Yöhulinat

Kuinka usein 12 kk ikäinen lapsesi herää/herättää öisin?

  • Yleensä ei herää

    Äänet: 4 23.5%
  • 1-2 kertaa

    Äänet: 7 41.2%
  • 3-4 kertaa

    Äänet: 4 23.5%
  • 5 tai enemmän kertaa

    Äänet: 2 11.8%

  • Kaikki äänestäjät
    17

LiLLY

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Joulukuunmammat 2014
Mua ihan kiinnostaa, että onko nyt taas joku vaihe päällä. Gallupia siis pystyyn.. Kuinka monta kertaa lapsesi herättää öisin?
 
Meillä yleensä 1-3, joskus joku näistä kerroista saattaa olla hereillä sen puoli tuntia tai yli. Tai no en tiiä voiko sanoa että on hereillä kun vaan nousee istumaan ja kaatuilee joka suuntaan. :D Ensin äidin kainaloon ja sitte isin, sitte taas äidin jne.
 
Viime yö hyvä esimerkki. Jos herää yöllä niin sitten valvotaan monta tuntia putkeen. Oltiin hereillä 02:00-05:30 välisen ajan. Mutta nukkuu välillä koko yön heräämättäkin..ehkä se on niin, että pari yötä heräämättä ja sitten kolmas on levoton.
 
Ois pitäny olla vaihtoehto 0-1 kertaa :grin Laitoin ruksin 1-2 kertaa, koska yhden herätyksen öitä on enemmän kun puhtaita nollia. Harvemmin kahta kertaa herää enää. Mehän annettiin "aamuyönmaito" vielä 11kk ikään saakka klo 5-6 aikoihin. Tuo yksi herätys on jäänyt siitä tavaksi, josta yritetään eroon nyt ilman että tarttis kuitenkaan nousta kukonlaulun aikaan. Ollaan jo vaihdettu maito vedeksi ja se toimii, vielä kun pääsis vedestäkin eroon.. Poika ei kyllä ole yöllä paljoa paikallaan, vaikka unessa onkin. Sänky on aivan myllätty aamuun mennessä.
 
Suurin osa öistä nukutaan 22-09, joinain öinä/aamuina herää itkeen joskus 5-7 välillä. Annetaan vähän maitoa ja jatkaa unia sitte vielä 9-10 saakka.
 
Ei oikein oo yhtä ainutta vastausta noista, jos on normaali hyvä yö niin herätyksiä on 2-3, välillä taas öitä kun herätään monia kertoja. Meillä nukutaan taas vieressä :sad001 Tammikuussa pitäis aloittaa uus unikoulu. Edellisessä oltiin päästy hyvään malliin niin tuli kauhea flunssa tytölle ja se kaatuu sit siihen :banghead:
 
Joo. Nää on näitä. Vaihtelevuutta on meidänkin öissä. Päästiin jo välillä taas hyvään vauhtiin. Nyt taas viime yönä päätti huutaa pari tuntia putkeen. Kohta kyllä roudaan sen pinniksen eri huoneeseen. Ja mä en yöllä edes alkuun noussut, tyyppi huusi ekan tunnin ihan itsekseen. Välillä vaan sanoin että nyt nukutaan ja poitsu yritti laittaa maate, mut aina hetken päästä nousi taas huutamaan. Äääh.
 
Meillä aikin ihan normimeininkiä, että herää sen 3-4 kertaa.:meh: Hetken aikaa nukkui heräten vain 1-2 kertaa mutta nykymenoa kestänyt nyt pari kuukautta.
 
Meillä on päästy nyt jo siihen tilanteeseen, että nukahtaa imetyksen jälkeen itse omaan sänkyynsä ja nukkuu siellä 2-4 ensimmäist unituntiaan. Sitten herää, otan viereen ja siitä eteenpäin heräillään sitten tiheämmin tai harvemmin, mutta ei vielä varmaan kertaakaan alle 3 kertaa yössä.
 
Meillä hyvä yö on, jos herää viisi kertaa, kohtalainen 7-8 kertaa ja huono 10 kertaa tai enemmän. Edelleen. Välissä ollut muutamia yksittäisiä öitä nyt puolen vuoden aikana, että on herännyt viittä kertaa vähemmän. On kokeiltu unikoulut, oma huone, perhepeti, tarjota tissiä aina, olla tarjoamatta, isin rauhoittelua, unipussia, kevyempää iltapalaa, tuhdimpaa iltapalaa ja kaikkea en edes muista. On käyty lääkärissä ja itketty neuvolassa, mutta "se vaan on niin, että kaikki vauvat valvottaa enemmän tai vähemmän".:shifty::arghh:
Eli ei oo meillä ainakaan unissa havaittavissa minkäänlaista vaihetta liittyen nimenomaan tähän vuoden ikään :grin
 
Meiän poika on vasta 11,5kk mut vastasin silti. 3-4 kertaa on aika yleinen, joskus jopa 5. Mutta 2 kuukauden ajan ehkä ollaan oltu tossa 3-4 herätystä yössä. Se kun pitkään oli n.10...
 
Voi itkua! Meillä on nyt reilun viikon verran valvottu oikein urakalla. Itellä on henkisesti ja fyysisesti voimat ihan loppu! Ollaan useampi kuukausi saatu nautiskella jo 8-10h yöunista ja nyt herätään puolen tunnin välein! Tässä meidän viime yö:
22.00 nukahti samantien omaan sänkyyn
22.45 heräs huutamaan täyttä kurkkua
23.40 heräs huutamaan täyttä kurkkua
01.40 heräs huutamaan täyttä kurkkua ja annoin vähän maitoa
04.00 heräs huutamaan täyttä kurkkua ja ei ole sen jälkeen nukkunu. Mikään ei kelpaa, syliin pitää päästä ja sieltä heti pois. Poskihampaita on tulossa neljä yhtäaikaa, on lääkitty ja syöty jäisiä mustikoita. Päivisin on ihan normaali oma ittensä ja öisin ihan ko eri vauva :sad001 tai taapero. Sittekkö jollekki sanoo että väsyttää niin vastaus on "sellasta se lapsen kans on", "minäkin olen valvonu monta vuotta lasten kans, ei tuo vielä mitään". Puuh, ollaan oltu onnekkaita kun tyttö tähän asti nukkunu tosi hyvin, mutta kyllä mulla silti saa jumalauta väsyttää!?
 
Ihan kuin väsymys olisi joku kilpailu, kuka on valvonut eniten... Nykyään tuntuu muutenkin olevan ihan normi, ettei kuunnella saati sympata toista ongelmassaan vaan aletaan heti puhua itsestä ja omista kokemuksistaan. Toivottavasti teilläkin pian rauhoittuu unet Enmastina.
 
Ja sepä vielä, kun ei tiedä mikä pikkuisella on hätänä.. Toivottavasti on vaan joku ohimenevä vaihe!
 
Ite oon yrittäny ja yritän edelleen, varoa sanomasta kellekkään väsyneelle äitille "ei tuo vielä mittään, mie valvoin silloin vielä enemmän"-tyylisiä lauseita. Väsymys on jokaisen oma kokemus ja tuntemus, toiset jaksaa paremmin ko toiset. Itekki jaksan väsyneenä kyllä yllättävän paljon, mutta nyt tuntuu jotenki ylivoimasen raskaalta just siksi ko ei tiiä miks toinen huutaa. :sad001 Ei minun väsymystä vähennä yhtään se, että joku toinen on varmasti ollu väsyneempi ko mie joskus. Ihan varmaan on ollukki ja jaksanu tehä kaikkea vaikka kaikki lapset olis valvonu. Hain tänään apteekista buranaa, jospa se tehoais niihin hampaisiin jotka oletan olevan huudon ja heräilyn syynä.
Huomenna on neuvolaki, viimiset rokotteet saadaan, täytyy sieltäki kysellä vinkkejä. Onneks meillä on ihana terkkari. :)
 
Toivottavasti teillä enmastina helpottaa yöt pian!

Meillä mennään nykyään seuraavanlaisella kaavalla. Tai kai sitä jo kaavaksi voi sanoa kun pari viikkoo on mennyt näin.. Eli nukahtaa noin klo 21 nykyään taas ihan rauhassa itsekseen, joskus peuhaa hetken ja seisoskelee ym. ja laittaa sitten itse maate. Jos laittaa liian aikaisin sänkyyn niin saattaa alkaa itkeä jossakin vaiheessa, jos ei uni meinaa tulla. MUTTA nyt tulee se mutta, herää joka yö virkeänä klo 03 eikä nukahda uudelleen ennen imetä. Joten olemme taas siinä pisteessä, että imetän yöllä! Pöh ja höh. Mä vaan en itse jaksa yöllä valvoa ja käydä tyynnyttelemässä virkeää tyyppiä, kun kaikki muut ihmiset tässä talossa haluaa nukkua. Katsotaan nyt koska taas kyllästyn olemaan tuttina ja vetäsen oikein kunnon unikoulut taas kehiin. Katson nyt ensin mitä lääkäri tuumaa, kun ollaan menossa allergiatutkimuksiin. Luojan kiitos ei poika enää huuda yöllä kipujaan kun olen jättänyt tietyt ruoka-aineet pois. Niitä huutoja en enää jaksais...
 
Meillä kans heräillään 2 tunnin välein..ja tissiä myös saatava. Tutista vaan poika suuttuu. Taidetaan viedä poika mummille unikouluun. Äitillä on vähän väsy kun käy töissä ja kukkuu yöt pojan kanssa. :rolleyes:
 
Meilläkin yötissi palannut kuvioihin sairastelujen myötä. Kunhan ollaan terveitä taas kaikki niin saa loppua siinä kohtaa koko tissittely.
 
Meillä lähdetään vasta ensi viikolla kokeilemaan uudestaan maitotuotteita, ja siis hapanmaitotuottein alotetaan.. Sit vasta jos ne sopii, niin alan jättää tissittelyä pois.
 
Takaisin
Top