Vitamiinit

Plussattuani kävin hakemassa apteekista juurikin tuota Orionin raskaus ja imetys Multivitaa... Lakto-ovo-vegetaristina syön lisäksi erillistä B12-vitamiinivalmistetta, jossa siinäkin mukana pieni lisä foolihappoa.

Mulla käytössä raskausajan monivitamiini ja lääkärin reseptimääräämä 1mg foolihappolisä. Muistaessani syön myös maitohappobakteereja.

Varhainen, itsekin olen kasvissyöjä (lakto-ovo) :)

Soittelin tänään neuvolaan ja sanoi että hyvä syödä sitä raskaus & imetys vitskua. Kysyin erikseen siitä raskaus omegasta josta sanoi että voi hyvin syödä jos tuntuu että ravinnosta ei riittävästi saa. Me ei todella syödä sitä suositeltua kahta kala-ateriaa viikossa niin tästälähin taidan siis ottaa joka pv myös omegat!:)

D vitamiinia ja raskausmonivitamiinia. Pitäis vielä kalanmaksaöljykapseleita hakee... kuhan vaan muistaisi syyä.

Täällä nyt alkuun perusmonivitamiini foolihapolla, lisäksi omegat+D-vitamiini, maitohappobakteerit sekä tarvittaessa vielä ekstramagnesium. Olen lukenut, että perusmonivitamiini pitää vaihtaa 12 viikon jälkeen foolihapottomaan.

Ihmettelen että miten nuo raskaus/imetysmonivitamiinit sisältävät jopa 500 mg foolihappoa ja sitten niitä syödään koko raskauden ajan, kun foolihappolisä juurikin pitäisi lopettaa 12. raskausviikon jälkeen. Löysin tähän liittyen artikkelinkin, jossa kerrotaan foolihapon haitallisuudesta loppuraskaudessa, saattaa siis lisätä lapsen astmaan sairastumisriskiä myöhemmällä iällä...kovin on siis ristiriitainen tuo foolihapon käyttösuositus, kukaan ei varsinaisesti ota kantaa miksi 12. viikko on rajapyykki. Itse toimin näin ensimmäisen raskauden yhteydessä, eli en käyttänyt raskausmonivitamiineja ollenkaan, mutta kaiketi tässä on tulkinnanvaraa, kun asiasta ei tämän enempää ole kirjoitettu tai varoiteltu

...onko jollakulla viisaammalla tästä lisätietoa?

Kaikissa vastaantulleissa suosituksissa tosiaan oli, että foolihappoa pitäis käyttää 1-3kk ennen raskautta ja aina 12. raskausviikolle asti. Eihän tuosta tosiaan liiemmin hyötyä enää ole, vauriot foolihapon puuttesta syntyy jo rv7 tienoilla. En äkkiseltään ainakaan suomen kielellä löytänyt foolihapon haitoista tietoa, jonkun uuden tutkimuksen mukaan saattaa ehkäistä ennenaikaista synnytystä. Raskausmonivitamiinit tosiaan sisältävät reippaasti foolihappoa, luulis ettei siitä sitten haittaa olisi. Mutta toisaalta, Suomessa tullaan kaiken ravintoon liittyvän kanssa niiiiin jälkijunassa, että tuorein tieto varmasti löytyy muualta kuin kotimaisilta nettisivuilta :)

Ostin nyt äitiysmonivitamiinien lisäksi pirkka-omega 3-kapselit. Niissä on E-vitamiinia...oliko nyt niin, että ei haittaa, että saa tuota E:tä molemmista tabuista? Eikös E-vitamiinia ole myös niissä raskaus-omegoissa?

E-vitamiini on rasvaliukonen, että sen saanti pitää tarkistaa ettei tule liikaa. Varmaan Googlella löytyy E-vitamiini ja raskaus :)

Toi foolihappo on vissiin vähän sellanen mistä hyötyis kaikki naiset, sitä ei oikein tahdo ruuasta saada riittävästi. Mä olen käyttänyt sitä jo vuosia pms-vaivoihin hyvällä menestyksellä ja äitini sai saman menestyksen vaihdevuosioireisiin. Olkoon sitten plaseboa tai ei, nii lopputulos on kiva :). Mut foolihapon imeytymiseen tarvitaan myös se b12, joten jos foolihappoa syö vakkariin niin muistaa sit myös napata sen b12-vitamiinin.

Vähän oon rukannut normaalia ravintolisäarsenaaliani raskauden myötä vain vähän. Kalsiumia piti lisätä ruokavalioon, sillä en hirveästi käytä maitotuotteita.
- maitohappobakteerit
- kalaöljykapselit
- D-vitamiini (kesällä hieman vähemmän)
- sinkki
- rauta (normaalistikin alhainen hemoglobiini runsaiden kuukautisten vuoksi kai)
- kalsium + magnesium
- B-vitamiini

Vähän oon rukannut normaalia ravintolisäarsenaaliani raskauden myötä vain vähän. Kalsiumia piti lisätä ruokavalioon, sillä en hirveästi käytä maitotuotteita.
- maitohappobakteerit
- kalaöljykapselit
- D-vitamiini (kesällä hieman vähemmän)
- sinkki
- rauta (normaalistikin alhainen hemoglobiini runsaiden kuukautisten vuoksi kai)
- kalsium + magnesium
- B-vitamiini

Foolihappo on sitten tosi tärkeä alkuraskaudessa! :)

Täällä nyt alkuun perusmonivitamiini foolihapolla, lisäksi omegat+D-vitamiini, maitohappobakteerit sekä tarvittaessa vielä ekstramagnesium. Olen lukenut, että perusmonivitamiini pitää vaihtaa 12 viikon jälkeen foolihapottomaan.

Ihmettelen että miten nuo raskaus/imetysmonivitamiinit sisältävät jopa 500 mg foolihappoa ja sitten niitä syödään koko raskauden ajan, kun foolihappolisä juurikin pitäisi lopettaa 12. raskausviikon jälkeen. Löysin tähän liittyen artikkelinkin, jossa kerrotaan foolihapon haitallisuudesta loppuraskaudessa, saattaa siis lisätä lapsen astmaan sairastumisriskiä myöhemmällä iällä...kovin on siis ristiriitainen tuo foolihapon käyttösuositus, kukaan ei varsinaisesti ota kantaa miksi 12. viikko on rajapyykki. Itse toimin näin ensimmäisen raskauden yhteydessä, eli en käyttänyt raskausmonivitamiineja ollenkaan, mutta kaiketi tässä on tulkinnanvaraa, kun asiasta ei tämän enempää ole kirjoitettu tai varoiteltu

...onko jollakulla viisaammalla tästä lisätietoa?

Apteekista vahvistivat ettei betakaroteenia (A-vitamiinin esiaste/antioksidantti) suositeltaisi raskauden aikana, joten monivitsku vaihtui lennossa Multivitan äippäversioon - foolihappo on edelleen kyssärinä, farmaseutti ei osannut vastata asiaan, mutta ilmeisestikään ei ole vaarallista kun ei siitä suuremmin varoitella. o_O

Nyt alkaa olla lopussa nuo vitamiinit (Solgarin Prenatal), ja mietin mitkähän sit ostaisin, sillä vaikka nuo on olleet tosi kattavat vitskut, on ne myös niin isot ja pahanhajuiset kapselit (2päivässä) että mulla on ollut suuri vaikeus niitä yökkäilemättä niellä! Pitää varmaan apteekissa vertailla muita... Jännä ettei esim. neuvola-aikaa varatessa terkkari maininnut mm. foolihappoa tms. eli jos ei itse ottais selvää niin ei monestakaan hyödyllisestä jutusta tietäis...

Tuota foolihappoa pitäisi mun mielestä enemmänkin korostaa hedelmällisessä iässä oleville naisille... Erittäin tärkeää olisi jo 3kk ennen raskautta olla foolihappo käytössä, sitä harva tietää. Suomessa kaiketi sitten saadaan foolihappoa tarpeeksi ja ei ole vaaraa? Mene ja tiedä, itellä ravinto imeytyy välillä melko huonosti, niin otan ihan varuulta vielä purkista lähes kaikkea täydentämään ruokavalion... D-vitamiinia kyllä menee reilusti yli suosituksen, myös lapsille.

Takaisin