Viimeisin neuvolakäyntisi

Huomenna perjantaina eka neuvola. Onko teillä ollu miehet mukana? Mun yllätykseksi mies kysy, et saako hän lähteä mukaan.. nettisivuilla sanotaan, että molempien vanhempien ois hyvä olla läsnä, mutta neuvolasta puhui ihan vaan mulle yksikössä, enkä tajunnut tarkistaa.. Meillä on pissakoe, koska pyysi olemaan 4 h käymättä vessassa (ihan tosi helppo nakki o_O).

Mulla ei mies töiden vuoksi mukaan pääse,eikä kyllä ole halukaskaan.
Ultrat on asia erikseen.

Mulla nyt 2.5 paremmalla onnella se ensi kerta..

Huomenna perjantaina eka neuvola. Onko teillä ollu miehet mukana? Mun yllätykseksi mies kysy, et saako hän lähteä mukaan.. nettisivuilla sanotaan, että molempien vanhempien ois hyvä olla läsnä, mutta neuvolasta puhui ihan vaan mulle yksikössä, enkä tajunnut tarkistaa.. Meillä on pissakoe, koska pyysi olemaan 4 h käymättä vessassa (ihan tosi helppo nakki o_O).

Miun mies ainakin tulee kaikkeen mukaan mihin suinkin pääsee. Meillä ainakin oikein toivotaan et isä ois mahollisimman paljon mukana. Neuvolan tähtäimenä on koko perheen hyvinvointi, joskin ymmärrettävästi äitiä huomioidaan enemmän kun pitää tutkia yms. :)

Meillä ei kai mies ole ollut mukana kuin kerran pakotettuna. :p En muista, minkä lapsen kohdalla. Ei ainakaan ensimmäisen. Vedottiin kiireisiin, mutta oikeasti ei miestä vaan kiinnosta, eikä mua haittaa, ettei. :grin

Me oltiin molemmat ekalla käynnillä. Mies varmaan sai siitä jopa enemmän irti ku minä, ku ite oon jo kaiken moneen kertaan googlannut mut mies ei mitään. :D Ja on muutenkin musta kiva, et tietää mieskin vähän, missä sit käyn ja mitä tehdään yms. Muille käynneille ei varmaan tuu, ku joutuu sit aina olemaan pois töistä. Mut ultriin kyllä myöhemmin.

Me oltiin molemmat ekalla käynnillä. Mies varmaan sai siitä jopa enemmän irti ku minä, ku ite oon jo kaiken moneen kertaan googlannut mut mies ei mitään. :D Ja on muutenkin musta kiva, et tietää mieskin vähän, missä sit käyn ja mitä tehdään yms. Muille käynneille ei varmaan tuu, ku joutuu sit aina olemaan pois töistä. Mut ultriin kyllä myöhemmin.

Taitaa olla sama meillä.. se on hauskasti kyselly ny plussan jälkeen yhtä sun toista ja ihmetelly, et miks näitä tällasia asioita ei opeteta koulussa. Meille tää laps ei ollu siis mitenkään aktiivinen projekti, jätettiin viime kesänä ehkäsy pois ja annettiin mahdollisuus ilman erillistä yritystä eli ei silleen oo ollu puheissa matkan varrella kovinkaan useasti ennen ku nyt. Onhan tässä aikaa kasvaa vanhemmaksi, vaikka mies oli kans, että kai sieltä neuvolasta jonku ajokortin lasta varten saa :bookworm: :grin

Taitaa olla sama meillä.. se on hauskasti kyselly ny plussan jälkeen yhtä sun toista ja ihmetelly, et miks näitä tällasia asioita ei opeteta koulussa. --- Onhan tässä aikaa kasvaa vanhemmaksi, vaikka mies oli kans, että kai sieltä neuvolasta jonku ajokortin lasta varten saa :bookworm: :grin

Onhan siellä synnytysvalmennus, ja äitiysneuvolassa kaikki kohdistuu syntymättömän lapsen ja äidin hyvinvointiin. Ennen esikoisen syntymää olin hyvin henkisesti valmistautunut synnytykseen, olin ottanut selvää sen vaiheista ja mitä suurin piirtein tuleman pitää ja mitä kehossa tapahtuu. Mutta entäs sitten kun vauva syntyi! Oltiin ihan uunoja, ja toisaalta hyvä että pysyttiin osastolla useampi päivä kun vauvan painoa tarkkailtiin, niin pystyi hoitajilta kysymään kaikesta vauvanhoitoon liittyvästä. Mies kun ei aluksi uskaltanut pidellä heiveröistä vauvaa, hoitaja näytti miten pidellään, miten vauvan peppu pestään ym hyödyllistä. Sitten kun kotiuduttiin, oli kaikki uutta. Lohduttauduin ajatuksella, että kaikki ovat olleet samassa tilanteessa, kaikille ensimmäisen lapsen syntymä on matka tuntemattomaan. Mutta vanhemmaksi kasvaa kyllä :happy119

Mulla on eka neuvola vasta 8+0. Ja silloin vasta laitetaan lähete varhaisultraan, mikä on mun mielestä ihan älyttömän myöhäistä.

Mulla on eka neuvola vasta 8+0. Ja silloin vasta laitetaan lähete varhaisultraan, mikä on mun mielestä ihan älyttömän myöhäistä.

Ainaki hus käyttää nt-ultrasta nimitystä varhaisraskauden ultra ni voisko olla siitä kyse? Vai onko tarkotus varhaisultra ihan näillä varhaisilla viikoilla?

Mulla on eka neuvola vasta 9+0, eli todellaki aika myöhään. :D Eikö se seulontaverikoekki piä ottaa joskus rv10 ja ultraan rv12, eli vähä kiire tulee. :D

Ah, meillä ens viikolla vasta neuvolakäynti kun on 8+3. Ultran saa varata vasta kun siellä on käyty. Kyllä ei millään jaksaisi odottaa!

Mulla on eka neuvola vasta 9+0, eli todellaki aika myöhään. :D Eikö se seulontaverikoekki piä ottaa joskus rv10 ja ultraan rv12, eli vähä kiire tulee. :D
Hei mää sain ekan neuvola-ajan vasta 10+0 ja se on ihan hirviän kaukana vaikka 29.3. Soitin jo ajan ja tää oli eka vapaa.. toivottavasti ensimmäiseen ultraan ei tarvi oottaa tuon jälkeen pitkään..

Varhaisultra on eri asia kuin nt-ultra. Varhaisultran tavoite on tarkistaa raskauden sijainti ja kesto, ja hyvässä lykyssä näkyy sikiön syke. Nt-ultrassa (rvk 12.-14.) sikiön on jo sen verran kookas että siltä voidaan mitata niskaturvotus, joka on yksi mitta mitä käytetään seulan tulosten arvioinnissa. Samalla sikiötä mittaillaan muutenkin, ja vähän hyvää tuuria matkaan niin kuvasta saattaa hoksata jopa sukupuolen. :)

Varhaisultra on eri asia kuin nt-ultra. Varhaisultran tavoite on tarkistaa raskauden sijainti ja kesto, ja hyvässä lykyssä näkyy sikiön syke. Nt-ultrassa (rvk 12.-14.) sikiön on jo sen verran kookas että siltä voidaan mitata niskaturvotus, joka on yksi mitta mitä käytetään seulan tulosten arvioinnissa. Samalla sikiötä mittaillaan muutenkin, ja vähän hyvää tuuria matkaan niin kuvasta saattaa hoksata jopa sukupuolen. :)
Mutta silti ainakin Turussa julkisella puolella nt-ultrasta puhutaan varhaisraskauden ultrana.

Tai varhaisraskauden seulontaultraääni kai se on se nt-ultran viralllinen nimi, mutta voi helposti sekottua sitte sen varhaisultran kans mitä me taas tarkotetaan.

Eka reissu neuvolaan selvitetty. Mies tuli mukaan, mutta oli kuulemma kauheesti outoja sanoja.. meinas, että tältä varmaan naisista tuntuu keskimäärin autokaupoilla.

Reissulla selkis myös, että Päijät-Hämeessä ekan lääkärikäynnin yhteydessä (rv 8-10) on alkuraskauden ultra, nt sitten myöhemmillä viikoilla. Eli 9.5. ehkä vähän konkretisoituu tää tila, nyt oon edelleenki aikalailla että wtf.

Ens maanantaina olis eka neuvolakäynti. Koitin vähän puhua et jos mies jäis kotiin lapsien kanssa siksi aikaa, olisi luksusta päästä joskus ihan yksin liikenteeseen. Siinä on oma hommansa paketoida koko karavaani matkaan, ja luotsata sitä sitten neuvolassa. Toisaalta, tämä eka kerta on silleen tärkeä että voisi olla nopsa ultra, ja pääsee näkemään raskauden. Miehellekkin se on tärkeä juttu. Muutenhan tuo raskaus miehelle aika abstrakti asia, mikä nyt näkyy lähinnä siinä et nainen on väsynyt, turvoksissa ja huonovointinen. Ehkä otan miehen nyt ekalle kerralle ja sitten voisi jäädä kotiin.. niin päästäisiin helpommalla. Tämähän on vanhan kertausta edellisistä, ja siitä ei ole kovin pitkää aikaa edes vielä.

Ainaki hus käyttää nt-ultrasta nimitystä varhaisraskauden ultra ni voisko olla siitä kyse? Vai onko tarkotus varhaisultra ihan näillä varhaisilla viikoilla?
Ihan varhaisultrasta siis kyse. NT-ultra tulee siihen sitten vaan aika lähelle.

Näinpä. Varhaisultraan vu kannattaa mennä rv7-rv8 jolloin näkyy jo mahdollisesti syke ja nuo rv:t oli gynejen suosittelema kun soittelin asiasta yksityiselle ja kunnalliselle (että miten aikaisin kannattaa mennä). Kunnallisella varhaisultraa tarjotaan vain erityistapauksissa kuten että onko raskaus miten pitkällä. Ja miksi halutaan ajoissa tietää raskauden kesto: niskaturvotusultra ja siihen liittyvät labrakokeet pitää tehdä tietyillä viikoilla.

Normaalisti neuvolan ensikäynti on rv8-10, sitten normaalisti se eka ultra on jotain rv12-13 muistaakseni. Ja seuraava ultra oli jotain rv21?
Tuon normaalin ekan ultran lisäks saa valita haluaako verikokeet että ne tutkii onko millaiset todennäköisyydet että vauva on viallinen.
Lisäks jos on jotain murhetta tai ongelmaa terveyden kanssa mikä voi vaikuttaa vauvan hyvinvointiin, kannattaa ottaa puheeksi äitiysneuvojan kanssa. Esim ite pääsin ravitsemusterapeutin pakeille tsekkaan että saan kaikki tarvittavat ainesosat ruoasta. Tietenkään mitään ylimääräisiä, raskauteen liittymättömiä ne ei ota hoitaakseen.

Ens maanantaina olis eka neuvolakäynti. Koitin vähän puhua et jos mies jäis kotiin lapsien kanssa siksi aikaa, olisi luksusta päästä joskus ihan yksin liikenteeseen. Siinä on oma hommansa paketoida koko karavaani matkaan, ja luotsata sitä sitten neuvolassa. Toisaalta, tämä eka kerta on silleen tärkeä että voisi olla nopsa ultra, ja pääsee näkemään raskauden. Miehellekkin se on tärkeä juttu. Muutenhan tuo raskaus miehelle aika abstrakti asia, mikä nyt näkyy lähinnä siinä et nainen on väsynyt, turvoksissa ja huonovointinen. Ehkä otan miehen nyt ekalle kerralle ja sitten voisi jäädä kotiin.. niin päästäisiin helpommalla. Tämähän on vanhan kertausta edellisistä, ja siitä ei ole kovin pitkää aikaa edes vielä.
Saako neuvolaan ottaa lapsia mukaan?
Muistaakseni jonnekin ei saanut, siellä oli kyltti, mutta en muista minne.

Takaisin