Yöunet vauvan ja myös äidin

Meidän yöunet on viimeisen kuukauden ajan ollut yhtä helvettiä suoraan sanottuna. Poju on ollut ihan hirveän levoton, kääntyilee ja vääntyilee, POTKII, vispaa käsiä , tiputtaa tutin ja lopulta itkee jos en reagoi... Monena yönä pisin pätkä unta on ollut 1 tunnin, sitten vartin ja puolen tunnin välein heräilyä.. Oon ollut ihan poikki, nyt on kuitenkin muutama yö menty alle 10 herätyksellä, niin sekin tuntuu jo että hyvin menee :D

Täällä valvotaan... Tai siis äiti valvoo, ei vauva. Ruokin neidin 1,5 h sitten ja hän nukahti saman tien, mutta mä en saa unta!! Oon tulossa kipeeks. Nenä tukossa, kurkkuun ja päähän särkee. No kohtahan tässä on jo edessä uus syöttö... Ehkä valvon siihen saakka :(

Täällä valvotaan kanssa. Iskä otti ja meni saamaan flunssan ja potee sitä niin miesmäiseen tapaan, että koko perhe sen kuuluu. Tyttö tottakai nukkuu levottomasti pinnasängyssään, kun iskä köhii ja niistää kova äänisesti. Yritäppä siinä sitten itse nukkua, kun molemmilla puolilla hyöritään. Pakko oli ajaa mies sohvalle, jotta me tytöt saadaan edes vähän kunnon unta. Syötinkin tunnin aikaisemmin kuin yleensä. Varmaan tarvitaan aamusta vielä toinen syöttö ennen heräämistä. Toivottavasti ei jää päälle, kun yhdellä syötöllä ollaan menty jo lähes 2kk.

Täällä herättiin viime yönä neljä kertaa normaalin yhden-kahden sijaan. Toivottavasti on tiheää imua eikä tuu tavaksi. Vähän väsyttää kun unet on tuntia-puoltatoista kerrallaan. Ikää nyt 3 kk ja 1 vko että ikä sopis tuohon tiheään.. Kauhee hinku tissille oli aina kun heräs. No, kahvia koneeseen ja neuvolaan rokotuksille. Nyt toivotaan ettei niistä tulis pahasti oireita!

Täällä on kans yöunet olleet repaleisia. Kolmisen kertaa herää syömään, ja eka unipätkä on enää max 4 h, sen jälkeen herätään 2-3 tunnin välein. Mietin että saakohan poju päivisin riittävästi maitoa vaikka ihan tyytyväiseltä kyllä vaikuttaa päivällä. No toissa päivänä nostin sitten päiväannosten määrää todella reippaasti, ja viime yönä heräsi vain kerran syömään, heräsi kyllä pari kertaa ennen sitäkin mutta ihan tutti riitti silloin. Kaveri herää (noustaan siis ylös) edelleen viiden kuuden välissä, ja ekat päikyt otetaan jo n. kahdeksan aikaan.

Muokattu viimeksi:
Jo helpotti äidin ja neidin unia, kun flunssainen iskä häädettiin sohvalle nukkumaan. Tää äiti sai nukuttua 4.45-7.30 tänä yönä. Nyt iskä ja neiti on päikkäreillä ja itse tarttis tehdä viis ja miljoonaa kotityötä, kun ovat jääneet roikkumaan alkuviikosta. Ja ei varmaan tartte edes sanoa, että tätäkin äitiä väsyttää. Onneksi mies lupasi, että saan huomenna nukkua pitkään, jos hänen vointinsa on parempi. Viimeksi olen nukkunut pitkään useampi viikko sitten. Viime viikolla annoin peräti kolme kertaa miehen nukkua pitkään (hällä oli iltavuoroviikko). Ei aina mene tasan nää nallekarkit tän nukkumisen kanssa, mutta pääsääntöisesti saan nukuttua kunnon yöunet vaikka yöllä vastuu neidistä on aina mulla. Ja neitikin tosiaan söi vaan kerran yöllä, joten saadaan yörytmi pidettyä :)

Toissa yö oli ihana taas. Neiti nukkui 22.30-4.30 ja 4.45-8.00. Muuten meidän yöt on lähes tulkoon samanlaisia kuin Autumn kirjoitti. Vakio on että 4 herätään yössä ja syömään. Voi nukahtaa, mutta herää 10min päästä uudelleen. Nl lääkäri kehotti testaamaan vellejä jotta saataisiin öihin yhtenäisyyttä. Nyt maistellaa eka päiväseltä ennen ku uskaltaa yötä vasten antaa.
Hörpyyttämällä oon nyt antanut kun tuttipullo on meillä se paha.

Oletteko kuulleet 4 kk yöhulinoista? Se voi olla syy rauhattomiin uniin, samoin tiheän imun kausi imetetyillä...

Nuo teidän huonommatkin yöt kuulostaa niiiiiin luksukselta meidän öihin verrattuna, jos on vaan se neljä herätystä niin se on ihan superhyvin. Meillä nukahdetaan vaihtelevasti klo 21-23 ja herätyksiä on niin paljon ettei niitä jaksa ees laskea, kun ei ehdi uudestaan nukahtamaankaan useimmiten. Onneksi vauva heräilee kunnolla uuteen päivään vasta klo 8.30 aikoihin, niin saapa edes pötkötellä... Aiemmin nukkui suurimman osan yöstä omassa sängyssään ja vasta aamuyöllä otin viereen kun unet muuttui levottomaksi. Aion kyllä sanoa tästä neuvolassa jos vielä kauankin jatkuu, nyt 4 viikkoa takana tällaista... pari parempaa yötä välissä... Sori taas valitusavautuminen, mutta kun väsyttäääää... :D

Meillä justiina kesti n. 4 viikkoa mainitsemasi yöhulinat! Ehkä teilläkin olis toivoa että kohta helpottaa. Ymmärrän täysin totaalisen väsymyksen, kun parhaimmillaan sai puolen tunnin välein herätä läpi yön. Oli se rankka vaihe !

Meillä nää hulinat on kestäny tammikuun lopulta asti. Vois rueta rauhottumaan. Vakio on tosiaa tuo neljä heräämistä ja sit on nää 1-1.5 välein heräämiset. Päivittäin vaihtelee. Hyviä öitä 0-1 viikossa, siis sellaisia että saa äitikim levätä hyvin. Noh eipä meillä ne hyvät ja täydet yöunet kestänykkään kun ehkä 2 viikkoa. Ensi yölle painottuvat masu ja koliikki hulinat ja sit tää. Hulinoita hulinoiden perään :D Ehkä tässä vielä joskus nukutaan, positiivista että se nukutus sirkus on vähentynyt. Oon alkanu nukuttaa typyä kyljeljään ja taputtelen hellästi selkään. Ennen aloitettiin nukuttamiben 19, mutta nyt vasta 21-22 sillä neiti nukahtaa vasta 22.30-24.

Jospa tosiaan pikkuhiljaa helpottaisi :) niin ja sitä en tarkoita, etteikö vois olla väsynyt vaikka herätyksiä ei montaa yössä oiskaan, kuitenkin varmasti vaikea nukahtaa uudestaan tms ja kyllähän ne katkeamattomat unet tekis poikaa meille kaikille :)

Voimia kaikille yöhulinoihin! Joo tuntuu vähän tyhmältä ruikuttaa kun joutuu heräämään vaan muutaman kerran yössä, mutta väsyttää silti kun poju tosiaan nousee ylös jo siinä viiden aikaan aamulla, ja itse en todellakaan ole mikään aamuihminen... Nukuin melkein koko raskausajankin tosi huonosti ja katkonaisesti, varsinkin loppuvaiheessa niin väsymystä on kertynyt jo pitkältä ajalta. Tuntuu että ekat 4 kuukautta syntymästä meni ihan hormonihuuruissa, mutta nyt tämä väsymys alkaa todella jo painaa!

Ei ole Autumn ollenkaan tyhmää, luultavasti muakin väsyttäis vaikka ois vähemmän herätyksiä, just ku on tuota univelkaa jo raskausajalta :) ja tuo kukonlaulun aikaan ylösnouseminen teillä on kurjaa, meilläkin oli sitä aluksi pari kk, mutta nyt onneksi viihtyy jo pidempään sängyssä, vaikkakin sitten levottomasti.. mulla vaan alkaa mennä jo hermot kun tuntuu, ettei ehdi ollenkaan nukahtaa kun vauva jo heräilee/pyörii ja potkii ... Huoh... Tsemppiä meille kaikille!

Justiina89 ootko kokeillut kapalointia? Meillä jossain vaiheessa kun poju nukkui tosi levottomasti niin käärin kapaloon, se rauhoitti kovasti. Vieläkin joskus käärin jos yrittää hirveästi hangata naamaa illalla nukkumaan mennessä, ettei siis ihottuma pahenisi.

Oon kokeillut ja oli meilläkin toimivaa, valitettavasti oli pakko lopettaa kun pojalla tulee siinä niin hirveä hiki, että pussilakana on ihan märkä :( vaikka ois vaan vaippasilleen.. Harmi sinänsä. Silleen sain tutinkin pysymään hyvin, mutta en viitsi hauduttaa toista. Ja herra sai sen kapalon toisinaan auki, mutta se johtui tod näk pelkästään äidin kkapalointitaidoista.:D

Onko kellään kokemusta unipussista?

Tytöllä oli pari viikkoo vähän rauhattomampia öitä ja heräs joskus viisikin kertaa, mutta nyt on muutama yö menny yhellä syötöllä. On ollu ihan luksusta.

Pakko hehkuttaa, mutta meillä nukuttiin viime yönä kertaakaan heräämättä. Neidillä unta 21.00-7.15, äidillä 23.30-7.15.

Tää äiti kyllä kiittää, että sai sitten kesän nukkua koko yön putkeen. Viimeinen kolmannes juostiin öisin vessassa ja kärsittiin selkäkivuista ja viimeiset 4kk on täytynyt pitää maitobaaria auki. Tähän voisi melkein tottua.

No että ehdin kirjoittaa typyn nukkuvan... Niin joo nukkuuhan hän. Herää vain 1h välein syömään. Mies nukkuu sohvalla, niin neiti on mun viekussa että ei tarvii pinniksen ja sängynväliä ravata. Neiti kyllä hienosti jatkaa samantien unta, mulla se ongelma nyt on kun takaisin nukahtaminen kestää ja kohta sit jo herätään. Normaalisti kahtosin kelloa nyt että ihanaa neljä, vielä saa nukkua... Nyt, vasta neljä. Nousisin jo mielummin ylös kun tappelisin nukkumatin kanssa.

Me oltiin eilen Aleksin kanssa tupperikutsuilla illalla. Itseeni vähän jännitti et mitenköhän mahtaa mennä ku kutsut alko klo 18 ja aleksilla tapana mennä yöunille siinä 18.30.... hienosti meni ja käyttäytyi oikein mallikelpoisesti :) ja mää niin ajattelin että varmaan nukkuu hyvin yön, kun sitten klo 20.30 pääsi vauva nukkumaan. Joopa. Klo 00 taas tapansa mukaan heräsi syömään ja klo 2 eteenpäin heräili tunnin-puolen tunnin välein :o huhheijaa. Ja ihan normaaliin aikaan 6.30 vaati jo päästä aloittamaan uutta päivää. Tästä viisastui sen verran ainakin että ihan sama meneekö sillon 18 jälkeen nukkumaan vai myöhemmin niin yö menee samalla kaavalla :D

Me laitettiin neiti eilen tuntia aiemmin nukkumaan kuin normisti. Silti yöherätykset normiaikoihin!! 00.30, 03.30, 05.30 ja 06.30 ylös. Mutta iltakitinät oli paljon pienemmät. Että ehkäpä tästä tulee tapa ja iskä ja äippä saa vähän enemmän yhteistä kahdenkeskistä aikkaa :)

Takaisin