VIIMEISTÄ KOLMANNESTA VIEDÄÄN:-)

Jee, sain vihdoin ja viimein hammaslääkäriajan varattua!![:D][&:] Oon kyl nyt aika ylpee itsestäni, et voitin kammoni (tosin vielä kun saan itseni oikeasti sinä päivänä raahattua sinne vastaanotolle, niin sitten voin olla oikeesti ylpeä itsestäni[;)]). Oon pitkittäny sitä nyt jo niiiiiin kauan, et oli jo pakko. Uskomatonta, miten tuntuu et panikoin enemmän tota hammaslääkäriä kun tota tulevaa synnytystä.[8|] Maaliskuun puoleen väliin se miulle ajan sieltä löysi. Ihan hyvä, ni ehtii viel senkin hoitamaan ennen vauvan tuloa (ainakin toivottavasti se ei sitä ennen syntyis[:)])

Me saatais yhdeltä tutulta kasa noita pienimpiä vauvan vaatteita (pientä korvausta vastaan), kun he saivat syksyllä pojan (nyt poika on 3kk vanha). Heillä tosin on vain tosiaan poikamaisia vaatteita, kun he tiesivät pojan saavansa. Ollaankin nyt mietitty, että otetaanko vaiko eikö, että jos sieltä tyttö tuleekin, niin eihän sille pikkuiselle ole yhtään tyttömäisiä vaatteita varattuna..[8|] Toisaalta ehtiihän niitä sitten hommata syntymän jälkeenkin, ja laittaa poikamaiset vaatteet eteenpäin kiertoon. Mies jo tänään ehdotti, että varataan se 4d ultra ja käydään katsomassa että kumpi sieltä tulee, ni ei tarvitse enää miettiä [:D]. No mut ehkä tämän loppu ajan vielä malttaa olla tietämättäkin, eihän siihen enää kauaa ole, että asia selviää.[:)]

Mipsu, Marilyn, illil (ja muut); Itseäänkin on ruvennut mietityttämään paljon tuo äidiksi tulo. Onkohan minusta siihen jne. Onhan se outoa, kun kohta täytyy kaikissa valinnoissa ottaa huomioon tuo pikkuinen. Pelkästään jo arkielämä muuttuu niin paljon, ettei sitä osaa edes kuvitellakaan. Sen takia tuntuukin välillä todella epätodelliselta koko lapsen tulo. Mietittiin jo hieman ensi kesän mökkireissujakin, kuinka ne muuttuvat, kun sinne tuleekin pieni nyytti mukaan. Kyllähän siihen vanhemmuuteen varmasti jokainen meistä kasvaa, kun vauvan kanssa alkaa elämää ja arkea opetella.

Tuli muuten hassu tilanne eteen, kun siskoni oli lupautunut näiden tuttujen 3 kk vanhaa vauvaa hoitamaan, mutta joutuikin perumaan sen. Minä nopeasti siskolle huikkasin, että voihan se vauva tulla meille.. Mut sit tajusin, et enhän mie tiiä mitä ton ikäisen lapsen kanssa se elämä on ja se kun olisi vielä ollut yökyläily.. Meinasi ihan paniikki iskeä, että miten ihmeessä sen oman lapsen sitten muka osaa hoitaa, kun tyhjää löi jo tutun lapsen pelkän yöhoitamisen kanssa..[&:] No ei se nyt tullut hoitoon, vaan ne siirsivät ohjelmaansa ensi viikon loppuun, jolloin mennään miehen kanssa siskon luo kyläilemaan kun vauva tulee sinne. [;)] Onhan sitä itsekin tullut vauvoja hoidettua, mutta tuntuu ettei kuitenkaan enää nykyään osaa saati muista mitään siitä.. [:)]

anelsella on muuten ihanasti kaikki jo laitettuna[:)]. Kivan näköinen nurkkaus! Meillä on se pinnasänkykin vielä osissa miehen vanhempien autotallissa. Jos vauvan vaatteita ja tavaroita ei olisi tuo yksi pieni laatikosto täynnä, niin ei kyllä tuntuisi yhtään siltä, että vauva on tulossa jo n.10 viikon kuluessa. Käytiin sen pinnasängyn maalaukseen ostamassa sellaista vahaa, jonka pitäisi olla vaaratonta jos lapsi pureskelee sängyn laitoja yms.  Hoitopöytäkin on työn alla vielä. Ikeaan meidän pitäisi mennä käymään maaliskuun alussa, kun katsoin sieltä meille sellaisen lipaston, jonne mahtuu kivasti vauvan vaatteita. Niiltäkin kun meinaa säilytystila käydä vähiin.

Marilyn84; Itselläni on valkovuoto muuttunut todella vetiseksi. Joku viiko sitten lorahti housuihin enemmänkin vuotoa, joka meni pikkuhousunsuojan ylikin. (suojia on ollut pakko käyttää, kun muuten tuntuu, että täytyy olla vähän väliä alushousuja vaihtamassa). Soitin siitä neuvolatädille varmistaakseni ettei se vain ollut lapsivettä, mutta neuvolatäti käski seurata tilannetta ja epäili sen tosiaan olevan vain erittäin vetistä valkovuotoa. Täytyy huomenna varmaan neuvolassa kysellä tarkemmin asiasta. Lapsivettä voi käsittääkseni myös päästä karkaamaan tipoittain, jos tuonne kohdunsuulle on tullut jonkinlainen reikä, ja joskus jos epäillään lapsiveden valuneen, voidaan ottaa jonkinlainen näyte ja tutkia asia. Kaipa siinäkin on jonkinlainen tulehdusriski olemassa.

Ja tosiaan lähisuku tarkoittaa meillä äitiäni ja isäpuolta, sisarukset perheineen ja siskopuoli, kummit, miehen puolelta hänen sisarukset perheineen ja vanhemmat. Itsehän en ole omaan isääni enää minkäänlaisissa väleissä, joten hän tuskin saa lapsenlastaan koskaan edes tavata.

Mutta sellaista. Huomenna olisi tosiaan neuvola aamulla.[:)] Pikkaisen kyllä mietityttää mitä neuvolantätsky tuosta painosta tuumaa, mutta se selviää sitten. Koitan olla ajattelematta asiaa liikoja. Nyt vapaapäivän viettoon, en vain tiedä mitä tässä oikein keksis[8|].. siis muuta kun täällä palstalla surffailua[;)]
 
Hei täältä hajuLandiasta!
 Tuli tos sit kaverit Suomesta kylään ja toivat ruisleipää tuliaisiks...ahneuksissaan nyt sit ollaan vedetty ruissarii joka kääntees ja kyl pyllyt paukkuu [:D]
 Ihanaa kyl välillä taas puhuu suomee ja nähdä ystäviä[:)]olin jo tos tulos höperöks kun ei oikeen muka ketää jolle puhuu kun mieskin ain töis.Nyt kateellisena mökötän tääl koton ku toiset lähti hotellille johonkin hemmottelu hoitoihin[:(] Onneks illal pääsee sit taas tekeen jotain kivaa yhes..

 Oliko se Lumia ku kysy et miten on saanu aikaa kuluun?...noh mä oon sivistäny itteeni kiertämällä museoita ym kun niihin moneen pääsee ain jonain tiettyinä päivinä ilmatteks(ei kans oo liikoja tuota valuuttaa shoppailla).Tietysti ei oo kaikkien juttu mut mulle ollu kyl hyvää ajanvietettä kun olen aina ollu historia friikki ja varsinkin kaikki vanha/kaunis kiinnostaa ja sitähän tämä "kylä" on pullollaan[:D]Ja on vissiin jotain hyötyy ollu mun ajantappo kierroksista kun kaveritkin eilen tuumi että sunhan pitäis oppaaks ruveta[:D] ei mikään pöllömpi ajatus koska jotain sitä täytyy jossain vaiheessa täällä ruveta tekemään sit kun poju kasvaa. Tervetuloo sit vaan Prahaan Jeccun kierroksille muutaman vuoden päästä! ilmaseks kyl lupaan näyttää jos joku huhtimammoista tänne eksyy[:)]
 Lumialle viel et et oo ainut joka on aikonu koiraa vaunujen tavaratilas kuljettaa! Meil on oikeest kriteerinä kun mennään vaunut ostaa et mein haukku mahtuu kyytiin.Muut kattelee jousituksia meil miten koira mahtuu[:D] Ei vaiskaan ihan järki syistä tuo ratkasu eikä vaan ihan sen takii et saa koira tassujaan lepuuttaa.Tääl koirasta joka ei ole kuljetus kassissa joutuu maksamaan normihintaisen lipun metroissa/ratikoissa/busseissa joten sit kun kuultiin et jos koiruus kulkee vaunujen alakopassa(eli käy kassista) ei tarvii lippua ostaa.Ja hankala ois kyl erikseen olla viel se kassi koiralle kainalos ku vaunujen kans sompailee.Siin sit laskettiin et iso säästö tulee kun koira kumminkin melkein aina mun mukana kulkee ja ei oo pienintäkään aikomusta koiruutta yksin kotia jättää kun vaavin kanssa liikkeelle lähtee.Koulutan siit viel hyvän vaunu vahdin[:D]

Huomen pitää sit taas neuvola kuulumisii päivittää,nyt alkokii sit tää loppu tarkkailu eli täl kuul 2 ultraa ja sit siit eteenpäin joka viikko[:)] Voikun te kaikki muutkin saisitte saman siellä Suomessa!!!minä oisin varmaan menny huolesta sekasin jos oisin ne pari ultraa saanu vaan koko aikana!!  Mennään samalla synnärille ekaan valmennukseen ja osastoon tutustuun ja kyl jännittää..alkaa tosiaan tuntuu et piru vie mie oon kohta äiti!

ja meillä on muuten kans nakkikeittoo tänään ja se on ihan tein syy,himo iski kun juttuja luin [:D]
 
pakko viel kommentoida tohon keitä kutsua ristiäisiin/nimiäisiin ku tais Illil mainita jotain isosta suvusta..mulla kans valtava suku ja ain on kaikkee kuulunu yhes juhlia.Meijän häistä tuli jo niin paljon sanomista,(vieraita oli siis 5kpl)kutsuttiin siis vaan suomesta loppujen lopuks minulle kaaso joka ei oikeasti sukua mutta minulle kuin sisko ,ei edes mun vanhemmat ja veli ollut häissä koska olisi ollut oikeasti hankalaa ja kohtuuttoman kallista kaikille tänne matkustaa,he sen ymmärsivät tukivat meitä päätöksessä mutta moni muu sukulainen aloitti kauheen mutinan...taidetaan silti toimii samalla tavoin tai sit laittaa kaikille kutsu et tervetuloo mut omakustanteisesti ja terve menoo hotelliin koska a)me ei todellakaan ruveta matkustamaan alle 2kk vanhan nyytin kanssa Suomeen vaan sen takia että kaikki pääsee juhliin b) ei olla miljönäärejä jotta sais koko suvun juhlat järkättyy ja kaikki majotettuu(ja kaikki tietty haluis meillä olla). Lähisuku siis nyt tulee ja se tarkoittaa vaan ja ainostaan vanhempiani ja veljeäni ja täältä mieheni veljeä perheineen.Oma perhe tulossa tänne muutenkin lomalle ja vauvan kanssa alkuun pääsyssä auttaan niin siin sit yhdistetään monta kärpästä yhdellä iskulla [:)]

 sori tää mun jaaritus..rupes sappi kiehuun kun aattelin joitakin "rakkaita"sukulaisiani...ny meen tekeen sen nakkisopan..toiv ee tuu liian tulista kun äkäspäissäni maustelen[:D]
 
Luin juuri vauva lehteä, jossa sanottiin et tyttövauvat voi saada kohdussa orgasmeja ja poikavauvat erektioita.. Hassua aatella, että miun sisällä on ensinäkin pippeli, joka saattaa välillä "tönöttää" siellä [:D][:D] Mies tossa naureskeli, että tarkkailehan jos näkyy pieni tojotin mahan läpi.. [:D]

anelse kiitos, itsekin olin tyytyväinen vaunuihin vaikka ihan perusmallit ovatkin.. onhan niitä nätimpiäkin, mut pääasia et on kestävät ja tosiaan, et koirat mahtuu messiin [:D] Onhan täällä jo kolmatta viikoa lomailtu, nyt vaan tuli jatkoa sinne loppuun asti.. kai ne päivät tästä eteenpäinkin jotenkin menee, välillä vaan iskee ahistus kun ei kykene tekemään mitään. Täytyy vaan osata nauttia :)

Jeccu minkä rotunen koira teillä on? Totta kai karvasetkin lapset täytyy mukaan ottaa aina välillä, meillä tosin niitä on 3 kappaletta ettei kaikkia aina kehtaa mukaan raahata. Vanhin koira nauttii kyllä vaunukyydeistä joten se on varmaan aina kököttämässä korissa jos johonkin lähdetään vaunujen kanssa [:)]

Marilyn84 hyvä idea, ainut vaan ettei vielä saada vaunuja, ne laitettiin tilaukseen..mut toki sitten kun vaunut saadaan niin pitää viedä jättikorvat koe-ajolle [:D][:D]

Riida täälläkin ois hammaslääkäriin meno ens viikolla [:@] Oon vaan miettiny pystynkö menemään kun en pysty kovin kauaa selällään olemaan, tulee niin huono olo siitä.. joten joutuiskohan sen perumaan..?[;)] Ite oon aina kammonnu hammaslääkäriä, paniikki iskee kun pitäs siihen piinapenkkiin mennä.. reikiä on ollu lähes joka hampaassa ja noita juurihoitojakin oon jonkin verran joutunu kestämään, silti aina pelottaa yhtä paljon [&:]

Jaahas, täytyy tästä lähteä kahvin keittoon..kaapissa odottais berliininmunkki [:)] Minkälainen munkki sitä onkaan synnytyksen jälkeen kun tähän tahtiin noita herkkuja vetelee...Ei vaan voi mitään, herkut maistuu eikä voi olla ilman [8|]
 
Täällä on nyt sitten kans yks tulokas huhtimammojen nallekarhukerhoon![:D][:D] JEE! Löysin sellasen nallehaalarin ja oli ihan pakko ostaa se[;)] en tiiä onko samanlainen ku muillakin huhtimammoilla, mut sellanen vaaleanruskea, korvat on, muttei häntää. Muutenkin oli antoisa shoppailureissu. Kappahl:ssa oli kaikki rintsikat 9,90€ ja löysin parit imetysliivit..tosin kokojahan siellä ei oo kuin D-kuppiin asti, mutta 85D olivat sopivat. Eihän ne välttämättä mahdu sitten, kun maitoa tulee mut ihan sama..ei ollu kalliita. Ostin siis kaarituelliset sekä tuettomat. Mullakin tuntuu toistaiseksi enemmän tuo ympärys kasvavan kuin kuppikoko ja tää maha on tosiaankin ylhäällä. Niin ja kampaajallakin kävin, ihan vaan siistimässä tätä kuontaloa, en jaksanut värjäyttää..kun ei jaksa istua siellä niin kauaa[:D] mutta piristystä tämäkin.

Valkovuotoa on mullakin tullut ja ärsyttää kun sitä välillä tulee reilusti ja sais aina vaihtaa alushousuja, kun en tykkää mitään suojia pitää. Kun sen hiivatulehdukseen määrätyn pillerin uskaltauduin syömään niin se tais vähän hillitä pahinta vuotoa. Kyllä sitä lapsivettä tulee varmaan paljon reilummasti kuin valkovuotoa..eiköhän sen erota. Sisko sanoi ainakin et koko sänky oli kastunut, kun lapsivedet oli tulleet ja oli pitäny pitää jotain pyyhettä jalkovälissä[;)].

Hitto kun meinas tai menikin hermot ton äijän kans ku käytiin hakemassa tutuilta sohvia tänne meille ja miehen veli oli kantoapuna (minä vaan henkisenä tukena[;)])..niin taas oli sellasta tyyliin 5-vuotiaan kiukuttelua, kun kaikki romut on tiellä.. ja se meinaa aina hajottaa jotain tavaroita, kun jotakin pitää siirrellä ja kiukuttelee mulle...*huokaus* oon minäkin väsyny ja haluaisin minäkin välillä huomiota ja kaikkea, mutta ei kun pitää katella tuommosta kiukuttelua ja siirrellä tavaroita herran tieltä.[:o] ja kuunnella kaikenmaailman kelkka/auto/työjuttuja, eikä vauvajuttuja paljon puhuta. Onneksi mulla on teidät ja teidän kans saan jauhaa vauvajuttuja loputtomasti ja vuodattaa iloja ja suruja[:)]..täällä kans yks hormoonihöyryissä[;)]
 
Älkää mimmit nyt pelästykö mutta mulla valkovuoto oli runsasta ja vetistä pitkän aikaa, sitten iski se tosi iso lorahdus siellä kesken työmatkan ja päädyin äitiyspolille lapsivedenmenoepäilyn takia. Diagnoosihan oli streptokokki, sain siihen antibiootit, ja nyt valkovuoto on mielestäni vähentynyt huomattavasti. Eli tein johtopäätöksen että se tulehdus lisäsi vuotoa selkeästi.

Mutta kyllä mullekin on sanottu että runsas vuoto on ihan normaalia loppua kohden muutenkin. Ja lapsivesi kuulemma haisee vähän makealta tai imelältä tai jotain, vaikka itse en kyllä osannut hajun perusteella yhtään päätellä kumpaa pöksyihin oli lorahtanut. Ja normaalisti streptokokki aiheuttaa myös supistuksia, vaikka omalla kohdallani niitä ei ollut eikä ole vieläkään.

Kokemukseni perusteella sanoisin että kannattaa soittaa neuvolaan jos olo on yhtään epävarma, sieltä osaavat neuvoa pitääkö lähteä tarkastukseen vai ei.


Ja ps. Anelse, kiitos linkistä! [:)]
 
Marilyn84: Se häpyliitoskipu vähän riippuu päivästä.. Joskus tuntuu kuin koko etumus olisi tulessa, joskus taas vihlasee ilkeästi tietystä kohtaa liikkuessa. [:'(] On se tietysti hyvä, että elimistö valmistautuu, mutta välillä olo on niin raihnainen ettei millään jaksaisi.. [&:]

Valkovuoto on kyllä muuttunut paljon runsaammaksi ja vetelämmäksi, välillä ei tiedä onko lorahtanut valkovuotoa vai pissaa.. [:D] Tai saattaisi tuo pissa kyllä sen verran voimakkaammalle haista, että sen kyllä tunnistaisi.
Mutta sitten lapsiveden meneminen.. Mie todella toivon, että sitten kun itselläni menee vedet se tapahtuu selkeästi.. Kaikilla nimittäin sitä onnea ei ole, joskus vedet menevät niin tipoittain parin päivän ajan, ettei sitä tajua, tai sitten synnytys voi olla hyvinkin pitkällä kun vasta kalvojen puhkaisemisen myötä vedet lorahtavat sitten ulos. Jotenkin se vain kertoisi konkreettisesti sitten synnytyksen alkaneen, jos lapsivesi menisi selkeästi yhdellä kertaa "poksahtaen". Ja varsinkin, kun mielenkiinnosta haluaisin kuulla millainen se poksahdus on, jotkut sanovat että se voi olla yllättävän äänekäskin.. [;)]

Sain varattua ajan synnytysvalmennukseen, 16.3 oli meille sopiva aika.. Joten jos joku muukin lappeenrantalainen mamma on silloin tulossa synnytysvalmennukseen, niin kiva on törmätä. [:)] Samana päivänä olisi ollut myös yksi neuvolavalmennus, mutta edellisellä viikolla on äidin synttärit seuraavana päivänä, joten lähden silloin Espooseen eikä se viikko sopinut. Näitä kahta viikkoa se puhelimessa ollut kätilö ehdotti, joten harvassa oli vaihtoehdot..

Voi, kun tekisi koko ajan mieli lähteä lenkille vaunujen kanssa.. [:D] Pitää kyllä koira totuttaa niihin ennen vauvan tuloa, joten jossain vaiheessa on parilla pienellä lenkillä käytävä.. Saisi vain hankittua ne pyöräsuojukset, kun ei noita vaunuja kehtaa käytävässä säilyttää, kyllä ne tulee sitten aina sisälle asti rahjattua varmuuden vuoksi. Surullista kyllä, mutta nykyaikana pitkäkyntiset voi viedä ihan mitä vain, jopa vaunut tai osia vaunuista. [:@]

Tänään on ollut muuten outo pistävä kipu tuossa vasemmalla puolella suurin piirtein munasarjojen kohdalla.. [>:] En tiiä mitä se on, mut en oo kehannu mihinkään soittaa, vaikka aikaisemmin päivällä kipristelin sohvalla ja huusin täyttä kurkkua kun sattui niin maan pirusti.. Tuntui vähän niin kuin kivuliaalta supistukselta, mutta vatsa ei kuitenkaan pingottunut tai mitään, niin ajattelin sitten voisiko se johtua vain Hemmon huonosta asennosta kohdussa. Tietysti jos akuutiksi tilanne muuttuu, sitten soitan varmuuden vuoksi äitiyspolille, vielä vain ei tunnu niin huolestuttavalta tilanne.
 
Huomenta!

Pitää tulla neuvolakuulumisia laittelemaan vaihteeksi.. eli tosiaan viikot tänään 30+4..
Sf-mitta oli 29, eli melkeinpä käyrillä mennään, hieman yläpuolella.
Painoa oli tullut paljon lisää[&:] (liikaa!), mutta ei neuvolatätikään keksinyt siihen selitystä. Sokerirasituskin kun oli ollut ok ja muuten kaikki tuntui olevan kohdallaan. Neuvolatäti sanoi, ettei nyt vielä huolestuta, mutta suositteli jättämään pois kaikki ylimääräiset hedelmät ja mehut ym., vain pari hedelmää päivässä jne. Seuraava käynti on parin viikon kuluttua, että sitten taas katsotaan, miten painolle on käynyt..
Hemppa oli 128, eli hyvä, ja paineet oli noussu 140/83. Totesi vain, että voivat loppua kohden vähän noustakin.

Pikkuisella syke oli 148. On vaan tämä meidän pikkuinen perätilassa tällä hetkellä. Onneksi hän vielä mahtuu kääntyilemään tuolla massussa ja toivottavasti tosiaan kääntyisikin! Täytyy nyt vain seurailla tilannetta.. [:)]

Piti nallehaalariasiaa kommentoida tosiaan myös.. Meillä on kaksi nallehaalaria. Toisen toi äitini Floridasta viime syksynä (jääkarhuhaalarin[;)]). Se on todella pientä new born kokoa. Sellainen valkoinen, korvineen kaikkineen. Toisen ostin kirpparilta muutamalla eurolla. Se taas on sellainen tumman ruskea, ellokselta se taisi olla alunperin ostettu.[:)] Sen koko taisi olla 62. Joten karvaisissa meiningeissä mennään täälläkin[:D] Mietin, että ottaisin tuon pienemmän mukaan sairaalakassiin.. Äitini tosin sanoi, että haluaa lähteä minun kanssa ostelemaan vauvalle kotiutumisvaatteita joku päivä. Olin ajatellut, että mennään joillain vaatteilla mitä täältä löytyy, mutta käyhän se kait niinkin[:D]

Olikohan muuta.. Kai tässä täytyis ruveta jotain kotitöitä tekemään.. ei vaan meinaa nyt yhtään huvittaa[&:] Mut ei se kait auta muu[:)]
 
Ristiäisistä ollut puhetta. Meillä ihan vaiheessa vasta mietintä. Mieheni on kastettu ortodoksiksi (ei kyllä mitenkään kovin uskovainen ole) ja toivoisi, että meidän pikkunenkin kastettaisiin. Se on minulle ihan ok, mutta kumminkin pitäisi sitten olla ortodoksi ja nimi pitäisi valita ortodoksisesta kalenterista..[8|] En oikein tiedä voiko siitä poiketa miten paljon, netistä olen tuon verran saanut selville. Mieheni sisko voisi tietysti olla kummivaihtoehto, mutta toisaalta olin jo ajatellut lapsuuden ystävääni ja hänen miestään...vaikeata. Ja sitten täytyisi miettiä missä ristiäiset pidetään. Me asutaan opiskelupaikkakunnalla ja kaikki sukulaiset ovat kaukana, minun pohjanmaalla ja miehen Virossa, eli jommassakummassa ne ehkä olisi pidettävä. äääh. Jotenkin ahdistaa koko asian ajatteleminen ja aina kun mieheltäni kyselen mitä mieltä hän on, niin hän vain sanoo että onhan tässä aikaa miettiä.[&:] No onhan tässä tietysti kaikenlaista muutakin ennen sitä, että ehkä sitten tosiaan päätetään vasta kun on pikkuinen maailmassa, Mies valmistuu samoihin aikoihin kun minulla laskettu aika, että kaikenlaista hulinaa vielä edessä.

Lähisukulaiset ovat tietysti oma perhe (äiti, sisko, äidin mies, isä) ja mumma, sekä äidin puolelta tätini ja serkkuni, miehelläni äiti, isäpuoli ja sisarukset, sekä mumma. Olisihan noita muitaklin, mutta ristiäisistä en kyllä halua isoja. Jos ne Virossa pidetään niin sitten pelkään kyllä että paisuvat todella suuriksi ja sitä en haluaisi. (enkä sitä virolaista juomakulttuuria!!!)[:'(]

Anelsella ihana vauvannurkkaus![:D] Minäkin haluaisin nallehaalarin, oilsi ihana tehdä sellainen villainen! hmm, ehkä ehtisin tehdäkin.[:)] Tai sitten esitän toivomuksen äidilleni.[;)] Tai ompelemallakin voisi tehdä jos löytyy kiva kangas.

Me varattiin sairaalan (EKKS) synnytysvalmennus 9.3. Saas nähdä olisiko siellä muita lappeenrantalaisia palstalaisia. Arwenillahan tuo aika on viikkoa myöemmin, harmi kun ehdin jo tuon edellisen viikon varata.

En nyt taas muista mitä muuta piti kommentoida, heti katoaa mielestä kun alkaa kirjoittamaan. Pitäsisi ehkä kirjoittaa useammin niin muistaisi mitä on meinannut. Yhtä asiaa kerralla.[;)]
 
Mä oon kuullu että lapsivettä tulee sellaset 0,5 litraa ja se on kirkasta (voi olla myös joskus jonku hassun väristä, esim. vihreetä jos vauva on kakkinu tm. sillon pitää kyl lähteä kiireesti...), että se pitäis pystyä erottamaan valkovuodosta.. Pikkuhousunsuojat on kyl sellasia et ne ei meinaa pysyy paikallaan, ja sit tuntuu ku ois joku inha pökäle tuol pyörimässä.. et en mäkää aina oo niitä käyttäny mut välillä.

Mä ainaki luulen ettei mulla oo ajankäytöllisiä ongelmia lomalla (ompelen, joogaan, kävelen, käyn kaupungilla, löhöön, luen lehtiä, kirjotan kouluesseitä, siivoon, teen ruokaa, leivon...???[:-] niinhän sitä luulee ainaki[;)]), paitsi ehkä loppuvaiheessa aika matelee.. Eilen tenttasin mun äitiä oikee urakalla kaikista sen synnytyksistä (joita on neljä), ja jos perinnöllisyydellä on mitää sijaa tässä hommassa ni voisin olettaa mun synnytyksen tapahtuvan 1-2 viikkoa la:n jälkeen tai mahdollisesti jopa vasta käynnistämällä, mutta itse synnytys vois edetä melko liukkaasti sen käynnistyttyä. Mut onhan se aina ihan henkilökohtanen kuitenki. Saas nähä..

ostin eilen kovan kantokopan meiän vaunuihin, ne on ne emmaljunga ceroxit. Pari vuotta vanhaa mallia mut oikee kivat kuitenki[:)]. Nyt alkais olla sit suurin osa hankinnoista täälläki valmiina, jos ei mitää pikkusälää lasketa kuten vaipat, talkit, amme yms. joita en edes näe tarpeelliseks vielä hankkiakaan tänne rajallisiin tiloihin pyörimään.

Mulla kans ajatukset äitiydestä on välillä ristiriidassa, vaikka pohjimmiltani tiedän olevani hyvä äiti ja mun mies tulee olemaan maailman paras isä, sen verran hienosti se on käsitelly sekä fyysisesti että henkisesti toistenki lapsia[:)]. Mut just se et ku on nähny toisten vauvoja ja aatellu et voi ku tommonen ois ihana, mut sit tajuuki et hitto kohta meilläki on sit vauva ja se ei tosiaakaa oo vaan kylässä käymässä, se ei sit ihan vähään aikaan häviä tästä mihinkää! Sit iskee sellanen fiilis et apua jos mä en siedäkään sitä koko ajan tässä... Mut sit ihan samallai ku joku teistä sano, että sit välillä haluaa sen nyytin tähän heti paikalla! Mut onneks meillä on superhyvä tukiporukka (meiän omat vanhemmat, sisarukset ja kaverit) ihan lähellä, joista varmaa heikolla hetkellä tulee olemaan korvaamaton apu ja lohtu..[&o][&:][:-][8|][:)][:D]

Kivoja noi hymiöt..

Mut silti väitän, et mua ei synnytys vielä pelota, eikä mikään muukaan sillee, että se haittais elämää tällä hetkellä. Nyt on toinen lomapäivä vasta edessä, ja tuntuu et en ois ollu töissä ikuisuuksiin, eikä kyllä oo yhtään hinkukaan sinne! Oon niin onnellinen!! [:D][:D]
 
Hei come on, kohta on enää 50 päivää laskettuun aikaan, eli ei juuri mitään!!! Ei uskalla tehä aamukampaa ettei ajan väheneminen käy liian konkreettiseks[;)]
 
Niin joo, mullakin on rv 31+4 menossa, voi hitsi kun aika menee nopeasti...Tuo sähköpostiin tuleva viesti: "Laskettuun aikaasi sunnuntai 11. huhtikuuta on jäljellä 8 viikkoa ja 3 päivää " muistuttaa aina kuinka vähän aikaa on enää jäljellä.. 8 viiikkoa kuulostaa niiiiiin vähältä! Rupeenkohan kohta panikoimaan. Viimeyönä en saanut millään unta, olin kai jotenkin liian väsynyt. Se on sellaista, kun muutoin päivät vaan kotosalla hengailee ja eilen oli shoppailureissut ja "sohvien muuttohommat" niin en tahdo voimat enää riittää.

Pitäsköhän soittaa sinnne neuvolaan niistä pissanäytteen tuloksista kun ei oo kuulunu mitään...[8|]...

Niin tosiaan kun en saanut unta ja mietiskelin kaikenlaista ja oli sellanen ahdistus ja yksinäisyyden tunne päällä..niin itkeskelin siinä maatessani. Mieskin vain tokaisi "Nyt nukutaan!" Mietin, että miten sitten kun on vauva, joka parkuu ja äidillekin tulee noita itkukohtauksia ja jos jos tuntuu, että ahdistaa eikä jaksa millään..Mitenhän sitä jaksaa olla iloinen ja reipas..[&o]
 
susanne: kuinka iso lorahdus se oikein oli, kun päädyit äitiyspolille? Ruokalusikallinen, 1 desilitra tai jos jotenkin pystyt arvioimaan? Vai suostuuko ne testaan sitten vasta, jos on menny tynnyrillinen tavaraa housuihin... Soititko sinne äitiyspolille ja ne pyysi tulemaan vai menitkö suoraan kyselemättä sinne polille? Ottaa niin hemmetisti aivoon, kun sitä b-streptokokkia ei haluta millään testata ja kaikki lääkäritkin tuntuu vähättelevän sitä. Silti se voi hoitamattomana synnytyksen yhteydessä vaikka tappaa vauvan. Mullakin on kävelylenkin yhteydessä tullu pari kertaa ehkä sellanen reipas teelusikallinen jotain tosi vetistä vuotoa, joka on menny useamman vaatekerran läpi eli melkein kuin vettä. Pissaa se ei kyllä ole ollut, vaikka sekään nyt ei ihme olisi, vaikka pissaisin lenkillä housut loristen täyteen. Tääki on niin turha huolenaihe, joka olisi niin helppo poistaa yhdellä pikku testillä, mutta ei[:(][:(][:(]

Riida: täältäkin löytyy Elloksen ruskea nallehaalari[:D] Kivat käpälänkuvat tassuissa ja korvat tietenkin[:)]

Täällä on ollut tosi tylsää... ei mitään tekemistä:/ Kohta saa valkotakkiset sedät hakea[:D] Huomenna onneksi lähdetään etelä-suomen suuntaan miehen vanhempien luokse ja lauantaina myös vauvelia odottavan kaveripariskunnan kanssa päiväristeilylle tallinnaan sekä syömään masut täyteen. Jotain vaihtelua edes. Siirsin neuvola-aikaakin viikolla eteenpäin, että mahtuu nämä ohjelmat aikatauluun. Toivottavasti terveydenhoitaja ei ala valittaa, että itsekseni aikoja siirtelen viikolla eteenpäin. Mulla on kuitenkin kaikki arvot ollut koko ajan ok, vauva liikkuu, maha kasvaa ja tuskinpa viikossa nyt mitään ihmeellistä ehtii tapahtua. Minä vaan haluan itsekkäästi omaan napaan tuijottaen maisemanvaihdosta niin saa neuvola-aikakin siirtyä[8D]

Täytyy kehuskella, että mä olen saanut nukuttua tosi sikeitä pätkiä katkonaisista öistä huolimatta. Olen aikasemmin (ennen raskautta) kärsiny totaalisesta kroonisesta unettomuudesta enkä ole pystyny nukahtamaan millään, mutta nyt nukahtaminen on ollu tosi helppoa, vaikka käyn monta kertaa yön aikana vessassa. Fantastinen tunne, kun pääsee uneen niin helposti! Toivottavasti tämä jatkuisi, kun vauva syntyy. Ois taivaallista pystyä nukahtamaan näin helposti yöimetysten välillä... Eilenkin, vaikka oli tosi masentunut, tylsistynyt ja selittämättömän ahdistunut olo, nukahdin aika helposti. Siihen kyllä vaikutti varmasti pitkä itkusessio... Mieletön itsesäälissärypemistuokio ja kunnon itkut on parasta unilääkettä, mitä on keksitty! Suosittelen!

Nyt tämä tylsistynyt valittaja lähtee peseen hampeja...
 
Ou nou[:-] mulla ainakin tuntuu olevan tuota ientulehdusta..verta tulee hampaita harjatessa ja muutenkin ikenet tuntuvat omituislta...toivottavasti ei tuu mitään onkelmia. Parin viikon päästä ois hammaskiven poisto.[:o]
 
noh..mistä mä aloittaisin..
elikkäs..oltii ruotsin risteilyllä viimeviikolla ma-ke..joo, sielä oli kivaa mut sen jälkeen on kuopus, 1,8v., sairastanut jtn ihan hirveetä tulehdusta ja ollut toooooosi kipeenä..täälläkin siis valvottu yöt ja päivät ja itketty vain ku pelottanut niin toisen puolesta. Ollaa juostu ympäri stadii vaikka mimmosella lekurilla ja nyt sit viimetteeks l. klinikalla josta näyttäs nyt olevan jtn hyötyy meille...seurataan edelleen mihin tilanne etenee..:( noh, masukin kanssa kävin ti neukussa ja kaikki sielä hyvin..rv 32+0 oli sf-mitta tasan 32cm..eli edelleen mennään yläkäyrän yläpuolella..masukki on rauhallinen asukki..:) rauta mulla tippuu edelleen joka pikkasen huolestuttaa tulevaa synnytystäkin ajatellen..syön ihan hirveesti rautaa mut ei näy auttavan..:( muuten arvot kohillaan..mitä ny painoo tullut 18,5 kiloo jo...heh. Tällä kertaa tytöllämme oli ihan pojan sydänäänet, mut hän taisikin nukkua.
En voi silti olla miettimättä et entäs jos hän onki poika ja ultraajat on olleet vain väärässä..en usko edes siihen 4d ultraan..pöhköä...:D

Mut kohta sen jo näkee..mulla ei varmaa tota 8 viikkoa enempää mee..ja se menee niin nopee..varsinki ku tässä on nyt seuraavat 4 viikkoa ihan hirveesti ohjelmaa..:)

Lähisuku mulle on mun ja miehen vanhemmat sekä sisarukset.
 
ystäväni jolla on nyt 2 vuotias tyttö sanoi hauskasti että lapsivesi on kuin sellaista ufolimaa tai väritöntä kiisseliä jossa on jauhoklimppejä ja on vielä "mukavan" lämmintä [:D][:D] nauroin itseni kipeeksi kun hän muisteli ja kertoi synnytyskokemuksiaan..
 
Marilyn84: Tosiaan vaikea sanoa paljonko, mutta varmaan tunnin ajan lorahteli vähän väliä niin että sen tunsi ihan hyvin, ja sitten housut olivat ihan märät, tuntui kuin olisi laskenut alleen.. [&:] Sen verran siis joka tapauksessa tuli että pelästyin.

Soitin neuvolaan ja täti epäili juuri sitä että lapsivettä voi tulla tipotellen eli kalvot olisivat menneet jostain ylempää, ja sen jälkeen soitin äitiyspolille missä kätilö käski tulla samantien tarkastukseen. Sekä puhelimessa että paikan päällä kysyivät kastuiko side, se on kai jonkinlainen mittari, mutta eihän mulla nyt siinä tilanteessa mitään sidettä tietenkään ollut.. Sanoin vaan että housut kastuivat.
Enkä huomannut että vuoto olisi mitenkään ollut eriväristä kuin normaalisti, paljon litkumpaa vain.
Ilmeisesti valkovuotoa oli päässyt kertymään jonnekin tuonne sisälle kun edellisenä päivänä olin istunut autossa viitisen tuntia, ja sitten se kaikki lähti yhtäkkiä liikkeelle.

Minua kyllä myös vähän ihmetyttää ettei tuota streptokokkia testata kaikilta, jos se kerran n. joka kymmenennellä kuitenkin on ja siihen liittyy ennenaikaisen synnytyksen riski ym..
 
Hehei mammat!!!

Täällä elo sujunut mukavasti, miehen kanssa ollaan yhdessä touhuttu paljon ja myös naurettu pitkästä aikaa, olo ollu suhteellisen hyvä ja mielikin virkeä. Miehen siskon pieniä taaperoita ollaan parina päivänä paapottu, kenkää ja nuttua puettu[:)]Ei kyllä tämän mahan kanssa lapsenhoito enää mitään herkkua oo, että todella nostan hattua embulle ja muille taaperoiden äideille, jotka masun kanssa pieniä hoitavat[:)]

Edelleen oon huomannut, että todella pienistä sanomisista meinaa leikata kiinni nupissa ja loukkaantuu tosi helposti. Nyt oon kuitenkin saanut itseni hillittyä ja ollaan riidoiltakin vältytty[:D]

Hauska huomata, kun tuolla vau:n etusivulla on usein noita julkaisuja ja nyt oli keskusteluista taas tehty uus juttu koskien isien hauskoja kommentteja ym. Mä näytin päässeen nyt jo toista kertaa juttuun mukaan mieheni kustannuksella[:D][:D]Huutelinkin tossa sille, että taas pääsit uutisiin, kyllä sun täytyy olla hauska mies[:D]No eipä tuota onneksi haittaa, että hänestäkin joskus kirjoittelen, ymmärtää kyllä että oon ihminen jonka tarvii asioita purkaa ja jakaa.

Riidalle
halusin toivottaa tsemppiä hammaslääkäriin[:D]hieno juttu, että sait varattua, niin tulee kalusto kuntoon kertalaakista[:D]Teillä on vielä kivasti vauvajärjestelyitä edessä niin ei tuu aika pitkäksi ja lopppuun saakkaa on aina jotain pientä puhdetta. Oon kateellinen teille maltillisille[;)]Eikös sullakin pian äippäloma ala, niin saat sinäkin vihdoin vedellä kunnon yöunia eikä tarvi aina aamuyöstä herätä[:)]

Jeccu
voin kuvitella kuinka ihanalta tuntuu saada suomalaista ruokaa pitkästä aikaa. Mulle on jo yhtä tuskaa viikon ulkomaan lomallakin syödä vehnäleipiä, vehnäsämpylöitä ym kun on tottunut niin kuitupitoisiin leipiin. Juu ja annat paukuttaa vaan, ruisleipäpierut on parhaita[:D][:D][:D]Joo täytyykin varata tuo Jeccu sightseeing tour- ensi kättelyssä. Tullaan koko perhe[:D]Ei näyttänyt olevan hinnallakaan pilattu[;)]

Marilyn ihanaa reissua sinne vanhempien luokse ja piristävää risteilyä teille!Muistat syödä niin että napa paukkuu[:D][:D]Sitten maistuu taas kotona kökkiminenkin mukavalta, kun on vähän käynyt ´maailmalla´

Embu83 kurja kun teillä siellä on ollut murheita ja huolia[:(]Toivottavasti tilanne on jo paranemaan. Ihan varmasti on rankkaa, kun siihen rakkaimpaan koskee eikä tiedä miten voisi auttaa. Monesti läheisen kivun haluaisi ottaa itselleen, koske sekin tuntuu olevan helpompaa, kun katso vierestä. Ja pienet kun ei vielä välttämättä osaa kertoa sanoin, mihin koskee.  Kovasti voimia sinne koko perheelle[:)]

illil reipas mamma, kun selvisit hienosti hammaslääkäristä!Nyt se on ohi eikä tarvi vähään aikaan mennä. Puuduttiko ne ihan normaalilla puudutteella?Pistähän nyt kuvaa teidän uudesta pesäkolosta, innolla odotan[:D]

Jaahas, jos alkais laittaan naamaan kuosiin, lähdetään miehen kanssa romanttiselle lounaalle lähipizzerian buffetpöytään, aaaah rasvasta ruokaa yllin kyllin!!!!!
 
illil aivan ihana tuo verho ja kokonaisuus[:)]Jotenkin niin rauhoittavat, maanläheiset tunnelmat. Musta tuo valkoinenkin sänky sopii oikein hyvin. Meidänkin pinnis oli alunperin valko/vihree, ja kun en jaksanut alkaa hioon ja maalaan niin päällystin päädyt pähkinänvärisellä kontaktimuovilla ja tuli tosi aidon näkönen. Oon muutes muitakin huonekaluja päällystänyt, ihan vaan vinkiksi jos helposti ja halvalla haluaa saada eri näköistä. Tasot ja yksinkertaset jutut hoituu käden käänteessä. Sit kun poitsu on isompi ja alkaa innoissaan näprään ja pureen sänkyä, niin ostetaan varmaan uus sänky kokonaan[:)]Tuo onkin jo kiertänyt monella perheellä. Eikä noi pinnikset muuten oo ees hirmu kalliita. Jos nyt esim vertaa vaunuihin. Siellä teillä köllii jo ensipupukin[:)]Toi on kyllä varmaan pakko hommata itekin. Oi ja haalari on tosi nätti, noissa haalareissa on ihaninta nuo pienet käsi ja tossu pussukat[:)]Kengän numeron en oo huomannut muttuneen[8|]

Mulla tuli taas tossa ärrimurri kohtaus ja kauhee loukkaantumisreaktio, kun mies sano kebabbilassa että mä valitan joka ikisestä ruokalajista[:D]ja kaikessa oli jotain vikaa. No hemmetti ruoka oli kylmää ja sain kauheen ripulin kun tultiin kotiin, että ihan oikein oli valittaaa. No nyt alkaa rauhottuun....
 
illil: tosi kaunis nurkkaus! Siis aivan ihana tuo verho... sopii täydellisesti värien puolesta noiden lakanoiden kanssa! Eihän tossa sängyssäkään mitään vikaa ole. Tommosiahan ne uudet on kaupoissaki, tietenkin värivalikoimaa on moneen lähtöön. Tosi pehmonen ja lämpöisen näköinen haalari[:)] Täältäkin löytyy ensipupu - laitoin siitä kuvankin tohon nimimerkin alle... mies halus välttämättä ostaa sen[:)] Hei illil, ei saa säikytellä enää tollasilla kamalilla hammashoitolinkeillä[:D] rupes heti ahistaan[:-] mulla on varmaan sata reikää hampaissa, ikenistä tulee aika helposti verta ja kaikenlaista. Inhoan yli kaiken hammaslääkärissä käymistä! Täällä ei ole kengännumero kasvanu. Luojan kiitos, kun kengänumero on muutenkin 40. Sais ruveta muuten lainaan jo miehen kenkiä. Painanki jo enemmän kuin mieheni... jotenkin tosi noloa, vaikken nyt miltään läskiltä näytä[&o] täytyy lohduttautua sillä, että ennen raskautta painoindeksi oli kuitenkin 19. Kiva vaan olla kohta miehekkäämpi ja mahtavampi näky kuin oma mies. Kohta mulle varmaan huudellaan samalla tavalla kuin elokuvassa Liian paksu perhoseksi, "kaikki mikä näkkyy Ernestin takkaa, on Ernestin akkaa". [:D][&:][&o]

Kiitos anelse! Joo, toivottavasti tavallinen arki taas maistuisi vähän paremmin, kun pääsee vähän irtautumaan perusympyröistä. Ehkäpä vauvelillekin löytyisi jotain kivaa Viron puolelta. Ruokahalut ovat täällä kyllä sitä luokkaa, että tuhoan hetkessä koko seisovan pöydän! Mies saa hakea sitten lisää, kun en enää itse kehtaa[:D][:D][:D] Ihana kuulla, että siellä on sujunut yhteiselo mukavasti miehen kanssa. Sitä kyllä huomaa selvästi, että kun parisuhteessa menee rennommin ja paremmin niin koko maailma näyttäytyy eri valossa[:)] Mä en ole muuten aikaisemmin huomannutkaan, että näistä keskusteluista kerätään joitain lainauksia tonne vau:n etusivulle. Tosiaan, sieltä se anelsekin löytyi! Hauskaa... oot vau:n julkkis!!! Ja sun mies...
 
susanne: varmaan tuumas sydän pysähtyä, kun housut on yhtäkkiä ihan märät... ei mulla ihan tolleen tullut, mutta varmaan mullakin se valkovuoto just tulee helposti reippaan kävelylenkin aikana just sen takia, kun on muuten päivän ollu ja istuskellu suht rauhassa ja sitten se yhtäkkiä humpsahtaa ulos lenkillä. No täytyy varmaan vielä synnyttämään mennessä mainita siitä streptokokin testaamisesta. Tiedän kyllä jo, ettei ne sitä suostu testaan ja lääkäreitä ja hoitajia ärsyttää, kun yrittää itse olla niitä tietävämpi ja neuvoa[:D] Täytyy vaan toivoa, ettei itellä satu olemaan sitä...

Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille! Tämä mamma rupee laittaan kamoja kasaan ja sitten tien päälle, kun mies tulee kotiin...
 
Takaisin
Top