Viimeisin neuvolakäyntisi

Eka neuvolakäynti takana. Nämä alkaa menee jo aika rutiinilla, olihan tämä jo viides! :banghead: Hieman kyllä alko ketuttamaan. Mulla olis ollu lääkärille aika maanantaina ja siellä olisi ultrattu. No, ajanvaraaja oli varannut ajan väärälle lääkärille ja aikaa jouduttiin siirtämään kuukaudella! Nyt siis todennäköisesti nt-ultra tulee ennen tätä lääkärikäyntiä. Ja kun takaraivossa jyskyttää edelleen keskenmenopelko, niin ei hyvä juttu ollenkaan! :confused005

Eikä! :eek: Eli sulta jää siis varhaisultra välistä. Onpa tympeetä. o_O Onks sulla mahollisuutta mennä sit omakustanteisesti varhaisultraan? Helpottais varmasti mieltä...
 
Mä kävin jo omakustanteisesti viime viikolla. Silloin oli kaikki hyvin, mut niinhän on ennenkin ollut siinä vaiheessa. :/ Tässä pitää nyt sitten kuukaus odotella...
 
Mä kävin jo omakustanteisesti viime viikolla. Silloin oli kaikki hyvin, mut niinhän on ennenkin ollut siinä vaiheessa. :/ Tässä pitää nyt sitten kuukaus odotella...

No voi hemmetti. Aika kurja tilanne kyllä...
 
Milloin siellä neuvolassa pitäisi ekan kerran käydä? Olen koko maaliskuun kotipaikkakunnalta poissa.. työterveyslääkärillä on muita kiireitä, lupasi yli viikko sitten vastailla, mutta varmaan unohtanut koko asian. Ensi perjantaina mulla on yksityisessä neuvolassa varhaisultra, mutta kai tämä raskaus pitäisi saada johonkin kirjoihin ja kansiin. Hiukan ahdistaa tämä odotusajan seuranta, jos tiedot on siellä täällä, ja itse pitää muistaa kaikki tieto eri paikoissa. Ja liekö sitten itse saa kaiken tiedon ja opastuksen.
 
Milloin siellä neuvolassa pitäisi ekan kerran käydä? Olen koko maaliskuun kotipaikkakunnalta poissa.. työterveyslääkärillä on muita kiireitä, lupasi yli viikko sitten vastailla, mutta varmaan unohtanut koko asian. Ensi perjantaina mulla on yksityisessä neuvolassa varhaisultra, mutta kai tämä raskaus pitäisi saada johonkin kirjoihin ja kansiin. Hiukan ahdistaa tämä odotusajan seuranta, jos tiedot on siellä täällä, ja itse pitää muistaa kaikki tieto eri paikoissa. Ja liekö sitten itse saa kaiken tiedon ja opastuksen.

Jos osallistut sikiöseulontoihin, niin niitä varten pitää käydä verikokeessa rv 9-11 (rv 10 suositellaan) eli ennen niskaturvotusultraa (joka rv 11-13). Neuvolasta saa lähetteen noihin niin varmaan rv 9 kieppeillä yleensä varmaan eka käynti on. Sitten on kyllä joku takaraja ollut ainakin joskus, että on oikeutettu tukiin.
 
En saanut mitään muuta ohjeistusta ekaa käyntiä varten kuin että pitää täyttää esitietolomake ennakkoon ettei tarvii miettiä siellä. Varhaisultran yhteydessä sanottiin onneks selvästi että miehen on ihan hyvä olla mukana ekalla käynnillä niin en ainakaan arvo sitä enää, kun terkkari ei maininnut ajanvarauksen yhteydessä mitään puolisosta ja mulla oli kiire töihin että en muistanut mitään kysyä. Vähän stressaa lähtöpaino ja että siitä tulee heti sanomista. :sad001
 
Eilen käyty ekassa neuvolassa.. On muuten tyhmiä ne niiden koneet ja ohjelmat siä, kun mulla vikat kuukautiset alkoi 31.12, joista laskettu aika polin puolelta annettuna 5.10. Neuvolan täti merkkas lasketuksi 6.10., koska heidän ohjelma ei ota huomioon karkauspäivää. Eli heidän laskuissa raskausviikot on aina päivän jäljessä toteumaa..

Samaa liibalaabaa siellä taas oli, niinku aina. Aika etäisesti vielä suhtaudun tähän hommaan, jos tää taas kariutuukin..
 
Mulla varattuna eka neuvola rv 9+4, kolme viikkoa saisi vielä odotella... Ekalla käynnillä myös ultrataan.
 
Oon pikkasen kade teille joilla neuvolassa voidaan ultraa. Mä en edes tiedä onko meidän terveysasemalla ultraa :wideyed: Seulonta ja rakenne ultrat on ulkoistettu Terveystalolle.
 
Ensimmäinen neuvolakäynti sovittu, varhaisultrassahan yksityisellä jo kävin. Vasta maaliskuun lopulla siis käynti, 10+4. Alkuraskauden ultra vasta huhtikuun lopulla, 13+4.

Mites siihen lapsivesitutkimukseen pääsee, tarjotaanko sitä kaikille? Tai korvaako kyseisen tutkimuksen tuo uusi NIPT? Sitähän julkiselta ei saa, mutta jos se korvaa lapsivesitutkimuksen, voisin siitä olla kiinnostunut :bored:
 
Tänään oli eka neuvola, rv 9+3 neuvolan laskujen mukaan. Ylihuomenna ois sitte eka ultra. Jännittävää.. Onneks täällä pääsee näin aikasin ultraan.
 
Ensimmäinen neuvolakäynti sovittu, varhaisultrassahan yksityisellä jo kävin. Vasta maaliskuun lopulla siis käynti, 10+4. Alkuraskauden ultra vasta huhtikuun lopulla, 13+4.

Mites siihen lapsivesitutkimukseen pääsee, tarjotaanko sitä kaikille? Tai korvaako kyseisen tutkimuksen tuo uusi NIPT? Sitähän julkiselta ei saa, mutta jos se korvaa lapsivesitutkimuksen, voisin siitä olla kiinnostunut :bored:

Lapsivesitutkimusta ei käsittääkseni tarjota kaikille. Vain jos sikiöseulonnassa on jotain häiriötä ja tarvitsee lisätutkimuksia.
 
Ensimmäinen neuvolakäynti sovittu, varhaisultrassahan yksityisellä jo kävin. Vasta maaliskuun lopulla siis käynti, 10+4. Alkuraskauden ultra vasta huhtikuun lopulla, 13+4.

Mites siihen lapsivesitutkimukseen pääsee, tarjotaanko sitä kaikille? Tai korvaako kyseisen tutkimuksen tuo uusi NIPT? Sitähän julkiselta ei saa, mutta jos se korvaa lapsivesitutkimuksen, voisin siitä olla kiinnostunut :bored:

Täällä on se joku verikoe+NT-ultra seulontana. Jos siitä tulee tulos että on kohonnut riski, niin jatkona on tuloksesta riippuen joko NIPT tai lapsivesitutkimus. Ja sit toisaalta jos NIPT:stä tulee poikkeava tulos, se varmistetaan lapsivesitutkimuksella. Kannattaa tarkistaa oman alueen käytäntö.
 
Eilen käyty ekassa neuvolassa.. On muuten tyhmiä ne niiden koneet ja ohjelmat siä, kun mulla vikat kuukautiset alkoi 31.12, joista laskettu aika polin puolelta annettuna 5.10. Neuvolan täti merkkas lasketuksi 6.10., koska heidän ohjelma ei ota huomioon karkauspäivää. Eli heidän laskuissa raskausviikot on aina päivän jäljessä toteumaa..

Samaa liibalaabaa siellä taas oli, niinku aina. Aika etäisesti vielä suhtaudun tähän hommaan, jos tää taas kariutuukin..

Hittolainen ku mä mietein että miks neuvolakortissa heittää päivällä kun muissa laskelmissa mutta onkohan se sitte tuo. :eek: Onpa.käsittämätön jos järjestelmä ei käytä todellista "kalenteria".
 
Täällä on se joku verikoe+NT-ultra seulontana. Jos siitä tulee tulos että on kohonnut riski, niin jatkona on tuloksesta riippuen joko NIPT tai lapsivesitutkimus. Ja sit toisaalta jos NIPT:stä tulee poikkeava tulos, se varmistetaan lapsivesitutkimuksella. Kannattaa tarkistaa oman alueen käytäntö.

Miten hyvin nuo perustutkimukset seuloo erilaisia ongelmia? Olkoot kuinka väärin sanoa, mutten usko, että minusta olisi vaikeasti vammaisen lapsen vanhemmaksi. Tämä keskusteltu myös miehen kanssa yhdessä ja hän on samoilla linjoilla.
 
Miten hyvin nuo perustutkimukset seuloo erilaisia ongelmia? Olkoot kuinka väärin sanoa, mutten usko, että minusta olisi vaikeasti vammaisen lapsen vanhemmaksi. Tämä keskusteltu myös miehen kanssa yhdessä ja hän on samoilla linjoilla.

Mua pelottaa kans, et mitäs jos onkin jotain poikkeamaa... Miten siitä selviäisi. Minusta/meistä ei olisi raskautta keskeyttämäänkään.
 
Mua pelottaa kans, et mitäs jos onkin jotain poikkeamaa... Miten siitä selviäisi. Minusta/meistä ei olisi raskautta keskeyttämäänkään.

Olen kuullut paljon kokemuksia siitä, miten on ehdotettu keskeytystä sikiön poikkeamien vuoksi ja vanhemmat ovat sitä kauhistelleet, mutta itse puolestani pelkään enemmän sitä, että joko poikkeamia ei löydetä, tai jos löydetään, ei annettaisikaan keskeytystä vaihtoehtona.

Voi olla, että tulevilla viikoilla kiintyy tyyppiin eri tavalla, mutta esim tällä hetkellä olisin valmis keskeytykseen, jos olisi vakavia poikkeamia.
 
Takaisin
Top