Yöunet

Triina meilläkin pieni yskii :( Ja kumpiki poika rohisee... On noi pienet nuhanenät vaan nii säälittävii reppanoi. Vaik ei noita meijän nuhaneniä tunnu asia paljoo ahdistavan :D

Ei täälläkään muuten toi yskä tai nuhaisuus tunnu vaivaavan, mutta aamuyöllä oli selkeästi vaikea olo. Annoin 5ml panadolia, jonka jälkeen rauhoittui nukkumaan. Ehkäpä kurkku oli yskimisestä kipeä.

Täytyy myöntää et olen kyllä kovin kateellinen niille ketkä saa nukkua, meillä herätään 4-5kertaa vaikka eilenkin kokeilin unisyöttöä klo 21 kun menin itse sänkyyn niin eiikös herätty jo klo 23 ja sitten 1 ja...lista jatkuu.

Puuroa aion nyt illalla jotenkin saada suuhun sörkittyä kun en omista isompaa reikästä pulloa,lusikasta ei kauheemmin tykkää kun ei oo tottunut,saa nähä mitä tuloo.

Meillä myös herättiin 4 kertaa viimeyönä. En oo kokeillut tuota triinan puuro reseptiä ku meillä syödään toinen päivän sose annoksista klo 19 mutta ehkä täytyy koittaa yöunille mentäessä jos sama meininki jatkuu.Välillä meillä kyllä nukutaan 4-5 tuntia eka pätkällä mutta välillä vaan reilu pari tuntia.Loppu yö on aina sitä parin tunnin välein heräilyä.

Eipä onnistunu puuron anto kun ilmeen mukaan päärynä on todella pahaa :D joten se siitä sitten.

Pah, viime yönä herättiin taas :P 1:30, joka siis todella aikaisin ja sit vielä noin 05... toi oli vaan joku vahinko, et poika nukku koko su-ma yön :D

Tukkimiehen kirjanpidon mukaan herätyksiä yöllä 9, joista pari kestoltaan puolisen tuntia. Taisin iloita liian aikaisin tosiaan. Tai no, ei tätä enää koliikiksi voi sanoa kun itkua ei tule päivän mittaan paljoakaan, mutta mietin vaan, milloin neuvolassa aletaan tutkia asiaa jotenkin. Muutenkin kuin kuuntelemalla suolistoa keskellä päivää. Jos ongelma olisi vain suoliston hidas kypsyminen niin luulisi, että alkaisi pikkuhiljaa olla valmista kun on muuten normaalisti kehittyvä lapsi kyseessä. Ja päivisin piereskelee vain sillon tällöin. Jotain tapahtuu öisin kun jotkut niistä menee näin totaalisen pieleen vatsanväänteiden ja piereskelyn takia. Ruokailu tai mikään ei selitä sitä vaihtelua, mikä yöstä toiseen on. Tosin täytyy itseä taputtaa olkapäälle- jos joku olis sanonut, että nukun huonosti 5kk ja olen yhä jossain määrin järjessäni, en olisi uskonut!

JaneDoe, minusta on ihmeellistä, ettei teitä ole lähetetty lastenpolille. Täällä koliikkitapaukset lähetetään perusteellisiin tutkimuksiin hyvin herkästi. Mekin pääsimme lastenpolille parin itkuviikon jälkeen vaikka refluksista ei silloin tiedetty vaan koliikiksi laskettiin.

Nostan sulle hattua ja kunnioitan sua todella syvästi. Mulla on ollut nyt elämässä vähän kriisiä ja poika ollut todella räkäinen, joten olen valvonut eri syistä nyt viikon. Ja olen todellakin menettämässä järkeni ihan pian.

Todella nostan hattua JaneDoelle, Triinalle ja muille, jotka ovat vieläkin järjissään kaiken valvomisen jälkeen! Ihan huikeita mammoja ootte! :)

JaneDoe pistä neuvolan porukka koville siellä, eihän tuo nyt oo mistään kotosin, etteivät tee asialle mitään! Suututtaa sun puolesta.. :(

Hävettää valittaa kun teillä joillakin on vielä pahempia öitä, mutta... Viime yönä herättiin kahden tunnin välein, mikä on tosi harvinaista meille ku yleens nukutaan joko koko 10h yö syömättä tai sit herätään kerran n. 7-8h nukahtamisen jälkeen.. Ja 6 jälkeen ei nukkunu ku ehkä 5min pätkissä 9 asti. Huooooh...

Kyllä omat murheet taas tuntuu pieniltä kun lukee muiden juttuja.. meillä sentään pääsääntöisesti nukutaan hyvin, ihan muutamaa harvaa poikkeusyötä lukuunottamatta. Mutta se valveilla olo, mikä siinä on, ettei jakseta olla hyvällä tuulella kuin parikymmentä minuuttia korkeintaan, sen jälkeen alkaa kitinä. Vaatii jatkuvaa huomiota, kanniskelua tai jotain, eikä sitä ole ihan niin helppoa tarjota kun on tuo isompikin veljeksistä huolehdittavana.

Mä olen myös arponut kaikki mahdolliset vaivat kitinän syyksi, hänellähän on aika pitkät olleet nuo kakkavälit (noin 5-10 päivää) ja paljon ilmavaivoja, siis tosi paljon ja täysimetyksellä mennään. Mutta allergia ym. epäilyt voi varmaan unohtaa, kun nukkuu kuitenkin noin hyvin ja on siis hyvälläkin tuulella noin yleensä eikä ole enää aikoihin raivonnut rinnalla. Näin siis sanoo mulle järjen ääni mutta jotenkin sitä haluaisi saada tuolle kitinälle jonkin syyn. Eikä se kakkaamattomuuskaan häntä tunnu vaivaavaan ja pierutkin tulee vaan kun vähän kylkeä kääntää..

Tuntuu tosiaan, että meidän syy taitaa olla olla vain ja ainoastaan suuritarpeinen vauva. Liian helpolla päästiinkin esikoisen kanssa... Näin mä olen ainakin tämän yrittänyt järkeillä. Välillä vaan ottaa ihan totaalisesti hermoon se kitinä ja ettei viihdy kuin hetken samassa paikassa, vaikka itse olisi vieressä..koko ajan pitää olla naurattamassa, heiluttamassa lelua, kanniskelemassa tms. Tai vaihtoehtoisesti kuunnella sitä kitinää. Välillä on parempiakin päiviä, nyt näitä vaan on ollut jo useampi putkeen niin just nyt ottaa pannuun.. pahoittelut avautumisesta. Onneksi nukkuu pidemmät päikkärit ulkona, ehdin olemaan esikoisen kanssa, tekeen ruokaa, vähän siivoon kun esikoinenkin nukkuu jne.. ja käymään täällä teille purnaamassa :)

Yöunista puheenollen, monikin on valittanut, että on menneet yöt hulinaksi. Googlettakaa huvikseen " 4 months sleep regression". Löytyy aika paljon juttua aiheesta. Itseä huvitti, että vauvan unta varten on perustettu ihan palveluita.. esim. http://www.babysleepsite.com/. Tuolta saisi puhelinkonsultointia "edullisesti", vain aloitusmaksulla 299 dollaria. Koskahan nämä rantautuu suomeen? :) No joo..off topic, mutta tuolla haulla löytyi ihan hyviäkin juttuja :)

Muokattu viimeksi:
JaneDoe koska teillä on seuraava neuvola? Tai onko teillä vakuutusta, jos kävis yksityisellä kysymässä mielipidettä..?

Aamutähti, meiltäkään ei löydy lasta, joka viihtyisi kivasti lattialla tai sitterissä lelujen kanssa. Kitinä on enemmän kuin tuttu ääni myös meillä!

Vastavirrassa, on meillä vakuutus ja lapsen ollessa noin kuukauden käytiin yksityisellä pariin otteeseen plus lapsi oli hoidossa mun työkaverilla, joka on lastenlääkäri. Ei kukaan oikein keksinyt mitään. Sanoivat vaan, ettei mikään silloin ainakaan viitannut mihinkään vakavampaan ongelmaan, allergiaan tai mihinkään muuhunkaan. Puhuivat, että koliikki loppuu yleensä 3-4kk iässä ja siihen voi liittyä ilmavaivoja. Noh, nyt on 5kk kohta menty näin ja varsinainen koliikki on kyllä ohi, mutta ilmavaivat ovat öisin lähes ennallaan. Jos neuvola ei viikon päästä auta niin varaan varmaan taas ajan yksityiselle. Vaikka on se vakuutus niin toivon aina ensin palveluja kunnalliselta. Jotenkin ahdistaa ajatus siitä, että kuljetaan kohti Jenkkilän systeemiä,jossa ollaan terveysasioissa vakuutusyhtiöiden armoilla. Yritän siis omalta osalta olla olematta osa systeemiä joka siirtää terveydenhuollon peruspalveluja yksityisiin käsiin. Mut tietty jos ne on edelleen sitä mieltä, että tsemppiä ja iloista mieltä niin kyllä se siltä, niin yritetään taas yksityisen kautta.

On se hassua miten vaiheittain vauvan kanssa mennään. Viime viikolla natiainen heräs joka yö varmaan 6-10 kertaa. Nyt muutaman yö menty yhdellä herätyksellä. No pitää nauttia tästä niin kauan kun tätä kestää :D

JaneDoe tsemppiä! Valitettavasti luulen, että joudutte turvautumaan yksityiseen. Oon kuullu niin monen monituiset kerrat eri ihmisiltä siitä, miten neuvolassa vaan todetaan, että "tuo on ihan normaalia vauvoilla, tsemppiä eloon". Oon sitä mieltä, että vanhemmat tuntee vauvansa parhaiten ja osaa arvioida vauvan vointia. Jos sun äidinvaisto sanoo, että vauvallasi ei kaikki ole hyvin, niin olet mitä luultavimmin oikeassa. Vaadi kuitenkin ensi kerralla neuvolassa tutkimuksia/lääkärille pääsyä.

Päteekö tuo äidinvaisto toisinkin päin? Jos neuvolassa epäillään tai arvellaan jotain mutta oma vaisto sanoo muuta, niin ketä uskoa?
En ole osannut olla monestakaan asiasta huolissaan ennen kuin neuvolassa on jostain asia mainittu. Sitten onkin heti alkanut erilaiset kauhukuvat, sairaudet ja huolet pyörimään mielessä...

Takaisin