Yöunet vauvan ja myös äidin

Meillä on unipussi käytössä, ihan vaan sen takia kun poitsu potkii peiton aina pois päältä. Se on kyllä ihan näppärä, ja pysyy lämpimänä kun nostaa pinniksestä viereen syömään ja takas pinnikseen. :) Unen laatuun/pituuteen en oo kyllä eroa huomannut pussin kanssa tai ilman, mutta meillä on aina nukuttu hyvin. Jaksamisia heräilijöille! :)

Joo, mä kans tykkään et illalla on omaa aikaa kun poika menee aikaisin nukkumaan :) ja sit itse oon kuitenkin melko aamuvirkku niin ei haittaa nousta sillon kuuden jälkeen ylös. Paitsi sillon kun ei oo saanut nukuttua :D

Mä taas meen mahdollisimman pian nukkumaan kun pikkunen nukahtaa. Enpä olis iltavirkkuna uskonut muutama kuukausi sitten että meen illalla ysiltä nukkuun :D Yritän saada koko sen ajan nukuttua mitä pikkunenkin, nykyään kun heräillään seiskalta. Sekään ei kuulu äipän normirytmiin :) Ehkä kun alkaa nukkua koko yön tai edes kerran syömällä uskallan jäädä miehenkin kanssa valvomaan hetkeksi ;)

Meillä oli viime yö jo vähän parempi, mutta aika usein sai taas nousta nostaan tuttia.... en kyllä ole yhtään varma kuinka useesti. Alkaa olemaan kai jo niin väsynyt ettei muista montako kertaa yöllä ylös joutuu nousee :o eiks jossain näillä main ole sanottu et äidit alkaa olla väsyneimmillään kun hormonit tasottuu ja ei enään niin auta väsymykseen ?? Mä just muistelin kuinka tulin synnäriltä vauvan kanssa kotiin ja aloin ensimmäisenä siivoomaan?! :P en kestä. Nyt mietin et mitähän sillon oikein päässä liikku ? :D ja olin kuitenkin sairaalassa sen 4 vuorokautta ja nukuin yhteensä sinä aikana valehtelematta vaan muutaman tunnin :o aikamoista. Ehkä nekin univelat saa maksettua joskus vuonna 2020 :D tsemppiä meille kaikille näihin heräilyihin ja valvomisiin! Täytyy vaan muistaa ettei tää ikuisesti jatku, vaikka välillä siltä tuntuiskin.

Tosiaan kyse voi olla ns. Neljän kuukauden yöhulinoist... Mulla ainakin muka vähän helpottaa jos on joku "syy" valvomiselle, se tarkoittaa sitä, että se voi joskus vielä helpottaakin :) Meillä ehkä on helpottamaan päin, nyt on jo useampia öitä mennyt noin viidellä herätyksellä :)

Meillä mennään nukkumaan myös jo klo 21 niin saa äippäkin tarpeeksi unta vaikka öisin heräilläänki. Kovasti vaihtelee yöt nyt kun Poika on 4,5kk. Lisäksi korvatulpat parantaneet jaksamista ja unen laatua :) kevyesti korvatulpat korviin niin ei herää pikku ähinöihin mutta kuulee jos itku alkaa tms. Neuvolasta ehdotettiin. Suosittelen!

En ollu hetkeen lukenut tätä ketjua ja huvitti kun jokaisella tilanteet eli päivä kerrallaan, mut sitähän tää vauva-arki on. Ystävän kanssa ollaan monesti kirottu, että vauvoilla on omia VAIHEITA ja niiden perässä pitäisi pysyä! Meillä yöt sujuu pääsääntöisesti niin,että nukahtaa about 21-22 aikaan ja se voi olla sitä, että nukahtamisen jälkeen pitää sängystä nostaa vielä muutaman kerra röyhtäisemään tai muuten syliin rauhoittumaan. Tassuhoito ei meillä ole oikein sujunut. Sitten nukutaan tällä hetkellä 7-8h ja herätään syömään, mutta ei enää nukuttaisi sen jälkeen, onhan siinä murulla jo pitkä yöuni takana syvää unta, eikä hän enää nukahda syvään uneen. Tämä oli mulle alussa melko rankkaa, kun itse olen melko väsynyt juuri aamulla siihen 7-8 aikaan. Ystävä sanoi mulle, että hyväksy se, ettet voi enää nukkua niin kuin haluat, vaan joku muu säätelee sun rytmiä. Tulee vielä aika, kun saat nukkua miten haluat mutta jonkun toisen rytmi on nyt se mikä määrittää. Iltatoimet aloitellaan päivittäin aina klo 20 paikkeilla, mutta nukahtaminen voi tapahtua tosiaan vasta klo 22. Mutta niin kuin joku kirjoittikin, pitäisi osata olla stressaamatta, ei lapsentahtisuutta turhaan mainosteta! Me äidit ollaan väsyneitä hyvin usein ja väsyneenä myös pinna kireällä. Mä saatan aamulla aamusyötön jälkeen laittaa lapsen leikkimatolle, että saan itse pötköttää sohvalla vielä hetken, mutta en edes yritä nukuttaa toista koska siinä viimeistään hermot menee. Tämä auttaa omaa jaksamista. Ja kun toinen on päikkäreillä, niin ei mua edes väsytä enää että itsekin nukkuisin päikkärit. :)

Tsemppiä meille jokaiselle valvomisiin! Nautitaan niistä hymyistä, nauruista ja uusien asioiden opettelemisesta aina kun voidaan!

Mun on ihan pakko nukkua neidin kanssa 1-2 päikkärit aamulla/aamupäivästä, jotta jaksan touhuta koko päivän. Vaikka yöt sujuu meillä kohtuullisesti ja perhepeti meillä auttaa tosi paljon kun ei yöllä tartte kauheesti valvoa, vaan tuuppaa vaan vaaville tissin suuhun ja nukahdetaan siihen molemmat uudestaan, niin on se kuitenkin ihan eri juttu jos sais nukkua kuusikin tuntia putkeen.

Huvittavaa oli tänä iltana kun laitoin neidin nukkumaan tossa puoli kahdeksan aikaan. Typy nukahti helposti ja mä pääsin melko nopeasti makkarista pois (tai niin mä luulin). Vartin päästä kuului makkarista iloinen kiljahdus ja kun kurkkasin ovesta, hämärässä näkyi vaan kaksi pientä jalkaa, jotka sojotti kattoa kohti :rolleyes: (iltajumppa oli ilmeisesti jäänyt tekemättä). Kun neidin viereen kömpi, typy oli ihan silmät palloina ja kikatti mut nähdessään. Se siitä omasta ajasta. Loppujen lopuksi neiti nukahti yhdeksältä. Oli taas oppinut niin paljon uutta tänään ja niitä oli ilmeisesti vielä pohdittava ennen kuin voi antaa unelle vallan.

Vaihdatteko öisin vaippaa jos ei ole tullut kakkaa? Mikä vaippa riittää ja minkä mittaisiin uniin?
Mä oon kerran yössä vaihtanut kun tuntuu että ei ihan tohon 13 tunnin töhön vaipat piisaa.. Mutta kovasti nykyisin poitsu siitä virkistyy, vaikka teen homman paikallaan sängyssä hämärässä :/ sitten saa taas rauhoitella nukkumaan...

Meillä vielä liberon 2 koko, en vaihda ellei tuu kakka, ei oo koskaan tullut yli,paitsi kerran kun olin unohtanut ilmeisesti kääntää pojan pippelin alaspäin :D onhan se vaippa aamulla pulska, mutta ei haittaa yöunia :)

Ps. Meillä herättiin viime yönä vain KAHDESTI!!! :) ennätys :)

En mäkään vaihda vaippaa ellei ole kakkaa, harvemmin on. Aina yöllä imettäessä päässä soi 'älä kakkaa älä kakkaa' Meillä Liberon 3 (vai 4, se 4-9 kg vaippa) ja onhan se pullea aamulla. Ei tunnu pikkuista haittaavan ja peppukin on hyvin kestänyt.

Poika ruppee joka ilta 21 nukkumaan, joskus 2 aikaa haluaa tuttia ja vasta 6 aikaan syödään ja siitä jatketaan unia 9 asti. Jos erehyn ottamaan viereen niin sitte 9:30-10 asti nukutaan. Vaippa on iha kuiva, siihen asti ku herätään kokonaan ylös, sitte se pullottaaki ihan kunnolla ja meillä ollaan siirrytty joku aika sitten 4 koon vaippoihin kokonaan :) en tajua miten jaksaa nukkua nui mahottomasti, ja aamulla jaksaa olla 1,5h hereillä ja sitte pitääkin jo päästä tunnin nokosille :D

En vaihda ellei kakkaa. Tosin soseiden alottamisen jälkee, on kakat tullu kyllä joka aamuyö. Meillä neiti siitä vähä virkistyy, juttelee itsekseen tovin mutta nukahtaa nopeesti takasin. Nyt on yöllä testis pamper active fit, ei ollu kaupassa muuta ni otettii tuota. Pampersit on meillä toiminu hyvin, istuu pyllylle.
Testattiin perhepetiä uudelleen, kun neiti tosiaan alkoi heräillä joka yö tunnin välein. Eikä kyllä syömään, selvästi kaipasi läheisyyttä ja tarkasteli missä äiskä. Noh nyt tää perhepeti on jostenki kumman kaupalla onnistunu. Neiti on nukkunu meidän välissä todella hyvin. Eka unipätkä on ollut 4-6h ja yöllä syöty 2-3kertaa. Olo on äitillä kun uudesti syntyny ja virtaa ja pinnaa taas riittää.

Kiitos näistä :) tonne maaliskuun mölinöihin vähän avauduin niin tää maaliskuu kun tosiaan vähän on kaadunnut tän äitin harteille ni täytyy nyt ettiä kaikki keinot että saa voimia kerättyä =yötä rauhotettua. meillä on menty 3koon vaipoilla, taidan testata jos apu löytyisi siitä että yöksi ottais kokoa 4 ja vaiks tota pampersia. Liberot tekee ihottumaa, Muumi on paras. Mutta ehkä yökäytössä tosiaan toi pampers vois toimia, sitä olikin jossain vaiheessa paketti enkä iho-ongelmaa huomannut.

Täällä Pampersin 3 päivisin käytössä ja öisin 4 koon muumivaippa, hyvin muumi kyllä pitää, pullottaa kylläkin reilusti muttei oo ikinä päästäny mitään läpi. :)

Pampersilla on niitä over night 3 koon vaippoja, jotka paketin mukaan pitää 12h. Meillä käytetään niitä vallan päivälläki

Takaisin