Yöunet

Huh, enpäs oo piitkään aikaan tännekkään jupissut. Meillä käytetään vielä nestemäistä ilmavaivoihin tarkoitettua lääkettä. Nyt lyö ihan tyhjää et mikä sen nimi on. Mut selkeesti nukkuu huonommin jos en oo muistanut antaa. En vaan tiedä onks noitakaan hyvä syödä kovin pitkään..
Viime yö meni loistavasti. Heräs syömään kun menin nukkumaan ja siitä nukkui 5,5h. Sen jälkeen heräili tosin n. tunnin välein mut on se ihanaa nukkua noinkin pitkään yhtäjaksoista unta.
Meillä yöt on ollu tosi vaihtelevia, mut paljon on ollu öitä et herätään parin tunnin välein, välillä ei mee tuntiakaan.
Mut esikoinen nukku 2kk iässä jo täysiä öitä tosi paljon, niin kai mun pitää kokea ne huonosti nukutut yötkin. :D

Voi hitsi JaneDoe kun ei löytynyt selitystä eikä apua... mutta olet oikeassa, ei ole kivaa syöttää antibioottia pienelle koko aikaa. Meillä on pojalla nyt kolmas kuuri menossa! Huh.

Niin se vaan nyt taitaa olla että jos ei mitään akuuttia löydy niin on aivan normaalia että vauvat nukkuu huonommin tai lähinnä ennalta arvaamattomasti,eihän nää pikkuset oo maailmassa ollu kun max. 5kuukautta niin silleen kun aattelen tätä omaani kun valitin/tan että heräilee niin ei edelleenkään voi aatella että:vauva nyt nukut 8h ja piste. hermosto,suolisto kaikki kehittyy ei varmaan helppoo oo aina näillä pikkuihmisilläkään ittensä kanssa :D ehkä on liputettava sen puolesta että lapsi on kuitenkin terve eikä ole sattunut tälläerää allergioita jne.

Luin tuolta imetystukisivuilta, että kiinteet ei todellakaan oo auttanu yöunien tai unien ylipäätänsä pidentymiseen kun minäkin (taas) siinätoivossa niitä yritän puoliväkisin saada uppoomaan(ja ei uppoo) vielä 10kk siellä joidenkin mukaan heräilee useasti yössä..

Taitaa olla nou kän duu ja jaksettava vaan jatkaa etiäpäin

JaneDoe: en tiedä, mikä teidän vauvelin ikä on tällä hetkellä mutta meillä alkoi vähän 3kk:n jälkeen poika nukkumaan huonosti. Pahimmillaan heräili alle tunnin välein ja olin tosi rikkihajalla itse väsymyksen vuoksi. Myös nukkumaan käyminen oli työn ja tuskan takana. Tätä kesti n. 1,5kk ja nyt on alkanut jo näkyä käännettä parempaan. Edelleen heräillään syömään rintaa 2-3 kertaa yöunien aikana (n.21-08) ja kerran-pari vielä tuttia mutta nyt jo alkanut olemaan yhtenäisiä 2-3 tunnin unipätkiä. Nekin tuntuu lottovoitolta aiempaan verrattuna.

Sanoisin että meillä tämä oli kehitysvaihe. Poika alkoi silloin juuri liikkumaan enemmän ja myös ihottumaa pukkasi. Meillä oli myös (on edelleen) tuota pään pyöritystä ja vartalon vatkaamista. Herää siihen välillä mutta nukahtaa tutilla helposti uudelleen. Kyllä se tästä :D

Tanaan oltiin mammojen tapaamisessa ja poika nukkui yhteensa vain 1,5-2h paikkareita. No heti nakyi iltaunissa kun on jo kaks kertaa heratty reilun tunnin sisalla ja tuntuu nukkuvan levottomasti. Eilen nukkui 5h paikkareita yhteensa ja yon nukkui levollisesti 20-9 3-4 tunnin syottovaleilla eika valiherailyja. Eli ylivasymys huonontaa unia.

Villivadelma, mä toivon myös, että tämä on joku vaihe, joka joskus loppuu. Meillä vaan ollaan nyt 5kk ja 2vk lähtien on tämä vaihe ollut päällä. Viisi päivää oli yhdessä kohtaa parempaa nukkumista kun muksu heräsi vain syömään. Muuten meillä on nukuttu huonosti koko ajan. Nyt viime päivinä vaan erityisen huonosti meni myös päiväunet ja siksi melkein toivoin jotain syytä kuten korvatulehdus. Mutta näköjään se on vaan tätä meidän perusmeininkiä. Viime yö oli kuitenkin taas parempi, "vain" viisi heräämistä.

Voi ei JaneDoe, sympatiat ja tsempit sinne! Toivottavasti on tukiverkostoa että saat välillä levättyä!

Meillä vatkaamisen ja pyörimisen heräilyyn on helpottanut se, että nukutaan tällä hetkellä lähes kaikki unet vaunukopassa. Tiivis tila selvästi rauhoittaa. Kohta joudutaan siitä luopumaan kun ei poika enää mahdu sinne mutta siinä vaiheessa on muutenkin jo mahdollista pitää unikoulua ja yrittää luopua jo osasta yöimetyksiä.

Toivon teille parempia yöunia!

Tsemppiä huonounisten äiteille!

Meilläkin oli sitä huonoa nukkumista välillä, mutta nyt alkaa taas helpottaa ja rytmi löytyä. Ainaki taas pienen hetken kunnes tilanne heittää häränpyllyä jälleen. :D Ennen päiväunet onnistu vain vaunuissa, nyt alkaa sisäpäikkäritkin onnistua pikkuhiljaa, helpottaa paljon kun pihalla nytkin ihan järkyttävä lumimyrsky..

Ja yöunet on taas n. 19.30 - 7.30. Siinä yhdeksän aikaan saattaa vetasta lisää maitoa, mutta sitten nukkuu kahteen ja syö ja siitä menee viiteen tai kuuteen ja syönti.

Meilla eilinen meni paikkyjen osalta mannikkoon ja poika nukkui vain vajaat 2 h. Yolla sitten herattiin syottojen valissa arvelisin sen johtuneen ylivasymyksesta.Edellisena paivana poika nukkui 5h paikkyja yhteensa ja herasi vain syotoille. Paivarytmi nayttaa pelaavan isoa osaa younissa.

Tassa vahan toistoa...mammalla univajeesta aivot jaassa.

Pieniä erävoittoja saavutettu kun park yötä lapsi on syönyt kaksi kertaa kolmen sijaan. Tosin se kyllä herää siihen aikaan kuin ennen söi ensimmäisen kerran ja sitä saa sitten hyssytellä, mutta jospa se pian jättäisi heräämisen väliin kun tajuaa, että palvelu ei enää sillon pelaa. Sitten kun vielä oppisi itse nukkuessa kääntymään mahalta takaisin selälle ilman aikuisen apua niin olisi tyyppi valmis muuttamaan omaan huoneeseen pyörimään ja ähisemään. Niin ja sekin on kyllä pieni erävoitto, että ollaan siirrytty unipussiin kapalosta. Se on tosi vähän turhan iso serkulta peritty versio, joten taitaa olla reissu Ikeaan tiedossa, että saadaan paremman kokoinen järkevään hintaan.

JaneDoe, meillä tuo epeli ei käänny sängyssä omatoimisesti mihinkään suuntaan vaikka lattialla onnistuu jo. En tiedä missä vaiheessa se alkaisi unissaan onnistumaan.... Viime yönä eka itku oli 00:30, mutta nukahti omatoimisesti ennen kuin edes ehdin huoneeseen. Kuitenkin poika piti käydä kääntämässä vatsalleen 04:40.

Toivottavasti JaneDoe saatte pian siirrettyä vauvan omaan huoneeseen. Luulen että kaikkien teidän unet paranevat sen myötä kun järjestelyyn tottuu. Itse olen päässyt ekaa kertaa tosi pitkään aikaan oikein syvään uneen pojan "muuton" myötä. Herään itkuihin oikeasti ihan kuola poskella...

On oikeasti ilo kuulla, että edistysaskeleita on sielläkin otettu!! :)

Viime yönä herättiin piereskelemään, liekkö tuo omatekemä peruna-porkkana sose aiheutti.. Muuta uutta kun ei päivässä ollu.

Mutta on se huimaa kun yhtäkkiä unet paranee, tuntee ittensäkin ihan uudeksi ihmiseksi. :) Illallakin tyttö meni seittemältä nukkumaan eikä heränny seuraavaan 5 tuntiin kertaakaan!!! Ei ees tuttia tarvinnu käyä laittamassa. Piti rampata olohuoneen ja makkarin väliä ja tarkistaa aina että onko se ees enää hengissä :D

Hienoa lukea edistysaskelista! Kyllä se tästä pikkuhiljaa, yö kerrallaan! :)

Meillä tyttö nukahti eilen ennen kuin ehdin imettää illalla, joten loppuyö meni pipariksi. Heräsin NELJÄ kertaa imettämään. Voi purjo, kaali ja palsternakka, että hajotti! Mutta ei auttanut.

Niin monta yötä on mennyt hyvin ja suorastaan mallikkaasti parilla syötöllä. Tänään tsempataan, menen joogaamaan ja mies saa hoitaa nukutuksen. Saapa nähdä, nukahdanko loppurentoutukseen. ;)

Mä taidan olla vielä pitkään jumissa samassa huoneessa tämän äheltäjän kanssa.. Esikoisen kanssa en viitsi samaan huoneeseen laittaa kun sitten esikoisen unet häiriintyy ja vapaa makkari on heti esikoisen huoneen vieressä eli sekin on samasta syystä nou nou.. Eli mieluummin valvon itse kuin häiriinnytän kasvavan miehen alun unia. Ei sillä, esikoinenkin oli jo reilun vuoden kun siirtyi omaan huoneeseen mutta olikin huomattavasti levollisempi nukkuja kuin tämä toinen.

Reissussa poju nukkui ja nukahti yllättävän hyvin, en tiedä, oliko syynä matkasänky ja siitä parempi näkyvyys. Ei ollut samanlaista tuttirumbaa kuin kotona. Pitäisiköhän kotonakin testata pinniksen pohjan laskua niin näkisi paremmin sivuilleen, nyt kaiken peittää pinniksen reunasuojus. Sitten sen tutin palautus suuhun vaan hankaloituu. PItää miettiä.. :)

Aamutähti, mun tuttavan poika nukkui matkasängyssä miltei vuoden jonkun reissun jälkeen :) Jostain syystä nukkui siellä tosi paljon paremmin kuin pinniksessä.

Mä mietin tuota samaa, että sitten kun on kaksi vauvaa, että vaikea laittaa samaan huoneeseen kun luultavasti herättelevät toinen toistaan sitten. Eikä meillä ole kuin kaksi makuuhuonetta. Mutta muhun väsymys (varsinkin nyt) vaikuttaa hyyyyyvin kokonaisvaltaisesti enkä pysty mihinkään jos valvon paljon. Siksi oli nyt helppo siirtää poika toiseen huoneeseen kun ei enää öisin syö ja pääsääntöisesti herää vain kerran yössä.

Omassa huoneessa poika on myös nukahtanut omatoimisesti muutamia kertoja. Usein aamulla viiden jälkeen kuuluu juttelua, joka hiljalleen hiljenee muutamissa minuuteissa. Kun menee katsomaan niin tasainen unituhina käy. Tuollaista ei ole käynyt koskaan ennen.

Niin se vaan menee etta just kun luulet etta on jonkun oloinen rytmi niin menee palikat ihan uusiks. Viimeiset kolme yota on ollut tosi levottomia. Perjantaina pojalla jai paikkarit vahiin ja miehen sisko tuli meille viikonlopuksi. Lue: viikonlopun ylivireys. Poika on heraillyt ja nukkunut vain kevytta unta eika ole saanut itsenaisesti tai imettamatta jatkettua unia ja nyt on roikkunut tissilla viimeiset 24h. Lieko tulee halipula yolla ja pitaa paasta aidin luo kun paivalla tati ja isi on hoitanut enemman seka liikaa virikkeita. Olen nyt yksin pojan kanssa viikon niin saa nahda jos unet palautuu.

Meillä on nyt pari viime yötä olleet ihan jees heräilyjen suhteen.Toissayönä heräsi vain kaksi kertaa mikä on ennätys ikinä ja viimeyönä kolme kertaa joista kahtena imetin. Mutta tämä meidän pikku mies on päättänyt että unet loppuu kello 6.00 ja silloinhan se on aamuhommat aloitettava kun toinen niin ilmoittaa. Ennen nukkui kuitenkin sinne puol kaheksaan joka sekin alussa tuntui aikaisekta mutta tällähetkellä luksukselta. Toivottavasti on taas joku PIKAISESTI ohimenevä vaihe!

Voi ahteri nää aamut! Nyt herra on päättänyt, et taas voitais alkaa kuuden sijasta heräämään viideltä. Yöt menee siis ihan lepposasti, max yhdellä syötöllä ja oon tyytyväinen, kun illallakin suht hyvin nukahdetaan. Mut nää aamut.

Kauhea narina ja kälätys, ei tutilla hiljene vaan siis pitää herätä ja alkaa noita aamuhommia tekemään. Johtuukohan tää nyt kun alkaa olla valosaa (hämärää) niin aikasin... mitäköhän tää on kesällä :D

Eli papuliina, tiedän tunteen... :)

Juu, täällä alkoi papupata pölöttämään juurikin aamuviideltä. Ja ei auttanut mikään, edes rinta. Laitoin pari kertaa tuttia suuhun ja sen jälkeen leikin kuollutta. Kyllähän tuo pikkuneiti siitä pikkuhiljaa nukahti. Ja aloitti uudelleen seiskalta. Ja nyt taas nukkuu. :)

Libra, ei auttanut esittäminen, yritin myös lyödä läpi tän kuolleena lahnana olemisen. On vaan niin jäärä tää kaveri, et kun herätään niin herätään. Noh kun sit laitettiin kahvi tulemaan ja vaippa vaihdettiin ja vähän rupateltiin (eli semmonen reilu puoltuntinen) niin poika sit nukahti - vanhemmat kun on potkittu ylös.

Noh nukku sen puoltuntia ja nyt ollaan pystyssa oltu koko aamu, hirveä äheltäminen ja meno päällä. Koitan tässä saada aamupäikkäreille pikkuhiljaa... eilen nukkui koko päivänä varmaan sen 2 tuntia. Ekat päikkärit noin klo 15, eli ei normi aamupäikkäreit. Plaaaah...

Takaisin