Vitamiinit/lisäravinteet

Foolihappo, sinkki, d vitamiini, magnesium, b12 ja rauta. Vaihdan foolihapon mama vitamiinin kunhan loppuvat.

Gelee royalea söin ennen raskautumista.

Luin "It starts with egg" ja siinä suositeltiin melatoniinia munasolujen laadun parantamiseksi 😊

Ja nyt vasta googletin, että kai sitä saa syödä edelleen, niin ei saa!

Eli sekin lähtee nyt tänään pois käytöstä 🫠 Pitää näköjään jatkossa googlettaa aina ennen kuin laittaa mitään suuhun 🥲
Saman olen huomannut, ihan perusjuttuja myöten on pitänyt alkaa tutkia mitä nyt saa syödä ja mitä ei. Ihan yllättävät tuotteet välillä sisältää jotain mitä ei saa syödä, tai on "ei-suositeltavien" listalla. Kuitenkin mieluummin sitten varon liikaa tässä vaiheessa, kun että käykin jotain.

Foolihappoa oon syönyt, monivitamiinia, rautaa ja magnesiumia. Monivitaamini jää nyt pois A:n vuoksi, mutta ajattelin ottaa vain D:n tilalle.

Eli foolihappo, D, rauta ja magnesium olis jatkossa.

Mulla on käytössä Orionin Multivita raskaus&imetys. Lisäksi oon satunnaisesti ottanut lisänä 10-20 mikrog D-vitamiinia. Meillä on yhteensä 4 kotona asuvaa lasta, jotka kaikki osaa lukea. Mulla on siis viime kesästä saakka ollut omat vitamiinit minigrip-pussissa, jossa lukee "Äiti", jotta tämä pysyisi lapsilta salassa 😂 jestas, että on saanut olla tarkkana myös ovulaatio- ja raskaustestien hävittämisen kanssa 😅

Mulla on käytössä Orionin Multivita raskaus&imetys. Lisäksi oon satunnaisesti ottanut lisänä 10-20 mikrog D-vitamiinia. Meillä on yhteensä 4 kotona asuvaa lasta, jotka kaikki osaa lukea. Mulla on siis viime kesästä saakka ollut omat vitamiinit minigrip-pussissa, jossa lukee "Äiti", jotta tämä pysyisi lapsilta salassa 😂 jestas, että on saanut olla tarkkana myös ovulaatio- ja raskaustestien hävittämisen kanssa 😅
Yhdyn tähän 🤣 mulla on vitamiinit hyllyn päällä piilossa 😆😆

Käytössä tällä hetkellä: Terra Nova prenatal multivitamin complex, d-vitamiini, sideral ja jossain kohtaa oli tuon Terra Nova prenatal multivitamin complexin lisäksi Terra Nova folaatti erikseen. Sitä on vielä jäänyt, niin otan välillä sitä mut en joka päivä kun sitä on tossa toisessa jo hyvin imeytyvässä muodossa.

Sana-sol Mama, C-vita 1000mg, Tolonen E-Epa 500mg, SiderAL forte, D-vita 100ug.
Ennen raskautumista meni lisäksi muutaman kk ajan Gelee royale 🙂

Tripla Magnesiumin aloitan sitten kun alkaa suonenvedot vaivata ja aina raskaamman liikunnan jälkeen 👌

Mulla on multivitan raskaus ja imetys-vitamiinit, mutta tuppaa unohtumaan. Vähän ahdistaa varsinkin foolihapon osalta tää oma lahopäisyys.

Sana-sol Mama, C-vita 1000mg, Tolonen E-Epa 500mg, SiderAL forte, D-vita 100ug.
Ennen raskautumista meni lisäksi muutaman kk ajan Gelee royale 🙂

Tripla Magnesiumin aloitan sitten kun alkaa suonenvedot vaivata ja aina raskaamman liikunnan jälkeen 👌
Onko sulla tieto, että C-vitamiinia 1000 mg/pvä olisi turvallista? Mulla kävi nimittäin niin, että sen suurempia ajattelematta otin 1.5 vkoa C-vitamiini tuolla annoksella flunssan vuoksi ja nyt vasta heräsin siihen, että onkohan se ollut haitaksi, kun annos on niin iso 😮

Onko sulla tieto, että C-vitamiinia 1000 mg/pvä olisi turvallista? Mulla kävi nimittäin niin, että sen suurempia ajattelematta otin 1.5 vkoa C-vitamiini tuolla annoksella flunssan vuoksi ja nyt vasta heräsin siihen, että onkohan se ollut haitaksi, kun annos on niin iso 😮
Kyllä on 🙂 1000mg on turvallinen annos. Mä otan sitä säännöllisen epäsäännöllisesti ympäri vuoden. Muistakin vitamiineista pidän kyllä välipäiviä. C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, mikä tarkoittaa ettei se kerry elimistöön vaan ylimäärä huuhtoutuu virtsan mukana pois. Ilmeisesti 2-3 g/vrk voisi ilmeisesti aiheuttaa vatsavaivoja.

Lisään vielä, että monet suositukset Suomessa on tosi varovaisia. Esim. D-vitamiini 10ug /vrk. Mä käytän talvisin 50-100ug/vrk. Monet alan asiantuntijat suosittelevatkin huomattavasti isompia annoksia kuin tuo virallinen suositus. Ja isolla osalla ihmisistä täällä pohjoisessa on vajetta d-vitamiinista. Mä mittautin verestä d-vitamiinin viime vuonna ja se oli optimaalisella tasolla. Tuli käsky jatkaa samaan malliin 🙂

Tulin juuri ensimmäisestä neuvolasta ja hän suositteli mulle kalkkilisää 500mg päivässä, kun maitotuotteita menee vähän, mutta jonkin verran 😅

Eli tällä hetkellä kombo on:
Terranova prenatal Multivitamiini, Sideral rauta+foolihappo, c-vitamiini, Kalkkitabu, inositol, terolut 😇

Mä ostin tänään ton multivitan tilalle ihan pelkän foolihapon koska aloin epäilemään että mun kamalat vatsakramppailut vois johtuu tosta vitamiinista. Ne krampit tuntuu olevan enemmän suolistoperäisiä ja mun vatsa on ennenkin kestänyt huonosti joitain lisäravinteita. Toivottavasti olis nyt siitä ja nää loppuis 🤞

Takaisin