Vitamiinit ja lisäravinteet

D-vitamiinista: Mulla on ollut käytössä 50 iu D-vitsku ja tänään neuvolatäti oli sitä mieltä, että ois turvallisempaa syödä pienempää määrää.. Mulla ei siis ole mitään perussairautta tai muuta erityistä syytä syödä vahvempaa, ajattelin vaan purkin ostaessani viime syksynä, ettei siitä pimeänä aikana haittaakaan ole. Näkemykset tuntuu tässäkin vaihtelevan, pitäiskö nyt sitten suosiolla käydä ostamassa miedompaa..


Veren d-vitamiinitasot on mahdollista käydä mittauttamassa (terveyskeskus/yksityinen lääkäriasema tms? maksaa ehkä jotain 30-50€), jos epäilyttää isompi annos. Itse syön yleensä n 100 mikrogrammaa /pvä, mutta mulla ei sillä määrällä nouse kuin suositusten tasolle(n80 nmol/l?). Nyt raskaana otan vähän vähemmän varmuuden vuoksi, sen 50 mikrogrammaa.
 
Mulla mitataan säännöllisesti d-vitamiinitaso verestä perussairauden vuoksi. Loppuvuodesta oli ekaa kertaa alle viitearvojen (muistaakseni viitearvon alaraja on 75) ja mulla oli viimeisimmässä mittauksessa 37!?! Oli joulukuusta helmikuuhun laskenut 43:sta vaikka söin sen 20-40ug (joka toinen päivä siis tupla-annos) päivässä. Nyt otan 60-110ug päivässä. Seuraava mittaus huhtikuussa, toivottavasti on lähtenyt nousemaan.
 
Tervehdys! Syökö teistä kukaan B-vitamiinia. Mulle lääkäri kehoitti B-vitskun syöntiä jo kkm:n jälkeen viime keväänä ja kummasteli, miten Suomessa sitä ei juuri suosita, vaikka Euroopassa sillä on sikiöepämuodostumat saatu minimoitua. Eli Pirkan beetä ja nyt raskausaikana 2 tbl/vrk, ennen raskautta 1tbl. Ja ar-ultrassa ottivat verestä tuon b-vit. tason, tosin tiedän tuloksista vasta nt-ultrassa muutaman viikon päästä.

Rinttis
 
Foolihappo kuuluu B-vitamiineihin, sanoi Google. Mulla on käytössä sellanen foolihappovalmiste, jossa on mukana B6- ja B12-vitamiinia myös. Ton b6:n pitäis vissiin helpottaa pahoinvointia.

Äh, en tiedä, mitä tekis ton D-vitamiinin suhteen.. En oikein jaksa uskoa, että 50 mikrogrammasta ois haittaa näin talvella, ja ruokavaliokin on toistaseksi aika yksipuolinen vaihtelevan ällötyksen vuoksi.
 
Suvetar, en usko että tuosta mitään haittaa on. Just luin artikkelin, jossa joku lääkäri jo väläytteli ehdotusta uusiksi suosituksiksi min 50 ja maks 250 päivässä!
 
Olen jo 1,5v syönyt Multivita Raskaus & Imetys-multivitamiinia. Aloitin siis silloin kun jätin pillerit pois vaikka ei todellakaan yritetty silloin vielä mutta ajattelin et jos tulee kortsusta ohi :D Tuo on edullinen ja iso purkki eikä tarvii ottaa kuin yksi päivässä. Koitan syödä monipuolisesti myös tietty :)
 
Mua pidetään varmaan idioottina mutta vedän jonkun 10 eri tablettia päivässä :grin

Kun mulla oli ennestään purkit foolihappoa, sinkkiä, rautaa sekä C, B, D ja E-vitamiineja (kaikki siis erikseen), en halunnut heittää hukkaan kun menisivät pian huonoiksi.

Sitten kun katsahdin Raskaus multivitamiininen sisältöä, päätin että mun on pakko ostaa vielä kromi, seleeni,magnesium ja jodi tabletit. (Halvemmaksihan se multivitamiinin osto olis tullut mutta joo)
Sitten katsahdin hyllyä että kappas tällainen Raskaus Omegakin pitää tietysti ottaa.
Neuvolassa sanottiin että pitäisi ruokavalion perusteella syödä kalkkitabletteja, eli sellainen ostamaan.

Sitten kaupassa näin puoleen hintaan karpalokapseleita, ja kun mulla on muutama virtsatientulehdus historiassa ollut niin mietin että otetaas ihan varman päälle!

Eli 14 eri valmistetta tuolla pöydällä seisoo :joyful: mutta osaa pillereistä en syö sentään ihan joka päivä.
Turhiakin varmaan osa mutta ei kai niistä haitaksikaan ole..
 
Regan, mä syön joka päivä 14 tabua ja pitäis vielä ottaa kalkkia päälle... Noista 7 on lääkkeitä mun suolistosairauteen, sit on raskausmonivitamiini + lisää foolihappoa, d-vitamiinia ja omegaa. Siinä on kiva iltapala! :D
 
Mullakin on melkoinen arsenaali käytössä. Multivitan raskausmonivitamiini, 5-kymppinen D (juodaan luomumaitoa, johon ei ole lisätty deetä), C, GNLD:n kalaöljy sekä karotenoidivalmiste ja viherjauhepuriste (otan 1, suositus 5-10). Silloin tällöin lisäksi kalsium-magnesium, sinkki ja maitohappobakteeri, jonka taidankin tän ketjun tietojen perusteella ottaa päivittäiseen repertuaariin.

Normaalisti ajattelisin, että ihminen saa tarvitsemansa aineet monipuolisesta ja terveellisestä ruoasta. Mutta koska viime talven, kevään ja osan kesästäkin sairastin tämän tästä, lähinnä flunssia ja mahatauteja ja vastustuskyky oli selvästi romahtanut, otin näitä ylimääräisiä käyttöön. Koko syksyn olin terve ja eka pieni flunssa iski vasta helmikuussa. Eli kai noista jotain hyötyä on..? 9+6
 
Kauheesti te vetelette pillereitä :O mää en varmaan muistaisi ottaa puoliakaan. Mun pitäis hakea foolihappolisä kun se nyt on lisätty suosituksiin rv 12 asti ja maitohappobakteereja, kun paikat alkaa kuivumaan.
 
Yllätys, mulla onkin dosetti, jonka täytän kerran viikossa, en muuten muistais ottaa kaikkia. Mies nauraa aina kun mä tulen olohuoneeseen mun lääkepussin ja dosetin kanssa ja alan täytellä sitä samalla kun katon telkkaria. :D
 
Lueskelin just noita neuvolasta saatuja lappusia ja huomasin pohtivani, että voisinkohan jättää jotain käyttämistäni aineista pois. Voisin, ja varmaan jätänkin. Jääköön monivitamiini, D, maitohappobakteeri ja kalaöljy, koska kalaa en voi syödä.
 
Monivitamiinista kannattaa vissiin kattoa ettei oo liikaa A-vitamiinia. Mulle ainaki neuvolan täti sanoi, et pitää jättää normi monivitsku pois ja siirtyä raskausajan. Syöttekö muuten ton raskausajan monivitskun lisäksi foolihappoa? Koskaa siinähän tais olla sitä se 400.
 
Jamppa, mä syön raskausajan monivitamiinin lisäks erillisenä foolihappoa ja D-vitamiinia. Otan molempia yli suosituksen (foolihappoa 1300 ja D-vitamiinia 130) koska mulla on suolistosairaus, joka aiheuttaa sen ettei noi imeydy normaalisti. :)
 
A:ta ei suositella tai sais syödä raskausaikana, sillä sitä tulee ruokavaliosta riittävästi ja on rasvaliukoinen. Raskausajan vitamiini on hyvä. Foolihappolisää suositellaan rv 12 asti, sen jälkeen riittäisi se 400 mitä noissa raskausajan vitskuissa on.
 
Mulla käytössä minisun raskaus ja imetysajan monivitamiini sekä multi-tabsin raskaus ja imetysajan kalaöljykapseli, näissä farmaseutin ja neuvolatädin mukaan kaikki mitä mun tarvitsee erikseen purkista napata, kun kyselin tarvittavia vitamiineja :)
 
Eikö raskausvitamiineissä oleva foolihappo riitä? Olen ollut siinä käsityksessä, että sitä pitää sada 400mg/pvä ja multivitassa on 500mg (vai ovatko ne mikrogrammoja?)
 
BabyPlan Foolihappo mä tilasin tommosii halpa-testi nimisestä sivustosta samalla kun tilasin lisää r testejä :D
 
Takaisin
Top