Viimeisin neuvolakäyntisi

Ei ollutkaan tänään vielä ekaa neuvolaa, vaan aikaa jouduttiin siirtämään jonkun päällekkäisyyden takia. Mutta huomenna sitten :happy:
 
Eka neuvola takana tässä raskaudessa. Pääsen ensi viikolla neuvolan lähetteestä varhaisultraan, kun tämä pieni ihme ei ole niillä viikoilla vielä mitä kierron alusta laskettuna olisi, joten tarkistetaan alkion koko ennen lähetettä nt-ultraan.

Oli kaikin puolin hyvä käynti. Tuli avauduttua tutulle tädille elämän vastoinkäymisistä viime vuosina ja mihin kohtaan elämässä tämä pieni nyt tulee, mitkä tunteet on päällä ja voimavarat ja kyynelkanavat olivat heti auki. Ja voi mikä myötätunto oli vastassa! Lopuksi halattiin.
 
Muokattu viimeksi:
Ensimmäinen neuvola varattu ja se on rv 9+ jotain. Rehellisesti sanottuna en ole kovin innossani.

Mulla on tänään ja mua ei kiinnostaisi yhtään. Joudun menee taas jollekin toiselle kun omalle (ja omakin jo vaihtunut kahden vuoden aikana neljä kertaa). Tuntemattomalle jonka kanssa juttelen vaan tämän kerran on vaan niin perseestä.
 
Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti. Neuvolatäti oli niin vauhti päällä, että alunperin aika johon oli varattu puolitoista tuntia kesti 45 min.. :grin Ensimmäinen raskaus ja vähän jäi sellainen liukuhihnafiilis. Mukava oli kyllä, mutta jos en olisi lukenut asioista aikaisemmin ja saanut täältä ihanasta foorumista vertaistukea niin olisin aivan hukassa. Hieman jäi turhautunut fiilis. Verikokeeseen sain lähetteen, samoin np ultraan.
 
Tänään oli alkuraskauden kätilö + lääkäri vastaanotto kaupungin keskitetyssä neuvolassa. Heidän laskurissa viikkoja 9+5, oviksesta todellisuudessa 8+6 tms. Ja kyllä, täällä todellakin kuuluu standardiin raskauden seurantaan ultraääni, jossa tarkistetaan näillä viikoilla sikiöiden määrä, syke, sijainti ja koko :) Siellä se toukka viuhtoi, sydän löi ja mittaa sai 20,8 mm, mikä vastasi 8+5. Muuten ei mitään ihmeellistä, laittoivat lähetteet sikiöseulontoihin (kokeet + nt-ultra) ja tavan raskausverikokeeseen, veriryhmät ja tulehdukset. Kai tämä tästä vähitellen todemmaksi muuttuu vaikka vielä ei aivan suurimmasta uhkien alhosta ollakaan kuivilla..

Muoks: Eivät kuulemma korjaa laskettua aikaa kuin vasta nt-ultran mukaan, jos edelleen vastaa noita oman laskun päiviä.
 
Heippa, itse huomenna menossa ekalle lääkärikäynnille, jossa voidaan kuulemma kuunnella sykettä sekä katsoa onko kohtu lähtenyt kasvamaan viikkoihin verrattuna. Voisikohan sieltä saada jonkun varmistuksen ennen ensimmäistä ultraa? Minulla hyvin oireeton raskaus joten kaikkea on vaikea uskoa :'(
 
Kävin neuvolalääkärillä sairaslomajatkoa hakenassa ja sattumalta oli sama lääkäri joka hoisi mua sillon 4v sitten myös. Helpottavaa kun hän tiesi jo taustan ja sain samantien lähetteen taas neuvolapsykologille ja runsaasti tsemppausta. Mulla on vasta 9+5 mutta kokeiltiin jo sydänääniä vatsan päältä ja sieltä ne kuulu. Oli hyvä käynti ja tuntuu että kyllä kaikki taas järjestyy ja tästäkin selvitään.
 
Mä kävin eilen ensimmäiselle neuvolakäynnillä, joka näytti Helsingissä olevan lähinnä sisäänkirjautuminen. Verenpaine ja paino mitattiin ja seuraava aika varattiin, mutta ei paljon muuta. Aikaa piti tuolle varata 1,5 tuntia, mutta kesti puoli tuntia.
 
Täällä oli eka neuvolakäynti 8+0. Ei ollut mitään puhetta nt-ultrasta, sain vain seuraavan neuvola-ajan jotain 16+. Tuleekohan sinne sit postissa aika vai pitääköhän se itse varata? Voi kai näissäkin olla eroja mutta erikoista silti..
 
Täällä oli eka neuvolakäynti 8+0. Ei ollut mitään puhetta nt-ultrasta, sain vain seuraavan neuvola-ajan jotain 16+. Tuleekohan sinne sit postissa aika vai pitääköhän se itse varata? Voi kai näissäkin olla eroja mutta erikoista silti..

Ehkä kannattaa varmuuden vuoksi soittaa neuvolaan ja tarkistaa miten tuo menee. Ettei käy niin, että aika jää saamatta.
 
Soitahan sinne ja kysy. Meillä piti varata aika itse, mutta ohjeistettiin neuvolassa. Edellisellä paikkakunnalla taas varattiin aika puolesta. Kumma, etteivät sanoneet mitään, ehkä olettivat, että käytäntö on sulle tuttu.
 
Niin täytyy varmasti vielä varmistaa. Verikokeista kyllä puhuttiin. Muistelen kyllä että esikoisen kohdalla ei tarvinnut itse varailla, vaan ajat katsottiin aina neuvolakäynnillä.
 
Täällä ultrasta tulee lappu sitte kotiin millon on, eli sitä ei varata ite eikä neuvolasta. Labra-ajat pitää ite hoitaa.
 
Jännä miten vaihtelee käytännöt paikkakunnan mukaan.. Rakenneultraan taisi kyllä viimeksi tulla kirjeenä aika täälläkin.
 
Mulle taas annettiin aika nt-ultraan puhelimitse siten, että neuvolasta soitettiin mulle päin. Olisin saanut sen ilmeisesti jo ekan neuvolakäynnin yhteydessä, mutta mun piti ensin käydä varhaisultrassa varmistamassa raskauden kesto, joten siksi kai tehtiin näin.
 
Täällä Päijät-Hämeessä odottajaa hyppäytetään kolmessakin eri paikassa riippuen siitä mikä on oma lähineuvola (ja verikokeissa voi käydä myös vielä neljännessä paikassa, jos esim. oma terveysasema on lähempänä o_O). Mulla on siis lähineuvola, kaupunginsairaalassa keskitetty neuvola (lääkärin vastaanotto ja esim. alkuraskauden ultra) ja nt- ja rakenneultrat on sitten keskussairaalassa.. Nt-ultraan tuli aika kirjeitse, ja ensimmäiselle lähineuvola ja keskitetyn neuvolan lääkärivastaanotolle aika annettiin samalla ensimmäisellä ajanvaraussoitolla. Veri- ja sokerirasituskokeiden ajanvaraus pitää hoitaa Hyvis.fi kautta, lähetteet näihin on saanut lähineuvolasta ja sitten tuolta lääkärin vastaanotolta.
 
Mä puolestani sain ajan nt-ultraan ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Verikoeajan toki varasin itse, neuvolasta sain lähetteen.
 
Täällä kans juoksutetaan monessa paikassa. On oma neuvola, lääkärineuvola eri paikassa, labra on eri paikassa ja ultrat sitte vielä omassa paikassansa. Neuvolassa varataan vaan neuvolakäynnit, labrat ja ultrat pitää varata itse. Kohtalaisen monimutkasta välillä.
 
Meillä on aika näppärästi järjestetty. Neuvola on lääkäreineen yhessä paikassa, ultrat ja labrat hoituu keskussairaalalla samalla käynnillä. Meillä käydään ensin nt-ultra ja siitä kipitetään suoraan antamaan veret ja pissanäytteenkin voi samalla jättää jos on sen kotona ottanut putkiin. Toki jos tarvii muuten käydä labroissa ni sitte saa käydä näytteellä missä haluaa.
Ajat pitää kyllä varailla itse, mut eipä tuo haittaa kun tulee sit ainakin sopivat.
 
Mulla oli eka neuvola pari viikkoa sitten. Silloin juteltiin tutun tädin kanssa puolitoista tuntia käyden läpi kaikki käytännön jutut. Meilläpäin tuli postissa lappu, jossa ilmoitettiin, milloin nt-ultra on varattuna Satasairaalassa, ja samalla ilmoitettiin päivä, jolloin pitää käydä verikokeissa mutta aika labraan piti varata tuolle päivälle itse. Eli tää on joku välimaasto teihin muihin verrattuna. :joyful:

Tänään mulla oli ensimmäinen lääkärineuvola, joka oli tossa lähimmässä terveyskeskuksessa, samassa rakennuksessa kuin äitiysneuvolakin. Hemoglobiini oli tipahtanut jo reippaasti tässä parin viikon aikana, mutta rautalisää ei saa ennen rv12 syödä. Muuten kaikki oli hyvin.
 
Takaisin
Top