Yöunet

Meillä kans on toi aamu viis suosikki aika ruveta kiljahteleen sängys. Muuten meillä nukutaan hyvin. Yhdeksältä menee nukkuun. ja lopulta sitten kahdeksan maissa joskus jopa puoli yhdeksän noustaan. Kerran pitää syöttää eli tuos viiden mais, muuten ei jatka unia. Hitto ku oliski kaks makkaria. Meillä pitäis yläkertaan tehdä lisää tilaa nyt kesän aikana mut näyttää huonolta. Isäntä vaan stressaa töistä. Ja mä en toista tälläistä talvea halua. Isäntä ramppaa miljoona kertaa yön aikana kattelees pihalle et tulookohan sitä lunta vai ei. Huoh. Onneksi muksu on nukkunu silti suht hyvin mut entäs kun kasvaa.... Kauhulla odotan ens talvea..

Voihan tutti sanon minä! Viime yönä kauhee tuttirumba. En ees jaksa laskee montako kertaa piti käydä nostamassa... Plääh! Pitiki mennä vähän niinku opettamaan pojalle ton härpättimen imeskely. Noh, jospa ens yönä sais nukkua... Tää kun ei ONNEKS oo ihan joka öinen ongelma.

Mä niin Sultti tiedän, miltä susta tuntuu. Voi tuttirumba sentään.. Mä olen nyt varovasti yrittänyt, että samalla kun palautan tutin, niin laitan käden hellästi rinnalle (jos nukkuis mahallaan niin varmaan laittaisn selälle), eli "tassutan". Toiveena olisi, että jatkossa rauhoitteluun riittäis pelkkä hyssyttely ja tuo tassutus ja hyvä tarkoitus olisi vieroittaa tutista jo tuossa 6kk:n tienoilla. Olen täällä aiemmin maininnutkin, ettei esikoinen oikeastaan koskaan tuttia huolinut, joten tiedän, että ilmankin pärjää vallan mainiosti.

Meillä on ollut levottomia öitä.. ennen kuin siirryn kotonakin matkasänkyyn (vauva arkea-ketjussa kerroin tästä) niin ensin eliminoin korvatulehduksen mahdollisuuden ja odotan, että tuo toinenkin alahammas tulee ikenestä läpi ja paine helpottaa. Meillä tosiaan flunssa vain jatkuu, oli varmaan kokonaiset 2 päivää, ettei pojalla ollut nenä tukossa. Yskitään myös kovasti ja esikoinen on myös ollut flunssassa. Joku sitkeä tauti täällä ilmeisesti nyt jyllää. Kuumetta ei kummallakaan ole. Tasan kaksi viikkoa sitten käytin lääkärissä viimeksi, silloin kaikki ok. En tiedä, kuinka paljon nuo hampaat lisäävät limaisuutta mutta nuo korvat on niin nopeasti tsekattu niin tiedänpä sitten varmasti, että levottomuus johtuu hampaista, eikä korvista.

Meille terkkari sano että hampaiden tulon yhteydessä on yleensä nuhaa ja tukkosuutta. En sit tiiä miten paljon. Tästä oon vaan arvioinu että meillä ei ainakaan hampaita vielä oo tuloillaan ku mukula terve ku pukki. :)

Hohhoijaa, meillä valvotaan.. En tiedä hampaatko ne tulee uniin vai mitkä. Ei siis varsinaisesti itke yöllä mutta semmoista kitinää, ettei haluaisi nukkua. Viime yönä heräsi puolen yön aikaan, edellisestä syötöstä 4,5 tuntia niin minä fiksuna ajattelin että imetänpä hänet takaisin uneen, kuten normisti.. eipä onnistunut. Sitten aloitettiin se juttelu ja hymyily ja minä leikin kuollutta.. ei mennyt läpi täälläkään. Hetken höpötteli ja nostin takaisin sänkyynsäkin ja jatkoi höpötystä siellä kunnes se vaihtui kitinäksi, johon minä tietenkin tarjosin tuttia...about 100 kertaa kunnes nukahti kahden tunnin valvomisen jälkeen. Sen jälkeen taas neljältä ylös, eli kaksi tuntia unta ja sama rumba mutta nyt vain tunnin.. sitten kuudelta ylös ja herätys. Nyt meni 8:30 ekoille päikyille. Viime yö oli aika samanlainen..

Meillä nukahdetaan yöunille nykyään taas helpommin, tosi harvoin on semmoista itkuhuutoa enää, mitä oli jokin aika sitten ilmassa mutta sitten nämä yöunet on alkaneet häiriintymään entistä enemmän.. voihan sleeping regression sanon minä!! Nytkö tämä valvominen vasta todenteolla alkaa!!?? Toivottavasti on jokin vaihe ja paranee kun tämä flunssa lähtee pois ja se toinen hammas puhkeaa. Hitsi jos tämmöinen jää päälle..

Aamutähti, Valitettavasti voin sanoa, että I feel you. Siis mitkä yöunet?! Ikää 5 kk ja valvominen on pahempaa kuin pikkuvauvana. Esimerkiksi viime yönä hereillä oltiin 22:30, 00:50, 3:15 (minkä jälkeen itse en enää saanut unta), 5:15 (mies vaihtoi vaipan ja nukahdettiin kaikki), 6:35, 6:55 (jolloin mies nousi vauvan kanssa). Siis ei vauva oikeastaan itke, vaan valittaa, ettei halua nukkua, ja jokeltee. Haluaisi siis seurustella. Ja kyllä, päivän aikana seurustelemme paljon, eli siitä ei voi olla kiinni, ja kyllä, vauva menee nukkumaan samaan aikaan kuin aina ennenkin. Voi, kuinka toivon, että tämä vaihe loppuu ennen kuin alkaakaan!

Myös päivärytmi on heittämässä häränpyllyä. Neuvolasta sanottiin, että niin usein käy, kun vauva kasvaa ja alkaa hahmottaa ympäristöään paremmin, että täytyy vain noudattaa sitä tuttua päivärytmiä ja laittaa vauva nukkumaan uniaikoina, vaikka olisi kuinka virkeä. Että vauva sitten kyllä nukahtaa, kun on väsynyt, ja sitten se rytmi siirtyy öihinkin. No, neuvo laitettiin heti kokeiluun, ja nyt 60 min myöhemmin, tyttö nukkuu. Taisteluvoitto.

Nooo, nyt tynnyrillinen kahvia naamaan, kyllä se tästä taas. Tänään vauva siirtyy omaan huoneeseen ja unikoulu alkaa siitä parin päivän päästä, jos ei ihmeitä tapahdu ennen sitä. Mutta koskahan tässä saisi itse nukkua? Siis vaikka edes 5 h putkeen mutta joka yö? Kysynpähän vain.

Täälläkin valvotaan :| Voi perse sanon minä! Poika on syntymästään asti nukkunut niin hyvin, se oli kuin unelmaa! Ja oltiin jo siirtymässä siihen, et ei syöty öisin sitä yhtäkään kertaa mitä aiemmin... mutta nyt: on täs muutamana yönä KOKO ajan ähissyt ja vähdännyt ja vehdannut sängyssään. Pyytää tuttia, rauhottuu hetkeks (5min) sit taas vinkuu ja ähisee vaik tutti olis suussakin. Ja myös nukahtamiset yöunille on ollu samanlaista. Ennen söi ja puoliunessa siirsin sänkyyn, jonne jäi ja nukahti. Vaan ei enää... Mietin, voiskohan johtua porkkanasta ku alotettiin se just. Tänään en antanu, katotaa kui käy.

Eilen illalla molemmat pojat vastusteli unta. Isompi poukkoili pisin huonetta ja pienempi ähels ja puhis. Mä sit ku olin aikani ravannu olkkarist makkarii rauhottelemaa pient ja viemää isompaa takas sänkyy ni päätin jäädä sinne istumaan. En puhunu mitää ku olin vaa ni sit ne nukahti. Huoh..... En jaksais nyt yhtään tällast sirkust joka ilta.

Heinukka, tytölle tuli juurikin porkkanasta kovasti mahavaivoja, vaikka yleensä on melkoinen teräsvatsa. Että voihan se olla hyvinkin se. Toivotaan. :)

Mä kans meinasin just viikonloppuna keitellä porkkanasosetta ja maistatuttaa pojalle sitä, onneksi en tehnyt. Olisi meinaan nämä kaikki vaivat menneet sen piikkiin tai ainakin olisi yksi potentiaalinen syypää lisää, mitä voisi pohtia. Esikoiselle muistan, että peruna aiheutti isoimmat kitinät ja silloin alkuun ihan häiriintyneen kakankin.

Päivärytmistä sen verran, että toki se reissussa poikkesi totutusta, siinäpä yksi syy lisää mietittäväksi :) Mutta täällä kotona rytmi on kuitenkin ollut päivisin jälleen aika sama kuin ennen reissuakin, eikä päivärytmin kanssa olekaan juuri ongelmaa. Ongelmana on vaan nuo yöt..Mitkä yöunet indeed. Ja meilläkin mennään nukkumaan samoihin aikoihin kuin ennenkin. Meillähän on aina ollut noin puolen tunnin haitari suuntaansa tuossa rytmissä ja samoin myös seurustellaan päiväsaikaan. Pakkokin seurustella kun muuten se olisi pelkkää kitinää.. No joo, viihtyy jo hetkiä leikkimatollakin mutta paljon saa tosiaan viihdyttää edelleen.

Mä kans uskaltaisin sanoa, että tää on nyt pahinta valvomista, mitä meillä on oikeastaan koko vauva-aikana ollut. En edes uskalla mistään lukea aiheesta ainakaan vielä, että kuinka tämmöset jää juurikin tässä iässä päälle jne jne

Voi häiriintynyt kakka :D Mutta joo, kuulostaa siltä et porkkana saattaa olla tän takana. Nyt tänään taistelin 11:sta saakka poikaa unille ja se nukahti hetki sit. Ehkä pari päivää nyt pidän sen porkkanan poissa ja katon rauhottuuko ku kaikki porkkana tulee ulos tosta pojasta.

Täälläkin nyt taistelua yöunien kanssa. Tyttö meinaa myös herätä aamulla jo 6-7 aikaan vaikka aiemmin ollaan heräilty aikaisintaan klo 8, yleensä 9 maissa. Aamulla herää juttelemaan 6 pintaan ja samaa tekee myös yöllä. Leikin kyllä aina onnistuneesti nukkuvaa niin, että tyttö nukahtaa tunnin höpöttelyn jälkeen yöllä, mutta aamulla ei meinaa toimia millään vaan pitää nousta. Tätä on näköjään selvästi liikkeellä.. Illalla mennään nukkumaan samaan aikaan kuin aina ja yöt menee ok sinne jonnekin klo 2 sti, mut sit alkaa aamuyön heräilyt ja itteä sitten tuppaa väsyttämään aamusta. Onneks ulkona on mieletön ilma ja auringosta saa kivasti energiaa (+pannullinen kahvia) :D

Toivotaan, että tää on vaihe, joka menee pian ohi!

Ei teillä heinukka mitään flunssaa tms ole ollut, että voisi olla korvissa jotain? Tai sitten niitä surullisen kuuluisia hampaita? Voihan se olla se porkkanakin, sehän on tosiaan helppo testata :)

Mä en oikeesti enää tiedä mitä tuon jantterin kanssa tekee, äsken heräs päiväunilta, tai niin luulin. Pari tuntia oli vetänyt unta palloon ja oikein pirteä jutustelu kuuluu itkuhälyttimestä ja kaveri silmät suurina katselee hyvällä tuulella vaunuista ja juttelee kaikessa rauhassa. Noh, minä siinä moikkasin ja juttelin jotain takaisin, otin vaunut sisälle ja nostin pojan sohvalle ja aukaisin haalarin. Heti ihan kauhee kitinä ja valitus (semmoinen väsyvalitus), ei sitten muuta kuin haalarin vetskari kiinni ja käänteisessä järjestyksessä takaisin pihalle, pari vaunun heijausta ja nukkuu taas. Siis miksi pitää kesken unien herätä pölisemään hetkeksi kun selvästi vielä väsyttää? Ei voi ymmärtää.. siis ihan hereillä hän oli oikeasti, silmät auki ja seurasi mua. Hetken jutteli vielä kun vein takaisin mutta ei mennyt oikeasti varmaan minuuttia kauempaa kun silmät oli kiinni ja tuhina vaan kuului. Tuli itsellekin ihan pöljä olo, että miksi mä edes sisälle hänet toin.. vaikka merkit olikin niin selvät. Tuo haluu selvästikin hämätä ja huijata mutsia jo nyt.

Sen verran lisään, että on nyt reilun tunnin vetänyt tuon ihmeheräämisen jälkeen unta taas palloon.. Kait se nukuttaa kun yöt vehtaa. Enkä jaksa kyllä herättää, ei sitä kitinää jaksa kuunnella, jos unet jää kesken. Ja olen kyllä tehnyt sen havainnon, että hyvin päivällä nukuttuaan nukkuu hyvin myös yöllä ja nukahtaakin helpommin. Näin siis ainakin ennen näitä nykyisiä yöhulinoita, joiden oireet alkaa näköjään tulemaan päiväuniinkin... voi vauva sentään :)

Ja teille Libra todellakin soisin, että tämä vaihe menisi nopeasti ohi (toki muillekin mutta Libralle erityisesti). Eikös sulla ole kohta töihin paluu?

Kylla ne aamuyot on ollut tosi levottomia taallaki ja syodaan pitkaan ja hartaasti. Useasti klo 5 otan viereen jotta nukkuisi viela viimeisen patkan seiskaan asti. Paivalla nukkuu itsenaisesti max 1h ja tanaankin minun kainalossa 2h.

Juttelin tanaan yhden aidin kanssa jonka poika oli heraillyt 4-5kk:n iassa noin 45min valein. Siis voi apua! Sanoikin etta se oli tosi vaikeeta ja viela 3-vuotiaanakin herailee yolla.

Sitten juttelin yhden laakariaidin kanssa eilen joka oli yhden yon 6,5kk:n iassa huudattanut nyt 8kk poikaansa ja han nyt kuulemma nukkuu lapi yon.

jeih, meillä nukuttiin koko yö :D (herättiin 6:20)

Ostettiin sellanen muksun valmis tetra puuroa (vadelma) ihan vaan kokeiluksi. Söi semmosen puoltetraa ja nukku ku tukki. Täytyy taas ilalla kokeilla ja jos näyttää, et puuro auttaa, niin ottaa sit osaksi iltarutiineja.

Etanainen, noi rokotukset ovat kyllä siinä mielessä kurjia kun saavat hetkellisesti aikaan kaikkia ikävyyksiä. Toivottavasti loppuyö meni paremmin!

Voihan rokotukset tosiaan!! Just tajusin, jos tämä flunssa nyt helpottaisi ja tuo hammaskin puhkeaisi niin saadaanhan me tosiaan ensi viikolla ne tehosteet. Siis voi tutti sanon minä!! Tutista riittäisi taas enemmänkin asiaa mutta sen kyllä sanon, että on tosiaan kaksijakoinen tuo meidän poika. Viime yönäkin yritin hellästi sormella pidellä sitä tuttia, ettei heti tippuisi ja samalla pidin kättä rinnalla. Eikös se jätkä ottanut kätensä ja repinyt sen tutin sieltä välistä ihan itse ja sitten kitisemään kun ei enää ole tuttia suussa. No daaa..?

Muutenkaan en usko, että hänen imutarve on niin suuri, kun ei ole koskaan juuri rinnalla pitkiä aikoja viihtynyt mutta tuosta tutista on tullut paha tapa. Just puhuttiin miehen kanssa, että mahdollisesti pääsiäisenä kokeillaan vieroitusta kun hänelläkin on pidempi vapaa ja poika alkaa olemaan sen 6 kk, jolloin imemisen tarve vähenee luonnolisestikin. Ilman itkuja siitä ei selvitä, se on varmaa. Toisaalta tuo tutti helpottaa monta asiaa mutta helpottaa lähinnä siksi, kun vauva on tottunut siihen. Jos olisi tottunut esim. syliin tai pelkkään hyssyttelyyn, kuten esikoinen aikoinaan, niin ei tuttiakaan kaipaisi. Näin mä olen ainakin tän pähkäillyt koska ei se arki todellakaan ollut ainakaan hankalampaa ilman tuttia silloin esikoisen vauva-aikana.

Tutti tosiaan on kyllä asia, josta minäkään en oikein tiedä mitä mieltä olisin. Meillä helpottui silloin ekoina viikkoina elämä 150% kun saatiin poika edes jotenkin tutti hyväksymään. Mutta se meidän alku olikin vähän erikoinen muutenkin. Seuraavalle olen sanonut työntäväni tutin suuhun heti kun päänsä tuolta ulos tyrkkää. Mutta meilläkin poika on melkoista tuttisotaa harjoittanut öisin.

Nyt kuitenkin aivan yhtäkkiä viime yönä nukkui heräämättä koko yön ja nukahtikin ilman tuttia. Aamulla jatkoi uniaan vain vatsalleen kääntämällä eikä mies ollut edes tarjonnut tuttia. Äsken nukahti ilman tuttia vaunuihin. Huudon kanssa kylläkin, mutta nukahti.

Ehkä Aamutähti teillä tuo tutista vierottuminen käy samalla tavalla? Jospa se venkslaaminen on vähän sen merkki, että tuttia ei niin enää tarvitse. Meilläkin nimittäin näitä "ihme"nukahtamisia edelsi jakso tuttisäätöä.

Meillä on parin viikon päästä 5 kk rokotukset ja sitten varmaan flunssa ja sitten korvatulehdus. Joten nytpä kannattais nauttia näistä öistä!

Takaisin