Vitamiinit ja lisäravinteet

Annmarie

Puuhakas puhuja
Mitä vitamiineja ja lisäravinteita syötte?

Mä oon syönyt useitakin ennen raskautta. Nyt hieman passannut osaa noista. Esim. nivelille oon syönyt pariakin eri rohdosvalmistetta.
Nyt jätin ne varmuuden vuoksi pois.

Tällä hetkellä käytössä siis Mivitotal plus, nestemäinen monivitamiini,
Epa-rasvahapot, foolihappo vielä erillisenä lisänä, D-vitamiini ja kevään tullessa astaksantiini.
Lisäksi joskus 1tl maca jauhetta ja mehiläisen siitepölyä oon laittanut esim. Jugurtin joukkoon.
 
Minusta nämä vitamiinit ja lisäravinteet on hyvä olla oman otsikkonsa alla.

Syön lähes samoja kuin muutoinkin.
Glukosamiinin jätin pois. Söin sitä pahasti rutisevan polven takia 2-3 kuukautta, mutta en huomannut tehoa. En usko, että siitä olisi haittaa raskaudelle, mutta varmuudeksi jätin sen pois, kun niin suositellaan.
E-vitamiinia söin, kun yritin raskautta ja ajattelin jättää nyt sen myös pois.

Foolihappolisää olen syönyt jo yli vuoden. Sitä on kyllä vähän mun monivitamiinissakin, jonka olen valinnut A-vitamiinittomana. Lisäksi D-vitamiinilisä nestemäisenä paremmin imeytyvänä öljynä. C-vitamiini aamuin illoin ja Omega-3 forte niinä päivinä, kun en syö kalaa. ltaisin magnesiumsitraatti.

Tulin just matkoilta ja sen ajan oli D-vitamiini tauolla. Söin reissussa maitohappobakteereja päivittäin. Nyt harkitsen, jatkanko niiden kanssa. Muistelisin lukeneeni, että niistä voisi olla jotain hyötyä. Vai olikohan se vasta myöhemmin raskauden aikana?

Lisäravinteita tai mitään superfoodeja en ole paljoakaan käyttänyt, enkä aio niitä nytkään alkaa kokeilla.
 
Mä syön raskauden ja imetyksen ajalle tarkoitettua monivitamiinia sekä lisöksi d-vitamiinia. Mulla on krooninen suolistosairaus (colitis ulcerosis) ja sen seurauksena oli viime syksynä d-viramiinitaso romahtanut. 20-40 mikrogrammaa (tai mikä yksikkö lieneekään) ei ole riittänyt kohottamaan tasoa vaan oli edelleen laskenut. Nyt syön d-vitamiinia 60 päivässä ja mietin pitäiskö ottaa vaikka joka toinen päivä vielä enemmän...
 
Kannattaa kokeilla paremmin imeytyvää D-vitamiinia öljyssä. Esim. Lifesta löytyy Solgarin valmistetta. Tosin hintakin on parikymppiä, mutta luotan sen olevan parempaa kuin tabletit. Maistuu ihan hyvälle, öljyyn uutetulle appelsiinille.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla käytössä Multivitan raskaus & imetys vitamiini. Tuota oon syöny joka kerta alkuraskaudesta imetyksen loppuun asti, nyt oli vielä kuopuksen imetys päällä kun tulin raskaaksi niin jatkan syömistä kun imetys loppuu parin kuukauden päästä (toivottavasti). :)
 
Hei janna75, täällä muuten kohtalotoveri suolistosairauden kanssa! Tänään sisätauti lääkäri määräs reseptin foolihappoon, olin jo ostanut apteekista 400 mg vahvuudeltaan, mutta ilmeisesti tän sairauden kanssa ois hyvä syödä paljon vahvempaa. Sit lisäks raskaus monivitamiinit.
 
Tiara, siis oikeesti?! Ei kukaan sanonut mulle mitään viime raskaudessa eikä nytkään vaikka just viime viikolla oli lääkärin soittoaika ja kerroin raskaudesta. Siis lisä foolihaposta. Syön ihan normi raskauden ajan monivitamiineja, en oo tarkastanut kuinka paljon foolihappoa siinä on. Täytyy varmaan käydä hakemassa sitä vielä erikseen. Mikä sulla on muuten tianne sairauden kannalta? Mä olin satavarma et mut laitetaan kortisonikuurille joulukuussa kun olin aika heikossa kunnossa omasta mielestä mut arvot olikin kohdillaan!
 
Juu näin täällä ainakin lääkäri sano tänään että 1 gramma päivään, laskin että noissa mammavitamiineis taitaa olla 500 ja 400 tossa erikseen et jos molemmat ottaa ni aika lähelle ennen kun uutta hakee sit. Sairaus välillä hyvä ja välillä huono, 12 vuotta nyt takana, melkeen joka vuos akuutti, nyt yli vuos hyvin kun 3 eri lääkettä päivittäin :)
 
Mul on Asacol ja Azamun käytössä, ne on riittänyt, mut maximiannoksilla mennään. Mulla vaihtu syksyllä lääkäri, muuten ollut sama alusta asti, vuodesta 2007. Tähystystä olen parhaani mukaan vältellyt, 2 krt tehty ja nyt piti olla huhtikuussa mut tää raskaus siirsi sitäkin myöhemmäks. :D
 
Kaikkensa sitä tekee vältelläkseen :D joo täällä asacol kahella tapaa, ja merkaptopurin, azamun täällä vaihtui siihen...
 
Hei Tiara, nyt taisi mennä vahvuudet tuhatkertaisesti pieleen... Apteekin Foliren on 0,4 mg. Eikä lääkärikään varmaan määrännyt grammaa eli 1000 mg? :wink
 
Muokattu viimeksi:
Onko toi merkaptopurin vahvempaa kuin azamun tai jotain? Hiukan musta on nyt syksyn ja talven tuntunut ettei toi 3x50mg azamunia oikein oo riittänyt kun ei tahtonut millään rauhoittua.
 
Sitä en osaa sanoa mitkä ne erot loppupeleissä on, tää on kuitenkin täällä sopinut hyvin :)
 
Hormiga, mitä maitohappoja syöt?

Mulla helposti myös tuo PH tasapaino ilmeisesti järkkyy ja mulle lääkäri on aikaseimmin suositellut apteekissa myytävää just naisille tarkotettua maitohappovalmistetta. Itse juuri eilen hain uuden paketin kun aikasempi loppui. Syön niitä päivittäin yhden tabletin päivässä :)
Ja siis tuon mitä syön on 'Femiflor maitohappobakteerivalmiste'
 
E.m. mä en oo ihan just syöny mitään, mutta mulle tulee herkästi hiiva :sad001 ja tosiaan taas kutisee :oops:.

Oon aiemmin syöny Probiotic12 mutta ajattelin nyt vaan hakea jotain apteekista, katselin vähän LactoSeveniä, mutta pitääpä tutustua myös sinun mainitsemiin. Äkkiä googletin, myydäänkö niitä vain 10kpl pakkauksissa?
 
Hormiga, joo katsele erilaisia vaihtoehtoja :) Eilen löysin mun apteekista isomman pakkauksen myös, olisiko ollut noin 30kpl pillereitä?
Mä ajattelin nyt itse syödä koko raskauden noita. Tuo on tosi tyhmää jos sulle tulee herkästi :sad001 Se on tosi inhottavaa ja raskauden aikana olisi hyvä, että PH-arvot pysyisivät hyvänä, eikä joutuisi paljoa ainakaan antibiotteja syömään yms.
Ja tosiaan tuttu tunne, mulla viimeksi ilmeisesti oli bakteerivaginoosa.. :sorry: On se tyhmää kun toiset ovat niin herkkiä! :sad001

Käy säkin siis nopeasti ostamassa ja yritä muistaa syödä joka päivä :) (Tietty kysy apteekista/neuvolasta myös vinkit :) )
 
Joo, on kurjaa :sad001. Mulla on resepti suunkautta otettaviin hiivalääkkeisiin, mut en nyt plussan jälkeen uskalla niitä ottaa. Mulla oli myös viime kuussa johonkin häikkään antibioottikuuri (oisko ollut just tuo bakteerivaginoosi). Vielä vajaa kolme viikkoa aikaan yksityiselle gynelle (samalle, jolla aina käyn), pitää siellä taas kysellä neuvoja. Siihen asti kokeilen noita maitohappoja sisäisesti ja ulkoisesti...

Tsemppiä sullekin! :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: E.m
Takaisin
Top