Vitamiinit

Mulla on käytössä Lifen Woman -monivitamiini. Alkuraskauden aikana söin myös foolihappoa, omegat ja d:n. Hoksasin jossain vaiheessa että mun aamupahoinvointi johtuukin omegoista ja jätin ne pois. Ei okseta enää.

Eiks tää sisällä a-vitamiinia? :)

tämä. ne on ehkä joskus olleet ihan jees suosituksia, mutta ei todella vastaa tämän päivän tutkimustietoa ja näillä hyvillä suosituksilla on pitkässä juoksussa saatu kyllä hallaa aikaiseksi ihmiskropalle. olen kanssa noita diabeetikkojen ja muiden erityisryhmien rv-suosituksia kauhistellut jo vuosia ja yhä jaksan ihmetellä esimerkiksi sairaalaympäristöä, jossa ihmiset oletettavasti ovat sairaita, kuinka vääränlaisia "rakennusosia" heille tarjoillaan, valkoista vehnää, sokeria ja hiivaa - oi nam.

niin, tuskinpa ne neuvolassa tosiaan myötäävät, olen ehkä ennenkin vängännyt asiasta tältä puolen pöytää :D noo, itse toki kehoni ja vointini tunnistan. oma järki taitaa tässäkin olla se paras mittari, neuvolasta näemmä kun muutenkin kannattaa suodattaa iso osa suoraan toisesta korvasta ulos, jopa näin enskertalaisen silmin, mutta taas vaikuttaa oma kokema ja pohjakoulutus ja.. :grin

Itse rupesin syömään plussauksen jälkeen Minisun Multivitamiini Mama valmistetta. Foolihappoa 500mg ja ei sisällä A-vitamiinia joten sen yliannostuksesta ei ole huolta.

Syy siihen miksi vitamiineja aloin syömään jo ennen raskaussuunnitelmia on etten luota siihen että saan kaikki tärkeät aineet sopivassa suhteessa ruuasta. Nyt vaan monivitamiini valmiste vaihtui raskausajan monivitamiini valmisteeseen.

Täällä vielä Femibion 1 ja Multivita mammoille käytössä. Pian loppuukin tuo Femibion-laatta.

Mä oon syönyt tähän asti pelkkää foolihappoa. Miten ootte toimineet viikon 12 jälkeen sen kanssa? Ootteko jatkaneet syömistä? Vai lopettaneet? Netistä kun yrittää etsiä mitä kannattais tehdä, niin saa puolesta ja vastaan tietoa.. Onko jollain jotain faktatietoa tästä? :rolleyes: Foolihapon lisäksi neuvola suositteli D-vitamiinia, joten taidan sen nyt vielä hankkia.

Mä oon vetänyt jotain mama- monivitamiinia ja lisäksi foolihappoa, D-vitamiinia, maitohappobakteereja ja vahvoja omegoita. Töiden takia oon ottanut myös magnesiumia ajoittain. Silti sain flunssan. Äh.:/

Mä oon vedellyt noita Multivitan raskaus ja imetys tabuja (sisältää foolihapon) siitä lähtien kun esikoista alettiin yrittää, eli joskus alkuvuodesta 2014. Lisäksi syön Kalsipos kalsiumtabletteja kun en oikeestaan yhtään käytä maitotuotteita ja nyt vielä vähemmän kun ne ällöttää.. Kalsipos on ollut nyt tauolla kun ne jostain syystä jää aina mulla kurkkuun kiinni vaikka eivät oo yhtään sen isompia tabuja kuin nuo vitamiinit ja ne vedän kokonaisena. Pahoinvoinnin kanssa kurkkuun jäävä tabletti on kaugea yhdistelmä. Yök! :D

Mä oon syönyt tähän asti pelkkää foolihappoa. Miten ootte toimineet viikon 12 jälkeen sen kanssa? Ootteko jatkaneet syömistä? Vai lopettaneet? Netistä kun yrittää etsiä mitä kannattais tehdä, niin saa puolesta ja vastaan tietoa.. Onko jollain jotain faktatietoa tästä? :rolleyes: Foolihapon lisäksi neuvola suositteli D-vitamiinia, joten taidan sen nyt vielä hankkia.
Syön nyt laatan loppuun Femibion 1 ja sen jälkeen siellä oli tarjolla se Femibion 2 joka on suositeltu rv 13 imetyksen loppuun. Siinä on folaattia josta sanotaan olevan etua kudosten kasvuun ja normaaliin veren muodostumiseen, määrä kuitenkin pienempi kuin Femibion 1 kapselissa. En osaa sanoa mikä noista kaupallisista foolihapon tuotteista sitten paras on, mutta itse ajattelin tällä nyt jatkaa jos en apteekissa saa parempaa vinkkiä.

Itse oon kans pohdiskellut että miten tuon foolihapon kanssa pitäis nyt toimia, kun muistelin myös lukeneeni jostain että rv 12 jälkeen siitä ei ole oikeastaan hyöytyä... Mulla on iha tommonen Foliren-foolihappovalmiste ollut käytössä.

Itse oon kans pohdiskellut että miten tuon foolihapon kanssa pitäis nyt toimia, kun muistelin myös lukeneeni jostain että rv 12 jälkeen siitä ei ole oikeastaan hyöytyä... Mulla on iha tommonen Foliren-foolihappovalmiste ollut käytössä.
Mulla on myös toi Foliren käytössä. Folirenin oma ohje on, että foolihapon käyttö lopetetaan viikon 12 jälkeen. Ajattelin nyt varmaan sitä sitten noudattaa.. Ehkä :bored:

Mä ajattelin lopettaa Foolihapon kun toi purkki loppuu eli saattaa mennä vähän yli 12 vkon.
Foolihappo on vesiliukoista, joten ei kerry elimistöön.
Itse syön Mamavitaa ja siinä kun on mukana Foolihappo, niin ei tarvitse ottaa enempää. Vain alkuraskaudessa tarve on suurempi.
Ainakin näin olen ymmärtänyt.

Noh aika monella suomalaisella naisella on puute foolihaposta, sitä siis tarvitaan muuhunkin kuin vauvan selkärankahalkion poispitämiseen. Itse mm. sain pms-oireet aikanaan puolitettua foolihapolla. Toki jos syö riittävästi vihreitä vihanneksia ja muita tuoreita, niin ehkä puutosta ei ole. Mutta vesiliukoisena siitä ei ole yliannostuksen vaaraa.
Eli täällä jatketaan nyt ja aina :)

Niin ja se auttaa raudan imeytymiseen. Eli, jos on hemoglobiini laskee helposti, niin kannattaa jatkaa. Ainakin, jos joutuu lisä raudalle.

Mulla on rautalisässä foolihappoa. B-vitamiiniporetabletteja en pystynyt ottamaan alun jälkeen ollenkaan. Niistä sain foolihapot ennen raskautta.

Eiks tää sisällä a-vitamiinia? :)

Tarkistin Life- myyjältä tuon A-vitamiiniasian silloin heti. A-vitamiini on aktiivisessa muodossa ja kroppa ottaa sen mitä tarvitsee, ei enempää.

Söin vähän maksalaatikkoakin viikonloppuna kun niin himotti. Eipähän siinä Saarioisessa maksaa mahdottomasti ole.

Tarkistin Life- myyjältä tuon A-vitamiiniasian silloin heti. A-vitamiini on aktiivisessa muodossa ja kroppa ottaa sen mitä tarvitsee, ei enempää.

Söin vähän maksalaatikkoakin viikonloppuna kun niin himotti. Eipähän siinä Saarioisessa maksaa mahdottomasti ole.

No maksalaatikkoa ja maksamakkaraa saa kyllä meiän neuvolan ohjeitten mukaan syödä, kunhan ei isoissa määrin vedä. ;D

Mulla on Multivita maaa mut vaihdan ne kyl multitabs raskauteen kunhan vaan loppuisivat.

Hei sillon ku kyselin aikasemmin et onko muilla kynnet tai hiukset kärsinyt raskauden aikana, niin nyt voin ilokseni ilmoittaa että mun kynnet on lähteny itestään parempaan kuntoon :) Ihana ku ne ei enää liuskostu :) enkä kyllä jaksanut sitä biotiinia alkaa syömään, vaikka kovasti suunnittelin (ja purkki odottelee tuolla avaamattomana :D ) D-vitamiinia tulee vaan syötyä nyt normi ruokavalion lisäksi. :)

D-vita, raskausajan monivita ja omega, jos ei kalaa tule syötyä. Eli usein vetelen nappien muodossa. :-D Valitettavasti...

Takaisin