Yöunet vauvan ja myös äidin

Täällä palattu myös 2-3 yö syöttöön. Yö unille nulahtamisesta on tullu myös uudelleen vaikeeta. Iltahommat alotellaan 19 ja typy nukahtaa lopulta useiden heräämisten ja kitinöiden jälkeen klo 23. Herää syömään 2.5-3h välein. Oisin niin mielelläni pitäny tuon 1 heräämisen rutiinin. Liekkö tää 3kk on joku yleinen vaihe et syönti lisääntyy. Näihin aikoihinha pitäs olla tiheämimun kausi. Meillä sellanen oli pariviikkoa sit.

Kuulemma on aika normaalia, että tässä 3-4kk vaiheilla nukutaan huonommin (ja varmaan syödäänkin enemmän), johtuu siitä kun aistit kehittyneet ja vauva tulee omasta "vauvamaailmastaan" tietoisemmaksi tästä kaikesta muusta. Näin meinasi meillä neuvolan täti. Tilanteen pitäisi taas tasoittua ajan kanssa.

Miten te nukutatte yöunille? Meillä tosiaan meni ihan huudoiksi nukkumaankäynti niin nyt on monta iltaa nukahtanut tissille meidän sänkyyn. Välillä nostan omaan pinnikseen kun menen itse nukkumaan, mutta ekalta syötöltä jää taas meidän sänkyyn. Ollaankohan myöhemmin ongelmissa?? Muuten toiminut hyvin, mutta nyt pari yötä poika nukkunut niin levottomasti ettei äiti oo oikein saanut nukutuksi. Ja tosiaan, meillä on aina syöty ja syödään edelleen 2h välein. Myös eka pidempi unipätkä vaihtunut tuohon 2h tahtiin...

Täällä tuntuu yleisesti vallitsevan asenne, että vauvan nukahtaminen tissille/syliin on huono asia ja vauvan ei parane sängyssä vieressä nukkua?

Meillä poika nukahtaa ihan kivasti iltaisin... Kahdeksan jälkeen aletaan tehdä iltapuuhia ja vähän ennen ysiä hän alkaa syömään ja syö max tunnin ajan, syötän aina molemmat tissit, välissä hän levähtää. Laitan aina kyljelleen sänkyyn, ettei näe mobilea edes pimeässä eikä saa jaloilla ja käsillä sätkittyä. Joskus pitää kerran tai kaksi nostaa röyhtäisemään ja sitten takaisin sänkyyn.
Sitten tulee se kuuluisa MUTTA! Nyt kahtena yönä on herännyt siinä 3-4 aikaan ja syö sen puolisen tuntia noin, otan ronskisti tissin pois suusta kun näen ettei enää aktiivisesti syö. Jos hän syö 1,5h niin kuin joskus teki, se kulutti energiaa ja hän virkosi siitä. Noh, nyt siis kahtena yönä hän on syönyt ja nukahtanut, mutta sänkyyn laittaessa alkaa se ainainen mölyapinakonsertti. Sitten kun ottaa syliin ja yrittää siinä nukuttaa niin hermostuu totaalisesti ja pää kääntyilisi milloin mihinkin mistä näkisi jotain valoa tai jotain...Jotta mies saisi nukuttua, niin tulen olkkariin sohvalle ja siinäkin kyllä huudetaan. Edellisyönä annoin uudestaan tissiä ja se auttoi, mutta viime yönä olikin sitten todellinen kui kui ja nukahtamisen jälkeen taas heräs parin tunnin päästä. Olin niin väsynyt,että annoin korviketta pullosta, että nukahtaisi nopeammin uudestaan. Tämähän vain virkisti tämä pikainen syöttö ja röyhy. Huuto läheni kirkumista ja mikään asento ei ollut hyvä. Veti itseään kaarelle ja vain selkä muhun päin kippurassa asennossa hän nukahti lopulta. Vatsavaivoja?! Tämä on ilmeisesti ainaista pohtimista ja pähkäilyä, mikä milloinkin vaivaa ja millä keinolla se pieni ihminen nukkuisi!
Lilliputtis: kyllä mä olen käyttänyt tuota tissille/syliin nukahtamista melko usein... Tuttia herra ei enää niinkään söisi...

Itse en ainakaan "tuomitse" ketään joka nukuttaa vauvansa tissille/syliin tai vauva nukkuu vieressä. Neuvolassa monesti sanotaan ettei vauvan paikka ole aikuisten välissä, ettei jompi kumpi käänny vauvan päälle.
Meillä nukutetaan vauva syliin, se on ollut helpoin ja toimivin tapa. Ei kannata ottaa stressiä tässä vaiheessa mihin ja miten vauva nukahtaa ja missä nukkuu. Unikoulun voi kuitenkin aloittaa aikaisintaan 6kk iässä. Mun mielestä jokainen tehköön kuten itselle parhaaksi tuntuu ja aina ei ole pakko mennä sieltä missä aita on korkeimmillaan. Jos vauva ei meinaa nukahtaa omaan sänkyynsä niin nukuttakaa syliin jos se on vauvalle mieluisampi. Vauva tarvitsee vielä paljon syliä ja turvaa. Kyllä ne aikanaan oppivat nukkumaan ja nukahtamaan omaan sänkyynsä. Jos vauva söisi vielä tissiä ja useamman kerran yössä, en ainakaan itse jaksaisi edes yrittää siirtää vauvaa omaan sänkyynsä vaan nukkuisi meidän välissä, jotta saan itse paremmat unet. Meillä neidillä on tapana möngertää ihan minuun kiinni nukkuessaan ja en pysty öisin kylkeäni kääntämään. Aamulla on niskat niin jumissa et päätä särkee. Tästä syystä itse siirrän vauvan omaan sänkyynsä.

Lilliputtis en mä ainekaan osaa sanoa mistään yleisestä asenteesta, mulla nyt ehkä on joku henkilökohtainen kriisi tästä asiasta. Ja siksi nyt herättelinkin keskustelua ja halusin kuulla miten muualla. Meillä neuvolasta kyllä oltiin ihan perhepedin ja vieressä nukkumisen puolella, eivät sitä mitenkään tuominneet tms. tissille nukuttamisesta en oo neukkulassa puhunu kun ei silloin vielä niin nukutettu.
Ehkä tämä mamma siis nyt vaan ottaa ja huokaisee syvään ja toteaa että nyt mennään näin ja sillä hyvä :) jos se toimii niin se on oikein ja sallittu :) mietitään sitten aikanaan muita metodeja, ei se loppuikäänsä kuitenkaan tissiä syö :)
Edit. Niin, ehkä sitä jollain tapaa jo samalla murehtii sitä tissistä vieroitusta ja nukuttamista sen jälkeen... Mutta jos nyt menisi asian kerrallaan.

Juu, mä en myöskään ole julistamassa sotatilaa, kunhan kysyin :) Jokainen tekee tavallaan enkä mä todellakaan halua olla yhden asian puolesta/vastaanpuhuja. Ehkä jotenkin semmonen ehdottomuus näissä asioissa tuntuu musta jotenkin pahalta siksi, kun on kyse niin pienistä vauvoista - en ite oo nähny tarpeelliseks päästä johonkin tiettyyn, mutta tottakai varon sitäkin, että asiat ei mee liian pitkälle. (Lapsen on hyvä varmaan olla pois perhepedistä kun se on tyyliin 18 :D )

Meidän tyttö nukkuu yöt meidän sängyssä. Neuvolassa on suhtauduttu ihan hyvin, kun tyttö vaan on tottunut edes jotenkin omaan sänkyynsä (äitiysboksi), jossa nukkunut päikkäreitä. Nyt koottu pinnasänky, mutta siinä tyttö ei ole vielä nukkunut edes päikkäreitä. Meillä kaikki pitää perhepedistä, koska me nukutaan yöt niin hyvin. Levottominakin öinä mun unenlaatu on ihan ok, useimmiten nukun kuudesta kahdeksaan tuntia putkeen. Päiväunissa riittää nyt just opettelemista, tai siis, rytmi on vauvantahtinen, eli ei pomminvarmasti säännöllinen.

Tyttö myös usein nukahtaa tissille, kun iltarutiinina nukkumaan mennään niin, että minä yleensä samaan aikaan sänkyyn pitkäkseni menen ja jään. Jos tyttö ei ota nukkuakseen, en yritä väkisin nukuttaa. Tällöin usein jää imu päälle, tissillä olis vaikka nälästä ei olis kyse. Tällöin saatan nostaa syliin, kävellä hiukan asuntoa ympäri ja palata sänkyyn, jolloin tyttö yleensä "muistaa olevansa väsynyt ja nukahtaa melko pian.

Nyt meillä ollaan tosin siinä rajalla, että tissillä roikkuminen meinaa jäädä tavaksi, ja olenkin korvannut sitä sujauttamalla suuhun tutin tai heijaamalla vauvaa muuten. Aika hyvin se vaan alkaa nukkua silloinkin, kun vaan käännyn sängyssä selälleni ja näytän että "nyt nukutaan".

Meillä ollut nyt pitkän aikaa vakiintuneena 11-12h yöunet yhdellä syötöllä välissä. Nyt on vaan sellanen tunne että niihin tulee kohta muutos... huonompaan suuntaan :D Päikkäreille meno on ollut yhtä tuskaa pari päivää ja on nukkunut muutenkin ne huonommin. Ja nyt eilen ja tänään myös yöunille meno (nukahtanut aikasemmin melki samantien ku pinnikseen laskenut) huutokonsertin kera. Noh, seuraillaan :P

Meillä päästiin muutamaksi viikoksi hyvään rytmiin ja yksi yösyöttö riitti. Unta 22-6. Sitten tuli tiheän imun kausi, jonka loppumisesta onnytviikko ja nyt mennään 2-3yösyötöllä. Poika pian 3,5kk

Meillä neiti nukkuu edelleen vaunuissa kaikki unensa, myös yöunet. Pääsääntöisesti nukahtaa vaunuun mutkattomasti ja nopeasti. Sänkyyn kun ollaan yritetty, huutokonserttti alkaa saman tien. Pitäs varmaan keksiä pian joku keino tuohon sänkyyn opettamiseen.

Meilläkin mennään nykyään lähes poikkeuksetta 2 yösyötöllä, mutta mikä on helpottanut niin nukahtaminen syösyötön jälkeen.... Tissin kun laskee suusta, nukahtaa melkein saman tien syliin ja sit vaan nostan vaunuun. Yöhommelit siis nopeutuneet puolestatoista tunnista puoleen tuntiin! :D

Meilläkin yösyötöt nopeutuneet huomattavasti. Aikaisemmin meni tunti ja nyt 15-20min :)

Äiti 1 vauva 0!! Nukahtihan se :) nukkumaan meno ollut helppoa jo n.3vk verran. Nyt oli vaikeaa, kikatteli ja kitisi vuoronperään. Hyvää yötä äidit, mä painun isännän viekkuun höyhensaarille!! :)

Täällä varmaan jokin tiheän imun kausi alkanut vaikka pulloruokinnalla ollaan... Heräsi syömään 01.00, 03.00 ja 06.00. Yhdeltä alkoi melkoinen huutokonsertti ihan yhtäkkiä, varmaan väänsi se rotarokote masua. Kolmelta alkoi taas höpötys ja otettiin väliin nukkumaan. Siinä nukkui huonosti kuuteen (äiti ei juuri yhtään). Huoh.

Kaks yötä menny niin et tuntuu et vauva syö koko ajan. Viime yönä hämäsin jo tutillakin. Kai tää on sit sitä tiheetä imua...

Täälläkin oli välissä yö et syötiin tiheämmin mutta äkkiä palattiin normaaliin takaisin. Nyt nukuttiin heräämättä jo 9,5 tuntia! Itse ei tosin saanut kovin hyvin nukkua kun esikoinen flunssassa ja nukkui levottomasti. Mutta jospa tämä vielä toistuu! Tsemppiä yöheräilyyn. Tuttua puuhaa itsellekin..

Joo mäki jo haistatin tiheille imuille, viime yönä nukuttiin 8 tuntia putkeen ennen aamuyön syöntiä. Kovin vaihtelee :D
Eilen myös annettiin ekan kerran 100 ml äidinmaitoa + korviketta, tyttö yllätti ja joi kaikki niin et tuntui, että olis enemmänkin mennyt. Ei kuitenkaan nukahtanut vaan menin erikseen myöhemmin viereen nukuttamaan, jolloin pienen hetken oli tissillä ja sitten umpiunessa :)

Kammottava yö takana!! Nukkumaan 21.30. Eka syöttö 01.15 ja kesto yli 1,5h. Toinen syöttö 4.52, jonka jälkeen neiti päätti ettei enää nuku. Annoin hetken huutaa siinä toivossa että nukahtaisi, mutta lopulta otin viereen ja annoin syödä ähkyyn ja nukutin omalle rintakehälle. Seiskalta ylös ja päikkäritkin on tänään nukuttu 15-30min pätkissä... Väsynyt äiti!!

Pakko saada vähän avautua jonnekin.. Olen ihan erityisen huonouninen ihminen. Olen kuitenkin nukkunut tähän mennessä hyvin, tyttö kun syö nykyään vain 1-2 kertaa yössä ja jatkaa heti unia. Nyt on kuitenkin esikoinen ollut sairaana lauantaista saakka ja heräillyt öisin usein. Mies käy töissä, joten sanattomalla sopimuksella hän on jatkanut uniaan yöllä tyytyväisenä kun minä huolehdin kahdesta lapsesta. Nyt tämä sopimus alkaa kostautumaan.. Olen muutamana yönä nukkunut todella huonosti. Nyt olenkin jo ihan yliväsynyt ja sen vuoksi entistä vaikeampi saada unen päästä kiinni. Mies hyväunisena nukahtaa sänkyyn melkein samantien kun saa päänsä tyynyyn. Siellä nytkin tyytyväisenä kuorsannut jo kolme tuntia jonka ajan minä olen vain valvonut yksin ajatusteni kanssa :( Tyttökin nukkunut jo yli neljä tuntia ja ei mene kauan ennen kuin herää ekalle yösyötölle. Onko sama valvoa sitten koko yö! Esikoinen heräillyt vähän väliä mutta jatkanut kuitenkin itsekseen unia yhtä kertaa lukuunottamatta. Päivällä olen yrittänyt unia jatkaa, mutta ei viitsisi esikoistakaan kovin pitkäksi aikaa yksin jättää. Ja minusta tuntuu entistä pahemmalle kun vaan stressaan tästäkin valvomisesta vaan lisää ja lisää.. Masennustaustaakin löytyy ja tiedän miten tärkeää uni on. Niinpä, vali vali ja elämä on...

Hei velvetia! Ei mitään valivali ja elämä on! Nyt on miehen aika nousta esiin sinun avuksesi! Hän käy Huom. 8 tuntia töissä (oletan) ja SINÄ hoidat lapsia 24/7!! Sinun täytyy saada levätä myös, ihan jo sen takia, että yliväsymys on turvallisuuskysymys! Eli kun mies tulee töistä niin sinä annat lapset hänen hoitoonsa ja menet nukkumaan!!!

Takaisin