Yöunet vauvan ja myös äidin

Samaa mieltä Storkin kanssa! Itselläkin alkoi mennä nukkuminen, lähinnä juuri nukahtaminen, tosi vaikeaksi. Mies hoiti (ja hoitaa edelleen) ekan syötön useampana yönä. Kun sai nukuttua pidemmän pätkän stressaamatta että 'kohta se taas herää' alkoi unet paranemaan. Ensin ajattelin etten halua miestä häiritä kun kumminkin töissä käy. Pakko kuitenkin oli, ja mies oli samaa mieltäkin, että mun unet on saatava paremmiksi. Ei olis kyllä päivistä vaavin kanssa muuten tullut mitään. Tsemppiä! Kyllä tuo uni on vaan niin tärkeää!

Kiitos kommenteista! Kyllä se vaan helpottaa kun saa tietää että muilla ollut samoja ongelmia ja että on ihan oikeassa omien ajatusten kanssa. Itse asiassa mies on tarjoutunut hoitamaan jonkun yösyötönkin (viikonloppuna kun ei ole aikaista herätystä) mut en ole ottanut apua vastaan :O Jotenkin vain luulen etten saa nukutuksi siinä vieressä kuitenkaan ja on niin paljon helpompaa imettää. Säästyy pullorumbalta öisin.. Enitem olisin sitä apua kaivannut nyt kun esikoinen sairastaa. Voisi kyllä olla ihana saada täydet yöunet välillä. Pitääpä miehen kanssa tänään keskustella!

Ymmärrän tuonkin fiiliksen! Itsekin ajattelin, että haluaisin imettää yöllä. Päivisin meillä kyllä syödään korviketta, että en tiedä mikä kynnys sitä itsellä tuohon oli :) Hetki siinä meni ennen kun taivuin, jotenkin oli iso kynnys sanoa ettei jaksa näitä öitä. Onneksi kuitenkin suostuin, nyt on jo parempi meininki. Huomasin, että kannattaa yrittää saada huonojen öiden kierre poikki mahdollisimman pian ettei 'kroonistu'. Vaikka onhan se vaikeeta kun joka tapauksessa joutuu valvomaan noiden pienten kanssa. Mutta jo muutamatkin 5 h katkeamattomat unet tuntui itsellä siltä, että olis koko yön nukkunut :)

Meillä nukuttaan suurin osa yöstä perhepedissä ja monesti nukahtaa tissille. Samallalailla oon toiminu kaikkien kolmen kanssa ja onhan nuo oppinu nukahtammaan ommaankin sänkyyn. Itseasiassa pikku typy nukahtaa välillä itekseen omaan sänkyyn, kun sen kapaloi peittoon.

Tyttö tuntuu haluavan yöllä rinnalle vaikkei olisi nälkäkään (tiiän siitä kun annoin korviketta pullollisen puoliltaöin, mikä yleensä pitää nälän ainakin 4 tuntia, mutta jo kahden aikaan halusi rinnalle). Voi olla että nyt on niin paljon uusia asioita opittavana ja opittuna, että pieni hakee ihan vaan turvaakin rinnalta, se kun on aina ollut turvapaikka ihan syntymästä saakka. Toki typy tuntuu kasvavankin juuri nyt monta senttiä kun taas yksi vaatekoko jäi pieneksi, joten ei ihme jos on vähän väliä nälkä.
En aina yösyötöillä pysy hereillä ja saatan havahtua siihen että oon nukkunut rinta tarjolla ja typy nukkuu poski tissiä vasten onnellisena. Usein siinä pukiessani paitaa päälleni neiti jo havahtuu ja kaipaa taas lisää maitoa, joten helpointa olis varmaan nukkua ilman paitaa, jos vaan maitoa ei heruisi yöllä niin paljon.

Argh ! Vauva nukkumaan 19, minä nukkumaan 21.30, vauva herää syömään 23, seuraavan kerran 1.30 ja kolmannen kerran 4.30. Ja tottakai 6 kokonaan ylös ja tooooottakai tuttia noiden syöttöjen välissä sata kertaa ! Onkohan tää nyt joku kasvupyrähdys vaiko joku muu vaihe ? Vai heitänkö hyvästit yhden yön syötöille? Mietin myös et voisko liittyä siihen et kun oli tukkoinen niin heräsi yöllä 2 kertaa syömään muutamana yönä. Itse olis varmaan kerran syönyt mutta mun oli pakko nostaa ylös kun kuulosti niin limaiselta. Jos se useammin syöminen jäi päälle ? :D noh, jos tää jatkuu niin näillähän sitten mennään. Ei auta valittaa toisaalta :D

Tänään illalla kun laitoin tytsyä nukkumaan niin nukahti, mutta heräs kerran siten että simmut aukes, ala huuli meni ihan väärinpäin ja alkoi hätääntynyt itku :O näkiköhän pahaa unta vai pelästyikö olevansa yksin kun ei heti nähnyt mua pimeässä huoneessa, vaikka olin ihan vieressä?? Hassua, ei ole ennen tämmöstä ollu, onko muilla? Oikeen pelästyin että mikä pienen tuli, rauhoittui kuitenkin nopeasti kun otti mua sormesta kii, silitin päätä ja puhuin rauhallisesti että äiti on vieressä, ei hätää. Kummaa :D nyt kuitenkin nukkuu levollisesti tässä mun viekussa, toivottavasti pitkään :)

Meillä tyttö on kerran tai kaksi herännyt päikkäreiltä alahuuli väärinpäin ja erilailla huutaen. Ihan kuin olisi pahaa unta nähnyt, kun liikehti todella levottomasti ennen heräämistään. Mitäköhän noin pienen pahat unet on? Pienellä rauhoittelulla sylissä rauhoittunut, kun tajunnut, että äitihän se siinä.

Meillä yöllä herättiin 1h välein. Eka uni satsi oli 2h ja sit 1h joista joka toinen tunti syötiin ja joka toinen vaa itkettii että päästiin syliin. Nukahettiin 24, viimise 1.5vk ajan on nukahtanu n 23 ja eka satsi ollu 3h tai 3.5 ja sit 2h tai 1.5h. Päivälläkään ei oo nyt oikein nukkunu. Todella paljon unet vähentyny ja huonontunu. Esim n. 2.5 vk ei oo nukkunu ite pinniksessä vaan makuutasossa olevassa sitterissä mikä on nostettu pinnikseen ja nyt 2 yötä vaunuissa. Oon nukkunu niin huonosti nyt, onneks se väsymys ei päivällä tunnu niin pahalta ku yöllä. On vaan niin huono äiti olo kun väsyttää niin paljon, mieltä painaa se et teenkö jotai väärin ku ykskaks nää yöt meni taas yhtä huonoks ku alkuun oli. Oon pyrkiny iltahommat tekee normaalisti ja samoihin aikoihin, mut silti tää nukkumine käänty taas päälaelleen. Miehestäkää oo yöllä enää apua kun työvuorot muuttu pelkkää päivävuoroon ja nyt se lähtee la mökille ja jään tytön kanssa ekaa kertaa koko yöks kahestaa. Jänskättää.

tttiuhti: Meilläkin on ollu viime aikoina tosi levottomia öitä ja päiväunia. Nyt taas alkanu vähän helpottaa. Eli teilläkin voi olla jokin vaihe vaan menossa. Mä olin just 1,5vko kaksisteen typyn kans ja hyvin meni vaikka kyllähän se aikamoista järjestelmällisyyttä ja organisointikykyä vaatii, että ehtii itse ees köydä suihkussa/syödä. Niin ja meillä nukutaan edelleen kaikki unet vaunuissa, myös yöllä...

Ja täällä sama homma ! Mun hyväuninen poika joka kuukauden ikäisestä nukkunut täysiä öitä (11-12h yhdellä syötöllä) on alkanut heräillä öisin 3-4 kertaa. Eilen illalla meni nukkumaan 19.30 ja tätä ennen tankkasi 200ml maitoa. Itse menin 21.30 nukkumaan. Heräsi ekan kerran 23 ja joi 160ml maitoa. Toisen kerran heräsi 1. Nyt auttoi kun lykkäsi tutin suuhun, mutta heräsi taas 2.30, joi maitoa 120ml. Klo 5 alkoi taas kuulua itkua pinniksestä. Maito ei kelvannut, rauhottui kuitenkin melko nopeasti. Klo 7.30 aamutoimille ja syömään. Huh ! Kyllä alkaa tuntua kropassa jatkuva heräily ja katkonaiset unet ! Hatunnosto vaan niille jotka joutuneet/joutuvat usein öisin ylös nousemaan. Ei tässä kai muu auta kun yrittää vaan jaksaa ja toivoa että menisi tämä vaihe pian ohi !

Me kokeillaan tänään neuvolan kehoituksesta antaa hieman maissi-tai riisivelliä rintamaidon lisäksi ennen yöunia, kun maito yksinään ei tunnu enää riittävän yöllä kuin parin tunnin unipätkiin. Oon itte ihan poikki aamulla kun koko yön olen vähän väliä ruokkimassa neitiä. Päivälläkään ei malta millään nukkua 30min -1h pidempiä päikkäreitä ja kyllä noin pieni tarttisi mielestäni enemmän unta. Nyt on vaan opittu niin paljon uusia juttuja että niiden pohtiminen saa aikaan todella levottomia unia. Typy tuntuu joskus haluavan rinnalle vain turvaa hakemaan. Testataan josko toi iltavelli hieman saisi yötä rauhallisemmaksi.

Nää yöt on kääntyny taas ihan helvetiks. Joko herätään 1-1.5h välein, tai sit ei suostuta nukkumaa missään ku lasketaan sylistä pois tai yö syönni jälkee saa nukuttaa tunnin takasin vaunuissa. Mihin hävis se tyttö joka nukahti hyvissä ajoin, oppi nukahtamaa pinniksee vaa istumalla vieressä ja jonka syönti tippu yössä 1-2 kertaa. Tiedän että nää on vaiheita, mutta pelkään että toi pinniksen hylkiminen on nyt sama ku pullon hylkimine. Toisaalta miten kauan tää vaihe taas kestää, en jaksa enää niitä alun kaameita öitä enää. Oon niin järkyttävän väsyny, että se imettäminen on taas alkanu tuntua yöllä rinnoissa ihan hirveeltä. En meinannu tätäkää jaksaa ja viitsiä sanoa, mutta pakko se on purkaa mielestä pois.

Mä ymmärrän tttiuhti sua. :( Täällä ollaan kans ihan rikki näistä kamalista öistä. Viime yö meni täälläkin 0,5-1h välein heräillen. Millon syömään, millon tuttia ja millon itkemään jotain muuta. Viime yö oli nyt kaikista vaikein näistä öistä jotka jo reilu viikon jatkuneet. Kyllä tässä alkaa jo pää oleen aivan jumissa ja kroppa huutaa hoosiannaa. Luin googlen ihmeellisestä maailmasta että tosiaan n.4kk iässä voi esiintyä näitä yöheräämisiä, kiukuttelua, päiväunivaikeuksia jne. Ja olisi ohi menevää. Kesto JOITAKIN VIIKKOJA ! puuuuuh! Nyt vahvaa aamukahvia naamariin. Tsemppiä meille kaikille näille vauvan nukkumisvaikeuksien kanssa heräileville!

Täällä on kans yöt kääntynyt huonompaan suuntaan, vaikka tiedän että nämä meidän "huonot yöt" olisi joillakin todella hyviä öitä. Ennen heräsi korkeintaan kerra yössä syömään ja tuttiakaan ei tarvinnut montaa kertaa laittaa. Nyt herää kaksi kertaa syömään ja tuntuu et varsinkin ekan ruokailun jälkeen tuttia saa olla laittamassa vähän väliä. Lisäksi olen itse niin herkkäuninen etten pysty nukkumaan jos neiti vähänkin ähisee ja kitisee sängyssään. Toivotaan että kaikilla on vain ohimenevä vaihe ja vauvelit alkavat nukkua yönsä paremmin!!

2 yötä ja 4 syöttöä/yö. Ja tänään nimijuhlat. Silmät vähän ristissä. Huh. Tsemppiä kaikille.

Musta tuntuu että tyttö haistaa maidon kun mä tuun nukkumaan makkariin. Ennen sitä nukkuu pitkän pätkän vellin voimilla ja varmasti nukkuisi pidempäänkin mutta heti kun tuun makkariin alkaa huitominen ja viuhtominen ja sitten halutaan rinnalle vajaan 2 tunnin välein. Tutti ei auta mitään. Pitänee kokeilla josko se auttaisi että isi nostaa neidin pinnikseen ennen kuin mä menen nukkumaan. Ei ainakaan ihan nenän edessä tuoksu maito.

Meillä on yöunille sekä päikkäreille meno yhtä huutoa ollu rokotteiden jälkeen, mutta nukkuu kyllä samanlai ku ennenki, eli herää sen 2-3 kertaa yössä syömään ja nukutaan siihen 9 tai puol 10 :) nuo nukuttamiset kyllä tuntuu raskailta ku saa tunnin ainaki nukuttaa toista :/

Piitu90 meillä ihan sama homma! Ennen ollaan menty suht nätisti päikkäreille ja etenkin yöunille laitto suju kuin unelma (kapalointi, iltamaito naamaan ja pinnikseen mobilen viereen ja nukahti itekseen 10 minuutissa), mutta nyt nukuttaminen kestää melkee tunnin puoltoista ja aivan hirveetä huutoa koko ajan.. Oikee ahistaa jo pelkkä ajatuskin nukuttamisesta. :(

Typy on nukkunu yöt edelleen hyvin, ehkä vähän useemmin syö yöllä, mutta päiväunet on nyt pari päivää ollu lyhyitä. Toivon, että johtuu rokotuksista ja palautuuvat normaaleeiksi piakkoin.
Jaksamisia teille, jotka jouvutte heräilemään usein yöllä.

Takaisin