttä löytyy myös, kuin myös ajoittain levottomia jalkoja. Onneksi harvemmin!

Takaisin