vitamiinit

Mulla on foolihappo käytössä erillisenä, ja d-vitamiini. Nyt ostin vielä monivitamiinin. Jäin vaan epäröimään, että kai on ok syödä normaalia monivitamiinia, kun siinä on myös A-vitamiini (50% normaalista saantisuosituksista)? :bookworm: Edellisessä raskaudessa söin vaan sitä raskaus&imetys-vitamiinia, mutta nyt en raaskinut ostaa sitä hinnan vuoksi. Yleensä olen hyvinkin maalaisjärkinen, mutta nyt en pääse eroon tästä a-vitamiinikammosta ja foolihapponeuroosista. :woot:
 
Käsittääkseni A-vitamiinia ei suositella erillisenä lisänä. Ainoastaan se minkä saa normaalista ruoasta (tietenki raskaussuositusten mukaisesti eli miinus maksa jossa A-vitamiinia).. korjatkaa jos oon väärässä.
 
Juu, ei a-vitamiinivalmisteita raskaana!

Yli 7500Mikrog kuitenkin vasta haitallista. Ei silti suositella, koska ruoasta saa riittävästi.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon tosi väsynyt ollu nytnmuutamia päiviä, ja oon kokonaan unohtanu käyä hakemassa apteekista monivitamiinit, mitkä neuvolatäti jo suositteli hakee ku soitin. Onko suosituksia jostain hyvistä monivitamiineist, missä olis ainaki se d-vitamiini sekä foolihappo?

Ja oliko raskaana oleville joku suositus tässä d-vitamiinissa??
 
Mulle suositeltiin tuota Minisun mama -vitamiinia jo sen vuoksi, että siinä on tuplamäärä foolihappoa muihin monivitamiineihin verrattuna. Neuvolassa sanottiin, että ei missään nimessä A-vitamiinia saa sisältää se vitamiini mitä syö.
 
Mä oon päättäny pitää vähän taukoa vitamiineista. Niiden takia mulla on kauheaa pahoinvointia ja oksentelen. Ei ole väliä mihin aikaan vuorokaudesta otan ja ruuan kanssa vai ilman. Kahta merkkiä olen kokeillut ja ihan sama juttu molemmista. Syön kuitenkin monipuolisesti, joten uskon etten tee ihan kauheasti hallaa, jos pidän muutaman viikon taukoa ja sitten jatkan :)
 
Toki omaa kehoa pitää kuunnella, mutta ruoasta ei taida saada tuota foolihappoa riittävästi? Mulla meni ennen maha aivan sekaisin vitamiineista, nyt olen lisännyt veden juontia ja ottanut vitamiinit aina illalla, n. 20-21 aikoihin, passaa hyvin mun mahalle.
 
Ei varmaan saa riittävästi ja se vähän huolestuttaa. Mä kokeilin vaikka mitä vuorokauden aikoja vitamiinien ottoon, mutta ihan sama juttu. Pieni hetki vitamiinien otosta ja oksennus lentaa kaaressa :/
 
Mut eikö siis kaikissa monivitamiineissa (poislukien juuri raskauteen suunnatut) ole a-vitamiini mukana? Kuitenkin aika monen kuulee syövän tavallista monivitamiinia... tarvii käydä etsimässä vielä, löytyisikö ilman a-vitamiinia. :confused:
 
Syön raskausajan monivitamiinia, raskausajan omega 3, foolihappoa, C-vitamiinia, D-vitamiinia, kalsiumvalmistetta.
 
Mä syön multivita raskaus ja imetys vitamiineja, lisäksi d-vitamiinia ja ekstra foolihappoa (söin jo kk ennen plussaa niin tuhoan tuon paketin loppuun). Aloin miettimään kun tuossa multivitassa on myös rautaa, ja mulla oli hemoglobiini 156 pari kk sitten, että onkohan hyvä enää ekstraa vetää.. o_O en ees lihaa syö niin sinällään jännä että noin korkea, tosin aina ollu hyvä hemoglobiini. Vettäkin litkin ahkeraan.
 
Perus orion multivita ei sisällä a-vitamiinia niin syön sitä. Ei siis oo varsinainen raskausvitamiini, mutta käy raskaanaolevillekin. Multivita plus taas sisältää, joten sitä ei saa käyttää raskaana ollessa. Multivitan lisäksi syön foliren foolihappoa.
 
Mullakin on raskaus ja imetys vitamiini käytössä. Raahasin purkin mukana Suomesta, pitää selvittää mitä sitten alkaisin nappailla kun se loppuu :)
 
Mä oon päättäny pitää vähän taukoa vitamiineista. Niiden takia mulla on kauheaa pahoinvointia ja oksentelen. Ei ole väliä mihin aikaan vuorokaudesta otan ja ruuan kanssa vai ilman. Kahta merkkiä olen kokeillut ja ihan sama juttu molemmista. Syön kuitenkin monipuolisesti, joten uskon etten tee ihan kauheasti hallaa, jos pidän muutaman viikon taukoa ja sitten jatkan :)

Minulla viime raskaudessa aiheutti nuo raskausvitamiinit pahoinvointia. Tässä raskaudessa ei ile vielä aiheuttanut, mutta jos niin käy niin ajattelin ostaa erikseen vielä foolihapon ja syödä sitä ja d-vitamiinia. Nuo foolihappo pillerit on niin pieniä niin uskon ettei aiheuta pahoinvointia. Mietin muutenkin, että huono olo voi johtua siitä raudasta mitä raskausvitamiinissa on.
 
Mä syön kans raskaus/imetysajan vitamiinia, b12-vitamiinia ja puolikkaan pillerin b6. Neuvolasta suositteli koittamaan pahoinvointiin tota b6-vitamiinia :)
 
Minulla viime raskaudessa aiheutti nuo raskausvitamiinit pahoinvointia. Tässä raskaudessa ei ile vielä aiheuttanut, mutta jos niin käy niin ajattelin ostaa erikseen vielä foolihapon ja syödä sitä ja d-vitamiinia. Nuo foolihappo pillerit on niin pieniä niin uskon ettei aiheuta pahoinvointia. Mietin muutenkin, että huono olo voi johtua siitä raudasta mitä raskausvitamiinissa on.

Minulla juuri foolihappo aiheuttaa pahoinvointia. Otan vitamiinit illalla juuri ennen nukkumaanmenoa. Tässä on kuitenkin se huono puoli, että illalla viimeiseksi juotu lasillinen vettä laittaa juoksemaan vessassa puoli yötä.
 
Saksassa suositellaan ottamaan foolihappoa heti kun alkaa yrittää tulla raskaaksi. Olenkin sitten napsinut sitä säännöllisen epäsäännöllisesti viimeisen 1-2 vuotta :P Ja viikolta 12 lähtien suositteli lääkäri aloittaa Femibion äitiysvitamiinien oton.
 
Saakohan biotiinia syödä? Söin ennen raskautta, mutta nyt en ole enää kun neuvolassakin unohdin asiasta kysyä..
 
Söin femibion 1:tä ennen raskautta ja alkuraskauden aikana, ja nyt olen vaihtanut femibion 2:een. Ilmeisesti vitamiineista ja hivenaineista huolehtiminen voi myös auttaa ylipäänsä plussan saamiseen. :) Ja foolihappo kannattaa tosiaan aloittaa jo hyvissä ajoin, sillä se vaikuttaa punasoluihin, joilla kestää noin kolme kuukautta uusiutua kokonaan.

Jos käyttää erillisiä raskausvitamiineja, niin niiden kanssa kannattaa muistaa se, että ei pidä purkkia esimerkiksi keittiön pöydällä näkyvillä, jos haluaa vielä säilyttää salaisuutensa... XD Onneksi femibion 1 -purkissa lukee, että "raskauden suunnitteluvaiheesta 12. viikon loppuun". En tiedä menikö selitys silloin läpi, kun eräs purkin näki, kun nyt ei olla vieläkään kerrottu.
 
Takaisin
Top