Yöhulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LiLLY
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kuinka usein 12 kk ikäinen lapsesi herää/herättää öisin?

• Yleensä ei herää

Äänet: 4 23.5%
  • 1-2 kertaa

Äänet: 7 41.2%
  • 3-4 kertaa

Äänet: 4 23.5%
  • 5 tai enemmän kertaa

Äänet: 2 11.8%

• Kaikki äänestäjät
    17
Juu.. Muistelinkin, että muutkin ovat tuota aikaista heräämistä kironneet.. Pitäis vaan antaa huutaa vähän pidempään aamullakin. Minä antaisin, mutta mies ehtii aika usein menemään ennen mua rauhoittelemaan ja sit vaan huuto yltyy. Herättää joka tapauksessa esikoisenkin, jonka pitäis kyllä saada nukkua pidempään. :/

Joo ymmärrän että on hankalampi "huudattaa", jos esikoinen herää. Meilläkin koira rupesi aina levottomaksi kun poika huuteli aikaisin aamulla. Ja kun poika huomasi että koira heräsi niin huuto vaan yltyi. Meillä myös mies on paljon lyhythermoisempi kuuntelemaan pojan huutelua. Ollaankin siitä väännetty kättä kerran jos toisenkin, kuinka ihan ekaan pikkukitinään ei kannata reagoida.. Mä kyllä tunnistan hätääntyneen huudon ja käskyhuudon välisen eron, mies ei ehkä niinkään. Hätääntyneeseen huutoon reagoidaan toki aina. Toivottavasti ajan kanssa nuo aikaiset aamut teilläkin helpottavat LiLLY!

Lilly, meillä ollaan nyt samoissa menoissa. 5-6 aikoihin kysellään joka aamu, että saisiko herätä. Lähempänä 5 nukahtaa helposti itse, 6 aikoihin saattaa tarvita tainnutusapua. Samaan aikaan mies nousee aamumenoille ja samalla tietysti herää koirat, joten ääniä riittää ja usein nukkuu enää maks. puoli tuntia. Sen olen päättänyt, että ennen puolta seitsemää meillä ei nousta :) . Eiköhän se tuosta tasaannu. Koetin laittaa eri aikoihin unille, mutta nyt näyttää siltä, että yöuni on vaiheessa jossa nukutaan 10 tuntia, huolimatta siitä milloin mennään nukkumaan.

...meillä vaan aikaistuu ja aikaistuu... Eilen laitoin nukkumaan myöhemmin (21.30), kun ajattelin kokeilla sitä kikkaa. Mitä vielä! Tyyppi heräs 03.30! Nou-nou. Päätin että en käy tyynnyttelemässä, kun silloin alkaa aina kovempi huuto. No nukahti kun oli 10 min melskannut. Sit taas puolen tunnin päästä sama homma, jota jatku aamuun asti. 7.15 piti esikoisen nousta (joka oli tullut mun viereen nukkumaan silloin ekan huudon aikaan), joten pakko oli nousta aamutoimiin ja kyllähän se pikkumieskin sit heti heräs. Ens yönä otan saman taktiikan. En nouse, vaikka huutais. Ja saa mennä aikaisemmin nukkumaan... Poitsu nukkuu noin 9h yössä + päiväunet n.3 h.

Meillä melskasi myös alkuyöstä, mutta tajusin, että kulmuri on tekemässä ilmaantumista, joten nyt ollaan nukuttu alkuyöt taas hyvin buranan voimalla. Toivottavasti tulee nopeasti läpi. Toivottavasti teilläkin taittuu..!

Juu, huomasin eilen, että ien on kovin pullistunut. Toivottavasti siis hampaan tulo vaan kiusaa öisin. Yritän uskotella itselleni :D

Ihanaa nyt menty viikko ilman yhtäkään yöheräilyä. No ei niitä ollut aiemminkaan kuin 1-2, kun peitto oli myllerryksissä lähtenyt päältä ja toiselle kylmä tullut. Mutta nyt ei ole ollut sitäkään, ihan täydestä unesta herään joka aamu 5 aikaan kellon soittoon.

Nukkuuko teillä taaperot peiton alla oikeasti? Meillä ei peitto pysy päällä muutamaa minuuttia kauempaa, koska nukahtaminen on aikamoinen pyörimishulabaloo. Koko sänky on aamuun mennessä aivan myllätty. Yleensä poika nukkuu sängyssä väärinpäin tai poikittain. Toisinaan jalat roikkuu pinniksen ulkopuolella. Joskus HARVOIN nukkuu oikeinpäin, pää tyynyllä, niinkuin kuuluisi.. Runsaasta liikkumisestaan huolimatta poika nukkuu yöt putkeen heräämättä (pääsääntöisesti).

Miten tällaisen liikkuvaisen nukahtajan/nukkujan voi koskaan siirtää taaperosänkyyn :confused005 Onko muilla luovuttu jo pinniksestä?

Meillä ei tyttö käytä ollenkaan peittoa. Kyllä sen aina illalla laitan päälle mutta se vedetään heti pois ja koko yö nukutaan sitten ilman peittoa. Aluks kävin välillä kokeilemassa tuleeko kylmä mutta likka on niin lämminverinen että ei tunnu olevan kylmissään ilman peittoa.

Meiän on tarkotus siirtyä ens viikolla pinnasängystä tavalliseen, saa nähä minkälaista tulee olemaan, epäilen ainakin aluks siellä sängyssä pysymisen todennäköisyyttä :)

Meillä kun on vanha talo, niin käytetään unipussia, mutta koska kakara on myös lämminverinen, niin ostettiin Ikeasta sellainen ohuempi versio.

Ei meilläkään peitto pysy päällä.. Illalla käyn sen vielä laittamassa, mutta yöllä en nouse sitä varten. Olen laittanut lämmityksen vähän isommalle, joten ei pitäis tulla kylmä. Poika pyöriin unissaan, joten on miten päin vaan. Jos käyn korjailemassa, niin saattaa havahtua siihen, joten en ota sitä riskiä ;)... Viime yönä poitsu nukkui 20.30-6.30! Jihuuuu! Vaikkei sais kyllä hehkuttaa, kun sillä on tapana kostautua. Ens yönä varmaan heräillään sit taas tiuhaan :/. Pinniksessä aion pitää niin kauan ku mahtuu. Esikoinen karkaili alkuunsa isojen poikien sängystä ja se oli musta tooooodella rasittavaa iltaisin. Noh, kyllähän sekin sitten aikanaan rauhoittui...

Meillä on nyt nukuttu reilu kaksi viikkoa jatkettavassa sängyssä (poika syntynyt 28.11.14) ja on mennyt hyvin. Hyörii ja pyörii kyllä ennen nukahtamista ja peiton potkii saman tien pois, mutta sängyssä pysyy, eikä tule sieltä tarkoituksellakaan pois öisin, päiväunilta nousee kyllä itse. Meillä oli tosi pieni pinnasänky, jossa juurikin unissaan pyöriminen aiheutti ylimääräistä heräilyä, sen vuoksi siirryttiin jo isojen petiin.

Mä pidän niin kauan pinnasängyssä kun on mahdollista ja järkevää. Ehkä syksyllä alan vasta asiaa pohtimaan. Parempi ja turvallisempi näin - vielä (osaavat jo mennä ylös ja tulla alas turvallisesti), mutta ehkä enemmän itselle.

Muokattu viimeksi:
Eilen oli aika erikoinen nukahtaminen yöunille.. B huusi kaksi tuntia suoraa huutoa, yritti kyllä nukkua, mutta huusi vain. Kaikkea kokeiltiin (panadoliakin). Lopulta pikku hiljaa uni vei voiton ja tyttö nukkui aamuun asti kertaakaam heräämättä koko yön vieressämme.

Yleensä olen taaperot siirtänyt n.1,5 vuotiaana isojen sänkyyn. En suosittele ellei ole pakko! Meillä on ainakin lapset heti hoksannut että sieltä voi itse tulla pois ja nukuttamisista on tullut sellaista ihme showta,juostaan sängystä pois,viedään takaisin jne.. Meillä on pojat itse kiivennyt pinnasängystä pää eellä alas joten on ollut pakko siirtää taaperosänkyyn. Minea ei ole vielä sellaisia temppuja yrittänyt ja meinaankin pitää pinniksessä niin kauan kuin pysyy ja mahtuu sinne :rolleyes:

Mä niin näen eevis ton tapahtuvan meilläkin. Eli en todellakaan siirrä poikaa taaperosänkyyn ennenkuin on ihan pakko! Pojan pinniskiipeilyt vaan hieman hirvittää, että milloin tulee laidan yli.. Lisäksi mun maha on tiellä kun lasken pojan nukkumaan pinniksen pohjalle nukkumaan illalla. Noh, pian mahasta ainakin päästään eroon.:eek:

Uh, tuli kamalia "flash backeja" tuosta sängystä karkailusta. Iltaisin meni ihan liikaa aikaa siihen touhuun, kun esikoinen totutteli nukkumaan isojen poikien sängyssä. Tuo pieni mies saa nukkua pinnksessä niin kauan kuin vaan mahtuu sinne. :)

Takaisin