vitamiinit

Mitäs vitamiineja näin puolen välin tienoilla pitäisi syödä? Alkaa alkuraskauden aikana ostetut vitamiinit olemaan loppu ja uudelle kierrokselle pitäisi lähteä...:cool:
 
Mulla kasvisruokavalion takia käytössä monivitamiini jossa b12 (+muita B-vitamiineja), foolihappo, jodi. Sen päälle vielä omega3,
d-vitamiini ja kalsium. Nää ekat oli neuvolan suositukset ja kalsiumia lähinnä oman mielenrauhan takia otan myös lisänä.
 
Mulla kasvisruokavalion takia käytössä monivitamiini jossa b12 (+muita B-vitamiineja), foolihappo, jodi. Sen päälle vielä omega3,
d-vitamiini ja kalsium. Nää ekat oli neuvolan suositukset ja kalsiumia lähinnä oman mielenrauhan takia otan myös lisänä.

Samoja oon syöny alkuraskaudessa, mut nyt toisella kolmanneksella mietin onko esim. foolihapolla enää merkitystä niin, että kannattaisi ekstrana syödä...
 
Mulla lukee noissa vitamiinipurkeissa raskaus ja imetys, eli kai niitä saa syödä koko raskauden ajan ja vielä ainakin vuoden siihen päälle?
 
Raskaus ja imetys monivitamiinit käy nimensä mukaan läpi raskauden ja vielä imetyksenkin ajan :) sanoisin että ainut muutos mikä tulee tehdä tokan kolmanneksen aikana on se foolihappolisän pois jättäminen :)

Mulla on käytössä Idoformin maitohappobakteeri, Multivitan omegalive raskaus ja Multivita perus monivitamiini (ei raskaus). Illalla myös magnesiumsitraatti kun on usein suonenvetoa öisin.
 
Ei kyllä foolihappolisää tarvitse jättää pois ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Mä olin ihan hämmästynyt nyt kun goolettelin vähän, että jotkut suositukset tosiaan sanoo että sitä tarvitsisi syödä vain 12. raskausviikkoon asti :eek: Se on kuitenkin tosi tärkeä sikiön kehitykselle ihan koko raskauden ajan (vaikka hermostoputken sulkeutumishäiriön kannalta oleeellisintä onkin raskautta edeltävä aika ja ensimmäiset 12 viikkoa), ja äidinkin terveyden kannalta. Mm. tässä tutkimuksessa havaittu, että voi ehkäistä odottavan ja imettävän äidin anemiaa, ja pienentää ennenaikaisen synnytyksen riskiä:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3218540/

Ja noiden ihan perus raskausmonivitamiinien lisäksi tosiaan varmaan joku omega3 -lisä etenkin loppuraskaudesta kannattaa ottaa mukaan :)
 
kannattaa vaan muistaa omegat jättää ihan loppuraskaudessa... Haittaavat verenhyytymistä (suositellaan ainaki ennen leikkauksi jättän pois, niin eiköhän tähän päde sama!)

kuulemma maitohappobakeeri saattais ehkäistä myös sitä Streptokokki B:n esiintymistä synnytyksen aikaan! Ja oli muitaki hyötyjä raskaudessa joita en nyt muista.

Mamavitamiinit mullakin yhä käytössä....(joku raskaus&imetys)
 
Ihan virallisestihan sitä foolihappolisää suositellaan ainakin THLn sivuilla rv 12 loppuun saakka. Monivitamiineissahan aina on lisäksi jonkin verran foolihappoa :)
 
Ompas hankalaa. Taitaa tarvita kysellä neuvolasta asiasta seuraavalla kerralla. Itse olen vielä syönyt foolihappoa, mutta nekin pian loppuvat niin en varmaan sitten osta enää lisää. Muuten olen syönyt vain d-vitamiinia ja omegat otin käyttöön jokin kuukausi takaperin.
 
Mulla myös ne mamavitamiinit, lisäksi d-vita ja maitohappobakteerit (b-vitamiini lisukkeillä). Alussa oli omegat myös mutta kun on ollut vähän ongelmia veren hyytymisen kanssa jo ennen raskautta sis neuolassa sanotiin jo alussa että ne pitäis jättää pois :) foolihapposta ja muutenkin tutkimuksista sanoisin että melko kaikelle mitä on tutkittu hyödyttäväksi on myös vastaantutkimuksia mitkä sanoo että ei ole mitään hyötyä tai on jotenkin vaarallisiakin niin lopulta riipuu vähä siitä mitä itse uskot enemmän ja voi vähän katsoa kuinka luodettava on tutkimuksen tekijä :)
 
Muokattu viimeksi:
Siitä konkreettisestä tutkimuksesta sanoisin että see on aika uusi ja en ottais itse liian vakaavasti. Jos tulee viellä pari lisätutkimusta mikä saa samoja tuloksia sit ehkä kannatais miettiä enemmän. Itse vähan tutkimuksien alalla opiskellut niin on ehkä vähän vaikeampi uskoa kaikkeen mitä on "tutkittu" :D
 
Syön femibion joka on rv 13--> + imetys. Lisäksi 100mg rautaa alhaisen hemoglobiinin takia.

Aikaisempi raskausajan multivitamiini sai voimaan pahoin, joten se odottaa kaapissa ehkä imetysaikaa jos sitten siihen soveltuu
 
Mites kalsium, otatteko sitä lisänä? Aloin miettimään että en varmaan saa sitä ruoasta edes normaaliaikuisen suositusten verran kun tosi vähän maitotuotteita syön. Pitäis vetää papuja ja parsakaalia hitosti jos niistä meinas kaiken saada. :confused: kaurapohjaista jogurttia syön ja kahvin kanssa kauramaitoa. Noihin on lisätty kalsiumia, mutta desi jogurttia ja tilkka maitoa ei riitä.
 
Mulle neuvolasta ohjeistettiin että kalsiumia pitäis syödä, kun en juo maitoa mutta käytän kuitenkin maitotuotteita. Mutta vähän laiskasti oon jaksanu sitä ottaa, pari kertaa viikossa. Kuvittelen paikkaavani tilannetta syömällä paljon juustoa :D
 
Naffa, mä en syö ollenkaan maitotuotteita ja neuvolatädin kanssa kun kerrattiin mun ruokavalio, niin oli sitä mieltä että saan tarpeeksi.. just kasvimaidot + kasvijugurtit ja vihannekset päälle. Mutta otan silti myös tablettina, ihan oman mielenrauhan vuoksi
 
Takaisin
Top