Vitamiinit

mä en ole huomannut hiusten/kynsien kunnossa mitään erilaista, tosin omat kynnet toipuu vielä poistetuista geelikynsistä hetken, joten kärjet on sen jäljiltä kyllä haperot. tai no joo, hiukset rasvottuu herkemmin yäk.

mulle tuottaa suurta vaikeutta muistaa ottaa noi perkuleen vitamiinit, kun jotenkin on nyt rutiinit niin kaukana normaaleista kun aamupalakin on tätä nykyä ihan väärä niin en osaa yhdistää näitä kahta asiaa :D

Mulla on kynsien kunto parantunut huomattavasti raskausaikana. Ennen ne ei päässy kasvamaan ollenkaan, kun rupesivat reunoista repeilemään. Oon kyllä syönyt kalsium-ravintolisää, että johtuiskohan siitä. Hiuksissa en oo oikeastaan huomannut eroa.

Mullakin on kynsien kunto huonontunut sikana nyt m. Hiukset on kyllä tippunut jo muutaman kuukauden ajan, imetyksestä johtuen.. Eikä loppua näy. :D

Hehee, leipälapiolle lohdutukseksi, että mulla alkoi tippua hiukset kun odotin esikoista, nyt esikoinen on vuoden ja koko tämän ajan tippunut hiukset ja taatusti tässä raskaudessa sama jatkuu. Olen uskonut jo kauan kaljuuntuvani kokonaan.:grin

Hehee, leipälapiolle lohdutukseksi, että mulla alkoi tippua hiukset kun odotin esikoista, nyt esikoinen on vuoden ja koko tämän ajan tippunut hiukset ja taatusti tässä raskaudessa sama jatkuu. Olen uskonut jo kauan kaljuuntuvani kokonaan.:grin

Apuaaa, vieläkin?! :D

Siis mullakin varmaan jo kaljuja länttejä päässä. :| ostin biotiiniakin, liekö sekään auttaa? :D

Siis kyllä, joka kerta kun pesee tai harjaa hiuksia niin lähtee kasapäin, eikä sille voi tehdä mitään. Parturi kuitenkin aina kehuu miten paljon mulla on hiuksia niin oon ajatellut, että jospa siellä on vielä vara muutaman pudota. :grin En ole kokeillut mitään "hiustenkasvatustuotteita", mutta kun tämä meno jatkuu niin varmaan epätoivon hetkellä sitäkin vielä sorrun koittamaan. :-D

Niin, jossain maissa mun mielestä suositellaan biotiinia vitamiinilisänä raskaus vai imetysaikana? :D

Mut sen pitäisi niitä kynsiä ja hiuksia vahvistaa.. En vaan vielä pysty nielee niin paljoa pillereitä. Enkä muutenkaan turhia uskalla luottaa niihin! :D

Mä en ole ikinä kuullut muusta suosituksesta, kuin tuosta monivitamiinin syömisestä. En mä tiedä onko siitä monivitamiinista mitään hyötyä hiusten suhteen, mutta se nyt on ainoa mitä olen napsinut kun lääkärit ja th.t suositelleet. :-) En itsekkään nauti erityisesti tuosta tablettien nielemisestä, mutta olen nyt syönyt tuota (ymmärtääkseni suomalaista) Mamaa, kun edellisessä raskaudessa mulla oli niitä toisen merkkisiä kalliimpia monivitamiinitabletteja jotka oli huomattavasti vaikeampia niellä. Tohon Mamaan olen kyllä siinä suhteessa ollut tyytyväinen, että menevät melko helposti alas.:rolleyes:

Joo, mäkin syön maman raskausvitamiineja, mutta siis muistaakseni esim. Saksassa suositellaan tota biotiinia! :D

Täältä löytyy aika hyvin tietoa biotiinista: http://vitamiinit.info/muut-tuotteet/biotiini/ :)

Em. Sivulla sanotaan juuri siitäkin, että puutostila on usein raskaana olevilla ja imettävillä. :D

Leipälapio, jos jossain vaiheessa alat syödä tuota biotiinia niin käy ihmeessä kertomassa, että onko ne tabletit millaisia niellä. En halua ostaa turhaan jos niitä ei saakkaan menemään alas.:joyful:

Leipälapio, jos jossain vaiheessa alat syödä tuota biotiinia niin käy ihmeessä kertomassa, että onko ne tabletit millaisia niellä. En halua ostaa turhaan jos niitä ei saakkaan menemään alas.:joyful:

Siis söin niitä jonkun viikon ajan, mä ostin jotain halvempia, niin pitää ottaa kolme päivässä, niin ei nyt tän pahoinvoinnin kanssa pysty nielemään! Ei muuten ollut paha. :)

Apteekissa ilmeisesti myydään semmoisia kalliimpia, mitä riittää ottaa yhden päivässä, niin vois toimia paremmin! :D

Mä tänään oikeen tutkin tuota äippävitskupurkin kylkeä ja voin kertoa et hitto mitä pask** :wideyed:

mitä helkuttia mä teen 15mikrog dvitamiinia tai 85mg cvitamiinia ja 90mg magnesiumia, kromia 40mikrog :facepalm:

foolihappoa on kutakuinkin sama määrä, 400 mikrog. pantoteenihappoa oon ottanut 6mg ja tässä on 5mg.

b-vitamiinit on mammapurkissa isommat kun ite ottanut purkista, mutta sen olenkin ottanut pääasiassa aloe vera-mehusta.

ennen raskautta deetä ottanut sen 50-100 mikrog ja ceetäkin 1000-1500mg, magnesiumia ~400mg, kromia 120 mikrog:rolleyes:

sinkkiä tässä 9mg, tavasti ottanut 15-23mg..

eli äippäpurkissa on "uutena" mulla mangaani 2mg, seleeni 55mikrog ja jodi 175 mikrog, rauta 20mg, ja evitamiini 10mg..

turhaakin turhempi ostos siis mulle.. :/ hienosti ne neuvolassa/apteekissa myy sulle "kun sä tarviit, tässä on kaikki". pyh !

Sandybell Kai niitä kaupataan neuvolassa kun aika harva vitamiinilisiä syö muuten, saa edes raskausaikana vähän jotain.. Itsekin oon nyt tyytynyt pelkkiin mammavitamiineihin, tavallisesti oon syönyt d-, c- ja b-vitaminia, sinkkiä, magnesiumia ja omegoita. Tilaan iherbistä kunnon jytkyä tavaraa ja siinä b-vitamiinissakin on joka sorttia tyyliin 2000% päivän saantisuosituksesta :D Esikoisen aikana itseasiassa söinkin kyllä vielä noita omia tabuja..

Täällä ainakin viime raskaudessa tukka oli tosi hyvässä kunnossa ja kynnetkin kasvoi nopeemmin :) Nytkin kyllä tuntuu, että ois taas jo vähän paremmassa kunnossa. Mulla alkoi 3kk synnytyksestä tukkaa kanssa irtoomaan ihan hirveesti ja se jatkui kunnes nyt tulin uudelleen raskaaksi :) Nyt tuntuu, ettei tukkaa oo muutamaan viikkoon enää niin paljoa lähtenyt, joten ehkä ne nyt taas raskauden ajan kasvaa nopeammin :)

Kyllä mä ainakin vedän maman lisäksi kalsiumia, magnesiumia, D:tä, omegoita, normaalisti vedän sit a-vitskua sisältävää monivitamiinia. Ei todellakaan mulla riitä edes monipuolinen ravinto turvaamaan kaikkien vitamiinien riittävää saantia, vaikka niin muka pitäis olla...

Raskausaikana sitten äiti kärsii niistä puutoksista, vauva kyllä ottaa aina omansa, että varmaan just siksi neuvotaan monivitskua käyttämään :)

no joo, tuo on totta, saahan niistä edes *vähän jotakin :D tai siis, taitaa ne suositusten mukaisia olla, mutta kun suositukset ja todellinen tarve ei tosiaankaan ole sama asia :D

ei kanssa oma perus rv täytä tarpeita, vaikka monipuolisesti syönkin, siksi mullakin käytössä ihan normaalisti ravintolisäkomboja. en silti tosiaankaan lautasmallilla aterioi, mun mielestä se on vanhanaikainen. normisti syön paaaljon vähemmän leipää kuin lautasmalli, mun lautasella ei myöskään riisiä/pottua tai pastaa ole neljäsosaa..

ja tsekatkaapa esimerkiksi sairaalaruokavalion päivän makrot - hiilaria hiilarin perään (niitä turhia/huonoja sellaisia), niillä turpoaa ja nälkä ei pysy poissa. esimerkiksi tällainen voisi olla sairaalassa "oikein mitoitettu" päiväsaalis: aamupala: leipää ja/tai puuroa, juustosiivu tai kaksi, tomaatin siivu, leikkele, kahvi/tee. lounas: jauhokastike muutamalla jauhelihamurulla, raakaraaste, peruna, jälkiruokakiisseli. välipala: kahvi ja pulla. päivällinen: perunapurjokeitto, leipä ilman päälisiä. iltapala: jugurtti tai leipä, tee.
että näillä esimerkillisillä aterioilla suomen terveys nousuun :D

älkäähän ottako herneitä, tää on vaan mulle sellainen ainainen turhautumiskeskustelunaihe :*

tässä nyt itse arvon, syödäkkö nuita mammavalmisteita vaiko eikö ja jos, niin ottaisko vaikka triplana että olis edes jotakin iloa itselle. vaan kun nyt en sitten tiedäkkään kuinka määrät, joihin olen tottunut, vaikuttaisi pikkuiseen. pitänee ihmetellä asiaa neuvolassa ääneen, sikäli kun siellä osataan ottaa kantaa.

Neuvolassahan periaatteessa eivät saa ottaa kantaa, vaikka kanssasi samaa mieltä olisivat, vaan joutuvat yleisten suositusten mukaan pelaamaan. Lasten kohdalla ainakin jotkut th:t erittäin tarkkoja ja kirjoittavat neuvolakorttiin esim d-vitamiinisuositukset, koska syötän kuulemma liikaa ja turhaan, osa taas vaan sanoo, että hyvä kun syötte. Leivän määrästä mussutetaan aina, tai siis kuitujen kun ovat kuulemma muutenkin tärkeitä vatsan toiminnan lisäksi. Mä en siltikään puputa leipää, en välttämättä edes joka päivä syö, eikä varsinkaan muksut täytä mahaansa leivällä, vaan ihan oikeaa ruualla! Hitaasti nämä suositukset muuttuvat ja Suomessa tuo päättävä elin koostuu lähinnä vanhoista harpuista, että itse ainakin odottelen uusia tuulia ravitsemusrintamalle, jotta ei aina tarvitsisi selitellä ja perustella omia valintojaan terveyden puolesta :) Diabeetikon ruokavaliosta en edes aloita, ihan hirveää katsottavaa/luettavaa oli kun mies vielä noudatti ohjeita... Miten kukaan, varsinkaan diabeetikko niin pysyy terveenä? No sai mies ihan mukavia ohjeita kun kyseli miten saisi painoaan nousemaan, no tietysti kun vaihtaa rasvattomiin tuotteisiin, niin maha vetää enemmän ilman kylläisyyden tunnetta :D Meillä ei kyllä rasvattomia tuotteita syödä terveyssyistä, paitsi rahkaa, mutta sinnekin tulee kermaa sekaan :P Tulikohan nyt nyt tarpeeksi epäselvästi seliteltyä pitkät pätkät? :D

Mulla on käytössä Lifen Woman -monivitamiini. Alkuraskauden aikana söin myös foolihappoa, omegat ja d:n. Hoksasin jossain vaiheessa että mun aamupahoinvointi johtuukin omegoista ja jätin ne pois. Ei okseta enää.

Takaisin