Vuoto

Mulla selvis eilisessä ultrassa vaaleanpunaisen vuodon syyksi se et istukka on ihan tossa mahanpuolella edessä (joutui siis vähän koukkaamaan anturilla että pääsi näkemään pienen) ja ilmeisesti istukan siirtyminen/kasvaminen siihen on aiheuttanut kevyttä vuotoa limakalvoilta
 
Pelästyin oikein huolella taas viime yönä. Heräsin yöllä vessaan ja oli semmoinen olo, että jotain valuu... No, niinpä pikkuhousunsuoja ja alushousut ihan veressä. Sama homma toistui noin pari tuntia myöhemmin, kun kävin vessassa. Silloin tosin olin jo varustautunut siteellä. Pönttö myös lurahti siinä ihan punaiseksi. Aattelin siinä, että aika samanlaista vuotoa kuin viikolla 6, jonka jälkeen hematooma mulla todettiin. Päätin kuitenkin aamulla soitella naistentautien päivystykseen, vaikka vuoto oli aikalailla loppunut ja oli enää pientä tiputtelua. Olivat kuitenkin sanoneet mulle polilla aiemmin, että jos tulee runsasta veristä vuotoa, pitäisi hakeutua näytille.

Menin näytille ja hoitaja oli aluksi tosi ihana, mutta kun vihdoin pääsin lääkärille odottelun jälkeen, sain torumista, että tämmöisen asian takia ei sitten kuulu enää tänne tulla päivystysaikaan. Hän teki kuitenkin ultraäänitutkimuksen ja siellä meidän pikkuinen viuhtoi kovasti menemään. Aloin melkein nauraa, kun näin sen ihanan viuhtonan. Hematooma edelleen laaja, joten ilmeisesti vuoto tullut edelleen siitä.

Mulle oli kyllä nyt tosi terapeuttista nähdä tuo meidän pikkukaveri virkeänä elossa, kun olen ollut nyt muutaman päivän niin kovin huolissani hänestä liittyen näihin veriseuloihin. Nyt en jaksa edes aatella koko veriseulaa, kun tiiän, että hän näytti ainakin vielä olevan hyvissä voimissa. Keskiviikkona sitten palataan asiaan nt-ultrassa.
 
Ompas tympiää touhua kun tuollaisen asian takia moititaan :I onneksi kaikki hyvin ja saitte mielenrauhan pikkuisen voinnista, itseä on kyllä helpottanu tuo doppleri kun on saanut varmistaa että pieni on vielä matkassa.

Itteä kyllä hirvittää jos tulee tuollaista kovempaa vuotoa :sad001 se varmasti säikäyttää oikein kunnolla.

Ilmoittele Maiku2 kun np-ultra on ohi! Tämä on niin tuskastuttavaa odotella, vielä viikko ja sitten rv olisi viimeisimmän ultran mukaan jo 13+3!!!!
 
Mullakin tuli muistaakseni viikolla 8 ruskeaa vuotoa ja muutamia hyytymiäkin. Tätä jatkui parin päivän ajan. Mutta kaikesta päätellen oli täysin harmitonta, kun raskaus edellleen jatkuu normaalisti. Paniikkihan noista vuodoista helposti tulee, mutta vaikuttaa siltä, että aika monen raskauteen ne kuuluvat.
 
Mun painajainen on taas tänään jatkunut. Heti aamulla tuli oikein kunnon hyytymäklöntti ulos (sormilla mittasin, että oli noin 4cm x 2cm, litteä). Tarkistin sen ja se oli mielestäni ihan pelkkää verihyytymää. Ilmeisesti sitä hematoomaa mitä mulla on ollutkin.
Töissä sitten päivällä lounasaikaan rupesi taas "lorisemaan". Mä menin ihan pois tolaltani ja meinasin jo lähteä töistäkin kesken, mutta maltoin sitten mieleni ja kuitenkin jäin.

Nyt kyllä aattelin, että yritän varmaan huomenna päästä työterveyteen tai terveyskeskukseen lääkäriin ja pyydän edes muutaman päivän sairaslomaa. Ei mun psyyke kestä, jos töissäkin saan jatkuvasti pelätä näitä lorinoita. Mun pitäis kuitenkin olla skarppina ja hoitaa omia potilaitani. Ylihuomenna joka tapauksessa se ultra, siihen voin kyllä suosiolla odottaa.
 
Kävin lääkärissä, kun yöllä taas pariin otteeseen "hulahteli" verta tulemaan. Luulin, ettei täällä meidän terkussa edes voida ultrata, mutta lääkäri sanoi, että katotaas ultralla, kun selitin tilanteen. Siellä se pikkuinen edelleen käsiään ja jalkojaan heilutteli ja kuulin ekaa kertaa hieman sydänääniäkin. :smiley-bounce012

Elikkäs hematooma mua on nyt vaan edelleen pitää jännityksessä ja todennäköisesti vielä pitkään... Tk-lääkäri ei osannut sen hematooman suhteen sanoa mitään kummempaa muuta kuin sen, että oli se hematooma missä päin kehoa tahansa, ne on aika hitaita paranemaan, jos niitä ei vartavasten poisteta. Lisäksi sanoi, että jos keskenmeno tulee, niin kyllä sitten kunnon kipujakin varmasti tulee, kun tämmöinen 12 viikkoinen lähtee tulemaan ulos.

Mutta siis ihana juttu taas kaikenkaikkiaan. Toisaalta hävettää, kun oon nyt muutaman päivän sisällä kaksi kertaa käynyt lääkäreitä "häiritsemässä", mutta on se ainakin itselle tuonut hyvän mielen. :flower
 
Maiku 2 kiva, että hyviä uutisia ja masuasukilla kaikki hyvin. Kyllä sitä oman mielenrauhan vuoksi voi ja pitää käydä. Inhottava, jos koko ajan vaivaa mieltä. Tsemppiä!
 
Voi hematooma, mua aiva hirvittää mitä meille sanotaan viikon päästä. Kun sitä holahtelua tulee niin tuleeko samalla mahakipuja yms? Saitko saikkua nyt, sanottiinko mitään mitä ei saisi tehdä?

Mulla ei oo liittynyt mitään mahakipuja noihin verenvuotoihin. Pe-la yönäkin huomasin vasta, kun menin ihan normisti vessaan, että jaahas onpa sitten vuotanut aika reilusti, kun pikkuhousunsuoja ihan punanen ja pikkuhousut myös märät (oli mustat niin ei nähny paljon niis oli verta). Useimmiten kyllä tunnen sen, kun alkaa valua vuotoa. Töissäkin maanantaina kävelin käytävällä, niin tunsin selkeesti kuinka alkoi vaan yhtäkkiä valua. Sitten vaan kävelen aina suorinta tietä vessaan, kun alkaa siltä tuntua.

Saikkua sain nyt vaan täksi ja huomiseksi päiväksi. Lähinnä kai "henkisistä" syistä, kun sanoin, että en vaan pystynyt meneen töihin, kun ahistaa nää vuodot. Antoi sitten huomisenkin, kun mulla on se np-ultra huomenna.

Mitään ohjeita en saanut, niin kuin en tähän saakka oo saanut keltään muultakaan lääkäriltä. Olen vaan netistä katsonut mitä ohjeita muille on annettu. Olen pyrkinyt olemaan rehkimättä esim. en oo tänä vuonna ajanut nurmikkoa niin kuin aiempina kesinä. Kauppakasseja mun on pakko ollut kantaa ja jotain lyhyitä matkoja kastelukannuja ja semmoista, mutta ei ne ole tuntuneet vaikuttavan. Saunaa olen vältellyt ja uimassa en oo käynyt koko kesänä infektioriskin vuoksi. En ole muutenkaan kauhean urheilullinen, mutta nyt vielä vähemmän on tullut urheiltua. Oon mä silti kävelyllä käynyt, kun vuodot olleet rauhallisempia ja pyörälläkin tuossa yksi päivä ajelin eikä se ainakaan silloin mitään aiheuttanut. Mustikoita kävin pari kertaa etsimässä vähän huonolla menestyksellä, mutta tän viimisen mustikkareissun jälkeen nää vuodot sitten yöllä yltyi. Mies oli vähän sitä mieltä, ettei anna mun enää mennä mustikkametsään kyykkimään, kun ajatteli että se olis altistanut mua näille vuodoille. Tiedä häntä... Itse en kokenut siellä kauheasti rasittuvani, mutta voihan se olla ettei kyykkiminen tee hyvää. Olen kyllä jonkin verran kyykkinyt myös kasvimaalla tässä kesän aikana. Niin ja yhdyntöjäkin ilmeisesti on hyvä välttää, lähinnä kait kohonneen infektioriskin vuoksi.
 
Tänään oli se nt-ultra. Kerroinkin tuloksista toisessa ketjussa elikkäs lyhykäisyydessään hyvin meni. Mulla ultrattiin nyt vain mahan päältä ja sen mukaan hematooma olis ollut enää 29mm x 18mm. Kätikö sanoi, että hematooma ei ole istukan puolella, niin se on hyvä asia. Sanoi myös, että voi ultrata vielä alakauttakin jos haluan, mutta hän ei erityisesti suosittelis sitä nyt, kun on ollut vuotoja, koska kaikki ylimääräinen sohiminen voi lisätä infektioriskiä. Niinpä jätimme välistä sen alakautta katselun. Aattelin, ettei sillä nyt oo niin paljoo merkitystä tällä hetkellä.

Lauantaina päivystyksessä käydessä hematooman koko oli lääkärin sanelun mukaan 49 x 42mm. Hieman mietin, että olisko voinut pienentyä noin paljon lauantaista tuo hematooma. Toisaalta lauantain jälkeen mulla tuli se isohko verihyytymä ulos ja vertakin hulahdellut useaan otteeseen, että olisko se sitten niiden seurauksena tosiaan pienentynyt noinkin radikaalisti näinä muutamana päivänä. Tai sitten se ei vaan vatsan päältä näkynyt kunnolla...

Nyt ei oo muuten toissayön jälkeen enää vuotanut. Onneksi! Kunpa ne isommat vuodot nyt ainakin loppuis jo tähän.
 
Tästä ketjusta tulee varmaan kohta mun yksinpuhelu, kun aina raportoin tänne...

Mutta, mutta... Loppuipa taas tuo eilis-iltainen ilo lyhyeen. Alkoi taas yöllä vuotaa ihan urakalla ja vuotanut enemmän ja vähemmän koko päivän. Vaikka eilen kaikki näytti niin hyvältä ultrassa jne, niin kyllä se huoli ja pelko aina iskee uskomattomalla tavalla, kun huomaa taas vuotavansa kunnolla verta. Pelkään jopa mennä vessaan, kun en tiiä mitä siellä aina löytääkään. :sad001
 
Maiku toi vuotelu on kyllä tosi ikävää :/ Tsemppiä ♡
 
Maiku2, kyllon tympiää kun noin vuotelee :sad001 vuodon kanssa on kyllä vaikiaa elää kun pelottaa ne vessakäynnitkin jo niin lujaa..
Ootko Maiku2 hommannut doppleria? Itse hommasin sen takia että jos noita supistuksia/vuotoja tulee niin voin tarkistaa kotona että kaikki kunnossa :Heartred Helpottaa kummasti kun kuulee ne sydänäänet!
 
Toisaalta se, ettei niitä sydänääniä löydä kotidopplerilla etsiessään, ahdistaa vielä enemmän. Nimim. neuvolan terkoiltakin meni melkein tunti löytää ne.
 
Maiku2, mun kaverilla vuoteli koko alkuraskauden ajan ihan runsaastikin, mutta niin vaan terve poika tuli. Dopplerissa on tosiaan puolensa. Mäkin hommasin sen rv10:n kohdalla ja nyt vasta rv12 oon saanut äänet kuulumaan. Kyllä se silloin pari viikkoa sitten enemmän huolestutti, kuin helpotti oloa. Mutta tosiaan ehkä näillä viikoilla jo helpommin äänet kuuluu.
 
Kiitos tsempeistä! Niitä tosiaan tarvitaan nyt.

En oo kuin ohimennen aatellut tuota doplerin hankintaa, mutta se voisi kyllä olla ihan varteenotettava ostos. Mulla on vaan tällä hetkellä taas niin epätoivoinen olo tän raskauden suhteen, että en pysty aattelemaan, että ostaisin mitään tähän liittyvää (kun pelkään, että tää kuitenkin kohta loppuu kesken)...

Lepäsin tässä sohvalla tänään töiden jälkeen, niin yhtäkkiä taas hirvee lorina ja oon hypänny vessassa nyt ties kuinka monta kertaa ja vaihtanu sidettä useampaan otteeseen. Jotenkin on vaan taas semmonen olo, että tää on niin lopun alkua, kun tuntuu että pahenee vaan ja loppua ei näy. Vähän jo tänään päivällä elin siinä toivossa, että olis tilanne menossa taas parempaan, mut eipä näytä siltä. Mä varasin hädissäni ens viikolle yksityiselle gynelle ajan. Yksi iltaaika olis ollu jo maanantaille, mutta otin kuitenkin vasta seuraavan ajan keskiviikolle, kun se toinen gyne näytti netissä jotenkin pätevämmältä. No joo.. tiedä häntä kuka on pätevä ja hyvä, mutta onpa nyt aika sitten ainakin. Tosin nyt tuntuu, että keskiviikko on niiiiin pitkän ajan päästä, että ennen sitä voi olla tapahtunut jo vaikka mitä ja miten kestän sinne asti... Eihän tälle kukaan mitään voi... jos vuodan, niin sitten vuodan, vaikka ravaisin joka päivä lääkärissä.

Nyt viikonloppuna en tee kyllä yhtään mitään muuta kuin pakolliset asiat. Harmittaa, kun miehelle tulee kaveri huomenna yökylään... haluisin olla vaan rauhassa.

Anteeksi, kun valitan... harmittaa itseäkin, mutta olo on tällä hetkellä suoraan sanottuna kamala. :sad001
 
Välillä muuten sitäkin oon miettinyt, että missäköhän vaiheessa hemoglobiini rupeaa laskemaan, jos jatkuvasti vuotaa verta... No, kai sen sitten huomaa viimeistään, jos rupeaa huippaamaan?
 
Maiku2, tottakai saat tänne purkaa tuntojasi ja niin pitääkin!! Toivottavasti vuoto loppuu pian. Mä uskon et sun raskaus menee hyvin loppuun asti koska olet jo noin isoilla viikoilla ja vuotoihin on löydetty syy. Mutta silti varmasti ihan todella stressaavaa!! ❤️
 
Maiku, voit aina pyytää neuvolasta hemoglobiinin mittausta, tekevät sen muutamassa minuutissa. Minulta mittasivat heti ensikäynnillä, kun sanoin, että on huipannut normaalia enemmän.
 
Takaisin
Top