VIIMEISTÄ KOLMANNESTA VIEDÄÄN:-)

Hohhoi, pitäisi jaksaa siivota tiistaita varten, perhetyöntekijä tulee silloin käymään.. Onneksi ei tarvitse ihan joka nurkkaa puunata, tässä ehtii hyvin tehdä kaiken tiistaihin mennessä. Saisi vain otettua itseään niskasta kiinni, ja mieskin voisi auttaa siivoamisessa. No kyllähän tuo auttaakin, kun niin pahat morkkikset on ollu viime aikojen reissuistaan, mutta meille molemmille se aloittaminen on vaikeinta. Ja miestä muutenkin stressaa se vierailu, niin saa nähä miten menee.. En itsekään vierailusta ole järin innoissaan, ja miehellä rasitteena on vielä paniikki- ja ahdistushäiriö mikä tekee stressin kestämisestä kymmenen kertaa vaikeampaa.

anelse: Kiitos tuosta painoarviotiedosta, mie jo ajattelin että oonko missannut jostain syystä jotain tärkeää. [:)] Mutta eipä siinä sitten mitään, jaksan odottaa sinne 36. viikolle asti ylimääräistä ultraa. Toivottavasti se ei ole sitten virallinen synnytystapa-arvio, vaan ihan vain tarkistetaan vauvan koko diabeteksen takia.. En nimittäin ole kovin hyvää kuullut tuosta tapa-arviosta. [8|]

marjo82: Meillä on synnytyssairaala tuossa tien toisella puolella, joten viitisen minuuttia taitaa sitten mennä matkassa, jos polttoineni pääsen niin nopeasti kävelemään. [:D] Toivottavasti siulla ei ole sitten vaikeuksia arvioida milloin on matkaan lähdettävä, 100 kilometriä on kuitenkin sen verran pitkä matka.. Tosin se on osiltaan myös onnesta kiinni, keskimäärin 1. ja 2. vaihe ennen ponnistusvaihetta kestävät ensisynnyttäjällä niin kauan että aikaa on runsaasti, mutta myös supersynnyttäjistä on ollut juttua, joilla aika todella on mennyt tiukille.

Kuten tuossa aiemmin jo mainitsin, niin toivottavasti se raskausdiabeteksen ansiosta tuleva ylimääräinen ultra ei ole sitten samalla myös synnytystapa-arvio.. Se nimittäin ei ole mikään kiva kokemus kuulemma, lääkäri sörkkii molempia reikiä kovakouraisesti, ja siitä johtuen parilla kaverilla on ollut kunnon verenvuotoa arvion jälkeen. [:'(] Ei siis mitään kauhujuttuja, mutta raskauden alussa valittelin kaverille miten pelkään lääkärin tekemää sisätutkimusta, kun ei kauheasti ole gynekologisista käynneistäkään kokemusta, niin kaveri lohdutteli ettei se sisätutkimus ole mitään verrattuna synnytystapa-arvioon. [8|] Tosin pieni osa se vain on koko raskautta, mutta törkeesti sanottuna siinä menisi takamukselta sitten neitsyys, joten en kauheasti tykkäisi tilanteesta. [:D]
 
[link=http://www.youtube.com/watch?v=TYyO0zvOPzM]Pakko postata tänne yks linkki kun meil oli eilen aivan samanlaista menoo vaikka ei mies suomalainen ookkaan.Kaveri pelasti mun illan täl videolla ja sen jälkeen en pystyny ottaan mitää ukon sanomisii tosissaan ja naureskelin vaan(se pitää mua ihan hulluna ny) [:D][/link]

http://www.youtube.com/watch?v=TYyO0zvOPzM[/align]
 
Kylläpä osasikin olla ihana piristys, sisko leikkas ja värjäs mun hiukset. Mulla oli hiukset tonne takapuoleen asti, nyt enää lapaluiden kohdalle,tuntuu pää oudon kevyeltä [:D] Alko jo kyllästyttää kun oli niin pitkät, ei ne ollut kivan näkösetkään kun roikku vaan vaikka miten yritti laittaa..

Marjo82: Olikin aikasemmin menny ohi toi sun kysymys. Eli meillä matkaa sairaalaan n.6km, eli ei onneksi kovin pitkä. Meillä tosin ei ole autoa niin taksilla varmaan sit mentävä. Voi sitä taksikuski parkaa joka saa mut tuskissani ähisemään sinne takapenkille [:D]

anelse: Meillä on kans läppäri, aikaisemmin otin aina sen mahan päälle sohvalle tai sänkyyn niin oli kiva kirjoitella ja lueskella, jaksoi pidempään, mutta miten tän pallon päälle enää mitään laitat [:D]  Kyllähän tällä mun mahalla alkaa tosiaan kokoa olemaan, ei hirveesti enää tarviis kasvaa. Olo alkaa olla kuin muumimammalla.. Oon kans huomannu et ei tunnu enää niin selkeitä potkuja, sellaista punkemista ja tohon tiettyyn kohtaan vasemmalle puolelle aina varpaita työntää [:)] Hassun näköistä kun koko maha menee ihan oudon muotoiseksi kun pieni tuolla mönkii. Nauttikaahan anoppilassa!!
Niin ja niistä suppareista, pitää nyt seurailla. Ei ne mitenkään säännöllisesti tule mutta selvästi lisääntyny ja muuttunu inhottavamman tuntusiks..

Arwen: Mun pitikin kysyä muilta lappeenrannan mammoilta että onko teille tulossa se perhetyöntekijä käymään.. Meille tulee kans, mut vasta 2.3. Alunperin piti tulla 16. tätä kuuta mutta joutui siirtämään tulonsa.. Meillä ei kans mies (enkä kyllä minäkään..) ole mitenkään innoissaan siitä, vähän jo kaduttaa että pitikin suostua.. Ehtisihän sen vielä perua.. [;)]
Yäh miten inhottavalta kuulostaa toi synnytystapa-arvio [:'(] Ei muuta kuin sitä odotellessa...

Pitääkin tänään ottaa uusi masukuva lisätä se tuonne kuva-ketjuun [:)]






 
niina_1 meillä kävi se perhetyöntekijä pari viikkoa sitten, ihan mukava käynti oli vaikka itekin alunperin epäilin.. Kyseli vaan kaikkia juttuja sellasen kyselyn pohjalta mikä piti joskus täyttää neuvolassa.. Ainakin sai ajattelemaan enemmän noita tulevia kuvioita. Täti oli ihan rento ja kehu, että meistä tulee loistavia vanhempia..siltä kuulemma näyttää ja vaikuttaa.. [:)] Tunnin se meillä oli ja aika meni nopeesti siinä höpötellessä..

..Kohta pyörimään sänkyyn ja odottelemaan kellon soimista.. jännittää tuo töihin meno ja oma jaksaminen siellä vaikka ei ois kuin pari päivää ja sitten pääsis lääkärille [&:]
 
muillakin ilmeisesti tuntuu nykyään paremmin noi kääntymiset ja asennon vaihdot masussa. itsellä on samoin ja sanoin siitä neuvolantädille johon hän sanoi että vauva on istuvassa asennossa joten ei pääse kunnolla potkimaan vaan liikkeet tuntuvat juuri kääntyilemiseltä ja asennonvaihdolta, mutta ei ollenkaan siitä että vauva olisi isokokoinen.
 
Heippa vaan!

Me ollaan herran kanssa käyty pari kertaa meän neuvolan perhevalmennuksessa, lähinnä "synnytys ja kivunlievitys"-otsikon alla ollut tunti kiinnosti meitä, kun täällä ei pääse enää synnytyssairaalaan vierailulle [:@]
Tunnit olikin sitten aika turhat, ainakin mun mielestä. Synnytystunnilla piti olla kummikätilö OYSista mukana, mutta ei ollut sitten päässytkään tulemaan. Kaks tuntia siinä sitten istuttiin ja katsottiin synnytys dvd, ja saatiin kysellä neuvolatädiltä (joka on ollut kätilönä 30-vuotta sitten..) niistä kivunlievityksistä sun muista...  Ei tullut sitten kysyttyä juuri mitään, kun kaikkien vastaus alkoi sillain "en nyt oo varma miten siellä on nykyään" [&:] Blah. Seuraava tunti oli imetys ja vauvanhoito, missä myös katsottiin dvd ja samanlaisella kyselymenetelmällä eteenpäin. Itelle jäi niistä lähinnä sellainen tunne, että tarkoitus on lähinnä tutustua samassa tilassa oleviin vanhempiin, kuin mitä oppia juurikaan mitään uutta. Seuraava tunti olisi huomenna teemana "arjen romantiikkaa" jossa on mukana joku seurakunnan mamma kertomassa jutuista. Päätettiin herran kanssa ettei mennä sinne, sillä kumpikaan ei olla mitään hirveän uskonnollisia vaikka kirkkoon kuulutaankin.


Lumia83: Meillä neuvolatäti sanoi suoraan kun olin ollut selän takia jo muutaman päivän sairaslomalla, että jos tuntuu pahalta niin ei kannata mennä, vaan soittaa neuvolaan ja sanoa ettei pysty menemään töihin niin lääkäri kirjoittaa sairasloman alkamaan siitä soittopäivästä. Minäkin olisin varmaan pystynyt olemaan töissä, mutta kävin semmosen "henkien taistelun" itseni kanssa - oonko mielummin suhteellisen pirteä ja parempivointinen kotona tietäen että vauva voi paremmin,  vai käynkö töissä ja oon aivan kuollut koko loppupäivän ja säikähtelen jokaista vihlasua masussa. Eli kannattaa punnita asia miltä se tuntuu itsestä paremmalta, koska jos sinä voit huonosti, ei vauvakaan voi hyvin.

Mutta nyt tää mamma lähtee ulkoilemaan, kun ei ole pakkastakaan kuin -4 [:)]
 
Neuvolakuulumisia [:)]
Painoa tullut nyt +9kg, paineet 128/56, hemoglobiinia ei taaskaa mitannu ja itekki sit vast kotona hokasin no jos sitte ens kerralla.
Kohdunpohjan korkeus nyt 28, sano terkka et kovin pikkusen tuntune kaveri on että tuskin 3kiloo painaa ku syntyy.. nyt tosiaan seurataan sit vauvan kasvua vähä paremmin että varmasti siel sit kasvaa, ultraan ei kuitenkaa viel laittanu lähetettä.

Supisteluja, supisteluja voi niitä riittää ja kun viel on kipeitäki ja terkkari vaa totes että toivotaa ettei tee mitää, eikä edes puhettakaa mistää sisätuksimuksesta et ois kattonu et onko tehny jotai muutoksia..

Ristiäisistä.. meillä kutsutaan lapsen isovanhemmat ja myös omat isovanhemmat sit sisarukset ja ei niitä kummejakaan sovi unohtaa [:D] vieraita tulee yhteensä n.23 ja kotona meinataa juhlat pitää omakotitalossa kun asustellaan nii tänne kyl hyvin mahtuu. Esikoisen ristiäiset pidettiii miehen vanhempien luona sillo asuteltii vuokrakämpäs ku siel ei sit nii tilaa ollu, sekin oli ihan hyvä järjestely sen kannalta ettei tarvinnu ite siivoilla ja tehä tarjottavia [:D]
 
Lumia83: Joo mä itseasiassa tiedän sen tädin entuudestaan, muutamia vuosia sitten se kävi samassa päiväkodissa perhetyöntekijänä kuin missä olin töissä. Tosi rento ja rempsee tapaus kyllä [:D] Nopeestihan se aika varmasti menee höpötellessä, eiköhän siitä selviä.

illil: Kiva et sulla jäi positiivisempi mieli uudesta neuvolasta [:)] Se on kuitenki niin tärkee juttu ainakin tällein esikoista odottaessa. Siks mua harmittaa kun mulla vaihtu neuvolatäti, en tykkää siitä uudesta yhtään niin paljon.. [&o] Entinen oli paljon pidempään työelämässä ollut niin oli ihan eri tavalla kokemusta kuin tällä uudella. Ja ristiäisille en ole suonut vielä ajatustakaan, vaikka ehkä olisi aika alkaa miettiä niitäkin juttuja.. Me kuulutaan molemmat kirkkoon joten poika kastetaan myös kirkkoon, vaikkei minkään sortin uskovaisia kyllä ollakaan, enemmänkin pelkkä muodollisuus.

nennu1986: On se kumma miten eri tavalla kaikki nuo neuvolajutut toimii eri paikoissa! [:@] Mä yritin aikasemmin puhelimitse neuvolasta saada sairaslomaa selän takia, kun ei oikein innostanut terveyskeskukseen lähteä moneksi tunniksi jonottamaan, niin mulle sanottiin että puhelimessa ei saa missään tapauksessa s.lomaa kirjoittaa, vaan on käytävä naamaansa näyttämässä. Mulla ei onneksi matkaa ole varmaan kuin 500m neuvolaan mutta silti..

Nyt kaupasta hakemaan mustikkapiirakkatarpeita.. [:)]
 
Onneksi tänne tulee paljon kirjoituksia niin saa nää päivät kulumaan näitä lueskellessa, pyykkäyksen ja ruuan laiton ohessa.[:D]
Taas kävin hakemassa näytekipon labrasta pissinäytettä varten, saas nähdä mitä sieltä löytyy..mutta onneks ei mitään oireita oo ollut, kerran yössä pitää käydä pissalla. Kävin sit samalla ihailemassa taas vauvan vaatteita marketissa, mutta ostin vaan talkkia.[:D] Sellaista söpöä vanuhaalaria ihailin ja mietin pitäiskö sellanen ostaa valmiiksi pieni kokoinen, että saa pukea vauvalle heti kun sairaalasta lähdetään. Nuo muut puvut on niin isoja. Miten te muut, oletteko hankkineet toppa/vanupukua vauvalle sairaalamatkaa varten?

Täälläkään ei oo vielä mietitty ristiäisiä... tai no sen verran vaan että oon kummeja yrittänyt pähkäillä. Siskon haluaisin siinä mielessä kummiksi, että hänen kanssaan ollaan ainakin yhteyksissä paljon, mutta toisaalta eipä siihen kummeutta vaadita, kun hän on jo muutenkin kiinnostunut jo nyt vauvastani ja ollaan varmasti paljon tekemisissä.[;)] Eiköhän me sellaset pienimuotoiset ristiäiset pidetä, eli molempien vanhemmat ja sisarukset paikalle+kummit.
 
Kääk, mä en ole kuullutkaan mistään perhetyöntekijän kotikäynnistä... varmaan riippuu paikkakunnasta, että onko sellaista mahdollisuutta. En kyllä haluaisi ketään ulkopuolista käymään täällä. Voihan se olla toki mukavaakin. Ahistaa jo sekin, että neuvolatäti ilmeisesti tulee synnytyksen jälkeen käymään ja katteleen, miten vauva-arki onnistuu. Mieluummin menisin ite neuvolaan vauvan kans kuin että tänne joku tuppaa tulemaan... meillä ei ole edes peruskahvikuppeja tai lautasia tai mitään muutakaan normaali-ihmisten hienoja varusteita.

Mäkään en ole kyllä mitään painoarviota saanut, sellaista ei kuulemma voi vielä edes arvioida tai niin neuvolalääkäri mulle sanoi. Sanoi vaan, että jos mahan kasvu jatkaa sf-käyrän mukaista kasvuaan niin vauva on about 3,5 kg. Olis kyllä mukava päästä vielä ultraan, jossa tarkastettaisiin tilanne. Niin se synnytystapa-arvio vissiin voi olla aika ankea kokemus, jos peräaukkoonkin tungetaan ja rassataan kaikkia reikiä. Jippii! Jostain luin, ettei se eroa tavallisesta sisätutkimuksesta, mutta jotkut sitä ovat valittaneet. Mulla sattui jo tuo edellinenkin sisätutkimus, kun lääkäri pyöräytti emättimen sisälle sormia, kun tutki kohdunsuuta. Jos sormen pyöräyttäminen sattuu niin helvetisti, niin entäs sitten 3,5 kg vauvan ulos punnaaminen. Ja taas alkoi pelottaa[&o]

Synnytyssairaalasta... meillä on sinne matkaa n. 5 km eli ihanan lyhyt matka:) Eipä ole pitkä matka takaisin asunnolle, jos tulee väärä hälytys ja eivät huolikaan synnyttämään. Oon lukenu/kuullu paljon negatiivisia juttuja Satakunnan keskussairaalassa synnyttämisestä, joten vähän ahistaa sinne meneminen. Kuulemma tosi kiireistä siellä ja töykeitä kätilöitä, eikä kuunnella synnyttäjän toivomuksia tai muutenkaan saa tukea. Täytyy yrittää unohtaa jutut ja luottaa, että omalla kohdalla asiat hoituisi vähän mukavammin. Ainakin se ultraajakätilö oli aivan järkyttävä. [&o] Ei kyllä yhtään helpota tuo synnytyspelko[&o] En haluaisi ajatella etukäteen koko synnytystä piru vie. Tulkoon sitten vastaan mitä tulee, ihan sama...

illi: mä luulen, että täällä on myös yksi tonnikeiju! Mulla alkaa hipoa samoja lukemia painonnousu, jee jee... täällä on kans niin hirvee väsymys, että aamulla ensimmäinen ajatus on, että olispa jo ilta ja nukkumaanmenoaika. Voikohan tuo hirvee väsymys johtua kovasta painonnoususta... eikös lihavat ihmiset ole väsyneitä ja hengästyneitä. Mulla on olo kuin ryhävalaalla. Puuh.

Me pidetään kai jotku nimijuhlat, kun vauvelia ei kasteta. Varmaankin paikalle tulee vain isovanhemmat ja molempien sisarukset sekä kummit. Kai se on jokin kahvitteluhetki mun vanhempien luona tai sitten meidän uudessa isommassa asunnossa, jos sellaiseen ehditään joskus muuttaa kesällä. Nimijuhlat voi varmaan pitää vähän myöhemminkin, jos vaan 2 kk sisällä ilmoittaa nimen maistraatille...

Tänään tuli vihdoin ne vau:n kirjat lapsen syntymästä ja kehityksestä. Muutama päivä sitten sain sen vau-kirjan tervetuliaispaketin. Olen jo täytellyt sitä kirjaa ja liimaillut sinne kuvia. Se Ensimmäisten vuosien leikit ja oppiminen oli myös aika kiva yllätys. Ihan laadukas ja hyvä kirja! Ai niin, ja ellokselta tilattiin sellainen söpö ruskea karhuhaalari pikkuiselle - korvat löytyy ja tassutkin[:)] Apteekista kävin tänään ostamassa Bepanthenia ja septidinia jo valmiiksi kaappiin odottamaan.

Mukavaa päivänjatkoa mammoille!
 
Lumia83 ja niina_1: Tosi kiva kuulla, et se perhetyöntekijä on mukava tapaus.. Aivan älytön stressi ollut huomisesta käynnistä johtuen, tuntuu et itku tulee kaiken paineen alla.. [:@] Ei se vierailu ole ainut stressaava asia, mutta tällä hetkellä sitä miettii vähän liikaakin. Heh, mie oon sellanen stressi-erkki, että hassutkin asiat tuntuvat joskus ylivoimaisilta. [:D] Ei tuon perhetyöntekijän vierailun varmasti näin paljoa pitäisi huolta aiheuttaa, tuskin se on vierailun idea. [;)]

Ristiäisiä ollaan mietitty sen verran, että ihan vain lähisuku kutsutaan, eli n. 25 ihmistä.. Paikka ei ole vielä selvillä, mutta esimerkiksi seurakuntasali olisi yksi vaihtoehto, sillä kotona ei ole mahdollisuutta niitä pitää. Kummejakin on ollut aivan älyttömän vaikea valita, saisi nykyaikana ihan hyvin olla sääntönä että yksi kummi riittää.. [&:]
 
illil: Kannattaa tarkistaa teidän seurakunnalta jos voisitte järjestää kahvitilaisuuden seurakuntasalissa. Kaverini lapsen ristiäiset pidetään tulevana viikonloppuna juuri sellaisessa paikassa, vaikka vieraita on kutsuttu vain reilu kymmenen (ainoastaan heidän vanhempansa, isovanhemmat ja sisarukset, jotka ovat myös kummeja).
Meillä puolestaan suunnitellaan samaan tilaisuuteen myös vihkiäisiä, joten vieraita on tulossa nelisenkymmentä aikuista + muutama lapsi. Siinäkin on kuitenkin vain molempien lähisuku, kummit ja pari lähintä muuta ystävää koska emme halua mitään isoja juhlia vaan pienimuotoiset kirkkohäät, koska maistraattivihkiminen ei houkuttele.

Ja nimet ollaan päätetty, sekä tytölle että pojalle, täytyy vain vielä varmistaa sitten että ne sopivat meidän pikkuiselle kun hänet tapaamme [:)] Meillä mies keksi tytön etunimen, minä muut kaksi nimeä, ja pojalle taas minä keksin etunimen ja siihen mietittiin yhdessä sopiva toinen nimi. Lapselle tulee siis miehen sukunimi (jonka itsekin sitten otan), joka on aika harvinainen, ja etunimet piti miettiä siten että sopivat siihen.
Sen lisäksi tarkistettiin vielä vrk:sta etteivät nuo nimet ole ihan yleisimpiä viime vuosina annettuja nimiä.
 
Just joo, raskausdementia iski taas...
Piti siis vielä kommentoida tuota elämää lapsen kanssa, täällä on ollut samanlaisia ajatuksia että miten sitä oikein osaa lapsen kanssa olla ja mennä yhtään minnekään. Jotenkin todella vaikea vielä hahmottaa sitä elämää pienen vauvan kanssa. Mutta kai se siitä aikanaan selkenee [:)]

Ja me tosiaan saatiin viime viikolla hääkutsu, hyvän ystävän häät on 2 viikkoa LA:n jälkeen ja polttarit juuri laskettuna päivänä.. Yritän varmaan piipahtaa polttareissa jos tilanne sen sallii ja häät täytynee jättää väliin kokonaan, sääli sinänsä mutta vauvan ehdoillahan sitä jatkossa mennään.
 
Kävin juuri hakemassa siskoltani pinnasänkyyn lakanoita ym. kun hän oli kaivanut vanhan äitiyspakkauksensa esiin, jonne oli siis säilönyt lastensa vauva-ajan joitain tarvikkeita. Laatikossa oli kasoittain tuttipulloja, muutamia vaatteita ja tosiaan lakanoita. Siskoni nuorimmainen on siis jo 10 vuotta, joten jonkin aikaa ovat tavarat laatikossa oleet. Hauska kyllä, kun itsekin muistan osan noista vaatteista ja tavaroista. Pari vaatetta oli 15 vuotta vanhojakin, kun muistan ne jo siskoni vanhimmalla lapsella olleen käytössä[:D].

Ristiäisistä
meillä on ollut puhetta vasta vähän. Hieman mietittiin, että josko mentäisiin minun porukoille järjestämään juhlat. Heillä kun on varastossa kahviastiasto melkein sadalle hengelle plus kannuja, kulhoja jne. (Ei ristiäisiin tosin ole tulossa varmaan kuin 20 vierasta suurinpiirtein, mutta kuitenkin pääsisi siltä osin helpolla). Äitini kun on pitänyt juhlia ja toiminut pitopalveluemäntänä, niin hän varmaan mieluusti järjestäisikin kemut siellä. Vieraita tosiaan tulisi vain lähimmät sukulaiset ja kummit. Kastemekko löytyy minun suvustani, itseasiassa kaksikin kappaletta, joten toinen niistä tulee meidän pikkuiselle.

Joopa, kai se täytyy painua pikku hiljaa nukkumaan, että jaksaa taas töissä huomenna. Jotenkin todella väsyny olo ja töissäkin tuntuu aina rankin olevan aamulla, kun purkaamme leipomolta tulleet tuoreet leivonnaiset kahvilan tiskeihin. Siinä kun joutuu kyykistelemään ja kumartelemaan, kun laittelee laatikoista pullia koreihin. [&:]  Tuntuu se lattia tasolta kyykistelemästä ylös nouseminen olevan aina vain rankempaa.. Onneksi ei ole enää kauaa töitä jäljellä[;)]
 
Meillä on ristiäiset selvillä...KUopus täyttää kesäkuussa 2v. pidämme ristiäiset samaan syssyyn sitten kotona..esikko ja kuopus ristitty kirkossa mutta nyt kun lapsia alkaa oleen jo paljon niin helpompi pitää kotona ja sitten vielä kun pidetään synttärit pojalle siinä niin menee kaikki kerralla eikä tartte joka kk jtn juhlia järjestää...pidetään ne ristiäiset ensin johon kutsutaan vain lähimmät sukulaiset ja kummit jonka jälkeen sit vietetään synttärit johon kutsutaan paaaljon ystäviä...:)
 
Huomenta leidit!!!

Tää mamma pitikin hiljaiseloo eilisen, kun oli ihme ja kumma kiireinen päivä. Aamusta käytiin ideaparkissa, päivällä sukuloimassa ja illalla kodin sisustusta joten siinähän se sitten hurahtikin.

Uusi tulostinkin tuossa vieressä tönöttää, joten ei siitäkään tarvitse enää ressata[:D]

Eilen illalla taas oli närästys jotain kaameeta ja sitten kun istuskelin tässä koneelle hetken ´taas ryhdikkäästi kasassa´, niin jätkä vetäsi semmoset monotukset vatsalaukkuun, että pian oltiinkin taas kerran pää pöntössä. Oon huomannut, että yhtään ei sais ton närästyksen kanssa sinnitellä, vaan sama tein renniee naamaan, että välttysi oksulta. Mä yritin kovasti mahalle tuolla pöntöllä keskustella, että mutsista ei oo kivaa kun sä teet noin, mutta tiedä häntä sitten ottiko kuuleviin korviinsa[:D][:D]No onneks olo parani heti ja unikin tuli. Sitä vaan joskus ajatteli alun pahoinvoinnin jälkeen ei tarvis enää kertaakaan oksentaa, mutta kyllähän sitä näköjään aina riittää. Onneksi ei tarvi pöntöllä usein vierailla. Muuten täällä mennään samoilla eväillä eli KUNTO ON LOISTAVA[:D][:D][:D]

Oi ihanaa niina että sait kunnon hiushemmottelun. Juu uusi look piristää kyllä aina kummasti mieltä[;)]Sulla onkin ollut si pehkoo, että varmasti muutos tuntuu ja näkyy. Mulla itellä on kans lapaluihin tukka ja kiroon sen joka helevetin päivä, kun siitä ei keksi enää mitään. Täytyy varmaan kans vierailla kohta kampaajalla...Vauvan varpaiden puskeminen on kyllä niin sulosta[:)]Joskus mä aina tökkään sen jalan hellästi sisään päin niin kohta tulee kahta kauheemmin.
Mieheni tokaisi, että varo niitä pieniä varpaita[:)][:)]

illil onnittelen suuresti painokilojen saavutuksesta[:D]Ne on kuule kunniankiloja[:D]Ihanaa että vihdoin löyty mukava neukkari ja missä oikeesti huolehditaan myös tosta pääkopastakin. Ja toi uus ultra kyllä tosi hyvä juttu. Hei onko ne valmennukset kaikille? Siis aattelin kun mekin haluttais osallistua..Eikös siellä auditoriossa oo jotain ..Kun tarkemmin mietin, niin kyllä se siltikin olis ihan kiva, vaikka viimeksi siitä jo kieltäydyttiin..Voi toivottavasti vielä ehtii. Joo ja sano miehelles, että jos päästään vaik samaan valmennukseen, niin mäkin raahaan täältä yhden ei niin innokkaan miehen, joten ei oo ainoa. Eilen se oli just sillee, että äiti onks pakko[:D][:D]Sit se väitti että hän on varmaan ainoa mies siellä. Mä sit siiihen että vittu jos et sä tuu niin mä oon tod.näkösesti ainoo nainen siellä YKSIN. Että saa luvan tulla[:D][:D]Ja jos noi jästipäät ei tuu, niin mennään me sit yhdessä[;)]Mikä päivä teillä on?

Ristiäiset aioitaan pitää anoppilassa, kun on tilaa ja kokemusta. Meitä ei taida tulla kun se kymmenisen, ihan lähimmät. En oo jaksanut niitä vielä hirveesti miettiä, kun kesäkuussa on hirveesti kaikkea muutakin suunnittelua. No eiköhän kaikki ajallaan. Pääasia että on ihmisiä, jotka auttaa järkkään.

Mulla on kans parhaan kaverin polttarit heinäkuun alussa ja niitä tässä jo yritän kuumeisesti järjestellä, ettei sit kaikkee tarvii tehdä, kun vauva on syntynyt. Enkä halua sit ottaa liikaa stressiä itelleni. Mut joo tuon päivän oon ajattellut semmoseksi, että vois pienen ekaa kertaa jättää päiväksi vaikka isin kanssa. Voih nyt jo tuntuu haikeelta[:(]

MII86 Voimia sinne kipeiden suppareiden kanssa. Eiköhän ne täälläkin ala pian vaivaamaan...

susanne ihanaa, teille on tulossa oikeen kunnon juhlat. Musta on tosi hienoa yhdistää kaksi maailman kauneinta tapahtumaa ja tietysti saapi kaksi kärpästä yhdellä iskulla[;)]

Mipsu mä oon ostanut semmosen kevyt/välihaalarin, ihan semmosen pehmeen ja niin syötävän suloisen kotimatkaa varten. Tiedä häntä, kuinka viileä kevät on ja varsinkin jos syntyy aiemmin, niin on sit muutakin käyttöä. Pitääkö muuten tommonen haalari pestä?ku eihän se kuitenkaan oo sillee iholla.


Minä oon kans miettinyt tota vauvan kanssa elämää paljonkin. Oon ite semmonen, että saatan piipahtaa useissa paikoissa tai lähteä kotoa vaan äkkiä käymään jossain. Eli siis vauhti päällä. Sit täytyykin noi piipahtamiset suunnitella vähän tarkemmin, kun on nyytti mukana. Ei vaan osaan jo kuvitella kun mä tuolla viiletän meneen turvakaukalo kainalossa ja nyytti mukana, hirveellä höökillä tietysti[:D]

Jaahas neuvolapäivä edessä...Kirjotin eilen oikeen listan paperille asioista mistä mun pitää kysyä tai valittaa, että muistaa varmasti kaiken. Mä vielä mun mieheltä varmistin, että oonko mä jostain muusta vielä valittanut[:D][:D][:D]Se totes, että aika hyvin taisi kaikki tulla. 

 
Ristiäisistä on täällä paljon ollu puhetta. Meillä ristiäiset pidetään minun vanhempien luona, kun siellä on hyvin tilaa. Äitini on jo suunnitellu valmiiksi niitä pidettäväksi äitienpäivänä, mutta saas nähdä, mitä me vanhemmat päätetään [:D]. Vieraita tulee joku 20-30, kun on sovittu, että molemmat isovanhemmat, molempien sisarukset perheineen ja tietysti kummit kutsutaan. Isännällä on sisaruksia 4 ja kaikilla on perheet, joten väkisin väkeä kertyy ihan riittävästi.

Anelse: Onpa kurja, että pienet varpaat aiheuttaa sulle pahaa oloa. Mulla on kyllä sellainen kutina, että mitä enemmän yrittää neuvoa masuasukkia, sitä enemmän se tekee sitä, minkä siltä kieltää.[;)][:D]

Mites toisten yöunet, vieläkö saatte nukuttua? Itse en pysty nukkumaan enää yhteen putkeen kuin vajaan tunnin ja sit pitää vaihtaa kylkeä. Alempi jalka puutuu alle 10 minuutissa lonkasta alaspäin. Lisäksi vessassa juostaan yöstä riippuen 4-7 kertaa. Tosi mieltäylentävää puuhaa.[;)] Tyynyjä on oltava väh. kaksi, muuten närästys polttelee kurkkua ja hengitys salpaantuu.

Mulla on muutenkin nyt tullut sellaisia "kohtauksia", että tuntuu, ettei saa happea. Liekö masuasukin pylly niin lähellä keuhkoja, ettei oo tilaa laajentua. Jos esim. teen salaattia, eli seison kauan ja katson alas, niin alkaa huimaamaan. Verenpaineet mulla on kuitenkin kotona ollut ihan normaalit, ja neuvolassa korkeat, että siitä ei pitäisi johtua, tai sitten ne vaihtelee tosi nopeasti.
 
Hitsi, kun nyt huomaa selkeästi liian alhaisesta hemoglobiinista johtuvan väsymyksen.. Ollaan tässä pari tuntia siivottu, niin voisin vaikka heti käydä pienille päiväunille.. [8|] Vielä kun jaksaisi imuroida ja tuulettaa, niin sen jälkeen käväisen koululla ja melkein heti pitää palata takaisin kotiin vastaanottamaan perhetyöntekijä. Ja sen jälkeen kun siitä vierailusta on päästy, niin takaisin koululle espanjan tunnille. Huoh, tänä yönä ei ainakaan ole ongelmia saada unenpäästä kiinni. [:D]

anelse: Juu, kaikki vauvalle tarkoitetut vaatteet on syytä pestä ennen käyttöä, vaikka ei vaate tulisikaan aivan ihoa vasten. [:)] Varsinkin ulkomaisissa vaatteissa ne säilytysaineet joita vaatteisiin ruiskutetaan ovat niin vahvoja, että saattavat yliherkkyyttä aiheuttaa pikkuiselle. Sen takia äitiyspakkauksenkin ohjeissa sanotaan, että tekstiilit on syytä pestä ennen käyttöönottoa.

Ai niin, illil:lle piti jo paljon aikaisemmin sanoa (mutta aina unohtui), että polttarikutsu ei automaattisesti ole hääkutsu, ellei sitten morsian ole todella läheinen ystävä/sukulainen, jonka häihin osallistuminen tuntuu sanomattakin selvältä. Se on vastoin "etikettiä" ja miusta todella törkeää, koska kyllä se on reilua kutsua sitten ne polttareihin osallistuvat myös itse häihin, mutta valitettavasti nykyaikana aika monikin morsian on jostain syystä halunnut asian olevan näin. [:-] Sen takia tästä nyt vain höpisin, kun ensinnäkin miuta ärsyttää nykyään naimisiinmenossa sellainen "halutaan megasuperhyper-polttarit, mutta häihin ei ole sitten asiaa"-tyyli, ja toiseksi pitäähän siunkin ajoissa tietää tilanne jotta voit sitten miettiä miten pikkuisen kanssa teet, otatko mukaan vai jätätkö hoitoon.
 
Paljon oli jääny taas lukematta.. huh huh. Jospa sitä muistais vielä kaikki mihin pitäis kommentoida.. Tsemppiä kaikille joilla on paljon vaivoja ja ongelmia, omat vaivat ja murheet tuntuu aika vähäisiltä sen jälkeen kun lukee niistä vaikka kyllä mullakin joitain on. Varsinkin närästykseen menee hermot kun sitä on nykyään joka päivä, eikä siihen tunnu oikein mikään auttavan, ainakaan kauaa.

Sitä säikähdin kun Embu83 ja joku muukin tais mainita niistä alavatsa ja alapää kivuista ja paineen tunteesta häpyluulla tai jossain tuolla alavatsalla. Mulla on kans sellasta ollu ja kävely ei oo kovin kivaa enää. Supistuksia ei tietääkseni mulla oo ollu.. mut painaako se kohtu/vauva vaan siellä vai kertooko jostain ennen aikaisesta synnytyksestä..?! Edelleen sitä ylävatsakipuakin on ollu, mut ei joka päivä ja tosi väsynyt kans yleensä oon. Päivän tai pari kun jotain touhuaa niin sit on illan ja seuraavan päivän aika poikki.

Mullekaan ei ole tehty vauvan painoarviota, huomenna on neuvola niin saa nähdä mitä siellä selviää. Ja taas huomenna olis perhevalmennus, nyt on imetys aiheena. Mun mielestä täällä on ollu ihan hyvät teemat, mut aika paljon niissä on semmosia itsestään selvyyksiä, mitkä tietää ihan maalaisjärjelläkin. Mies ei tykänny kun se siellä viimeks oli, loukkantu vähän niitten puheista kun siellä oli aika pahaa yleistystä yhdestä asiasta ja sen mielestä ei ollu mitään uutta asiaa. No olikin parisuhde ja vanhemmuus teemana ja mehän ollaan oltu kohta 8v yhdessä.. [:D]

Nimiäisistä/ristiäisistä: meille tulee ihan pienet ja vapaamuotoiset "nimijuhlat". Pyydetään meille kylään molempien vanhemmat ja sisarukset, voi olla että joku loukkaantuu kun miehen suvulla on kans ollu tapana pitää paljon sukujuhlia joissa on serkut ja tädit ja sedät ja ne on aika läheisiä keskenään.

Marjo82: meillä on matkaa reilu 10km sairaalaan, että aika lyhyt vaikka ajattelin aikaisemmin sitä pitkäks [;)] sulla onkin tosi pitkä mut toivotaan että hyvin ehditte. Terkkari mulle sano et sinne synnärille voi soittaa ja kysyä millon kannattaa lähtee jos on epävarma.

Vaate- ja tissiliiviasiaa: mä kävin eilen kaupungilla ettimässä jotain pitkiä ihan perustrikoo paitoja tai tunikoita ihan tavallisista vaatekaupoista kun ei täällä äitiysvaatekauppojakaan montaa oo, enkä viittis nyt enää ostaa sellasia äitiysvaatteitakaan mitä ei voi sit enää synnytyksen jälkeen pitää. Mut hävettää joo tosiaan ison mahan kanssa mennä johonkin veromodaan tms. kun tuntuu et on ihan väärässä paikassa [:-] Eikä oikein mitään löydy, väritkin on ihan outoja. Ja sit oon yrittäny rintsikoita ettiä, mut ku mulla on ympärys nyt kasvanu 75-->85 ja sit kun on taas niin pieni kuppi A tai B niin ei tahdo löytyä mitään sopivia. Tissit ei siis varsinaisesti oo tainnu kasvaa mihinkään.. Jos on iso ympärys niin sit se kuppikin on liian iso A kupissakin [:(] Tarvis vaan jotkut kun yhet on mitkä mahtuu ja nekin jo kiristää. Ei viittis enää mitään kalliitakaan ostaa.
 
No niin..mitähän pitikään kirjoittaa...Vaivoista sen verran, että viimeyönä nukuin huonosti kun oli sellasta vihlontaa alavatsan seudulla/nivusissa, että piti sikiöasennossa voivotella ja kylkeä vaihdella. Lisäksi pikkunen piti omaa elämäänsä masussa juuri silloin, vaikka muulloin on niin rauhallinen. Sitten piti käydä pissalla ja ootella taas että uni tulee. Loppuyö ja aamu menikin sitten sikeästi nukkuessa.[;)] Supistuksia mulla ei vielä tietääkseni oo ollut..niin ja sen pissanäytteen vein tänään taas labraan.

Mun näkökulmasta lähisukuun kuuluvat vanhemmat ja sisarukset (perheineen) kai...vaikea määritellä. Niiden lisäksi varmaan kutsun myös oman kummitätini vauvan ristiäisiin.

Minkäkokoinen Anelse teillä on se vauvanhaalari? Minä luulisin, että ihan kaikkea ei ole pakko pestä..siis sellaisia, jotka eivät tule vauvan ihoa vasten. En ole pessyt äitiyspakkauksen peittoa ja makuupussiakaan, kun niissähän voi mennä se vanukin vähän huonoksi, jos pesee.

Kettuli: Minullakin on välillä vaivautunut olo noissa tavallisissa vaateliikkeissä. Kävin ostamassa yhdestä äitiysliikkeestä sellaisen pitkän trikootunikan, jota voi sitten pitää myös myöhemminkin. Rintsikat alkaa täälläkin olemaan ongelmallisia: ympärys alkaa kiristämään..pitäisköhän seuraavaksi ostaa jo imetysliivit, jos niitä jostain löytyisi.

Huomenna menen kampaajalle[:)] ja samalla valittamaan yhteen liikkeeseen, kun olivat perineet normaali hinnan -50% alennuksessa olleista vauvan vaatteista.[>:] Nyt vielä noiden arkiaskareiden pariin, eli siivousta, kokkausta ja pyykkäystä..jos jaksaa.
 
Takaisin
Top