vitamiinit

Onko kukaan perehtynyt yrtteihin tai chiaan?
Itse oon lueskellut ja ottsnut hieman selvää noista luontaistuotteista mutta tahtoo lisää tietoa :)
 
Itsellä multivita raskaus + imetys käytössä :) yhden nappulan hotkaisen per päivä kun neuvolasta suositeltiin! Aloin syömään heti kun raskaus selvisi.
 
Mulla kans toi multivita ollu jo vuosia käytössä, edellisten raskauksien ja imetysten aikaan, ja tässä välissäkin oon niitä syöny kun yritettiin raskautua.
 
Mä kävin lifesta hakemassa solgarin prenatalia, 11 bakteerikantaa sisältävän maitohappobakteerikuurin ja öljyä, koska ei tuu niin paljon kalaa syötyä että suositukset täyttyis. On kyllä kallista noiden vitamiinien syönti, taisi tää satsi olla 60€! [emoji15]
 
Miun pitäs selvittää että mitä voisin ite alkaa syömään muutakun tota multi tabs raskaus vitamiineja kun en voi syödä esim omegaa koska miulla on von willebrandin tauti ( verenvuoto tauti) ja aikoinaan kun rupesin syömään tuota kalanmaksa öljy tabletteja niin rupes oikeanpuolen jalka puutumaan öisin. Luinkin sit että pitää olla varovainen niiden kanssa jos on verenvuoto tauti..
 
Onko kukaan perehtynyt yrtteihin tai chiaan?
Itse oon lueskellut ja ottsnut hieman selvää noista luontaistuotteista mutta tahtoo lisää tietoa :)
Yogi Tean Classic Chai on toiminut mulla ennen kaikenlaiseen stressiin ja nyt myos etovaan oloon. Sis. inkivaaria eli joka haluaa noudattaa tarkalleen THL: n suosituksia niin "ei suositella". Annostus on 1 tl /litra vetta joten melko pieni annos on. Sori skandit haviaa jostain syysta talla foorumilla.

Klassinen chai-tee

  • Ayurvedinen maustetee
  • Ihastuttava tasapainoinen ja yhdistelmä lämmittävää inkivääriä, mausteista kanelia, hyväntuoksuista neilikkaa sekä makeaa kardemummaa ja mustapippuria
  • Todellinen makuelämys aisteillesi
  • Levittää jo valmistamisen aikana ympärilleen miellyttävää tuoksua
  • Hienostuneet raaka-aineet kontrolloidusta luomutuotannosta
  • Nautinnon voi viimeistellä maidolla ja makeutuksella maun mukaan
 
Itse kävin plussatestin jälkeen tällä viikolla apteekista hakemassa Multi-tabsin Raskaus-vitamiinipurkin, jossa näytti hyvin olevaan kaikkea suositeltua, myös riittävästi foolihappoa. Sen lisäksi käytössä Multivitan Raskaus kalanmaksaöljyvalmiste, johon ei ole lisätty mitään vitamiineja yms. Aikasemmin käytössä oli vitamiinilisä (jossa myös foolihappoa) ja kalanmaksaöly, joihin oli lisätty A-vitamiinia. Määrät olivat vähäisiä, mutta silti säikähdin lokakuussa kun tuon A-vitamiinin huomasin ja kuukautiset olivat myöhässä. Sen jälkeen olin hetken käyttämättä mitään. Ehkei tuo katkos foolihappolisän käytössä haittaa...

Juon myös appelsiinimehua, johon on lisätty kalsiumia, sillä juon melko vähän maitoa. Tosin muita maitovalmisteita tulee kyllä käytettyä, joten en usko, että varsinaisesti kalsiumlisää tarvitsisin.
 
Multivitan Raskaus ja imetys käytössä täälläkin. Ennen plussausta söin perusmultivitoja ja B-vitamiineja lisäksi, mutta nyt koen vaan helpommaksi hakeutua yhden purkin tykö. :D Ei tule sitten mitään ristiinkään syötyä.
 
Minisun mama ja rautalisänä puolen välin jälkeen Maltofer-tipat. Ei tarvii miettiä mihin aikaan tai minkä kanssa otat ne, sopii ruuan yhteyteen myös. :)
 
Mulla käytössä Solgar Prenatal nutrients -vitamiinit :) ja rautaa, b12- ja d3-vitamiinia menee lisäks. :)
 
Kalaöljykapselit käytössä ja juuri näitä apteekkari suositteli ku ei ole a-vitamiinia. Käynti apteekkiin tulossa hakemaan uudet mamma vitamiinit ja hyvät rasvat kun nyt ollu käytös perusvitamiinit hedelmöityshoitojen aikaan. Lisäksi ollu käytös jo 3kk ennen hoitoja 1mg foolihappo mitä saa vaan reseptillä.
 
Minä elän siinä käsityksessä, että miltivitam mamma jutussa joka on raskaanaoleville ja imettäville, että siinä on kaikki mitä tarvitsee. Rautaahan ei suositella kauheasti, tämän takiahan maksaruuat on kielletty.
Ikinä en oo mitää lisäravinteita ottanut, paitsi edellisessäkin raskaudessa noita samoja mamma vitamiinejä.
 
Mä olen syönyt Multivitan raskaus ja imetys tabletteja esikoisen odotuksesta lähtien.
Raskausajan, imetysajan ja sitten putkeen alettiin toista yrittämään ni en lopettanut [emoji4]
 
Eikös se maksa ole kiellettyjen listalla A-vitamiinin takia?
 
Kyllä alia, mutta myös siksi että siinä on rautaa... Näin ainakin oli silloin 2014. Muutoksiahan on toki tullut, joten en tiedä miten nykyään.
Ihan niinkuin muihinkin syömisiin, mikä nyt ei aiheuta tänä päivänä syöpää jne....
 
Mutta kyllä kait rautaa saa raskauden aikana syödä? Osahan joutuu sitä purkistakin napsimaan jos Hb liian alhaalla...
 
Maksaa ei suositella A-vitamiinin takia. Rautalisistä kai ennen neuvottiin ettei vielä ekalla kolmanneksella, mutta syy kai oli että voi lisätä pahoinvointia ja närästystä. Toisaalta alhainen hb myös tekee huonon olon eli sikäli kumpi pahempi... Ja mielestäni tässäkin puhuttiin vain lisäraudasta, eli luonnollinen ruuasta saatu olisi täysin hyvä :)
Oon uskaltanu mammavitskuja syödä vaikka niissä onkin vähän rautaa.
 
Saa nähä mitä mulle suositellaan.. Hb oli 102kun viimeksi mitattiin :D
Rauta tableteista mulla menee maha sekasin ja sitä luontais litkua en pysty juomaan :sad001
 
Takaisin
Top