Yöunet vauvan ja myös äidin

Meillä käytössä Liberon 4 koko päivin öin. Vika vaipan vaihto yleensä klo 19 ellei tule kakkoja ja seuraavan kerran vaihdetaan klo 6-7 riippuen siitä kuinka pitkään neiti nukkuu. Ihan hyvin pitää koko yön, eikä ole valskannut.

Liberon 3 vaippa on meillä yökäytössä ja tyttö nyt 7kg. Varmaan, kun tämä paketti loppuu, niin vaihdetaan isompaan kokoon. Hyvin kestää vaippa sen 12-14h. Silloin, kun tyttö söi useammin yössä, niin välillä saattoi aamulla falskata. Meillähän on päivisin kestot käytössä, joten yksi paketti kestää pari kuukautta :)

Mä en enää jaksa!! Tää on jo 3 yö tällä viikolla kun oon nukkunu vaan pari tuntia. Mikä h****n härdellivaihe nyt on menossa? Sitten kun neiti nukkuu yöt huonosti ni päivätkin on pelkkää kiukkua. Olen todella todella väsynyt sekä henkisesti että fyysisesti! Edes pikkuvauva-aika ei ollu näin rankkaa :(

Minkä verran muiden pikkuiset nukkuu yhteensä vuorokauden aikana? Entä paljon on yöunien osuus? Meillä määrä oli yhteensä 15-16 tuntia ihan vähän aikaa sitten mutta nyt vähentynyt 13 tuntiin :O Tuntuu aika vähältä. Yöllä 10 tuntia. Väsyneeltä vaikutti aamullakin kun heräsi mutta ei suostu jatkaa unia. Muutenkin useampi viikko ollut levotonta. Ehti nukkua pitkään täydet yöunet heräämättä ja nyt taas öisin heräillään... Toivottavasti on nyt joku pikainen välivaihe. Hampaita taitaa ainakin tehdä niin se ehkä osan selittää. On vaan itse taas niin väsynyt! :-(

Mamamehiläinen voisitko harkita esim. vauvan antamista hoitoon isovanhemmille/kaverille/kummille päiväksi niin että saisit nukuttua kunnon päiväunet itse ? Itsellä tulee kanssa välillä päiviä kun on ihan loppu, varsinkin huonosti nukuttujen öiden jälkeen. silloin on jaksamiseen auttanut kun joku ystävä on ottanut vauvan hoitoon muutamaksi tunniksi ja on saanut itse hengähtää. Se muutamakin tunti tekee jo ihmeitä, ainakin itselläni :)

Veelvetia meillä nukutaan keskimäärin 15h vuorokaudessa. 12h yöunia ja 3h päiväunia. tietysti hieman vaihtelee päivän mukaan päikkärit, mutta yöunet on aika vakio.

Voimia mamamehiläinen! Mä niin tiedän miltä tuo tuntuu, meillä kesti 4 viikkoa tuo vaihe.... :/
Kyse luultavasti tästä: http://www.imetys.fi/index.php/tuke...vauvavuoden-vaiheita/538-nelikuisen-yohulinat
Musta tuntui, että sekoan, kun melkein jokainen yö oli sellainen, että vauva heräili 15-60 min välein, eihän siinä ehtinyt yhtään itse nukahtaa... Yhtenä aamuna märisin ja aloin huutaa miehelle että eikö se tajua että mua väsyttää, että ota nyt jo se poika ja anna mun nukkua pari tuntia! Niin tehtiin ja sovittiin sitten, että mies kerran viikossa vapaapäivänään nousee pojan kanssa ylös, niin minä jatkan unia ja herään kun herään... mies antoi pojalle korviketta pullosta (ei ollut pumpattuna yhtään). Heti helpotti oloa, kun tiesi, että saa edes kerran viikossa nukkua ilman häiriöitä, Ja yritä nukkua päuikkärit aina kun vauva nukkuu, nyt ei kannata hirveästi välittää kotitöistä!

Mutta tuo vaihe ei kestä ikuisesti, on vielä parempia öitä tulossa :Heartbigredja jos jatkuu tosi kauan, niin soita neuvolaan, voihan olla että kyse onkin korvatulehduksesta tms... nyt siis mies apuun tai pyydä omaa äitiäsi tai jotain muuta ystävää/ sukulaista avuksi!

Mutta joku kun olisi kertonut etukäteen että tämä vauva-aika on vaihetta toisen perään... Tällä hetkellä meillä menee kohtuullisen kivasti. Yöt kahdella syötöllä ja päikkäritkin joskus venyy jopa lähelle kolmea tuntia. Meillä nukutaan öisin noin 21-07 ja päivällä päikkäreistä tulee suurinpiirtein yhteensä tuo kolmisen-nelisen tuntia. Eli nukutaan noin 14 h. Ei täälläkään siis mitään kauheeta yhteismäärää keräillä.
Nyt kun on odottanut sitä, että yöt voisi olla vain yhden syötön tai jopa kokonaan syömättä, voikin seuraavana olla nuo 4 kk hulinat. Kaverini, jolla on 6kk vauva kertoi juuri että on herännyt vauvan kanssa niin monta kertaa yössä ettei edes muista montako. Että ei ehkä kannata odotella kuin kuuta nousevaa parempia yöitä. Nämä kun on kuitenkin jees, ja ite näillä jaksaa ihan kivasti.
Tsemppiä MaMa! Uskon, että ottaa tosi koville. Ite oon aina ihan hajalla jos muutamiakin huonoja öitä osuu putkeen. Toivottavasti saisit apuja muilta. Itse olen pyydellyt miestä ja mummuja heti apuun kun on ollut tunne että pää hajoaa. Ja itselle tulee noissa tilanteissa paskamutsifiilis, kun en jaksa. Mutta pakko se vaan on apuja pyytää. Mieskin sanoi, että on paljon mielummin vauvan kanssa kun katselee mua huonolla tuulella :)

Mama ja Justiina89, täällä oli ihan sama... meillä kesti kanssa 4-5vk tuota. Jatkuva heräily, levottomat unet. Kärttyisyys, kitinä... Niin tuttua, toki meillä neiti on vielä todella helposti ärsyyntyvä ja harmistuu voimakkaasti. Useat itkut tuli, tuntu että oon ihan loppu ja paska äiti. Mies lopulta ymmärsi miten väsynyt oli ja järjesti mulle aikaa nukkua ja olla yksin. Nyt mun ei tarvitse kuin sanoa että nukun päiväunet ja antaa tyttö hänelle. Nyt on yöt onneksi alkaneet helpottaa. Viime yönä nukkui jo osan omassa pinniksessä. Taas oli vain 3 herätystä yöllä, mikä tuntuu luksukselta tuohon 1-1.5h välein heräämiseen. Nuo hulinat kun loppu niin alkoi tämä läheisyyden kaipuu, mutta onneksi tajusin sen ajoissa niin on saanut mamma unta.
Mulla oli kamalan vaikea myöntää muille kuin miehelle että oon väsyny, mutta onneksi sain lopulta sanottua niin sekin helpotti.

Tää taitaa olla "muodissa" tää väsymys. Kai sitä 4 kk hulinaa sekä sitten hampaiden tekoa täällä. Viime viikonloppuna riitelyä ja keskustelua ja pakko oli pistää 'kova kovaa vasten': MÄ TARTTEN OMAA AIKAA! Kun kuitenkin on päävastuussa lapsesta päivisin kun mis on töissä sekä öisin kun täysimettää, niin miehen PITÄÄ TAJUTA järjestää mulle aikaa, jolloin olen vailla vastuuta, yksin, tehden mitä haluan. Se on lapsen etu kun äiti jaksaa paremmin. Joten tsemppiä kaikille hirveästi, tiedän mitä käytte läpi! (Ps. Kävin tällä viikolla peräti kahtena eri päivänä yksin kaupassa ja kirpparilla).

Kai se meilläkin voi osittain olla sitä 4 kk hulinaa kun on muutama viikko ollut nyt tällasta. Jotenkin sitä on ajatellut aina että on joku muu syy. Jospa se siis tästä! Kyllä se oma aika on tärkeetä, pitäis itsekin saada sitä enemmän. Ja saishan sitä kun vaan miehen kans sopii. Aina vaan on kiire kotiin kun jossain käyn..

Vaatii omanlaistaan rohkeutta myöntää että on väsynyt. Kukaan ei kuitenkaan ole super-ihminen ja jokainen varmasti väsyy silloin tällöin pienen vauvan kanssa. Sen ääneen sanominen ei kenestäkään huonoa äitiä tee. Rohkeutta on myös pyytää apuja silloin kun sitä tarvitaan mieheltä/mummolta/kaverilta/sukulaisilta! Oma-aika on kultaakin kalliimpaa, sillä niinkuin joku mainitsikin niin parempi vauvalle ja parisuhteelle kun äiti saa välillä hengähtää eikä yritä väkisin väsyneenä yksin pyörittää arkea. Monta kuukautta kun heräilee pitkin yötä eikä oikeastaan juuri koskaan pääse vaipumaan syvään uneen joka juurikin on sitä palauttavaa unta niin ihmekös tuo että välillä väsymys on kerta kaikkiaan kokonaisvaltaista niin henkisesti kuin fyysisestikin. Eikä siinä edes ne muutamat hyvin nukutut yöt auta. Muistakaa siis mammat pyytää sitä apua ja viettää sitä omaa aikaa kun siltä tuntuu ! :) tsemppiä ja jaksamista meille kaikille !

Mä oon kans tosi väsynyt, kun miehellä on usein kuuden päivän työputkia jonka jälkeen yks vapaa ja sitten taas pitkä putki. En viitti miehen ainoona vapaana vaatia että hän nousee vauvan kanssa klo 6-7 mutta itte oon ihan poikki vaikka pyrinkin nukkumaan päikkärit neidin kanssa. Ootan sitä oikeesti kuin kuuta nousevaa että miehellä olis kaks vapaapäivää putkeen että mäkin saisin nukkua pitkään.

olen ihan puulla päähän lyöty! täällä nukuttiin klo 19-6 yhdellä tutin nostolla :o :D ajattelin kun vauva alkoi inistä klo 23.30 että annan vaan tutin josko vielä hetken nukkuis ennen syömistä.................. :D

Nojuu ! :D tarvinnee kokeilla ens yönä uusiksi ! ;) oon kyllä asennoitunut jo että tää oli vaan kerran tapahtuva ihme ! :P

Me on myös yritetty laittaa yöllä vaan tuttia suuhun. Joskus aniharvoin se on toiminut, mutta useimmiten siitä tulee vaan hillitön raivoaminen "mä haluun MAITOA enkä tuttia!!" tyyliin... Viime yönä tosin oli nukahtanut (!) sillä aikaa kun olin lämmittämässä maitoa. No pullo sitten vaan lämpöpussiin odottamaan.

Mä annoin Panadolia viime yöksi ja se auttoi ainakin sen verran, että nukuttiin 6.30 asti klo5 sijaan ilman itkua . Ja herätyksiä oli mutta en laskenut monta ja syöttöjä oli noin puolet ja tutin laittoa puolet. Ilmeisesti hampaat on herättänyt ja itkettänyt tällä viikolla. Ois vaan älynnyt aiemmin Panadolia antaa. Paska mutsi fiilis taas huipussaan.

Täällä on poika alkanut ottaa tuttia pois suusta kun menee nukkumaan ja sitten itkettää kun haluaisi sen takaisin. Muutaman kerran saa käydä laittamassa tuttia suuhun. Oon yrittänyt antaa uniriepua käsiin mutta aika heikosti se on kiinnostanut. Toivon kovasti kun ensi yönä kun kellot käännetään eteenpäin, että meillä herättäisiin jatkossa aamulla aikaisintaan kuudelta. :)

Oon kans yrittänyt eka tarjota eka tuttia josko se riittäisi, mutta neiti ottaa sen itte suusta pois ja alkaa kiukkuinen itku maidon perään. Ei yleensä kuitenkaan syö muuta kuin pari minuuttia päästäkseen takaisin uneen.

Vielä ei ole iltapuuromäärät niin isoja että jaksaisi nukkua ilman syöttöjä läpi yön. Kolmen aikaan viimeistään on jo kova nälkä ja pieni syö ihan hotkimalla. Mutta yleensä nukkuu yön kolmella syötöllä. Ekan kerran syö puolen yön aikaan jolloin mä menen nukkumaan ja sen jälkeen klo 2-3 ja klo 4-5. Ennen nukkui klo 7 asti mutta nykyään herää jo kuuden aikaan jolloin mun mies herää lähteäkseen töihin.

Takaisin